Ervaringen met Repatha

evolocumab

Adviezen farmacogenetisch testen

G-standaard, KNMP, 01-01-2022

acute rugpijn griepachtige symptomen vermoeidheid weinig energie concentratieproblemen overal uitslag rugpijn onder rug pijn luchtweginfectie geheugenverlies

Hoog cholesterol (110 meningen)

Simvastatine (1211 meningen)
Crestor (409 meningen)
Atorvastatine (343 meningen)
Lipitor (334 meningen)
Ezetrol (157 meningen)

Cholesterolverlagers - nieuwe richtlijn

W Wessels - mijnmedicijn.nl (03-09-2019)

05-05-2021 | Vrouw | 75
evolocumab (1)
Hoog cholesterol
Ik heb veel en heel lang statines gebruikt en daar neuropathie van gekregen, wat vreselijk is ! Voel me Gehandicapt. Nu ik een paar jaar repatha gebruik, ook veel spierpijn en holte ontsteking de hele winter door ! Ik ga stoppen met de medicatie, en zie dan wel wat de toekomst brengt, want dit is echt geen leven!

21-01-2021 | Man | 74
Hoog cholesterol
In 2013 kreeg ik een hartinfarct en kreeg een stent geplaatst wat bij mij meteen zeer veel effect heeft gehad, ook doordat ik meteen gestopt was met roken. Toen moest ook de oorzaak van het te hoog cholesterol worden aangepakt . Nadat ik het hele arsenaal aan statines had geprobeerd met de nodige vervelende klachten, leek repatha (140 mg) de oplossing. Nu ruim 2 jaar ge[lees meer...]bruik zonder bijwerkingen ,het cholesterol (LDL) bleek echter prima gedaald, zodat het leek of dit het wondermiddel voor mij zou zijn. Helaas ik kreeg toch weer heftige spierkrampen en loop bij een fysiotherapeut. Momenteel gebruik ik ezetimide (10 mg) welke tot dusver geen bijwerking heeft.

14-01-2020 | Man | 57
Hartfalen

15-11-2019 | Vrouw | 56
Cholesterol
goed werkend op lipidden te optimaliseren. Meer bijwerkingen als in de bijsluiter vermeld. Tegen de diarree 1 maal per 3 dagen loperamide gebruikt. Helpt goed. Slapeloosheid gedurende 48 uur na inj. neem voortaan slaapmed. in. Paracetamol gebruik tegen spierpijn en prikkelbaarheid ) alles voor de lipiden!' `daar moet dus mijn familie maar mee moeten leven` Goed middel vo[lees meer...]or verbeteren lipiden maar heeft bij mij toch wel veel bijwerkingen en meer medicatie

06-06-2019 | Man | 53
Hartinfarct

06-01-2019 | Man | 66
Cholesterol
anderhalf jaar gebruikt nu gestopt dat kwam omdat de spuit niet goed werkte maar omdat dat ik dat toen niet zeker wist of dat wel zo was , maar ik knapte flink op dus zal hij wel niet gewerkt hebben dus de volgende ook maar overgeslagen en voel mijn eigen beter en beter cholesterol wel flink naar beneden van ruim 10 naar 1 maar te benauwd en zwak , daarvoor zeer veel med[lees meer...]icijnen gebruikt moet er bij zeggen dat ik de eerste 13 jaar [eerste hart infarct 17 jaar geleden] nergens last van had beetje spierpijn , vind ik wel vreemd eigenlijk nu maar wachten wat we gaan doen cholesterol zal wel weer gaan stijgen

25-07-2023 | Man | 64
Hoog cholesterol
Ik gebruik nu sinds 18 juli 2023 Repatha injectie's van 140 mgr per twee weken.Nou dit middel zorgt er wel voor dat ik last heb van 80% van de bijwerking de verkoudheid sypmtonen was heel heftig,deze is begonnen rond 21 juli 2023 en nu ik deze revieuw tik is het nu 25 juli.De effectiviteit weet ik nu nog niet daarvoor kort begonnen

