Ervaringen met Parnate

Bij  DepressieX

Chronische depressie (21 meningen)

Tracydal (37 meningen)
Moclobemide (19 meningen)
Nardil (14 meningen)
Aurorix (12 meningen)
Nardelzine (2 meningen)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

23-10-2013 | Vrouw | 61
tranylcypromine
Ik heb al eerder een reactie op het gebruik van Parnate geschreven en mijn bijwerkingen ervan beschreven. Ik ben nu aan het afbouwen omdat de bijwerkingen inmiddels gediagnostiseerd zijn als het neuromusculair syndroom. Parnate afbouwen is de enige remedie hiertegen. De farmaceut in Engeland is op de hoogte gebracht, deze reageerde door te melden niet van de bijwerking o[lees meer...]p de hoogte te zijn. Het is echter al gemeld nadat deze bijwerkingen gediagnostiseerd waren. Voor mij is het afwachten hoe ik reageer zonder het medicijn dat voor mijn klachten ( CPTSS ) heel effectief was.

12-08-2013 | Vrouw | 43
tranylcypromine
Ik heb 9 maanden lang een zware depressie gehad. Steeds actief gebleven, gefietst, gewandeld, gezwommen, vrijwilligerswerk gedaan, met vrienden afgesproken, therapie gehad......het ging maar niet over (overigens ben ik na de laatste ophoging van mijn toenmalige medicijn lithium afgegleden, dit zou toevallig kunnen zijn, maar het gebeurde wel vanaf dat tijdstip). Ik heb m[lees meer...]e weer op laten nemen en ben in overleg met de psychiater Parnate gaan gebruiken. Ik ben gevoelig voor depressiviteit en heb de afgelopen 20 jaar diverse anti-depressiva gebruikt. Na ongeveer 1,5 week merkte ik al een lichte verbetering. En na minder dan 4 weken ben ik ontzettend opgeknapt. Ik voel me eigenlijk als herboren! Ik heb weer zin in dingen, kan weer genieten, ben actief en verzorg mezelf en mijn huis weer. Twee bekenden van mij gebruiken het ook en ook bij hen is het goed aangeslagen. Ik vind Parnate absoluut een aanrader, helemaal als je al meerdere anti-depressiva geprobeerd hebt. Qua bijwerkingen heb ik last van een droge mond, ben een beetje moe en heb weleens last van transpiratieaanvallen. Dit is voor mij, in verhouding tot de fantastische werking van dit medicijn, absoluut geen probleem. Ik kan wel moeilijk inslapen, gebruik hiervoor 2 oxazepam, maar ga met de psychiater overleggen of ik hiervoor eventueel een natuurlijk slaapmiddel zou kunnen gebruiken.

26-06-2013 | Man | 51
Depressiviteit
Werkelijk alle andere cocktails van antie depresifa's gehad zonder effect.dit is het enigste wat mij een constante geeft (maximale hoeveelheid weliswaar maar toch).geen oplossing maar zeker ook geen verslechtering.in de gehele periode 3x een crises gehad ( reactie van of wisselwerking of eveel teramine binnen gekregen) Hoop het nooit meer te krijgen. vaak word aangegeven d[lees meer...]at er alleen een plotelinge bloeddruk verhoging( in mijn geval 240) plaatsvind maar je lichaam reageerd daarop en laat de bloeddruk ook weer abrubt te laag zakken ( 75)dit "spel " gaat een aantal uren door en kan levens gevaarlijk zijn. en word door huisartsen nog al eens onderschat.(neem een paracetmol en ga lekker slapen) terwijl er meerdere ernstige complicatie's voor kunnen komen( o.a hersen bloeding ,hartfaln etc ) zorg als je dit mee maakt dat iemand direct 112 belt( zeg maar gewoon een hart aanval) en je met ambulance af laat voeren om je aan de monitor in het ziekenhuis te krijgen.Staat trouwens ook in oudere bijsluiters.Voor de rest als je het "dieet"goed volgt zijn er niet veel bij werkingen soms wat duizelig ,ook nu nog na zoveel jaar gebruik, dus niet alleen d eerste week.

27-05-2013 | Vrouw | 34

19-05-2013 | Man | 41
tranylcypromine
Ben al bij vele zogenaamde hulpverleners geweest en het helpt niets. Bij GGZ-Drenthe,Psyq te Groningen,Umcg,indeBres en niemand die kan helpen.Het iz zeer droevig gesteld met de hulpverlening in Nederland.Heb al vele medicaties gehad en nu al ongeveer tien weken Parnate 60 mg,helpt ook geen donder.Kan net zo goed vitaminepillen nemen.Het valt me wel op dat UMCG en dan de[lees meer...] afdeling psychiaterie erg slecht is. Ze kwalificeren zichzelf als specialist op gebied van psychiaterie maar het is gewoon een wassen neus. Luisteren doen ze niet en zijn zeer arrogant. Diagnose wat gesteld is depressie en toch geloof ik daar niet in.Al bijna 4 jaar bij verschillende psychiaters en psychologen geweest zonder resultaat.WAARDELOOS is parnate

