Ervaringen met Questran

Adviezen farmacogenetisch testen

G-standaard, KNMP, 01-01-2022

Hoog cholesterol (2 meningen)

Simvastatine (1212 meningen)
Crestor (409 meningen)
Atorvastatine (345 meningen)
Lipitor (334 meningen)
Ezetrol (157 meningen)

Cholesterolverlagers - nieuwe richtlijn

W Wessels - mijnmedicijn.nl (03-09-2019)

29-12-2011 | Vrouw | 35
colestyramine
door verklevingen in mijn buik is in 2004 stukje darm afgestorven daarom een stuk darm er uitgehaald, en sindsdien last van diarree, durfde niet de deur uit sinds gebruik questran veel beter en kan nu overal naartoe

21-09-2011 | Vrouw | 69
colestyramine
Coeliacie met ernstige diaree galblaas verwijderdt
Het geeft mij een veilig gevoel als ik buiten ga ben tevreden met dit medicament

20-06-2011 | Vrouw | 47
Hele eigenwijze darmen
Ben in 2005 met spoed 2x geopereerd omdat mijn darmen om mijn eierstokken zaten. Het laatste stukje darm is weggehaald en daardoor heb ik geen vaste ontlasting meer, maar 20x per dag zwart water. De poeders beiden een uitkomst en kan overal bijna heen. Moet alleen uitkijken met warm en koud weer dan krijg ik een probleem ook al slik ik mijn poeders.

25-05-2011 | Vrouw | 48
Ziekte van Crohn
Ik gebruik dit middel na een darmoperatie waar het stuk tussen de dikke en dunne darm is verwijderd daardoor wordt de ontlasting niet meer ingedikt. Dagelijks gebruik van anderhalf theelepel met melk is voor mij voldoende.

01-05-2011 | Vrouw | 59
Galzuurdiarree
Ik gebruik Questran sinds 2005 na het verwijderen van de galblaas. Één op de 10 mensen houdt dat over na zo'n operatie en hoera ik hoorde bij die groep feestgangers! Na anderhalf jaar werd de diagnose galzuurdiarree gesteld. Ik had veel problemen net als de anderen met het innemen. Maar sinds ik het meng in Karvancevitam is het te doen. Ik vond het altijd vervelend als ik [lees meer...]het moest innemen tijdens mijn werk of een dagje weg, maar nu vul ik een flesje met de juiste hoeveelheid water en Karvancevitam en doe daar dan de poeder bij. Even goed schudden en klaar is Kees! De levering is inderdaad vaak problematisch. Als ze niet te krijgen zijn moet ik me ziek melden, ik kan de deur niet uit. Bovendien reis ik drie kwartier met de bus en ik durf dat niet te riskeren!

10-02-2011 | Vrouw | 43
Postvagotomie diarrhee
Ik gebruik dit middel i zakje p.d. ivm chronische diarree en het helpt geweldig! Ik heb lichte bijwerkingen, mn winderigheid. Het innemen is wel echt een crime. Het smaakt erg zanderig. Oplossen in vruchtesap is nog het beste, maar ideaal is dat ook niet. Maar goed, mijn stoelgang is weer helemaal normaal dus ik heb het er wel voor over.

15-11-2010 | Vrouw
Buikkrampen diarree

01-12-2009 | Vrouw
Dunne ontlasting

01-09-2023 | Man | 58
colestyramine (4g)
Na galblaasverwijdering veel problemen met mijn ontlasting. Diarree op ongewenste momenten, zodat ik de deur niet meer uit durfde te gaan. Na aantal specialisten geraadpleegd te hebben bij een diëtiste terechtgekomen die mij wees op Questran. Echt, na het eerste gebruik direct resultaat . Mijn leven is weer normaal. Moet met eten nog altijd goed oppassen, maar daar is goed[lees meer...] mee te leven. En ik heb geen bijwerkingen van het medicijn. Kan het iedereen met dergelijke problemen aanraden.

