Pentasa

mesalazine

Colitis ulcerosa (27 meningen)
Ziekte van Crohn (16 meningen)
Darmontsteking (2 meningen)

Humira (219 meningen)
Entocort (60 meningen)
Sulfasalazine (50 meningen)
Salofalk (47 meningen)
Mesalazine (37 meningen)

09-08-2019

Proctitis ulcerosa

Deze Pentasa zetpillen (van een nieuwe apotheek) bevallen me veel minder dan Salofalk van mijn ‘oude’ apotheek. De Pentasa zetpillen zijn lastig in te brengen en worden geregeld niet goed opgenomen: de zetpil komt er ‘s ochtends bij de stoelgang weer uit. Ik stop met deze zetpillen en rijd graag naar een andere apotheek voor mijn vertrouwde Salofalk.
23-12-2018

Colitis ulcerosa

Sinds 2008 gebruik gemaakt van Salofalk, sinds kort overgestapt op Pentasa (4gr). Vervelende bijwerkingen terwijl de werkzame stof hetzelfde is als de Salofalk variant. Ik zou het niet aanraden om over te stappen.
30-08-2018

Darmontsteking

korrels voor het leven maar werken wel goed
05-08-2018

Colitis ulcerosa

Sinds 8 jaar heb ik chronische proctitis opgevolgd door Colitis. Ik kreeg van de MDL arts Pentasa granuluut voorgeschreven. Het zou nagenoeg geen bijwerkingen hebben. Uiteraard ging ik zelf googlen en las ik dat het indrukken van het auto-immuunsysteem, wat Pentasa doet, gevolgen kan hebben voor je algehele afweersysteem. Na een paar dagen kreeg ik in mijn mondhoek 2 k[lees meer...]leine etterblaasjes (nog nooooit iets aan mijn lippen gehad). Na 1,5e week werd ik heel moe en kreeg ik aan de binnenkant boven en onderlip allemaal aftjes. Vervolgens tandvlees dat kapot ging. Na 3,5e week kreeg ik haaruitval. Overal haartjes. Ik ben om mij heen gaan vragen en in mijn directe omgeving, familie van collega’s, werden de meest nare bijwerkingen aan mij verteld. Door Pentasa leverfalen, chronische ontstekingen etc Ik vind het een schande dat dit product zonder blikken en blozen aan mij wordt voorgeschreven. Acuut ben ik er mee gestopt. De arts heb ik geïnformeerd. Daar heb ik vrijdag een gesprek mee. Ik ben een week geleden begonnen met het FODMaP-dieet en dat doet al veel goeds. Ik blijk allergisch voor polyolen. Die ook in appels en peren bijvoorbeeld zitten. Tevens ben ik glutenintolerant wat ik al weet. Brood eet ik al jaren niet meer. Daarnaast begonnen met Cannabisolie (zonder THC, homeopatisch. Vandaag een uitstekende stoelgang. Ik hoop enorm dat ik het met voeding en homeopathie en stressvermijding zelf onder controle kan houden.
19-07-2018

Colitis ulcerosa

Na ruim 5 jaar gebruik van Pentasa 500 granulaat 1 x p. dag heb ik sind eind 2016 last van een blijvende pijnlijke ontsteking in de mond, mischien is het een vorm van non-hodging lymfoom. Inmiddels moet ik stoppen met Pentasa voor een verder medisch onderzoek . Mijn vraag is dan ook of anderen dat hebben meegemaakt.
13-12-2017

Crohn

Ik heb sinds mijn 20ste de Ziekte van Crohn en het ruim 15 jaar volgehouden met enkel Pentasa 500. Slechts 2 x een hele kleine terugval gehad tijdens het gebruik van de pentasa. Voor mij werkte dit medicijn zeer goed en ik had geen enkele bijwerking. Helaas is dit nu niet meer het geval en ben ik overgestapt naar Humira.
25-11-2017

PDS (prikkelbare darmsyndroom)

gavorming
17-11-2017

PDS (prikkelbare darmsyndroom)

