Humira

adalimumab

zeer veelgeen

Ziekte van Crohn (67 meningen)
Reuma (44 meningen)
Artritis psoriatica (31 meningen)
Ziekte van Bechterew (21 meningen)
Psoriasis (17 meningen)
Colitis ulcerosa (7 meningen)
Gewrichtsontsteking (1 mening)
Artrose (0 meningen)
Juveniele artritis (0 meningen)

Farmacoterapeutisch Kompas

<< < vorige
Pagina 1 van 7
14-03-2019

Ziekte van Crohn

Sinds 2016 ziekte van Crohn. Het spuiten van Humira (0,4) is geen probleem en ik vind het ook niet pijnlijk echter ik word niet vrolijk van de bijwerkingen tot op heden. Ik gebruikte al (en nog steeds) een combi van mercaptopurine en allopurinol maar deze medicijnen werken niet meer met als gevolg een ernstige ontsteking aan de dikke darm. Prednison werkt prima maar ik mag[lees meer...] dit niet voortdurend gebruiken. Dus Humira - ik heb altijd al last van spieren en gewrichten als bijwerking van de Crohn (neem dagelijks 5 mg prednison en in het verleden om de 4 maanden een steroide spuit) maar nu voel ik echt slappere spieren, minder kracht etc. Ook overal spierpijn alsof er een 'bus' over mij heengereden is. Daarnaast dus ineens galstenen die opspelen (mogelijk operatie), uitstrijkje niet goed, HPV virus steekt op (uitleg, komt door verminderde weerstand) en dus weer naar gynaecoloog eind van de maand voor mogelijke baarmoederhalskanker (of bijna) met ook waarschijnlijk operatie (conisatie). Ook bij dermatoloog ineens steeds na eten enorme uitslag en bulten (m.m in nek) en ook daar alweer medicijnen voor gekregen om allergische reacties te onderdrukken. Dit alles in 3 maanden tijd. Het kan natuurlijk ook een combi zijn met de mercaptopurine en allopurinol die ik al slikte maar in de paar jaar dat ik deze medicijnen slik heb ik deze klachten nimmer gehad. Ik denk erover om te stoppen want dit is echt niet opwekkend maar de grote vraag is wat dan?? Iemand een suggestie?
02-03-2019

Ziekte van Bechterew

Niet gebruiken. Ben er maanden ziek van geweest en het hielp niets. Niet goed voor je.
20-02-2019

Ziekte van Bechterew

15 Jaar geleden werd bij mij SA (Bechterew) vastgesteld, aanvankelijk was het onder controle met NSAIDs. Echter in 2013 werd het plots erger na de geboorte van mijn dochter: ondraaglijke vermoeidheid, sternum ontsteking (moeite met ademhalen), veel pijn in benen en bekken. Enkel werken ging nog, huishouden en hobby's (dans) niet meer. Na de eerste Humira injectie merkte [lees meer...]ik al verbetering en nu voel ik me relatief goed en kan ik vanalles opnieuw doen. Ik merk wel dat ik wat gevoeliger ben voor infecties. Vorig jaar had ik een hevige longontsteking. Dus ik laat netjes een griepspuit zetten elk jaar en pneumo vaccinatie. Er is werkelijk een leven vóór en na Humira.
12-12-2018

Reuma

Sinds 30 jaar RA, bij opsommingen heftige ontstekingen waardoor ik echt niets meer kon, zat in een rolstoel met heel veel pijn. Het duurde even voordat het aansloeg maar het helpt perfect. Ik kan weer redelijk lopen, heb pijn waar mee te leven valt en nauwelijks last van bijwerkingen. het injecteren is heel makkelijk, na 1 lesje van de reumaverpleegkundige doe ik het gewoo[lees meer...]n zelf. Je moet wel aan een aantal voorwaarden voldoen om ervoor in aanmerking te komen, zo moeten er minimaal 3 andere medicatie geprobeerd zijn die niet meer helpen. Gebruik het in combinatie met MTX , prednison en plaquenil maar ben er heel blij mee.
07-12-2018

Ziekte van Bechterew

Dit medicijn heeft mij zeer zeker geholpen bij mijn ziekte. Vooral de ochtendstijfheid werd verminderd. Ook had ik met Humira veel minder last van uitvalsverschijnselen van bv benen. Heb alleen eind september gehoord dat ik (uitgezaaide) borstkanker heb. Schrok mij naar toen ik op de bijsluiter las dat er een verhoogde kans op o.a. borstkanker kon ontstaan bij gebruik v[lees meer...]an Humira. Heb dit aangegeven bij mijn reumatoloog en apotheek, is bekend, maar er wordt niets mee gedaan en ook geen actie op ondernomen. Wil hier alleen mee zeggen dat, zeker de gebruikers waarbij borstkanker in de familie voorkomt, zich goed moeten laten voorlichten!!!
05-12-2018

