Ervaringen met Efexor

venlafaxine

depressief zweten moeite met slapen

Chronische depressie (21 meningen)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS) (8 meningen)
Sociale fobie (4 meningen)
Zenuwpijn (1 mening)
Overgang (1 mening)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

03-06-2016 | Vrouw | 48
Postnatale depressie
Ik had na beide bevallingen last van Postnatale depressie, werd pas duidelijk na de 2de bevalling. 6 maanden na de bevalling ben ik aan Efexor begonnen. Eerste paar dagen misselijk en duizelig geweest. Dit zakte na een week of twee weer helemaal weg. In het begin voelde ik me heel goed erbij. Maar al snel merkte ik dat mijn emoties afvlakten. Lachen of huilen werd duideli[lees meer...]jk minder. Ik heb deze medicatie uiteindelijk 11,5 jaar gebruikt. Zonder begeleiding erbij. Ik dacht echt dat ik mijn leven lang dit moest blijven gebruiken. Tot dat ik samen met een energetisch therapeute het ging afbouwen. Ik heb het afbouwen in 1,5 jaar gedaan. Heel rustig aan. Nu gebruik ik het al 2 jaar niet meer, en voel me weer tot leven gekomen. Heb geen enkele depressieve dag meer gehad. Kan weer lachen en huilen. Voel weer alles normaal. Ik zou het niemand adviseren om aan antidepressiva te beginnen. Zoek andere middelen om je zelf weer bovenop te krijgen. Ik heb baat gehad aan energetisch therapeute.

10-11-2015 | Vrouw | 48
venlafaxine (75)
Ben overgestapt van Efexor naar eigenmerk venlafaxine. Beiden zijn in capsule vorm. Ik merk geen verschil. Heb in het begin ook eigenmerk venlafaxine geslikt in tablet vorm, daar werd ik misselijk van.

31-03-2015 | Man | 48
venlafaxine (37,5mg)
Tot 2014 gebruikte Efexor 7 jaar lang naar volle tevredenheid. Voelde me prima, wel bijwerkingen maar daar was mee te leven. Vermoeidheid, bewegende benen in de nacht , extreme dromen en bloedneuzen. Medicijn afgebouwd en ging eigenlijk prima tot januari 2015. Sinds januari weer depressief en angst- en paniek gevoelens. In overleg met huisarts weer begonnen met Efexor. Dez[lees meer...]e keer vreselijke paniekaanvallen en op slag impotent. Ondragelijk, gestopt en toen leek alles over. Nu sinds een week is alles weer terug. Vandaag terug naar huisarts voor Citopram. Hopen dat dit werkt. Blijkbaar kan een medicijn dat in het verleden goed werkte nu hele andere uitwerkingen hebben. Het zal dus proberen blijven totdat ik weer een medicijn heb dat bij mij past.

12-10-2020 | Man | 47
venlafaxine (75mg)
Efexor (Venlafaxine), beste Antidepressivum tot nu toe gevonden. Opgelet: Hoge dosering werkt NIET beter. Werkt verslaving lichtjes in de hand, Ernstige slaapproblemen, Redelijk gespannen en gestresseerd, niet geschikt voor gebruik met lithium, indien er extreme hoogtes en extreme laagtes zijn zeker niet gebruiken (wekt het zelfs nog meer in de hand) Bijna alle producten [lees meer...]gebruikt (merk of generiek) Meestal veel toename van gewicht... (tot 128Kg gewogen, nu 69Kg) Negatieve eigenschap van Efexor(Venlafaxine ) is niet tot extreem weinig slapen. Doch depressie is een hele tijd verdwenen (ongeveer 1 jaar) Meerdere keren poging tot zelfmoord gedaan, wat nu niet eens meer in mijn hoofd komt. Heel sterke TCA gebruikt waaronder Redomex(Amitripiline) wat vroeger beste was(225mg/dag). Door overdosering van Redomex in coma-beland. Daarna gebruik van Trazodone (600mg/dag), Prozac (60mg/dag), Prothiaden (225mg/dag), Anafranil (150mg/dag), Cipramil (40mg/dag), Escitalopram(50mg/dag), Paroxetine (60mg/dag), Serlain (200mg/dag), Wellbutrin (300mg/dag), Lerivon (120mg/dag), Aurorix (750mg/dag), Dixeran (100mg/dag), Ludiomil (100mg/dag). Hierboven alle genoemde anti-depressiva geslikt met dagelijkse vermelde dosis (Niet in juiste volgorde). Meestal in combinatie met neuroleptica (anti-psychotica). Soms 2 anti-depressiva samen gebruikt (voornamelijk trazodone met andere specialiteit). Nierfunctie is momenteel redelijk goed. Problemen gehad met: overgewicht, incontinentie, slaperigheid, angst, agressie, seksuele stoornissen, psychose. Momenteel geen neuroleptica, normaal gewicht, depressie onder controle, normale seksuele beleving, geen psychotich gevoel of schizofrenie, enkel ernstig slaapprobleem wat niet onder controle te brengen is met benzo's (ook niet in hoge dosis), Epileptisch insult is ontstaan door zware fout psychiater (Haldol 45mg/dag samen met Copixol 100mg/dag) zwaarlijvigheid (BMI>40) gecombineerd met Valtran 300mg(Opiaat) gevallen (3dagen bewusteloos gelegen op de grond met ernstige tijdelijke Rhabdomyolyse verschijnselen opgetreden: CK>25000 en blijvende lichamelijke letsels in één hand(geen beweging mogelijk), onderarm(greffe) en schouder(volledige prothese). Doch de moed niet laten zakken, er is leven, er is hoop.

