Efexor

Efexor, werkzame stof venlafaxine

Arjen Walstra (26-04-2013)

21-06-2019

Efexor (venlafaxine)

Ik gebruik Efexor voor angs/dwangstoornis. Na vele andere geprobeerd te hebben (Seroxat, Prozac, Escitalopram & Sertraline) geeft Efexor een goed resultaat zonder dat ik veel sexuele bijwerkingen heb wat ik bij alle andere producten wel had. Ik voel me ook veel opgewekter dan bij de andere producten. Voor mij is dit een topproduct.
17-03-2017

Efexor (venlafaxine)

Ik hoop eigenlijk dat jullie mij kunnen helpen. Ik gebruik al jaren 150 mg en dat werkt prima. Als ik mijn grenzen overschreidt krijg ik een terugval. Ik twijfel enorm om te verhogen. Iedereen roept het is niet zo heftig maar het is wel mijn hel. Ervaringen met verhogen ja of nee?
14-02-2017

Efexor (venlafaxine)

Super goed en fijn middel! Al jaren heel veel baat bij!
03-07-2015

Efexor (venlafaxine)

In 2002 begonnen met 150 mg efexor wegens crisis, ik lijd al van 45 jaar aan angsten, is nu een gegeneraliseerde angststoornis geworden. Het duurde ongeveer 5 weken voordat het werkte, daarna een periode van euforie (ik moest toen de Xanax afbouwen die ik tegelijkertijd gebruikte). Bijwerkingen die ik heel vervelend vond, droge mond, uit je mond ruiken, extreem zweten, gee[lees meer...]n libido meer, moeite met klaarkomen, spierkrampen in armen en benen, niet kunnen slapen zonder xanax. Helaas kan ik niet zonder, maar ben wel heel erg langzaam geminderd tot nu 75 gram. Dat is net genoeg, als het leven soepel verloopt. Stoppen of minderen moet je heel erg geleidelijk doen. Ik heb de korreltjes uit de capsules gehaald met een paar tegelijk, dat een paar weken volhouden, dan weer een paar korreltjes extra er uit halen enz. enz. Werkt uitstekend, geen last van afkickverschijnselen! Dit raad ik iedereen aan, ik heb er meer dan een jaar over gedaan om van 150 naar 75 te gaan, zonder een enkel probleem!! Voel nu wel extra spanning, meer gevoel (kan ook prettig zijn) maar de bijwerkingen zijn allemaal minder geworden, al zijn de meeste niet verdwenen. Ik ben nu 50 jaar, blijf het middel in ieder geval tot na de overgang gebruiken, daarna zien we wel verder.
12-04-2015

Efexor (venlafaxine)

Ben auteur - produceerde weinig meer - werd dik en pafferig - ben cold turkey gestopt (weg met die troep!) - ging samen met mijn gezin door een explosieve periode heen - voel me nu geweldig - werk hard aan mijn vierde roman - ben sedert oktober 21 (!) kilo afgevallen - nooit meer efexor of andere pretpillen!
18-02-2015

Efexor (venlafaxine)

Ik ben dit middel gaan gebruiken nadat mijn traumatherapie mislukte door ernstige dissociatie. Daarvoor heb ik meerdere soorten antidepressiva zonder succes gebruikt. Na de start (opgebouwd naar 150 mg) knapte al binnen enkele weken mijn stemming op. Ik was het middel met name vanwege de angstklachten (dissociatie) gaan gebruiken, maar er bleek ook een depressie te sud[lees meer...]deren. Na een paar maanden kreeg ik weer een terugval en is de dosering verhoogd naar 225 mg, wat ik tot op heden naar tevredenheid gebruik. Inmiddels ook de traumatherapie op een andere manier met succes opgepakt en geen noemenswaardige depressieve klachten meer. Wel de nodige last van bijwerkingen gehad: droge mond (af en toe), nachtzweten (vooral in het begin 4 tot 5 natte shirts per nacht - nu meestal 1 of 2 natte shirts), in het begin zeer moe gevoel in spieren bij sporten (ging na een paar maanden weer over), en bij de start een paar weken algehele malaise, bij iedere verhoging van de dosis terugkomend, maar steeds korter durend.
06-11-2014

Efexor (venlafaxine)

die is een super medicatie als het gaat om angst\depressie, ik heb het jaren gebruikt en ik had nooit over moeten stappen naar lexapro, die werkt voor mij namelijk niet. efexor heeft wel nare bijwerkingen in het begin, maar die verdwenen na een paar weken mijn bijwerkingen: nachtzweten\nachtmerries en liefdesleven was weg voor de rest voel je je vlot beter
17-06-2014