Ik heb al 7 jaar pds met uitstulpingen, bloed bij de ontlasting, slijm, overgeven (misselijk), uitdroging en heel veel pijn en opvlamming bij mijn opvlamming. 23 December 2016 ben ik geopereerd, van mijn janus 50 cm naar mijn dikke darm. Ik had een ontsteking en een vernauwing en ze hebben er 12 cm eraf gehaald (links onderin in de bocht van mijn dikke darm). 19 Oktober[lees meer...] 2017 dachten ze aan Crohn.
10-09-2017

Colitis ulcerosa

ik voelde me steeds slechter, tot ik op een morgen bewusteloos neerviel en werd opgenomen in het ziekenhuis, ik had felle pijn in de borststreek, maar ze dachten dat dit van de val kwam. Na anderhalve week besloten ze om alle medicatie te stoppen, en reeds na een halve dag voelde ik me beter. Bleek dat ik een hartvliesontsteking had opgelopen door gebruik van pentasa, die [lees meer...]ik een tweetal weken voor mijn opname was beginnen slikken tgv cu
08-07-2017

Ziekte van Crohn

Al 23 jaar slik ik dit medicijn na een darmoperatie i.v.m ziekte van Crohn. Nadat mijn 'oude' internist (MDL arts) met pensioen ging ben ik overgestapt naar een ander ziekenhuis (dichterbij huis) en andere arts. Deze vertelde me dat het medicijn dat al 22 jaar naar tevredenheid slikte 'niets' doet bij de ziekte van Crohn?! En ook niet meer voorgeschreven wordt tegenwoordi[lees meer...]g! Pentasa heeft mij al die jaren zonder problemen 'gered'... dacht ik! Wel zit bij nu in een burn-out/depressie waarmee ik bij een psychiater heb gelopen en medicijnen ( Venlafaxine) voor slik...nu denk ik? Wat komt nu door wat? Bijwerkingen van Pentasa? Of gerelateerd aan Crohn? Ik weet het even niet meer. Ik slik ook al jaren Rabeprazol (maagzuurremmer). Ik denk dat ik net zo goed overal maar mee moet stoppen?! Ik ga in elk geval mijn huisarts maar eens raadplegen. Heeft iemand misschien tips & tricks hierover? Alles is welkom!
01-07-2017

Colitis ulcerosa

In juni 2017 is colitis ulcerosa gediagnosticeerd. Hierdoor moest ik beginnen aan de pentasa. Ik begon mij met de dag slechter te voelen en na 1 week ben ik in het ziekenhuis beland. Vervolgens stootkuur prednison gekregen en knapte gelijk op en mijn darmwand bloedde niet meer. Moest vd specialist toch nog proberen om weer pentasa te gaan slikken. Na 1 dag weer aan de pent[lees meer...]asa in combinatie met prednison en kreeg gelijk weer koortsaanvallen en bloederige diarree. Voor mij genoeg redenen dat ik deze medicatie nooit meer ga slikken.
12-06-2017

05-06-2017

Colitis ulcerosa

In maart 2017 werd colitis ulcerosa geconstateerd. Ben direct begonnen met Prednisolkuur van 6 weken, waarbij Pentasa in de ochtend granulaat 4 mg en in de avond Pentasa zetpil. Nadat ik met Prednisolkuur was gestopt, begonnen de klachten. Nadat ik op 24 mei op aanraden van arts was gestopt met Pentasa, waren binnen 3 dagen de klachten over en was mijn bloed leverfunctie w[lees meer...]eer gedaald van 800 naar 170 (100 is normaal).
03-05-2017

Colitis ulcerosa

Pentasa voor een goed jaar een half zeer goed gewerkt, geen klachten, geen bijwerkingen. Stopte na dit jaar een half wel opeens met werken waardoor ze Medrol in combinatie met Imuran voorschreven.
29-04-2017

Ziekte van Crohn

Helpt wel maar veel jeuk met rode plekken over mijn lichaam.
25-04-2017

Colitis ulcerosa

Jarenlang al 'lijdend' aan CU, nu problemen met lever, gal, lichte ontstekingen. Bijverschijnselen vermoeidheid.

Amoxicilline (474) - Antibiotica - penicillines breedspectrum