13-05-2013 | Vrouw | 66
tranylcypromine
ook bij mij zelfde verhaal, tot tegenwerking toe om dit middel een kans te geven. Veel geleerd hoe onsystematisch verschillende middelen werden voorgeschreven(meestal ook nog min of meer identiek naar bleek) en met psychologische behandelingen aangemodderd werd zonder resultaat. Een specialist die een verzoek voor doorverwijzing naar academisch ziekenhuis boycotte. En noo[lees meer...]it werd een MAO remmer overwogen. Mijn man vond Parnate op internet en ondervond alleen maar niet onderbouwde tegenwerking om te starten. Steeds het verhaal van de zware dieet eisen en grote bloedrukrisico's. Eenmaal gestart in paar weken helemaal weer gelukkig. Toen vond de specialist dat er wel afgebouwd kon worden naar nul. Dat was een grote blunder. Toen bij toeval een specialist gevonden die ervaring met Parnate heeft en sindsdien slik ik al 10 jaar 2 pilletjes per dag. En de bijwerkingen? Nooit iets van gemerkt, niet in begin en niet daarna. Wij hebben sterk de indruk dat de specialisten zich er niet in verdiepen, niet er over lezen (er geen congresjes, etc voor aangeboden krijgen). Er zit al lang geen patent meer op en ooit is er wat fout gegaan omdat het tyramine risico onbekend/onderschat is geweest. Zoek een specialist met Parnate ervaring! Die kan ook de volgens ons overtrokken waarschuwingen beter adresseren. Daleco pharma moet zo'n lijst met namen hebben? Geloof dat Prof. Nolen UMCG Groningen de autoriteit is in NL voor MAO remmers. Zonde dat dit middel zo weinig kansen krijgt.

12-04-2013 | Vrouw | 60
tranylcypromine
Ik heb het hele Nederlandse medicatieprotocol tegen depressie doorlopen en het was shocktherapie of Parnate. Parnate heb ik gekozen en het heeft mij eindelijk van mijn depressie afgeholpen. Het dieet vind ik geen enkel probleem. Je mag nog zoveel wel eten. Nu ik het langer gebruik ervaar ik dat klachten waarmee ik naar de huisarts ga en waarvan onderzoek geen resultaat opl[lees meer...]evert afgedaan worden als bijwerkingen. Nu som ik wat klachten op in de hoop dat anderen deze herkennen en het daadwerkelijk bijwerkingen zijn: gewrichtpijn in alle gewrichten, ook de wervelkolom, zomaar iets laten vallen, krachtverlies in handen, 's nachts hevig transpireren, tintelingen in ledematen gezicht en tong, het erg koud hebben bij kamertemperatuur van 26 graden, koude rillingen, verergerend geheugen- en concentratie probleem , op kussentjes lopen met je voetzolen. verlies van smaak, afbrokkelende nagels, spierpijn. Bij warm weer vochtvasthouden in benen en voeten. Ik ben al onderzocht op vervroegde dementie, reuma en B12 tekort, maar dat is het niet. Ondanks alles wil ik niet stoppen met Parnate. Met de bijwerkingen heb ík te maken en daar weet niemand vanaf. Als ik zou stoppen en depressief wordt, krijgen mijn kinderen weer de zorgrol. Na lange tijd ben ik weer "moeder" dat wil ik ze niet meer afnemen. Ik ben blij dat het gebruiken van Parnate mij die kans geeft!

24-03-2013 | Vrouw | 41
tranylcypromine
20 Jaar heb ik van alles geprobeerd tegen zware depressies; het hele scala aan medicijnen, verschillende therapieën, opnames, ECT (die afschúwelijke elektroshocks!!!). Niets hielp. En toen kreeg ik een psychiater die mij Parnate voorschreef en dat was een klein wondermiddeltje. Het gaat nu echt veel beter met me. Heb nog wel depressieve periodes, maar kom daar relatief s[lees meer...]nel weer uit en ze zijn minder heftig. Door de Parnate sloeg psychotherapie ook aan (voor het eerst). Door de de Parnate lukte het me nu eindelijk wel om open te staan voor therapie, die me ook verder helpt. En wat het dieet betreft: in het begin is het even wennen, maar na een tijd gaat dat vanzelf. Zelfs als het eten is wat je vroeger zalig vond en nu niet meer mag; dan weet ik waar ik het voor doe en denk dan altijd maar: me beter voelen is me zoveel meer waard dan iets lekkers eten. Ben door de Parnate ook veel actiever en niet meer zo suf en slaperig als door andere medicatie die ik voorheen altijd slikte.