Efexor (venlafaxine)

Ik was een tijdje gestopt met het plaatsen van mijn ervaring/mening, maar heb besloten toch maar weer een poging te wagen mensen te waarschuwen. Bovendien is het verhaal van de alcoholverslaving/drang mij zelf ook overkomen. En nog steeds wil niemand mij geloven dat ik binnen 10 dagen van 1 krat bier en soms meer naar nul/zero ben geraakt. Maar er is ook een ander aspect[lees meer...] wat ik na 2 jaar gestopt te zijn met allerlei "antidepressivum etc." wil aanhalen. Mijn mening is dat SSRI's/SNRI's invloed hebben op het immuunsysteem en na lang gebruik (wat voor velen onvermijdelijk is door de ontwenningsverschijnselen) een auto-immuunziekte kunnen uitlokken of verergeren. Natuurlijk niet bij iedereen. Maar ik wilde het toch even aanhalen. En mijn motivatie om dit aan te halen is het volgende. Wat de medicatie precies doet weet men nog steeds niet, maar wat wel bekend is (vooral bij gebruikers) dat ze invloed hebben op de hormonale huishouding. o.a. stress, sexlust, eetlust, agressie, slaapkwaliteit etc. Ook dit wil nog steeds niemand geloven. Maar er zijn zelfs al theorieën of de psychiater misschien nog in de geest van de middeleeuwen denken. Maar goed even terug naar het "medicijn". Hier onder volgt een verhaal van prof. David Healy, een van de weinige experts op gebied van langdurig gebruik van antidepressiva. Een herhaling van mij uit 2013. Bij sommige mensen kan na langdurig gebruik van antidepressiva (enkele jaren) een syndroom optreden na stoppen van de inname. Dit syndroom, dat jaren kan aanhouden wordt het "geprolongeerd ontwenningssyndroom" genoemd (Engels: protracted withdrawal, er bestaat nog geen officiële Nederlandse definitie). De symptomen kunnen het eerste jaar of zelfs de eerste twee jaren extreem heftig en ondraaglijk zijn en omvatten onder meer spierspasmen, beven, diarree/darmkrampen, duizeligheid, misselijkheid, overgeven, gezichtsproblemen, overgevoeligheid voor licht en/of geluid, depersonalisatie/derealisatie, sensaties van electriciteit en/of naalden, angst, depressie, urineerproblemen en meer. Hoewel het syndroom potentieel zeer ernstig en angstwekkend is en normaal functioneren voor lange tijd onmogelijk maakt zullen deze verschijnselen meestal in de loop van de tijd afnemen en verdwijnen. Helaas is dit een grillig en niet-lineair proces. Herstel van het zenuwstelsel is een nogal mysterieus proces. Het herstel verloopt niet lineair, er zijn pieken en dalen, mensen noemen vaak de analogie met het oplossen van de kubus van Rubic. Anderen spreken van een draaimolen of rollercoaster (achtbaan), al deze analogieën zijn juist. Het grillige en niet-lineaire verloop kan zeer demoralizerend zijn en het woord "helse ervaring" komt in bijna alle gebruikersomschrijvingen terug. Met zekerheid kan gesteld worden dat de ervaring is te vergelijken met in een diep zwart gat geworpen te worden, er een klein beetje uit te kruipen om vervolgens herhaalde malen weer teruggeworpen te worden. Dit proces kan mensen tot wanhoop drijven, met name na abrupt stoppen of te snel afbouwen. Veel van de zelfmoordpogingen na stoppen met een antidepressivum zijn naar alle waarschijnlijkheid een gevolg van deze ontwenningsklachten en niet van terugkeer van de depressie. Wanneer de arts of psychiater ons een antidepressivum voorschrijft is dit meestal naar aanleiding van depressieve gevoelens, stemmingsstoornissen of persoonlijke problemen. Wanneer we stoppen kunnen we verwachten dat deze problemen terugkeren. Maar plotseling kunnen we niet meer normaal functioneren, normaal denken, normaal schrijven, normaal slapen en komen terecht in een toestand die we ons niet konden voorstellen. Komende vanuit een toestand van angst of depressie vinden we ons na stoppen met de medicatie terug in een situatie waarin we totaal niet meer in staat zijn tot de normale dingen van het leven en routinematige handelingen die vanzelfsprekend waren voordat we het antidepressvum gingen slikken. Stoppen met antidepressiva heeft de potentie een reeks problemen te veroorzaken waarbij de oorspronkelijke reden van voorschrijven volkomen verbleekt. En niet zelden worden mensen dan door hun arts weer teruggezet aan het middel omdat "de onderliggende ziekte/depressie nog niet genezen is". Dat is de bijna duivelse paradox van de antidepressiva. Na stoppen van een antidepressivum(Seroxat/Paxil, Efexor, Zoloft, Lexpro en anderen) kunnen we abrupt of geleidelijk terechtkomen in wat mensen een "wave" noemen. Deze wave houdt een toestand in van een extreem ziektegevoel en een intens lichamelijk en psychisch lijden, deze conditie kan maanden of nog langer aanhouden. Sommige symptomen zijn erg moeilijk te omschrijven. Het is gedurende een dergelijke periode dat we ons slechter en slechter gaan voelen en alle hoop kunnen verliezen. Vaak na ongeveer 18-24 maanden (maar korter of langer komt ook voor) kan men vrij plotseling een sterke verbetering ervaren, alsof de hemel ineens opengaat. Dit wordt in het jargon een "window" genoemd. Het is een prettig gevoel en geeft weer nieuwe hoop. Maar helaas kan dit gevoel van korte door zijn, na uren, dagen of weken sluit het window weer en eindigt de persoon opnieuw in een wave. Het window zal weer opnieuw opengaan, het is echter afwachten wanneer. Dit proces is niet te beinvloeden, een consistente en zeer geleidelijke afbouw zal het proces bijna altijd veel draaglijker maken. Volgens prof. David Healy, een van de weinige experts op dit terrein, kan volledig herstel tot vier jaar vergen. Volgens sommigen kan het nog langer duren, maar het lijkt erop dat volledig herstel voor iedereen mogelijk is.
09-03-2014

