Ervaringen met Humira

adalimumab

maagpijn opgezette buik kortademigheid gewrichtspijn droge mond droge ogen blozen koortsblaasjes zweten moeite met slapen

Ziekte van Crohn (78 meningen)
Artritis psoriatica (40 meningen)
Psoriasis (26 meningen)
Colitis ulcerosa (11 meningen)
Gewrichtsontsteking (3 meningen)
Juveniele artritis (0 meningen)

Entocort (84 meningen)
Pentasa (66 meningen)
Salofalk (60 meningen)
Sulfasalazine (57 meningen)
Mesalazine (42 meningen)

18-03-2024 | Man | 62
Ziekte van Bechterew
Geweldige ervaringen met Humira en Hyrimoz. Ik kreeg wel last van jeukaanvallen (zogenaamde rash) maar slik nu 1x per week een histamine tablet en heb nergens meer last van. Humira begon te werken direct na de dosis en alle klachten waren na 3 dagen verdwenen. Begindosis 1 injectie per 14 dagen nu 1x per maand. PROBEER HET, HET KAN JE LEVEN OP EEN POSITIEVE MANIER VERAN[lees meer...]DEREN!!!

16-03-2024 | Vrouw | 48

slapeloosheid

Ik heb ruim 30 jaar Bechterew / SPA en met Naproxen was het redelijk onder controle. Het afgelopen jaar verergerden de klachten en sinds een tijdje gebruik ik Adalimumab, injecties Amgevita. Dit lijkt aan te slaan maar ik ervaar sinds het gebruik enorme slapeloosheid. Mijn reumatoloog gaf aan dat het een veel voorkomende bijwerking is en verwees me door naar de huisar[lees meer...]ts.. Slaapmedicatie maakt me raar en dizzy en is geen optie. Slaaphygiëne zoals geen tv, mobiel etc voor het slapen gaan is goed. Wie herkent deze bijwerking en wil zijn/haar ervaring delen? Niet slapen is niet te doen:-(

11-03-2024 | Man | 64
Artritis
geen effect met humira bij behandeling RA ,wel met olumiant

25-02-2024 | Vrouw | 57
Ziekte van Crohn

blozen droge ogen droge mond gewrichtspijn kortademigheid opgezette buik

Ik gebruik sinds een 5-tal weken het medicijn HULIO 40 mg adalimumab om de ziekte van Crohn te behandelen. Ik had eerder lichte klachten in de zin van opgezette buik, lage rugpijn en algemeen niet fit zijn, vermoeidheid.......wel was de calprotectine gestegen tot 260 (mag slechts 50 zijn). Nu gebruik ik dus het medicijn en de klachten zijn enorm toegenomen! Ik heb enorme[lees meer...] gewrichtsklachten over het hele lichaam, vooral heupen en lage rug, nek, schouders, enkels, armen; maagpijn, slapeloosheid, heel onrustig zijn, ontstoken mond....nog steeds opgezette buik. Kortom tot hiertoe zeker nog geen positieve ervaring met het medicijn. Tevens voel ik me als een vat vol vergif, terwijl ik vroeger nooit 1 medicijn moest nemen. Ik voel me op een paar maanden tijd een oude vrouw geworden. Ik ga nog even geduld uitoefenen maar vrees dat dit voor mij toch niet het geschikte medicijn zal zijn.

09-02-2024 | Vrouw | 35
Ziekte van Crohn
Initieel 1x om de 2 weken gebruikt maar na ongeveer 10 dagen toch weer last van darmkrampen en diarree dus naar 1x/w gegaan. Na 4 maanden gebruik, jeukende blaasjes op voetzolen, behaarde hoofdhuid en intieme zone beginnen krijgen die daarna uitgroeiden tot plaques. Kale plekken in haar ook hierdoor. Gediagnosticeerd bij dermatoloog als humira induced psoriasis inversa. N[lees meer...]a 3 jaar alsook hidradenitis ontwikkeld tgv de spuiten. Continue vermoeidheid en gebrek aan concentratie. Sinds kort gestopt met gebruik en gestart met Entyvio.

14-01-2024 | Vrouw | 36
Ziekte van Bechterew
Eerste paar weken na gebruik last van extreme vermoeidheid. Klachten (gewrichtsontstekingen) waren een week na eerste injectie al een stuk minder, na 3 weken helemaal weg. Nu in de winterperiode veel last van van infecties aan de luchtwegen.

14-12-2023 | Vrouw | 48
Ziekte van Bechterew
Ik heb al jaren de ziekte van Bechterew en dat uit zich bij mij met name in ontstekingen rond het borstbeen en de ribben. Ademen wordt zwaar en pijnlijk. Nu enkele maanden een aan humira verwant medicijn (Hyrimoz) en een werkelijk ongekende verbetering. Niet kunnen vermoeden! Wel echt bijwerkingen de eerste 2-3 dagen na zetten: forse diarree en nare hoofdpijn. Maar voor nu[lees meer...] is dit het zeker waard.

