evolocumab

Adviezen farmacogenetisch testen

G-standaard, KNMP, 01-07-2020

Hoog cholesterol (58 meningen)

Simvastatine (1173 meningen)

Cholesterolverlagers - nieuwe richtlijn

24-04-2017 | Vrouw | 52
evolocumab (1ml)
Hoog cholesterol
Ivm extreme bijwerkingen diverse statines en ezetimibe, uiteindelijk dit middel. Na ongeveer een week gewrichtspijn in handen en voeten. Breidt zich nu uit naar andere gewrichten: ellebogen, knieen, heupen, schouders.

15-03-2021 | Man | 65
Hartfalen
In tegenstelling van dat ik hier voornamelijk lees ( veel bijwerkingen) ben ik gezegend met dit middel ism ezetimide. Wgeen bijwerkingen. Wat een ellende maakt u mee. Veel sterkte aan u.

12-02-2021 | Vrouw | 60
Hartinfarct
Na alle statines geprobeerd te hebben ben ik over gestapt op Repatha. Ik was voor alle statines erg allergisch en gaf daar door hele dagen over. Hield geen eten en drinken meer binnen. De eerste weken ging het goed, maar toen begon de ellende. Ik dacht dat ik een gewoon griepje had, wat op zich niet vreemd is voor de maand januari. Maar dit bleef aanduren..kreeg er een [lees meer...]oogontsteking bij, keelpijn die maar niet overging. Na 10 maanden zo aangesukkeld te hebben, en vele dokterbezoekjes verder, ben ik iom de cardioloog met de Repatha gestopt. Nu 3 maanden verder, voel ik mezelf eindelijk beter.

26-10-2020 | Vrouw | 62
Hartinfarct
Na jaren allerlei soorten statines te hebben geslikt, en daardoor bijna niet meer kon lopen, (ik liep op t laatst met een stok), kreeg ik Rephata, chorestorol daalde enorm, en is nu prima, weinig tot geen bijwerkingen. Ik speel weer badminton, en loop weer prima.

05-09-2019 | Man | 67
Hartinfarct
Hoog cholesterol is omlaag naar 1.8 LDL Bijwerking: pijn aan lever en slijmvorming in de keel

21-08-2019 | Man | 63
Hartritmestoornis
In 2015 heb ik vanwege een hartritmestoornis een open hartoperatie gehad met 3 bypasses. Daarna aan de statines: Simvastatine, Atorvastatine en Rosuvastatine maar vanwege de vele bijwerkingen toen overgeschakeld op Repatha. Daarna ging het hardlopen (mijn grote hobby) steeds beter en had ik de indruk dat ik ook geen last van bijwerkingen meer had. Tot na pakweg een jaar.[lees meer...] Toen begon ik toch allerlei kleinigheden te voelen die ik niet kon plaatsen (spierpijn, reuma-achtige klachten, kramp, duizeligheid). Geen van alle zo ernstig dat er niet mee te leven is, maar lastig is het wel. Na nog een half jaar ben ik, in overleg met de cardioloog, 3 maanden gestopt. Het resultaat was dat ik na 3 maanden alle klachten verdwenen waren behalve nog heel lichte reuma-achtige klachten in 2 vingers van de linkerhand. Maar het cholesterol was wel geëxplodeerd: LDL van 1.6 naar 4.6. Nu duidelijk was waar de klachten door veroorzaakt worden, was ik gerustgesteld en ben weer met de Repatha begonnen. En dat was SCHRIKKEN! Als iemand er ooit aan twijfelt of Repatha bijwerkingen heeft, moet je ook eens 3 maanden stoppen en dan weer een injectie plaatsen. Nog nooit in mijn leven zoveel spierpijn gehad door werkelijk mijn hele lichaam. Duurde een dikke week voor ik daarvan hersteld was. Daarna gelukkig geen hinder meer van gehad bij volgende injecties, maar die eerste zal ik nooit meer vergeten. Ik weet nu wat de bijwerkingen zijn en dat neem ik maar voor lief omdat het (tot nog toe) het meest vriendelijke alternatief is voor de statines.

