Ervaringen met Entresto

Candesartan (111 meningen)
Aprovel (100 meningen)
Valsartan (96 meningen)
Diovan (94 meningen)

Door coronapatiënten te behandelen met Valsartan worden mogelijk veel ic-opnames en sterfgevallen bespaard.

Bij veel ernstig zieke coronapatiënten belandt vocht vanuit de bloedvaten in de longen, wat de kans om het virus te overleven ernstig verkleint. Valsartan - een vaak voorgeschreven geneesmiddel tegen hoge bloeddruk dat al sinds 1996 op de markt is - gaat deze vochtophopingen tegen. Mocht Valsartan werken dan zou dat een enorme opsteker zijn in de strijd tegen corona. Om hier achter te komen worden komende maanden driehonderdvijfentwintig coronapatiënten behandeld met het medicijn,

nog eens driehonderdvijfentwintig patiënten ontvangen een placebo. ,,Er zijn al experimentele onderzoeken waaruit blijkt dat het zou kunnen werken. Zo’n robuuste studie is de enige manier om ook echt aan te tonen of het werkt’’, betoogt de cardioloog.

artikel uit Algemeen Dagblad (20-04-2020)

21-02-2023 | Man | 62
sacubitril / ​valsartan (97)
Cardiomyopathie
Eerst begonnen op lagere dosering, was wat huiverig naar deze dosering van 97 mg sacubitril en 103 mg valsartan te gaan, met als gevolg dat mijn hartfunctie is van ongeveer 45 naar ongeveer 60 gegaan. Daardoor geen vocht meer in mijn benen en minder benauwd.

16-02-2023 | Man | 74
sacubitril / ​valsartan (4950)
Hartfalen
Reeds 10 jaar hartritmestoornissen, drie abblaties gehad in en om het hart. Veroorzaker van hartfalen. Opname (2x) met decompensatio cordis. Pompfunctie 20%. Bij laatste opname gestart met entresto in laagste dosering in combinatie met Forxiga. Na enkele weken verhoogd naar 49 51. Verdere verhoging werd niet nodig geacht omdat bloeddruk al behoorlijk verlaagd was met du[lees meer...]izeligheid. Om nieuwe hartritmestoornissen te voorkomen gebruik ik halve tablet Amiodaron. Na een jaar gebruik is mijn conditie weer behoorlijk, pompfunctie boven 40%. Ik ervaar veel dromen, gelukkig geen nachtmerries, en nu in de winter handen die niet warm te krijgen zijn. Ben daarom gestopt met schaatsen. Eindelijk dus een medicijn dat bij mij werkt. Mijn advies: wacht een paar weken voordat je vraagt om te stoppen met het middel, het duurt vrij lang voordat je lichaam gewend is. Rommel niet zelf met jouw pillen maar overleg altijd met je behandelaar, of in mijn geval met de hartfalenverpleegkundige. Nog wat, meldt ook positieve ervaringen om tegenwicht te bieden tegen horrorverhalen.

04-11-2022 | Man | 58
Hartfalen
Hartpompkracht na ritme stoornissen nog 22% na 4 weken Entresto 38% . Slecht geheugen slecht autorijden slecht slapen vreselijk moe deze klachten werden zeker niet minder maar je went eraan. Wel fietsen 3 x per week. Toen de pomp kracht ineens zakte dubbele dosis, binnen 4 dagen helemaal van de kaart l. Trillend wakker worden. Direct gestopt lijkt nu na 3 dagen echt veel [lees meer...]beter. Mijn hoofd lijkt “verlicht” goed op jezelf letten dus.

01-03-2022 | Vrouw | 52
sacubitril / ​valsartan (24mg/26mg)
Hart gemiddeld 120/80, bij inname 1 tablet, is goed toch? Toch word aangeraden om 2 tabletten per dag te nemen, dan gaat mijn hart nog lager met boven en onder druk, dan kan ik niet meer functioneren. Blijf snel moe, sport wel, vroeg slapen

14-01-2022 | Vrouw | 65
sacubitril / ​valsartan (24/59)
Hartfalen
Voor mijn gevoel en wat mij wordt verteld krijgt iedereen met hartfalen dezelfde medicatie. De gouden 4 noemen ze het. Entresto, Carvedilol, Furosmide, en straks worden er nog 2 toegevoegd. Ik leef nu al als een zombie, er veranderd niet zoveel, bloeddruk stijgt zelfs en de hartslag is nog altijd rond de 80. Ik denk dat niet iedereen hetzelfde op medicatie reageert, maar m[lees meer...]aak dat de artsen maar wijs. Ik kwam een jaar geleden binnen met luchtweginfectie en dan maken ze natuurlijk ook direct een ecg! Verder geen klachten, geen dikke enkels, gewoon sporten trappen lopen enz. gezonde vrolijke energieke vrouw en per ongeluk hebben ze hartfalen ontdekt bij de ecg. Van deze vrouw is weinig meer over! Had ik het maar nooit geweten!!!

26-11-2021 | Man | 74
sacubitril / ​valsartan (49mg)
Hartfalen
Hartritmestoornis geconstateerd na black out. Hartspier die nog maar voor 14 % werkte in 6 maanden tijd verbeterd naar 25% met Entresto. Geen alcohol meer gebruikt. Niet meer gerookt sinds constatering.van de stoornis. Hartritmestoornis daarmee niet opgelost maar na plaatsing Pacemaker wel verminderd. Geen noemenswaardige bijwerkingen opgetreden. Kortademigheid (me[lees meer...]de door COPD) wel verminderd, dus beter, maar niet verdwenen. Jaarlijkse bloedtesten zijn in orde. Geen nierfalen. Mijn enige zorg is een Amerikaans onderzoek waarin een vermoeden wordt geopperd dat door een bepaald aangemaakt eiwit in de hersenen door gebruik van Entresto de vergrootte kans op de ziekte van Alzheimer bestaat.

