Humira

adalimumab

Ziekte van Crohn (69 meningen)
Reuma (45 meningen)
Artritis psoriatica (35 meningen)
Ziekte van Bechterew (25 meningen)
Psoriasis (19 meningen)
Colitis ulcerosa (9 meningen)
Gewrichtsontsteking (1 mening)
Artrose (0 meningen)
Juveniele artritis (0 meningen)

Entocort (61 meningen)
Pentasa (54 meningen)
Sulfasalazine (51 meningen)
Salofalk (50 meningen)
Mesalazine (39 meningen)

25-03-2020

Ziekte van Crohn

Na vele medicijnen hebben gebruikt, pentasa(werkte niet meer),entocourt) werkte gegeven moment ook niet meer overgegaan op remicade wat goed werkte alleen kreeg ik daar zware pychische klachten door(ben zelf psychiatrisch patient) maar door dit middel werden mijn angsten extreem en buiten dat kreeg ik draaiduizeligheid waardoor ik niet meer kon staan en enorme hoge bloed[lees meer...]druk. In overleg met internist gestopt, toen kwam de crohn weer teru en moest ik aan de prednison, dit was eind 2018, 2 kuren gehad maar tijden afbouwen kwam de crohn weer terug. Eind januari 2019 begonnen met Humira wat langzaam aan zijn werk begon te doen en het werkte na een maand of 4 optimaal. wel enorm zweten en paar keer naar het ziekenhuis geweest vanwege de allergische bijwerkingen, jeuk,huiduitslag en braken.Daar weer meds voor gehad.Later was dat vrijwel weg echter na een half jaar begon ik een doof gevoel in de vingers en voeten te krijgen wat later brandend werd en pijnlijk , evenwicht kwijt, neuroloog geweest en die constateerde neuropathie dus moest stoppen. In overleg met de internist gekozen voor entyvio en eventueel tussentijds weer prednison..Helaas is het nu coronacrises en durf ik nu niet naar het ziekenhuis vanwege de verminderde weerstand.Ik heb overleg besloten om nog even door te gaan met de humira tot het safe is...Iedereen reageert weer anders op een middel maar had ik dat geweten van de neuropathie had ik er niet aan begonnen. Kans erop was ook heel klein (0,1-1procent) Al met al deed het middel zijn werk maar had voor mij heftige bijwerkingen.De neuropathie is helaas blijvend. dus zal altijd moeite en pijn houden in de handen en voeten en moeilijk lopen.Half jaar terug was ik nog aan het hardlopen, dat is voorbij helaas
23-03-2020

Crohn

Ik ben in 2016 gediagnosticeerd met de ziekte van Crohn, eerst heb ik het hele pad bewandeld van lichtere medicijnen, uiteindelijk een combi van Purinethol (mercaptopurine) en allopurinol maar eind 2018 werkte dat ook niet meer. Enorme Crohnuitbraak met onstekingswaarden van boven de 3000. Toen na een prednison stootkuur overgestapt op Humira. In eerste instantie voelde[lees meer...] ik mij echt niet goed (bleef ook naast Humira de mercaptopurine en allopurinol gebruiken. Ondanks dat toch maar een paar maanden volgehouden en uiteindelijk nu heel ruim een jaar verder, is mijn lichaam toch aan het medicijn gewend geraakt en voel ik mij eigenlijk veel fitter dan daarvoor. Inmiddels op aanraden van specialist gestopt met mercaptopurine en allopurinol (schijnbaar nieuwe inzichten) en op zich ook prima omdat juist deze combi meer kans geeft op morbide vormen van kanker. Dit doe ik nu 2 maanden en dat gaat heel goed. Al met al ondanks dat ik nog steeds niet graag over alle mogelijke bijwerkingen nadenk, een uitkomst die mijn levensgenot enorm heeft verbeterd (en ik ga voor kwaliteit boven kwantiteit). Na 3 jaar zijn eindelijk mijn ontstekingswaarden weer op een normaal niveau. Dat is met alle andere middelen niet gelukt (mesalazine, methotrexaat en uiteindelijk ook niet met de combi mercaptopurine/allopurinol). Ik denk wel dat je echt even door moet zetten in het begin, want een deel van de klachten is door de tijd heen echt afgenomen. Een aantal dingen zijn gebleven, soms jeuk (nu medicijnen en zalf voor, dus beheersbaar), eerste paar dagen na injectie wat vermoeider en die dagen ook wel wat prikkelbaarder. Ik stel mijn leven erop in en voor de rest voel ik mij echt stukken en stukken beter!
17-03-2020

05-01-2020

Artritis psoriatica

Na jaren MTX te hebben gebruikt overgestapt naar Humira. Na het lezen van alle ervaringen was ik best bang voor die prik. Echter, geen zorgen!! Het stelt echt niks voor. Half uurtje uit de koelkast en prikken maar. Niks aan de hand. Ik heb nu een keer of 10 gespoten en ben zeer positief. Geen enkele bijwerking en alles onder controle.
24-12-2019