12-11-2023 | Vrouw | 59
adalimumab (50mg/ml)
Artritis psoriatica
Ik gebruik dit middel 2 jaar. Helaas is de werking niet optimaal maar de bijwerkingen doen het prima. Ik gebruik Hyrimoz in combinatie met MTX. Wil graag beide medicaties stoppen maar wordt in mijn beleving een beetje moeilijk over gedaan

16-10-2023 | Man | 39
Colitis ulcerosa
Reeds 3 jaar Colitis vastgesteld, en 6 jaar psoriasis. Eén van de 2 immuunziektes zorgde er voor dat ik zeer veel last had van mijn gewrichten. Ik moest dagelijks ontstekingsremmers nemen om geen zeer te hebben. Verder nam ik Colitofalk en Claversal suppo. Na overleg met mijn specialist begonnen me Humira. Eerst 4x normale dosis, 2 weken erna 2x normale dosis en nu 1 do[lees meer...]sis per 2 weken. Na 2 dagen waren mijn gewrichtspijnen verdwenen. Ik verminder mijn andere medicatie: geen ontstekkingsremmers meer, colitofalk ga ik binnenkort stoppen, wel dagelijk nog claversal suppo. Voorlopig geen opflakking meer van colitis en psoriasis lijkt ook te verminderen. Ik ben hoopvol en ben zeer enthousiast tot nu toe

05-09-2023 | Vrouw | 26
adalimumab (100mg/ml)
Colitis ulcerosa
Niks hielp bij mij. Zelfs opgenomen geweest en stootkuur gehad die ze ook bij kanker gebruiken. Humira hielp/helpt. Erg blij mee maar de vermoeidheid die ik erdoor ervaar vind ik erg lastig. Savonds kan ik amper nog iets na werk. Ik gebruik het nu zo'n 3 jr en het is 3 jr hetzelfde. Slaap 9.5/10 u ermee terwijl ik vroeger 6/7/8 u sliep. Maar voordelen zijn zeker groter dan[lees meer...] de nadelen. Vind de spuit pijnlijk in te brengen omdat ik best gespierde benen heb maar in de buik durf ik niet. Mijn artsen zeggen dat moeheid niet door humira kan komen. Wat ik ook wel vervelend vind want ik weet het zeker van wel. Heb ook wel evht onderrugpijn, pas gekregen na 2 jr het medicijn te gebruiken, soms een hele gevoelige huid en soms uitslag rondom de prikplek. Maar nogmaals, veder een super medicijn.

23-07-2023 | Man | 50
adalimumab (20mg/0,2ml)
Ziekte van Crohn
Zeer makkelijk toedienen van de medicatie. Pen, prik, klaar. Na wat langer gebruik, een jaar of 6, kreeg ik meer en meer last van de zon. Bij winterdag, mooi zonnig weer, lekker buiten geweest, en dan een verbrand hoofd door de zon. Dit werdt in twee jaar steeds erger. Tot het intensief vermijden van zon, en vol op smeren en bedekken van de huid. Na gestopt te zijn, [lees meer...]nog zeker een jaar last van gehad, maar het is gelukkig ook weer verdwenen. Verder klachten welke vaag zijn en blijven zoals gewrichts pijn, vermoeidheid. Dit werdt wel minder na het stoppen.

11-07-2023 | Vrouw | 58
Ziekte van Bechterew
Dag, Ik heb al geruime tijd Humira en met effect. Maar nu stapt het ziekenhuis over op Amgevita. Een generiek merk wat helaas niet goed werkt bij mij. Ik heb weer hevige pijn en stijfheid. Weet iemand dat er nog een ziekenhuis is dat Humira wel volledig vergoed?

12-06-2023 | Vrouw | 65
Reumatoïde artritis
Ziek gevoel, misselijk , grote vermoeidheid, kan bijna niks meer,spierpijnen.

26-05-2023 | Vrouw | 52
Psoriasis
Na 45 jaar alles geprobeerd te hebben in nov 2022 gestart met adalimab. Al snel verbetering van mijn psoriasis en na 4 weken helemaal schoon. Voelde me wel lamlendig (depressief), erg moe, had kracht verlies in handen, armen en benen en de gehele dag heftige warmtestuwingen. Aangezien ik ook in de overgang ben relateerde ik deze klachten niet direct aan de adalimumab. In j[lees meer...]anuari kreeg lichte griep verschijnselen en was een paar dagen ziek. De klachten werden erger en de psoriasis vlamde aan alle kanten op. In februari besloten om te stoppen en binnen twee weken voelde ik me stukken beter. Toen realiseerde ik me dat dit allemaal bijwerkingen waren van de adalimumab. Inmiddels in april overgestapt naar Stelara en dat bevalt tot nu toe prima. Minimale bijwerkingen en psoriasis bijna helemaal weg na twee injecties.

22-05-2023 | Man | 35
Ziekte van Bechterew
Ik ben 35 jaar en gebruik al zo'n 17 jaar Humira. Voordat ik Humira gebruikte had ik vaak pijn en moeite met lopen. Humira heeft me erg geholpen en ik ben dan ook dankbaar voor dit medicijn. Wat ik al langere tijd merk aan mijn lichaam en ik nooit echt onderzocht heb, is dat het mijn conditie (lees: uithoudingsvermogen) beperkt. Ik vraag me af of dit door de Humira kan ko[lees meer...]men. Heeft iemand hier een mening over? Het uit zich vooral in duursporten en ook in het herstel na de training, vaak last van zware benen terwijl ik voor mijn gevoel niet heel diep ben gegaan. Je denkt conditie op te bouwen maar het lijkt wel alsof er een "max" zit, terwijl je de wil hebt om door te gaan. Ik hoor het graag.

17-05-2023 | Vrouw | 28
Psoriasis
Na 10/11 weken was mijn psoriasis duidelijk minder. Niet weg maar wel minder rode en schilferige plekken. Na deze periode kwam het weer terug. Nu (4 maanden na start) is het bijna volledig terug ondanks de regelmatige injecties.