19-08-2021 | Man | 68
sacubitril / ​valsartan (24/26)
Hartfalen
ik heb een aneurysma gehad ?longkanker en nu hartfalen ,ik heb nu Entresto gekregen en kan nu door de lage rugpijn bijna niet meer lopen of fietsen. ik moet bewegen van de specialist maar kan nu door deze klachten bijna niets dus ga kijken of ze iets anders voor kunnen schrijven zodat ik weer wat meer kan. ik zorg dat ik niet meer drink dan anderhalve liter per dag en o[lees meer...]ok het natriumarm dieet bevalt me goed maar deze medicatie is niet wat ik nu wil. ik wil ook nog wat kunnen fietsen wandelen en gewoon kunnen bewegen.

14-08-2021 | Man | 64
sacubitril / ​valsartan (26mg)
Chronisch vermoeidheidssyndroom (CVS)
Dit zou voor mij wonderen verrichten, ben er al na 1 week mee gestopt omdat het tegen over gestelde gebeurde . . Zeer vermoeid en lusteloos. Geen daglicht kunnen verdragen.

02-06-2021 | Man | 60
sacubitril / ​valsartan (97/103)

28-04-2021 | Man | 60
sacubitril / ​valsartan (97/103)
Hartfalen
Ter vervanging van Ramipril. Eerst een lagere dosis welke ook al lichte klachten gaf. Voornamelijk spierpijn en lichthoofdigheid. Nu blijkt uit de gegevens van mijn sporthorloge dat ik minder rustige slaapuren heb ( van 85 naar 75%). Ik heb ook het gevoel dat mijn conditie alleen maar achteruit gaat.

04-04-2021 | Man | 73
sacubitril / ​valsartan (24/26)
Hypertensie
Covid infectie, 7 dagen hoge temp, met atriumfibrilleren lage frequentie 30-20 en 0 per min als gevolg, cardioversie met succes, normaal sinusiritme met 1 e grids AV blok, RR 240/ 140 na gebruik van 2 tabl Entresto was RR vrijwel normaal 155/97 dosering werd verhoogt naar 2x2 na het eten geringe bijwerkingen gedurende 1 week, 1 x verlamd,doof li onderbeen met klapvoet. [lees meer...]Echter na pacemaker implantatie niet gegeten wel 2 tabl ingenomen, s ochtends halfzijdige verlamming met afasie die in de loop van de dag na veel drinken ,wegtrok. Li been en voet zijn nu na 4 weken nog niet geheel hersteld. Duur middel met spectaculaire werking en afschuwelijke bijwerking.

03-03-2021 | Man | 68
sacubitril / ​valsartan (24/26mg)
Angina pectoris

16-02-2021 | Man | 68
sacubitril / ​valsartan (100mg)
Angina pectoris
Zou de pompfuctie van het hart moeten verbeteren. Ik heb er heel slechte ervaringen mee, heb drie maanden als een zombie rond gelopen met zeer lage bloeddruk. Nierfuctie ging achteruit. Het viel mij ook al op dat ik de eerste 4 maanden regelmatig om de drie weken bloed moest laten prikken en op controle moest bij hartfalen. Dat heb ik nog nooit met geen een nieuw medicijn [lees meer...]gehad. Dan denk ik men was op de hoogte van de ernstige bijwerkingen. Waarom dan toch dat medicijn

24-01-2021 | Vrouw | 68
sacubitril / ​valsartan (24/26MG)
Hartritmestoornis
Gebruik het middel nu 2 weken, maar voel mij de laatste dagen vreselijk beroerd. Dus ik dacht, ik ga toch nog eens weer even op Internet kijken naar de reviews van Entresto. De eerste week van januari dit jaar kwam ik in het ziekenhuis te liggen , omdat mijn hart niet goed pompte, en ik vocht vast hield. Benauwd en ritmestoornissen. Op het einde van deze week werd mi[lees meer...]jn Perindopril verruild met Entresto, want dat zou het summum zijn. Ik had natuurlijk ook voordat ik begon te slikken in het laatst van die week al eens het een en ander gelezen aan reviews, maar de club artsen aan mijn bed overtuigden mij toch! Daar komt bij , dat ik ook niet wilde " doemdenken", al die bijsluiters... En steeds op Internet zoeken/ kijken ,word je ook niet beter van. Hartritmestoornissen de hele dag door. Zuurstofgehalte /Hartslag. 83/132 ( wordt je wakker van)- 86/43 ( gewoon overdag) en ga zo maar door .Zonder inspanningen! Enorm duizelig. Raar gevoel in mijn hoofd. Misselijk. Geen eetlust Kortom: Moe en nog eens moe. As donderdag heb ik een afspraak bij de cardiologe welke zich , volgens ons ziekenhuis, speciaal bezig houdt met " Entresto klanten" , maar ik denk , dat ik vanochtend de laatste Entresto genomen heb. Ik kijk er nu al naar uit, hoe ik mij na 36 uur zal voelen.

16-01-2021 | Man | 75
Aangeboren hartafwijking
na een hartfalen nu al 15 jaar terug van vorig jaar overgeschakeld van Tritac naar Entresto en volgen mij zijn de symptomen pas toen begonnen

16-01-2021 | Man | 75