Ervaringen met Sulfasalazine

sulfasalazine

depressie paniekaanvallen vermoeidheid verstoorde leverwaarden

Artritis psoriatica (9 meningen)
Gewrichtsontsteking (4 meningen)
Colitis ulcerosa (3 meningen)
Ziekte van Crohn (2 meningen)
Juveniele artritis (1 mening)

Humira (276 meningen)
Entocort (84 meningen)
Pentasa (66 meningen)
Salofalk (60 meningen)
Mesalazine (42 meningen)

07-08-2020 | Vrouw | 48
Artrose
Begonnen met opstartdosis. Na een paar dagen merkte ik dat mijn hartslag constant hoger was. Omdat ik me het mogelijk verbeeldde, wel doorgegaan. Na een week begon ik slechter te slapen. Niet meer diep, korte slaapjes. Oké, ik geef het een kans. Na twee weken moest de dosis verdubbeld worden. Ik sliep nog slechter en mijn hartslag bleef onveranderd hoog. 5 dagen na verdubb[lees meer...]elen ben ik gestopt. Na 1 dag niet gebuiken sliep ik al beter. Na een paar dagen weer als normaal. Hetzelfde gold voor mijn hartslag. Ik heb te kort gebruikt om iets over de effectiviteit van het middel te zeggen. Kreeg het voorgeschreven ivm artrose.

17-04-2018 | Man | 46
Artritis psoriatica
Ik heb dit middel dus 5 weken en 1 dag gebruikt. Het werkte voor mij fantastisch. Helaas de laatste paar dagen last van bijwerkingen en dus gestopt op advies van de specialist. Erg jammer. Ook omdat mtx bij mij ook geen succes was. Op naar het volgende middel en de moed er in houden....

02-06-2018 | Man | 45
Artritis psoriatica
na opgebouwd te zijn naar 2x2 tabletten toch regelmatig heftige reumatische ontstekingen in mijn knie. Nu naar 2x3 tabletten, maar medicijn lijkt geen resultaat te hebben. Gezien de ernst en frequentie van de ontstekingen (4x in de laatste 16 dagen is de knie leeggehaald met zo'n 400 cc vocht in totaal) nu besloten een Yttrium injectie te proberen. Ondertussen blijft de su[lees meer...]lfasalazine gehandhaafd.

27-05-2015 | Vrouw | 44
Artritis psoriatica
Vandaag de 3e week in met dit medicijn. Al vanaf dag 3 veel hoofdpijn en jeuk met name op de benen. Vanochtend wakker geworden met pijnlijke tong en blaar op mijn lip. Reumatoloog gebeld, overgevoelig moet direct stoppen.

20-04-2015 | Vrouw | 43
Reumatoïde artritis
3 jaar MTX gespoten.. dit werkte toen niet meer. Nu ruim een jaar sulfasalazine . Wel veel last van oedeem in de handen . Merk nu dat de werking minder wordt maar wel al een jaar plezier gehad van dit medicijn..

08-01-2013 | Vrouw | 41
Ziekte van Bechterew
Ik kreeg ze eerst in pil vorm maar kotste ze snachts uit en veel pijn in me maag.nu heb ik vloeibaar en werk supper nergens last van

22-04-2018 | Vrouw | 38
sulfasalazine (2000mg)
Reumatoïde artritis
Ik ben na een klachtenreeks van een jaar gediagnosticeerd met RA. Net op het moment dat ik aan kinderen wilde beginnen. Ingesteld op sulfasalzine 2000mg, lage dosering prednison 7,5mg en plaquenil 400mg. Klachten verdwenen binnen een maand. Na 3 maanden prednison eraf, na 6 maanden plaquenil eraf. Zwanger geworden met alleen sulfasalzine. Prima zwangerschap zonder klachte[lees meer...]n gehad van de RA. Gezonde baby. Zij is nu 18 maanden en ik geef nog steeds borstvoeding met deze dosering sulfasalzine. Een half jaar na mijn bevalling wel weer af en toe klachten van de RA, ondanks de sulfasalzine, maar blijft beperkt en valt mee te leven. Als ik gestopt ben met de borstvoeding moet ik denk ik toch over op een sterker medicijn wat voor mij beter werkt, zoals mtx. Ik ben tevreden over de Sulfasalzine. Geen bijwerkingen en werkt best oké. Ik ben er niet helemaal klachtenvrij op, maar dempt wel de klachten.

09-01-2013 | Vrouw | 38
Reumatoïde artritis
liep al geruime tijd met vage klachten aan beiden knieen, later kwam daar ook mijn voet bij. De reumatoloog stelde voor om te beginnen met sulfasalazine. Ik moest dit opbouwen en slik nu 2 maal 2 tabletten. Naar mijn idee heeft het wel effect, ben een stuk flexibeler, ik kan zelfs weer hurken. Heb helaas wel last van bijwerkingen. ik heb vaker hoofdpijn en ben vaak erg m[lees meer...]oe, ook heb ik sinds een week jeuk( ben toen begonnen met 2 maal 2 pillen) op mijn benen. En sinds gisteren overal rode uitslag op mijn lijf .na gebeld te hebben met het ziekenhuis meteen gestopt.