08-07-2022 | Man | 76
Darmproblemen - diarree
In 2016 is mijn galblaas verwijderd. Ongeveer 2 jaar later kreeg ik zo nu en dan last van diarree. Langzamerhand werd dat heel erg chronisch tot 1 of 2 maal per week helemaal leeglopen. Altijd 's-morgens tussen ca. 9 en 11 uur. Medio 2020 twee maal bij een vervangende huisarts en tenslotte doorgestuurd naar een MDL arts. Dat was een gevaarlijk heerschap die weigerde ee[lees meer...]n fatsoenlijke anamnese te doen maar direct, zonder ook maar een enkel zinnig argument, een coloscopie wilde uitvoeren. Hij had ook heel slechte recensies en zat daar blijkbaar alleen om zijn zakken te vullen. Na veel zoeken op internet, waarbij veel mensen met dezelfde voorgeschiedenis (galblaasverwijdering) het middel Questran (colestyramine) aanraadden, uiteindelijk weer na de huisarts gestapt en een recept voor Questran gekregen. Dezelfde dag (donderdag 30 juni) direct nog 2x een zakje poeder van 4g ingenomen en de volgende morgen voelde mijn buik bij het opstaan al veel rustiger. Geen diarree meer! Daarna een paar dagen 3 zakjes (voorschrift was minimaal 4 per dag) en nu al een week lang 2 zakjes per dag en geen diarree meer. Op dit moment gebruik ik 1 zakje per dag (inname 's-morgens om half acht), en ook nu blijft het goed gaan. Het is voor mij onbegrijpelijk dat veel huisartsen en zelfs MDL-artsen blijkbaar niet de kennis hebben om dit middel direct voor te schrijven bij mensen die tgv. een galblaasverwijdering een chronische diarree ontwikkeld hebben. Gelukkig zijn er mensen die hun ervaringen op internet delen zodat mede-lotgenoten er hun voordeel mee kunnen doen. Bij deze doe ik dat nu dus ook.

15-06-2019 | Man | 61
Blaaskanker
Na blaasca werd deze vervangen door stuk darm: cystectomie vlgs. Houtman. Hierna aantal maanden diarree. Zelf op internet gezocht naar medicijn tegen diarree en op Questran uitgekomen. Voorgelegd aan uroloog die akkoord ging.

18-12-2018 | Man | 79
Ziekte van Crohn
In 1989 twee operaties gehad, maar geen medicijnen. 1986 Opnieuw geopereerd gedeelte dikke darm verwijderd. Dagelijks diaree. Na enigemaanden door de internist Questran voorgeschreven, sinddien gebruik ik één poeder per dag. Minimaal eens een keer per maand in diaree tot nu toe. Ik heb wel een vet en celulose arm dieet.

06-01-2018 | Man | 52
Darmproblemen - diarree
Vier jaar geleden mn galblaas eruit gehaald. Sinds 3 jaar nooit normale ontlasting gehad en periodiek ernstige diarree met pijn in mijn onderbuik. Nu ik Questran gebruik voor het eerst weer normale ontlasting die ik goed kan ophouden. Wat een opluchting...

09-11-2013 | Man | 71
colestyramine (4g)
Na verschillende zware darm operaties (dunne zowel als dikke) ingevolge vergroeiingen tengevolge van Douglas-abces (gesprongen apendicits) zat ik jaren met veelvuldige stoelgang tot ik probleem aan specialist voorlegde en die Questran 4g voorschreef. Eén per dag en probleem was enkele dagen later opgelost. Alléén lijkt sluitspier niet zo sterk meer en krijg ik nogal plak[lees meer...]kerige stoelgang en meer hoesten dan vroeger (spoel nochthans goed mond na inname). Maar anders zéér tevreden zelfs met ééntje per dag.

10-08-2013 | Man | 55
Crohn
Al vele jaren slik ik het medicijn Questran. Ik heb nu begrepen van de apotheek dat dit medicijn niet meer gemaakt wordt en als alternatief krijg ik Questran-A maar dit is inmiddels ook uit de handel!!!!!!. De bijwerking om het gal te binden in de darm is met Questran-A sterk afgenomen. Ik mis dus heel erg het eerste medicijn omdat ik nu heel veel last van het brandende z[lees meer...]uur langs mijn anus en fistel heb. Herkent iemand dit probleem en heeft evt een oplossing voor een alternatief als ook mijn voorraad van A op is???

11-08-2012 | Man | 52
Auto-immuunziekte
Door mijn ziekte is een deel van mijn dunne darm afgestorven. Vanaf mijn dikke darm hebben ze 1.65 mtr dunne darm verwijderd. Heb doorlopend diaree. Gebruik 4 zakjes per dag. Één rond het ontbijt, twee rond het avondeten en de laatste voor het naar bed gaan. Zonder Questran is het ondoenlijk. In en rond de anus zeer branderig tot bloeden aan toe. Diaree heb ik nog steeds m[lees meer...]aar met Questran is het aardig te doen. Kan in iedergeval niet zonder. Lees veel problemen met de inname. Heb daar zelf geen problemen mee. De poeder doe ik in een droog glas(!), leng het aan met wat water en roer met een gebaksvorkje. Door het glas heen kan je zien of er niets blijft plakken. Bijvullen met water en enige tijd, een half uur of zo, rustig laten staan. Voor het opdrinken nog eventjes roeren. Smaakt een klein beetje droog maar het is zeker geen behanselplak.