Efexor (venlafaxine)

Efexor gebruikt bijna 2 jaar dosis 75 mg, bijwerkingen spierpijn /maag darmklachten/ duizeligheid. ben later over gegaan naar 37,5 mg, die ben ik nu aan het afbouwen. Ik hoop dat het goed gaat anders maar eens aan de MindFullnis.
02-01-2014

Efexor (venlafaxine)

Ik slik 150 mg per dag voor mijn sociaal fobie. Ik heb totaal geen bijwerkingen gehad met de opbouw van dit middel. Ik ben dan ook zeer tevreden. Ik ben zelfs een paar kg afgevallen. Ik voel me rustiger. En doe weer activiteiten zoals verjaardagen, etentjes etc waar ik eerst grote afstand van nam. Het enige wat ik merk is dat ik meer zweet . Vooral bij het sporten. Kortom [lees meer...]voor mij werkt dit middel prima.
02-12-2013

Efexor (venlafaxine)

Naar mijn mening is het heel belangrijk om beter voorgelicht te worden over de "werking" en vooral over de ontwenningsverschijnselen (bij het stoppen) van antidepressiva. Bij een "enkeling" kan het heel heftig zijn. Dat weet ik uit eigen ervaring. Met als gevolg onnodig langdurig gebruik. Het is heel belangrijk om op een veilige manier te stoppen en te weten wat je k[lees meer...]unt verwachten. Vandaar de volgende link. Ik hoop dat deze WEL geplaatst wordt. http://store.drugawareness.org/?wpsc-product=help-i-cant-get-off-my-antidepressant Gelukkig zijn er ook heel veel mensen die makkelijk kunnen stoppen en hele milde ontwenningsverschijnselen hebben.
29-11-2013

24-05-2013

Efexor (venlafaxine)

Na zeker 25 jaar getobt te hebben met een angststoornis, ben ik op aanraden van mijn arts Venlafaxine gaan gebruiken. Nu na bijna 4 jaar gebruik ben ik nog steeds blij dat ik dit middel ben gaan gebruiken. Ik voel mij goed en ik heb zelfs de stap gezet tot een nieuwe baan, waardoor ik dingen moet doen die ik anders niet zou durven. Als dat voor mij betekend dat ik deze p[lees meer...]il voorlopig nog slik, dan accepteer ik dat. Beter met pil een leuk leven, dan zonder pil een angstig leven!
14-05-2013

Efexor (venlafaxine)

Ben best tevreden over Efexor voor mijn angstoornis Er zijn wel een paar bijwerkingen zoals soms nachtzweten en minder libido, en het begin was ik erg misselijk. Ben zelfs door Efexor een paar kilo afgevallen.
19-12-2012

Efexor (venlafaxine)

Heeft er iemand ervaring met het gebruik van Effexor 75 mg icm met Sociaal Fobie. Ik zou graag jullie ervaringen hierbij willen weten. Alvast bedankt, Groetjes, Anoniem
11-12-2012

al reactie gegeven!