Crohn

Gebruik het nu drie jaar en heb er erg goede ervaring mee.
30-11-2018

Crohn

sinds een paar maanden bezig met humira,na enkele weken gewrichtpijnen vooral in handen knie,schouders en armen.van de week afspraak maken met internist.
25-09-2018

Ziekte van Bechterew

Heb het gekregen voor mijn Bechterew en Colitis ulcerosa werkt echt perfect klinkt raar maar na 2 dagen werd het bij ij al veel beter. Heb de ziekte nu een jaar of 10 en ze zijn er ongeveer 4 jaar terug achtergekomen kom bijna niet meer lopen en opstaan . Nu kan ik bijna alles weer ben alleen soms heel moe. Maar dat is bij zaak als je het vergelijkt bij het beging kan [lees meer...]nu weer bijna alles. Bedankt Humira . P.s de beging datum van gebruik Humira weet ik niet meer dus heb maar wat ingevuld.
09-09-2018

Humira (adalimumab)

vandaag pijn in de hand morgen over, morgen pijn in de voet dag later over dan pijn in de kaak dag later over pijn in de knie dag later over en ga zo maar door helaas
07-08-2018

Ziekte van Crohn

03-05-2018

Psoriasis

Heb al 30 jaar psoriasis. Van alle orale medicatie bijwerkingen gehda met blijvende schade en lab afwijkingen. Enbrel gehad elke week sub cutaan werkte goed alleen plekken op mijn handen verder schoon. Wel paar dagen last van holtes. Sind een jaar over naar humura op verzoek arts ivm prijs/therapie verhouding. Maar psoriasis neemt nu weer sterk toe in Ernst en in freque[lees meer...]ntie van plekken. Dus in Juni arts vragen weer over te gaan op Enbrel. Fumaar zuur en Neoral werkte bij mij optimal maar bloed afwijking en hoge bloedruk, dus geen optie. Ook gewicht toename .
17-04-2018

Artritis psoriatica

Na heel veel zalfjes en andere medicijnen Humira voorgeschreven gekregen. Na vier weken waren alle plekken schoon. Ook mijn gewrichtspijnen, voornamelijk in de enkels, verdwenen.
22-03-2018

Arthritis

20-01-2018

Artritis psoriatica

Bij het starten van dit medicijn werden de reuma klachten redelijk minder. Echter de bijwerkingen kregen na verloop van circa 1 1/2 jaar de overhand.
15-12-2017

Reuma

vrouw 72 jaar reumatoide artritis. gebruik humira (adalimumab) sinds nov. 2009. diverse gangbare medicatie gebruikt, maar kreeg teveel bijwerkingen. nu 1x per 4 weken een injectie. dat was jaren 1x per 2 weken. in samenspraak met arts overgegaan naar 3 weken. nog wat later 1x per 4 weken. dat gaat al enkele maanden goed. ik ben er heel blij mee.
13-12-2017

Crohn

Ik ben 38 jaar oud en heb al sinds mijn 20ste de Ziekte van Crohn. Na ruim 15 jaar Pentasa 500 te hebben geslikt, heb ik vorig jaar een grote terugval gehad en ruim een jaar aan Prednison gezeten. Dat hielp ook niet meer en nu 10 maanden geleden gestart met Humira. Dit was binnen een week effectief en ik voelde mij als herboren! De ontsteking is weg en ik heb geen last[lees meer...] meer van mijn Crohn. Ik raad dit meficijn zeker aan. De prikpen is even wennen en ik zag hier erg tegenop. Maar het is echt heel makkelijk en de naald zie je niet eens. Appeltje eitje! In het eerste half jaar met Humira had ik geen enkele bijwerking. Helaas heb ik daarna echt veel last gekregen van vermoeidheid. De dag NA inname ben ik zeer vermoeid en wil ik alleen maar slapen. Het voelt alsof je hoofd vol met watten zit en je oogleden zijn zwaar en vermoeid. Ook heb ik nu elke keer last van een ei en jeuk bij de plek van inname, dit gaat na 2 dagen weer weg. Al met al voor mij een zeer effectief medicijn en de vermoeidheid neem ik op de koop toe. Hebben andere nog tips om de vermoeidheid na inname te bestrijden?
<< < vorige
Pagina 1 van 7

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (491) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (467) - Antibiotica - penicillines breedspectrum
Amoxicilline / Clavulaanzuur (376) - Antibiotica - penicillines breedspectrum

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!