08-09-2017 | Man | 47
venlafaxine (225mg)
Depressief
De bijwerkingen waren vooral in het begin behandeling het ergst, ik heb er over na gedacht te stoppen, ook omdat het in het begin geen effect leek te hebben. Ongeveer na twee weken kwam bij mij een opgewekt gevoel tevoorschijn. Daarna voelde ik mij langzaam aan beter, maar dat gevoel bleef niet lang, dus moest de dosering omhoog. Dat ging zo door tot ik op een dosering van[lees meer...] 350 mg zat. Het leek goed te gaan maar wat ik zelf eerst niet in de gaten had was; dat mijn persoonlijkheid compleet veranderd was. Ik was veranderd van een stil en beduusd persoon naar een onverschillig iemand die alles maar zij wat ie dacht. Vooral die onverschilligheid heeft voor veel problemen gezorgd. Problemen op mijn werk, problemen thuis, het maakte mij allemaal niets meer uit. Was ik op dat moment suïcidaal geweest, dan had ik vast een poging gedaan. Maar ik wil dit medicijn niet helemaal afkraken. Als ik nu op die tijd terug kijk, moet ik toch zeggen dat ik toen meer grip op mijn gevoelens en emoties, die normaal ver weg gestopt zijn, had. Ook al leek ik voor de buiten wereld behoorlijk afgevlakt

13-02-2020 | Man | 46
Depressiviteit
12 jaar lang Efexor gebruikt tegen depressie en een gegeneraliseerde angststoornis. Efexor kan prima gevoel onderdrukken. Ik was altijd in een vlakke stemming. Nooit blij, nooit droevig. Ik heb het in diverse doseringen tussen 150 en 225mg genomen. Efexor vereist een nogal strikte levensstijl. Dit was met mijn ADD en Asperger niet makkelijk. Moet bij voorkeur op dezelf[lees meer...]de tijdstippen genomen worden. Als je te laat bent kun je het echt lichamelijk gaan voelen. Het is verslavend. Aan het eind werd ik resistent tegen Efexor, maar de lichamelijke verslaving was er wel nog. Afkicken is zeer zwaar en kan met harddrugs vergeleken worden. Begeleiding van de arts is dan ook vereist. Het hele afkickproces duurde ongeveer een jaar. Ik ben overgestapt op een hoge concentratie CBD pasta en voel me helemaal gezond. Als je besluit Efexor te nemen, doe het dan voor korte tijd. Bij depressie kunnen suïcidale gedachten opkomen tijdens de opbouw en de afbouw. De eerste weken lijkt het meer kwaad dan goed te doen, maar na een week of drie begint het te werken.

16-01-2020 | Vrouw | 46
Psychische klachten
Zeer extreemovergiwicht 50kilo

29-01-2016 | Vrouw | 46
Chronische depressie
veel last van de bijwerkingen en je merkt ook dat het op een gegeven moment niet echt meer werkzaam is als je het langere tijd gebruikt

14-08-2019 | Vrouw | 45
venlafaxine (150mg)
Hallo. Ik neem al 2 jaar sipralexa en ik zou vanaf morgen moeten overschakelen naar efexor 150mg maar ik heb enorme schrik ivm bijwerkingen. Iemand die deze overstap ook gemaakt heeft

14-03-2018 | Man | 45
venlafaxine (225mg)

12-09-2017 | Vrouw | 45
venlafaxine (150mg)
Eerste paar maanden enig effect, omdat ik minder voelde. Dus ik had minder angst. (Denk achteraf placebo zelfde effect had gehad, omdat ik heb gesmeekt om deze medicijnen omdat ik t angstig leven na veel therapie, opname van 10 maanden, niet onder controle had). Huisarts heeft t na enkele maanden standaard voorgeschreven tot op heden. Diverse pogingen ondernomen om te sto[lees meer...]ppen, maar zware suïcide gevoelens gekregen. Eerste poging was ik zwanger en slikte ik seroxat 7 jaar. Huisarts wilde dat ik per direkt stopte en ik wilde me met mijn zwangere buik van de trap naar beneden springen. Zwaar emotioneel via genealoog naar psychiater en ik moest weer per direkt beginnen. Na bevalling over gestapt op efexor. Dit zou een veel beter middel zijn aldus de psychiater. Postnatale depressie gekregen. Later nog diverse pogingen genomen met hetzelfde resultaat. Deze keer met langzame afbouw, dramatisch ook verlopen. Na 16 jaar antidepressiva zelf afgebouwd met elke maand 7,5 gram eraf van 150 naar 75 mg. Toen kon t niet meer verder. Weer enorme emoties van overdreven lollig tot zwaar verdrietig en depressief, suïcidaal, misselijk, andere smaak, brain shocks, tintelingen vooral in gezicht en hoge ademhaling. Antroposofische psychiater vertelde mij dat ie denkt dat ik er nooit meer vanaf kom. Te moeilijk de laatste grammetjes afbouwen. In combi met avena sativa nog poging gewaagd zonder succes. Nu na 20 jaar gebruik gebeurt t mij regelmatig dat ik te laat ben met ophalen nieuw recept. Na 1 dag niet slikken beginnen al bovenstaande klachten.