04-01-2019 | Man | 72
Cholesterol
Het is nu 7 jaar geleden dat ik 4 omleidingen heb gekregen. Mijn cholesterol bleek veel te hoog te zijn. De cardioloog vroeg mij toen mee te werken aan een proef met Repatha. Ik heb daar 4 jaar aan meegewerkt. Om de twaalfweken werd je gecontroleerd en ontving je weer spuiten voor twaalf weken. Hoe het verliep werd mij niet medegedeeld, ook wist ik niet of ik Repatha kr[lees meer...]eeg of een placebo. Na 4 jaar werden de onderzoeken bekend gemaakt, en die waren wat betreft Repatha goed te noemen. Zelf kreeg ik te horen dat ik Pepatha had gebruikt en dat met ldl 0,9 was. Al die tijd geen bijverschijnselen gehad. Momenteel heb ik soms pijn nabij mijn linker borst, en dat kan mijn huisarts en cardioloog niet verklaren. Zijn er meer mensen die dit hebben?? Ben overigens tevreden met het gebruik .

10-12-2018 | Man | 65
Hartinfarct
Net begonnen dus nog geen ervaringen. Wel zijn de spierklachten van ezetrol verdwenen na een paar dagen.

25-01-2018 | Man | 65
Hoog cholesterol
had zeer hoog cholesterol uitschieters van wel richting 20 maar meestal tussen de 8 en 12 na 3 keer repatha slechte gezakt naar 1!! ongelooflijk ,

29-12-2017 | Vrouw | 42
Hoog cholesterol
Ik slik 80 mg Lipitor sinds 10 jaar ivm FH. Cholestagel en Ezetrol geprobeerd, sloegen niet aan. Ldl bleef 4,7, echt te hoog. Nu sinds 1,5 mnd Repatha gaan spuiten en voor de verzekering Ezetrol ook weer gaan slikken. Na 2 keer injecteren ldl naar 1,3! Ik hoop dat ik de statines mag afbouwen of stoppen, maar ip moet ik ze blijven slikken. Heb wel het idee dat mijn smaak ve[lees meer...]randerd is en dat ik minder trek heb ( dat is overigens niet zo erg).

01-09-2017 | Man | 50
Hoog cholesterol
Ik gebruik repatha nu 1 maand en ben zeer tevreden. Bijwerkingen zijn er bijna niet in vergelijking tot statines. Slik er wel een multi vit C en q10 bij. Lichaam moest eerst 2 keer spuiten wel ff wennen. Kreeg stijve rug.

15-08-2017 | Man | 69
Angina pectoris
Een jaar gebruikt tot volle tevredenheid. Nu echter steeds meer bijwerkingen met huiduitslag, spierpijn en vermoeidheid.

09-08-2017 | Man | 52
Hoog cholesterol
fijn middel, werkt erg goed, maar ik meen er toch bijwerkingen van te hebben, zoals spierpijn en stijfheid van mijn benen. makkelijk toe te dienen dmv injectie.

12-06-2021 | Man | 54
Hoog cholesterol
Ben september 2020 geopereerd , 8 vernauwingen. Met 4 bypasses verholpen. Statines , 3 verschillende en ezetimibe intolerant. Nu inmiddels 3 injecties gehad en eigenlijk geen , bewuste , bijwerkingen. Dus tot nu toe zeer tevreden. Alleen vreemd dat ik 2 x per week toch 5 mg ezetimibe moet slikken. Vooral als je leest dat dit waarschijnlijk moet van de verzekeraar??

26-02-2021 | Man | 70
Hartinfarct
In dec 2013. Mee gedaan onderzoek (Repatha). Ziekenhuis Alkmaar. Gebruikt Repatha vanaf 2015. Ervaring: zeer positief, LDL vaak niet meetbaar bij bloed onderzoek. Geen bijwerkingen. (Let op: deze mening is aangepast, persoonlijke verwijzingen zijn verwijderd)

27-12-2020 | Man | 58
Cholesterol
De cardioloog vond mijn cholesterolwaarden te hoog en wou mij Repatha voorschrijven. Eerst moest ik me inlezen op internet over ervaringen van anderen. Aangezien mensen met negatieve ervaringen dit vaak delen, wil ik juist een hele positieve ervaring delen. Mijn LDL waarde is nu eigenlijk niet meer meetbaar, het is minder dan 0,5 en ik kwam van 1,9. Dit resultaat is in 2 a[lees meer...] 3 maanden gerealiseerd. Ik gebruik Repatha bovenop de medicijnen die ik al kreeg waaronder ezetrol (ezetimibe) en rosuvastatine. Totaal geen bijwerkingen en de spuit die je zelf toedient, is ook geen probleem. Je doet het voor jezelf / je gezin / familie.

Thyrax Duotab (862) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (573) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (526) - Antibiotica - penicillines breedspectrum