11-02-2023 | Vrouw | 56
Angina pectoris
Gebruikt deze medicatie na een hartinfarct en angina pectoris, ben verder ook diabetes patiënt . Eerst allerlei statines, zoals Simvastatine, Rosuvastatine, Atorvastatine gebruikt, bleek gevoelig voor te zijn en ontwikkelde onaangename spier en gewrichtspijnen, daarna door cardioloog overgestapt naar Repatha met Ezetimibe (dit moest je erbij nemen, anders zou Repatha niet[lees meer...] vergoed worden) werd verteld dat deze middel weinig bijwerkingen had. Ineens juiste LDL waarden 1.6 mmol/l. Na verloop van tijd ontstaat brandende keel, zeer koude neus en gehemelte met brandende tintelende tong en gevoelige tong, slijmvliezen, hoe langer de dag hoe erger de klacht wordt in de avond. Verder ontwikkeld in de loop ook allerlei spierproblemen, zoals pijn en stijfheid in beide schouders trekkend (stroomscheuten) door arm tot in de vingers, vooral doof gevoel in armen, vingers met veel pijn in de nachturen. Nekpijn stralend naar hoofd (pijn), ook onder de borstkast stekend van aard uitstralend naar linkerzijde, onderrug pijn. Dokters tasten in het duister en maken een ander diagnose. Luisteren niet goed naar jouw symptomen, gevoelens. Geven de indruk dat dit niet kan door Repatha, heeft bijna geen bijwerkingen zeggen ze, Farmo industrie is geloofwaardiger dan de patiënt die het zelf ervaart. Wederom ander medicatie zoals prednison om de ontstekingen te onderdrukken. Er treden bijwerkingen, verhoogd suikerwaarden, gevoelloosheid, hart gaat sneller kloppen, stress. Repatha helpt inderdaad om de cholesterol naar beneden te halen tot 1.6 mmol/l, maar daar schuilt heel wat bijwerkingen achter en dat je kwaliteit van leven niks meer voorstelt dat deert niemand, alleen ik zit er zelf mee. Ik denk dat ik maar tijdelijk stop om te kijken als de klachten verminderen. Ik gebruik de Repatha al 1 jaar . Voel steeds meer lichamelijk en geestelijk achteruit gaan. ook angstgevoelens komen naar voren. Voel me 85 jaar oud i.p.v. 56. Wordt niet blij en tevreden met zulke ontwikkelingen aangaande medicatie.

04-02-2023 | Man | 68
Hoog cholesterol
sinds 1 jaar gebruik ik dit medicijn.maar voel me dood ziek.mijn lichaam doet erg pijn. ik stop ermee.

29-08-2022 | Vrouw | 63
Hoog cholesterol
Na meer dan 5 jaar statines te hebben gebruikt overgestapt naar repatha , ook 4 jaar meegedaan aan trial voor dit medicijn. De resultaten zijn redelijk maar niet geheel tevredenstellend , het gehalte is nog steeds te hoog totaal cholesterol rond de 9. Aanvankelijk leek het medicijn goed verdraagzaam , langzamerhand kwamen er klachten . Vooral darmklachten en pijnlijke ru[lees meer...]g plus slechter zicht. Volgens de specialist kan dit absoluut geen verband hebben met het gebruik van repatha. Bij de laatste scan van het hart blijkt er ook mogelijk sprake van sarcoidose ( auto immuun ziekte) Nachtelijk zweten , droge hoest, ontstoken huid op scheenbeen, pijnlijke ogen, weinig eetlust.) te zijn. Voor mij vallen puzzlestukjes op hun plaats. Nu nog de moed vatten om repatha te staken om te zien of er verbetering van de klachten optreedt.