24-07-2017 | Man | 45
Dysthymie
Ik ben begonnen met Efexor 150mg per dag, ik wist niet wat ik meemaakte, ik kon voor het eerst ergens naar staren zonder aan iets anders te denken.. Maargoed ik heb ook ADHD, ik hang aan dit middel en kan echt niet zonder meer. Circa 8 jaar aan de Efexor gezeten en toen had ik opeens Venlafaxine (is hetzelfde werd er gezegd) en de klachten kwamen langzaam weer terug.. dus[lees meer...] opnieuw een afspraak gemaakt met de specialist en jawel, de Venlafax kon nog wat omhoog, om kort te gaan zit ik nu al wat jaartjes op de 300mg per dag maar ik kan nou niet zeggen dat het een beter product is dan de Efexor, die had echt effect.

31-05-2015 | Vrouw | 45
Borderline persoonlijkheidsstoornis
Gedurende de afgelopen 16 jaren regelmatig Venlafaxine gebruikt in doseringen van 225 mg tot wat ik nu nog in neem 37.5 mg. Met regelmaat, omdat ik een persoon ben die echt wilde experimenteren welk medicijn in combi met andere medicatie het beste werkt en iedere keer kwam ik ondanks vervelende bijwerkingen als transpireren, droge mond, gewrichts-stijfheid, een nare geur o[lees meer...]m mij heen en meer, toch uit op Venlafaxine gedurende mijn depressies en nu ik weinig tot geen klachten meer heb hou ik in overleg met mijn huisarts deze laagste dosering aan, ook nu ik de leeftijd heb om in de overgang te komen...

08-04-2015 | Vrouw | 45
Astma
Ik slik al meer dan 10 jaar Efexor. Met een kleine onderbreking in 2006 door zwangerschap. Ik slik niet elke dag,maar op het moment dat ik ontwenningsverschijnselen heb. Zo ong 1 x per 3 dgn. Dit bevalt mij goed. Enige bijwerkingen die ik ervaar zijn het af en toe halve nachten wakker liggen. Is vervelend op dat moment,maar probeer dit op een ander moment weer in te halen[lees meer...]. Ook gevoelens zijn afgezwakt,maar ervaar dit niet als vervelend. Ik heb al eens geprobeerd af te bouwen,maar wordt erg prikkelbaar en reageer bozer. Ik heb een kortere lont. Ik heb me erbij neer gelegd dat deze medicijnen bij me horen. Dan maar humor uit een doosje 😊.

10-04-2019 | Vrouw | 44
venlafaxine (300)
Postnatale depressie
6maanden na mijn laatste bevalling ben ik begonnen met efexor. Het werkte aanvankelijk. Ik neem het nog steeds, maar heb evengoed een paar terugvallen gehad waarvan de laatste vorig jaar. Toen is mijn dosis verhoogd van 225 naar 300 Mg . Na 3 maanden was ik net goed genoeg om terug te kunnen gaan werken. Dat was de 1ste keer dat ik moest thuisblijven wegens depressie. In j[lees meer...]anuari 2019 moeilijke familietoestand waardoor ik stevige dip kreeg. Psychiater zei dat dosis verhogen geen zin had. Boven 300 Mg werkt het niet meer beter. Nochtans zei hij ook steeds dat 300mg niet veel is. Nu lees ik studies over tardive dysphoria, chronische depressie door langdurig antidepressiva . Ik heb al 2 mislukte afbouwpogingen gedaan. Wat ik niet wist, is dat het terugkeren van depressieve symptomen bij de afkickverschijnselen hoort. Je moet daar dus doorheen. Had hij me wel even mogen vertellen. In de zomer bouw ik opnieuw af. Ik wil er echt vanaf omdat het me toch niet meer helpt. Ik reken voor de afbouw zeker 2 jaar. Info die ik vind, zegt min 5 a 10% van de dosis om de 3-6 weken. Dan ben je na 12 jaar en met een dosis van 300 Mg wel een tijdje bezig, maar het moet supertraag gebeuren om de hersenen de tijd te geven om zich te herprogrammeren. Die hebben 12 jaar niet meer zelfstandig gewerkt.

05-01-2017 | Vrouw | 44
Overspannen/burn-out
Het bleek jaar later dat deze huisarts veel te veel mg heeft gegeven, ondanks herhaaldelijk vragen/later smeken om andere medicatie. Hij is blijven zeggen dat ik moest wennen. jaren van de medicijnen af geweest, de laatste jaren slik ik clomipramine, 30mg is voldoende.