Ervaringen met Zocor

Adviezen farmacogenetisch testen

G-standaard, KNMP, 01-01-2022

Hoog cholesterol (18 meningen)
Diabetes type 2 (1 mening)
Aderverkalking (1 mening)
Diabetes type 1 (0 meningen)

Cholesterolverlagers - nieuwe richtlijn

W Wessels - mijnmedicijn.nl (03-09-2019)

04-02-2023 | Man | 60
Hoog cholesterol
Spierzwakte, spierkrampen tot het niveau dat ik braces moest gebruiken om mijn polsen om met apparatuur te kunnen werken. Ik kon het middel niet continu slikken en moest zo nu en dan pauzes inlassen van rond de zes weken om de problemen weer naar een aanvaardbaar niveau te krijgen. Andere statines hadden nog dramatischer effecten. Ook generieke simvastatine had heftiger bi[lees meer...]jwerkingen dat van Zocor zelf. Zodor was de beste oplossing, met een slechte uitwerking. Het middel was bijna ernstiger dan de kwaal. Inmiddels is wel duidelijk dat het goed is dat ik het middel toch gebruikt heb.

25-04-2016 | Man | 55
simvastatine (10mg)

22-09-2014 | Vrouw | 59
Diabetes type 2
Ik kreeg zocor tabl voorgeschreven . Kreeg daar ook veel spierkramen van. mijn cholesterol zakte er niet van. Door specialist dus overgegaan naar crestor 20mg tabl. met prima resultaat

15-08-2011 | Vrouw | 66
Spierkrampen, buikspieren,longen ed
is teveel om op te noemen, maar O.A spier, slaap moe, nergens geen trek meer in, Was altijd erg sportief maar kan de moed niet meer opbrengen, voel me ziek en zo moe. maar slaap tekort door spierkrampen in mijn benen, rug, voeten tenen, zo als ik al zei, teveel. Ga vandaag stoppen op advies van de neuroloog kijken of alles weer anders wordt, Heb hoop

10-05-2010 | Man
Cholesterol verlagen na hartinfarct
Na hartinfarct; Zocor; ongeveer half jaar geen problemen.Plotseling duizeligheid; na 4 à 5 dagen weer goed. Tijdje goed; opeens `snachts van het ene op het andere moment doodziek; bewusteloos geweest. Huisarts wist oorzaak niet; bloeddruk zeer laag, 80/50. Na 4 à 5 dagen weer goed. Na een paar maanden weer aanval; bloeddruk weer laag. Veel van deze aanvallen gehad; waarbij[lees meer...] de tijdsduur tussen de aanvallen steeds korter werd. Op een zondagavond pijn op de borst; huisarts,pilletje onder tong, bloeddruk laag, 1ste harthulp ,tests, geen hartinfarct. Controle cardioloog; niets. Huisarts zei, kan niet van statines; kno wist niet; cardioloog gaf andere statine tabletten; selectine na 18 à 20 dagen duizelig; lescol na 18 à 20dagen duizelig; lipitor na 18 à 20 dagen duizelig; in alle gevallen bloeddruk laag. Zelf gestopt met statines; nooit meer een aanval gehad. Bloeddruk prima, cholesterol weer omhoog. Smeer cholesterolverlagende boter. Buiten de waslijst bijwerkingen, die ik ook aan den lijve heb gevoeld, kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat "statines" hartfalen veroorzaken c.q. verergeren.

25-10-2008 | Vrouw
Te hoog cholesterol
slecht slapen,spierkrampen,geen kracht meer in handen,moe,depressief,stemmen in mijn hoofd.Gestopt,bijwerkingen weg, 15 kilo afgevallenen neem nu menaq7.Voelme geweldig.

24-12-2021 | Man | 59
Hoog cholesterol
Zie mij verhaal onder 'Repatha' wat dieper ingaat op de overgangsperiode.

03-05-2021 | Man | 58
Hoog cholesterol
Na 26 met wisselend succes Zocor (en andere statines) te hebben geslikt mag ik over op een PCSK9-remmer. Dat voelt als een opluchting. Hoewel Zocor veel goeds voor me gedaan heeft is het al die jaren ook een last geweest. Zolang ik simvastatine slikte van Zocor waren de bijwerking nog net dragelijk. Soms door pauzes in te lassen van ongeveer 6 weken. Maar het gaf veel gedo[lees meer...]e met apotheek en verzekeraar die om de zoveel tijd een poging deden me om te zetten naar een generiek middel. Waar weer extra consulten met artsen nodig waren om het allemaal telkens weer recht te breien. Diverse andere statines geprobeerd, maar Zocor bleef het best te verdragen. Door bestralingen in het verleden veel schade aan de bloedvaten. Daarom is afzien van een cholesterolremmer een slechte optie. Nu, na een openhartoperatie, zijn de bijwerkingen icm andere medicatie ondragelijk geworden en ga ik overstappen op de PCSK9-remmer. Zocor heeft mij zeer waarschijnlijk behoed voor nog grotere problemen, maar ik kan niet zeggen dat we heel erg goed bevriend zijn geraakt...

27-10-2013 | Man | 61
simvastatine (20mg)
leverontsteking moet nu stoppen van de arts gezien mijn bloedwaarden voor de lever niet goed zijn, na één maand terug bloed onderzoek.

31-08-2011 | Man | 57
Te hoog cholesterol

18-12-2013 | Man | 62
Aderverkalking
Cholestorol 1989.. 11, vervolgens Zocor en andere generieke medicijnen door huisarts naar 8.5 gebracht, iets voor een vaatoperatie naar Crestor 40 overgestapt... resultaat dec. 2013... 3.1!!!!!, geen twee maandelijkse controle meer, wel gebruiken tot de eeuwigheid.....

10-08-2010 | Vrouw
veel spierpijn

24-01-2011 | Man | 72
Cholesterol
Ik had 8.3 cholesterol gehalte en nu 4.3. Geen problemen. Sport veel, eet matig, rook niet, ik werk nog volledig ondanks pensioen. Bloeddruk 130-80. Pols 60.

23-01-2011 | Man | 65
Cholesterol
Ik had eerst Simvast, maar daarvan ging mijn keel dicht zitten. Nu alleen af en toe nog wat moeite met slikken.

13-10-2016 | Man | 62
Hoog cholesterol
Kreeg eerst zocor voorgeschreven, ging allemaal heel goed. Toen gingen de verzekeringen en de apothekers gek doen, toen kreeg ik simvastatines van zandas van de apotheek omdat die goedkoper waren en hetzelfde. Daar werd ik zo beroerd van en de arts heeft er toen een medische noodzaak van gemaakt en krijg nu alleen nog maar zocor.

14-08-2014 | Vrouw | 62
Hoog cholesterol
vlak na de dood van mijn vader kreeg ik klachten en ze dachten eerst het hart. Na veel onderzoeken kwamen ze er achter dat de cholesterol bijna 9.8 was, dus extreem te hoog. Ze hebben mij de laatste jaren wel eens eens slimvastine gegeven, maar daar werd ik zo beroerd van, dat ik nu in mijn medisch rapport heb staan, alleen de originele. Ze moeten wel extra besteld word[lees meer...]en in Frankrijk en ze zijn duurder natuurlijk, maar ze helpen mij en dat is het belangrijkste