Colitis ulcerosa

29-11-2019

Colitis ulcerosa

In 2009 is bij mij Proctitis vastgesteld met de bekende klachten. In 2010 is dit echter overgegaan in een Colitis Ulcerosa. De gehele dikke darm was onstoken waarvoor 3 weken in het ziekenhuis gelegen. Behandeling met prednison infuus later tabletvorm, klisma's, pentasa granulaat 2g, en calci chew tabletten kregen de boel redelijk rustig. Toen begonnen met Azathioprine 15[lees meer...]0mg wat een schot in de roos bleek. 8 jaar lang geen onstekingen gehad. Wel in 2016 tijdens een colonscopie een adenoom lgd poliep gevonden en verwijderd. Hierdoor nu elk jaar scopie uit voorzorg. Januari 2019 bleek mij lichaam niet meer akkoord te gaan met Azathioprine waardoor er op 3 plekken in de dikke darm een onsteking volgde mayo 2 en 3 score. Een hele lijst aan oplossing is geprobeerd: Thiosix 20mg ter vervanging van Azathioprine. Salofalk 4g 60 klysma Mezalazine zetpil 1g Pentasa granulaat 4g Vitamini d ampul 25000ie Budesonide zetpil 3g Budesonide zetpil 6g Cortiment 9g Prednison stootkuur 40mg naar 0 mg in 4 maanden Co trimoxazol 960mg Calci bone3 Toen dit alles nauwelijks bleek te helpen in april 2019 overgegaan op Humira ondersteunt met Thiosix 20mg, Pentasa granulaat 4g en Mesalazine 1mg zetpil. Dit bied matig resultaat. De laatste weken schiet de onsteking er weer doorheen. Ga samen met de MDL arts opzoek naar een ander medicijn op korte termijn. Bijwerkingen: onstekingen vooral aan de keel, verkoudheid, zweten, humeur, droge huid.
13-11-2019

Sarcoïdose

voorgeschreven voor bestrijding van Sarcoïdose. Betwijfel of het aanslaat. Zou volgens artsen genoeg anti-lichamen moeten aanmaken om ontstekingen te voorkomen of te verminderen, heb toch het gevoel dat symptomen merkbaar blijven. Als ik kenbaar maak dat ik toch last van ontstekingen blijf hebben dan riskeer ik verhoging naar 1x week. Ik ben eigenlijk zeer huiverig om de g[lees meer...]evaren die in de bijsluiter te lezen zijn, deze zijn niet mis met kans 1:13. Ik zal ze niet noemen, maar het vreemde is dat je er oogontstekingen van kunt krijgen terwijl het juist de bedoeling is om dat te voorkomen? huh? Ook is het geen geruststelling om met afweer te spelen: grotere kans op virusinfecties zoals hiertussen in de meningen al valt te lezen. Dat moet je echt niet willen. Misschien dat het goed werkt tegen reuma en andere auto-immuunziektes dan Sarcoidose, ik heb nog altijd mijn twijfels. Daarnaast nog een ding: van dat vele prikken rondom de navel (bovenbeen mag ook), houd ik onderhuidse bultjes over die pas na erg lang weer weg gaan en soms zwelt dat geprikte deel flink op alsof ik door een wesp ben gestoken. Dat zelf toedienen van de prikpennen is niet geheel risicovrij.
25-08-2019

18-08-2019

Ziekte van Bechterew

Jammer dat na afbouw op verzoek reumatoloog en daarna klachten met weer starten de effectiviteit niet meer aanwwzig was ivm auto antilichamen
10-08-2019

Psoriasis

Gebruik tbv psoriasis, werkt uitstekend, is genezen. Na enige tijd klachten in knie en been gekregen, steeds erger, bijna ondraaglijke pijnen gekregen en nog steeds, heb al 44 nachten niet kunnen doorslapen omdat ik wakker wordt van de pijnen, er is geen enkele houding om te liggen zonder de pijnen in de knie tot het scheenbeen. Ziekenhuis is aan het onderzoeken, en wil[lees meer...]len NIET geloven dat het eventueel door de Humira zou kunnen komen, ik weet beter. Pijnstillers innemen om de dag door te komen. Weet iemand hoe ik dat middel zsm uit mijn lichaam krijg?
29-07-2019

Ziekte van Bechterew

Gebruik het nu 4 maanden. Geen last meer van ochtendstijfheid, slaap weer door en geen enkele aanval van psoriasis meer gehad. Vermoeidheid op de dag van het spuiten is te doen. Verder zijn ontstekingswaarden in bloed nog nooit zo laag geweest.
14-07-2019

Artritis psoriatica

Ik gebruik al jaren met succes een zelfgemaakt middel tegen psoriasis artritis en ik ben helemaal verlost van ontstekingen en andere kwalen. gr. John
02-07-2019

Psoriasis

Psoriasis blijft weg Lichaam uitgeput Gebruik: 2 jaar lang alle 2 weken inspuiting
19-06-2019

Reuma

05-06-2019

Ziekte van Bechterew

Al sinds 2001 aan de pijnstillers en ontstekingsremmers. Was tot 2018 altijd redelijk onder controle maar ineens ernstige nek klachten. januari 2019 begonnen met Humira en na 3 dagen was alle pijn verdwenen en is tot nu (juni 2019) niet meer teruggekomen. het is eigenlijk ongelooflijk hoe dit middel mij geholpen heeft. Zeer beperkte bijwerkingen tot nu toe (jeuk) Probeer[lees meer...] dit middel als je in je bewegingen beperkt wordt door reuma, het kan je leven positief veranderen!!
25-05-2019

Humira (adalimumab)

Thyrax Duotab (847) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (534) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (494) - Antibiotica - penicillines breedspectrum