07-04-2011 | Vrouw | 37
Colitus
In november 2010 slikte ik een paar weken Sulfasalazine voor Colitus Ulscerosa. Binnen een paar weken kreeg ik een ernstige huidreactie hierop. Het begon met een soort van uitslag en daarna zweren en ontstekingen over mijn hele lichaam, van top tot teen. Ik heb 2 weken in het ziekenhuis gelegen. Met 140 gram prednison werd het onderdrukt. Ik ben inmiddels al 4 keer gestopt[lees meer...] met de prednison maar de huiduitslag met heel veel jeuk komt steeds terug. De artsen weten hier geen raad mee en het enige wat ze voorschrijven is prednison, maar daar word ik veel te dik van en krijg ik andere bijwerkingen van. Wie heeft er zo'n dergelijke tox reaction meegemaakt?

21-04-2011 | Vrouw | 36
Bechterew (reuma)
Dit is eigenlijk het laatste medicijn wat ik geloof ik nog kan gebruiken voor mijn reuma. Tegen de pijn helpt het redelijk goed enige nadeel is dat ik om de zoveel tijd bloed moet laten prikken om te kijken wat het met mijn lever (of nieren?) doet. Dacht eigenlijk geen bijwerkingen te hebben, behalve "lichtgevende" urine, maar nu ik hier lees over de ernstige jeuk begin ik[lees meer...] zwaar te twijfelen. Heb altijd huiduitslag gehad ook voor dit medicijn. Moet zeggen nu ik erover nadenk is het erger geworden en doet m'n lichaam pijn van het krabben en wondjes. Volgende week een afspraak bij mn reumatoloog, ga het toch even voorleggen.

05-04-2018 | Vrouw | 34
Artritis
Volgens schema opgebouwd van 2 naar 4 stuks per dag. Ik werd steeds vermoeider, slapper en duizeliger. Stekende hoofdpijn die na 2 weken gebruik dag en nacht aanhield. Compleet van de wereld en suïcidaal. Direct gestopt. Daarna bijna aan een stuk door 48 uur geslapen en toen kwam ik weer bij. Nu een week gestopt en nergens last meer van. Dit medicijn wil ik nooit meer.

21-11-2016 | Vrouw | 34
Reumatoïde artritis
Toen ik eindelijk de diagnose reuma kreeg ben ik begonnen met sulfasalazine icm prednison. Prednison had ik snel afgebouwd en Sulfa bouwde ik in 3 maanden op. Na 2 maanden werden de klachten echt veel minder en na 3 maanden zijn ze zo goed als weg. Af en toe wat gevoelige gewrichten maar ja ik heb reuma... Echt een heel fijn middel. Geen bijwerkingen! Ik kan goed pillen sl[lees meer...]ikken dus slik ze tegelijk (veel makkelijker dan paracetamol).

03-08-2012 | Vrouw | 34
Colitis ulcerosa
Kreeg dit middel voor darmen,na darmonderzoek kreeg ik ander soort maar die werkte niet dus weer deze,helpen heel goed gelukkig,al ik dag weg ga neem ik bijv 3 keer 2 pd,maar normaal 3 keer 1. Ik zweet wel meer,en heb neon geel kleur urine.

27-02-2011 | Vrouw | 32
Reumatische artritis

23-03-2024 | Vrouw | 30
Artritis psoriatica

paniekaanvallen depressie vermoeidheid verstoorde leverwaarden

Na het gebruik van MTX overgestapt naar dit medicijn. Ik werd intens somber en kreeg paniekaanvallen. Kon geen werkdag van 8u volbrengen. Ook mijn leverwaarden waren verstoord, echter nog niet zodanig dat ik hoefde te stoppen. Voor mij waren mentale bijwerkingen zo ernstig dat ik heb besloten wel te stoppen.

31-12-2017 | Man | 30
Reumatoïde artritis
Heel lang de medicijnen gebruikt zonder problemen, maar ook zonder effectiviteit (voor mijn gevoel). De reumatoloog was overtuigd van de werking (al merkte ik zelf geen verandering). Ik kreeg de medicatie in combinatie met een maagbeschermer en prednisolon. Na de plotselinge bijwerkingen en het bezoek aan de eerste hulp ben ik op advies van de internist gestopt met de medi[lees meer...]catie (hier was de reumatoloog achteraf niet blij mee). De bijwerkingen hebben zo'n indruk achter gelaten, dat ik op het advies van de internist ben afgegaan en afscheid heb genomen van de reumatoloog. In een medicijnen encyclopedie, las ik dat de oorspronkelijke functie van Ibuprofen een anti-reumatica was, hierop ben ik dit gaan proberen en heb ik mij laten adviseren over het gebruik. Het gebruik haalt niet het vocht in mijn gewrichten weg, maar (tijdelijk) wel een hoop klachten, zoals pijn en stijfheid. De kosten zijn relatief laag in verhouding met de andere medicatie, en het resulteert in een eerste jaar zonder mijn eigen risico te hebben gebruikt. (normaal was ik voor 10 minuten reumatoloog al 2/3 van mijn eigen risico kwijt). Daarnaast heb ik een baan waarbij ik 32 uur per week werk en lichamelijk relatief zwaar is (veel staan, tillen, bukken, onregelmatige/nacht diensten ect). Dit werk wil ik ter bevordering van mijn gezondheid geen jaren meer doen, maar tot die tijd is het in combinatie met ibuprofen goed vol te houden.