30-07-2022 | Man | 72
Hoog cholesterol
Heb veel statines geprobeerd allerlei vervelende bijwerken. Cardioloog zij gebruik Repatha weinig bijwerking. Meeste bijwerkingen volgens cardioloog dagje na prikken niet zo lekker. Na 6 maanden Repatha met ezetimibe gebruik kon ik mijn rechter been met veel pijn niet meer gebruiken. Toen 3 maanden gestopt en de en het rechter been herstelde zich weer. Daarna weer ges[lees meer...]tart en nu last van mijn heup aan de linkerkant en en kan mij moeilijk bukken en pijn in mijn linker been. Na 6 maanden nu zonder ezitimibe ( deze bewaard) weer gestopt. Heup pijn is over maar ben nog steeds stram.Pijn in mijn linker been is veel minder. Weet nog niet of ik verder ga met Repatha. Kwaliteit van leven is heel belangrijk Heb op de Lareb site gekeken daar komen deze klachten nauwelijks voor. Wat ik wel vreemd vind

22-07-2022 | Vrouw | 63
Hoog cholesterol
Eerste spuit geen probleem. Tweede spuit dag er na hartklachten en algehele malaise. Derde spuit overal pijn en doodmoe. In de ochtend kan ik iets doen, daarna alleen nog slapen. Contact opgenomen met cardioloog. Dat kwam Niet van de Repatha, die had ik net gekregen om deze klachten te voorkomen. Ik heb in het verleden statines gebruikt. Gisteren de vierde spuit hé weer p[lees meer...]ijn door mijn hele lichaam. Ben toen eens gaan googelen en zie dat er meer mensen zijn met die klachten. Hoezo bijna geen bijwerkingen

17-07-2022 | Vrouw | 63
Hoog cholesterol
Wanneer doe je het goed? Sinds ik repatha spuit kreeg ik heupklachten en waarschijnlijk krijg ik nu een nieuwe heup. Ik ben twee maanden gestopt met de repatha maar de heup werd niet beter. Het nadeel is dat je diverse artsen hebt, de cardioloog kijkt naar mijn dichte aders door te hoge cholesterol en de orthopeed ziet de ontzettende pijn in mijn heup dus adviseert een [lees meer...]nieuwe heup. Ik heb meer klachten maar denk steeds dat het aan mijn leeftijd ligt maar slik helaas ook veel medicatie en zet verschillende spuiten (GLP en repatha). Krijgen we de reacties/opmerkingen hier trouwens te zien? Ben benieuwd wat anderen doen!

02-03-2022 | Man | 76
Cholesterol
Over gelijke klachten al bij Praluent gebruik. Cholesterol is prima, algemene conditie slecht. Tot voor een maand (na gestopt te zijn met Praluent) bijna dagelijks wat kunnen sporten, kan ik niet meer opbrengen. Ben met Repatha teruggegaan na i x per 3 weken. Werkt dat niet dan zijn ik moeten stoppen.

24-02-2022 | Man | 70
Hoog cholesterol
zeer effectief middel, helaas treden er na tijdje bijwerkingen op die niet gering zijn. Elke dag behoorlijke bloedneus, pittige hoofdpijn, band om hoofd. Keel die in brandstaat etc

26-10-2021 | Man | 74
Hoog cholesterol
Na diverse stents ben ik inI jan. 2017 geopereerd aan mijn hart. Diverse omleidingen . Vanaf medio 2017 Repatha gaan gebruiken. In 2019 aan beide benen vaatoperatie verricht (wegens etalagebenen, pijn in kuiten). Lopen ging daarna weer goed. Sinds ongeveer een kan ik nu nog maar 200 meter lopen zonder rugklachten en pijn in bovenbeen. Even rusten en dan weer 200 meter ver[lees meer...]der lopen. MRI onderrug en röntgen heupen geen aanwijzing ernstige artrose of zenuw beklemming. Mogelijk toch na 4 jaar spuiten bijwerking Repatha???