irbesartan

Door coronapatiënten te behandelen met Valsartan worden mogelijk veel ic-opnames en sterfgevallen bespaard.

Bij veel ernstig zieke coronapatiënten belandt vocht vanuit de bloedvaten in de longen, wat de kans om het virus te overleven ernstig verkleint. Valsartan - een vaak voorgeschreven geneesmiddel tegen hoge bloeddruk dat al sinds 1996 op de markt is - gaat deze vochtophopingen tegen. Mocht Valsartan werken dan zou dat een enorme opsteker zijn in de strijd tegen corona. Om hier achter te komen worden komende maanden driehonderdvijfentwintig coronapatiënten behandeld met het medicijn,

nog eens driehonderdvijfentwintig patiënten ontvangen een placebo. ,,Er zijn al experimentele onderzoeken waaruit blijkt dat het zou kunnen werken. Zo’n robuuste studie is de enige manier om ook echt aan te tonen of het werkt’’, betoogt de cardioloog.

artikel uit Algemeen Dagblad (20-04-2020)

20-11-2017 | Vrouw | 75
irbesartan (150mg)
Mijn bloeddruk is al heel lang op het randje. Nu is die echter nog hoger geworden met een gemiddelde van 147/95. Ik gebruik nu 5 dagen Irbesartan 150 mg en ik voel mij helemaal niet goed. Slaap heel slecht vanwege zuurbranden, druk op het middenrif, vervelende hoest, onrustige benen waardoor ik niet weet hoe ik moet liggen. Ook heb ik het gevoel niet diep genoeg te kunn[lees meer...]en ademen, dan begin ik weer te hoesten. Soms het gevoel dat mijn hart overslaat en weer hoesten. Overdag vermoeid en ben doodop als ik de trap ben opgegaan. Ook niet kunnen sporten ofschoon ik de pil pas 5 dagen heb gebruikt. Wat een ellende. Hier ga ik dus niet mee door.

31-07-2017 | Man | 63
irbesartan (150mg)
had eerst lisinopril, daarvan kreeg ik een akelige hoest. Toen irbesartan. In het begin prima, maar na 10 maanden of zo een zeer sterke pieptoon in mijn linkeroor. ben er spontaan mee gestopt en de piep is verminderd.

22-07-2017 | Vrouw | 49
irbesartan (75mg)
Bloeddruk is gezakt naar 130/79 met 75 mg. In het begin jeuk op hoofd en lijf en niet lekker voelen. Dat is overgegaan. Echter heb ik last van een enorme kriebelhoest die aanhoudt. Eerst een aceremmer, daarbij had ik ook last van kriebelhoest. Super irritant.

24-04-2017 | Vrouw | 56
irbesartan (300mg)
5 jaar geleden kreeg ik een herseninfarct, ik was 50 jaar. Volgens het protocol medicatie gaan gebruiken waaronder aprovel. Na 3 jaar werd door de apotheek plots irbesartan van sandoz mee gegeven, ach, dezelfde werkende stof werd er gezegd, maar ik kreeg al vrij snel weer bloeddrukproblemen en vele klachten die ik daarvoor niet had. Moe, uitgeput, spierpijn, evenwichtsverl[lees meer...]ies, oorsuizen, wazig zien en ben terug gegaan naar mijn arts met deze klachten. Vervolgens gevraagd mij weer aprovel voor te schrijven wat de toenmalige apotheker ook heeft gedaan. Er werd een aantekening gemaakt mij alleen de approvel mee te geven. Na de zoveelste wisseling van apotheker (eigenaar, uitbater hoe het ook maar heet) nu weer irbesartan in mijn maag gesplitst gekregen op mijn vakantieadres. Nu weer volop klachten waar ik niet mee uit de voeten kan, dus maar weer terug in discussie om gewoon weer aprovel mee te geven ipv die rotzooi van dit merk......nu hebben ze ook met de Persantin lopen knoeien, is opeens na 5 jaar ook veranderd, ga dit ook melden, ik zit niet op deze ellende te wachten om mijn apotheker financieel te steunen, ik ben dit gesol met mensen en medicijnen goed zat.

25-09-2016 | Man | 62
irbesartan (150mg)
Mijn bloeddruk wat 170 tot 180. Door dit medicijn daalde het naar 150 zonder bijwerkingen. Af en toe een beetje vermoeid maar is dat neit de leeftijd? Met HCT er bij daalt de bloeddruk naar 135. Dat is dus nog een optie (zonder veel bijwerking, alleen wat extra plassen)

18-09-2016 | Vrouw | 65
irbesartan (300mg)
De laatste maanden merk ik dat dit middel een erg vieze smaak veroorzaakt bij het innemen ervan. Tevens breken de tabletten doormidden als ik ze uit de strip druk. Ik zou graag willen weten of er meer personen zijn die dit zo ondervinden. Het lijkt alsof het medicament is veranderd.

15-09-2016 | Man | 54
irbesartan (150mg)
Na hartkloppingen, ziekenhuisbezoek, maar na 8 dagen alles weer normaal. 3 maanden verder gaat mijn hart snel kloppen en ben moe na 10 meter hardlopen. Conclusie bloeddruk te hoog. Vandaar de pillen. Na 12 dagen gaan ze pas werken en inderdaad een brok ellende. WC bezoek minimaal 5x per dag. Maagkrampen, buikpijn, hoofspijn, geen eetlust meer, opgeblazen gevoel.

14-08-2016 | Man | 58
Hypertensie
Sins februari van dit jaar kreeg ik te kampen met 22/14 bloeddruk, waarvan plots deze hoge druk kwam is tot op vandaag een raadsel. Ik werd in april 2016 opgenomen in het ziekenhuis met 19/13 bloeddruk. Voordien werd me irbesartan 300mg voorgeschreven door de huisarts. Ik ben pakweg over gehele lochazm doorgelicht en gescand en bijna niets gevonden. Enkel dat ik te weinig [lees meer...]vitamine d had en een teveel aan de stoffen die nierstenen bevorderen. Irbesartan 300mg moet ik blijven nemen, maar sinds kort ervaar ik nu ondanks ik vroeger lisinopril 20 mg innam dat de bloeddruk inderdaad op dezelfde manier daalt 13/7 56 pols, maar heb nu geruime tijd erge last van oorsuizen, gepiep in het hoofd om zot te worden. Ga toch es terug serieus met huisarts praten en internist ziekenhuis. Als ik een paar dagen stop, dan neemt dit euvel af, neem ik ze terug meteen herbegint de ellende. Kijk nemen van medicijnen is goed, maar toch wanneer zulke ernstige bijwerkingen optreden zou dit medicijn of meerdere die deze bijwerkingen geven toch es beter mogen onderzocht worden, alvorens toe te dienen. Heb echt ook zin om op homeopatische middelen over te stappen. Tenslotte al wat we nu slikken is toch bijna allemaal chemisch spul.