Ervaringen met Brintellix

vortioxetine

Psychische klachten (10 meningen)
Chronische depressie (9 meningen)
Dysthymie (0 meningen)

Vortioxetine (Brintellix)

Bojan Nikolik (20-04-2015)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

06-08-2019 | Vrouw | 24
vortioxetine (15)
ik kreeg meer rust in me hoofd en meer energie ik had op begin wel last van toename huilbuien

23-06-2019 | Vrouw | 53
vortioxetine (5mg)
Angst
geen moeheid, minder hoofdpijn. creativiteit net zoals zonder medicatie. Voorheen escitalopram gebruikt, hierbij veel vermoeidheid. soms voel ik me 2 weken niet happy en dat weet ik dat ik zonder de medicatie een zeer moeilijke periode zou hebben gehad.

13-05-2019 | Vrouw | 48
vortioxetine (5)
Depressiviteit
Bij opstarten met paroxetine en sertraline verergerde mijn depressie de eerste 2,/ 2,5 maand heel sterk. Opstarten was echt de HEL, was heel suïcidaal ook. Duurde zeker 12 weken voordat de antidepressiva aansloegen. Bij 3e depressie wilde ik dus absoluut niet weer door die opstarthel. Dus zonder medicatie de rit uitgezeten, in de hoop dat ik vanzelf uit het dal zou komen[lees meer...]. Had vooral last van angst en spanningsklachten. Uiteindelijk toch psychiater gevraagd om antidepressivum; zij adviseerde Brintellix. Dat hielp bij mij vrij acuut op de angst en spanningsklachten, merkte binnen een week al direct verbetering, zonder noemenswaardige bijwerkingen.(Anderhalve dag ietsjes misselijk gevoeld.) stemming bleef nog wel in de mineur. Daarom na een maand opgehoogd; en na 2 weken sloeg ook heel acuut mij. Stemming om. Werd ook direct hypomaan, dus dosis weer sterk afgebouwd. Slik nu om de dag 1 tablet van 5 mg en dat is voldoende om mijn stemming stabiel en positief te houden. Enige bijwerking waar ik last van heb, is seksuele dysfunctie. Ook bij deze heel lage onderhoudsdosis. Ik kom echt heel moeilijk tot een orgasme. (Zonder antidepressiva geen probleem!) Lust/libido is er nog wel. Maar moeizaam klaarkomen is al winst vergeleken met paroxotine en sertraline, want met die ssri’s lukte het helemaal niet meer en was ook de libido tot het nulpunt gedaald...

13-02-2019 | Vrouw | 47
vortioxetine (20mg)
Chronische depressie
Ik merk geen verandering, ik blijf in de depressie hangen.

15-06-2018 | Vrouw | 44
vortioxetine (10mg)
Ik ernaar een enorm honger gevoel , hol gevoel in mijn maag ook al heb ik net gegeten.

11-06-2018 | Vrouw | 22
vortioxetine (5mg)

11-06-2018 | Vrouw | 36
vortioxetine (10mg)
Slik brintelixx tegen depressie, suffig en misselijk zijn de bijwerkingen, deze duren 2 weken lang neemt daarna af. Voel mij gelukkig en ook de angsten nemen af. Heb mijzelf nog nooit zo goed gevoeld. Een aantal jaar geleden heb ik cymbalta gebruikt, maar was lang niet zo effectief als dit medicijn.

25-05-2018 | Vrouw | 40
vortioxetine (10)
Borderline persoonlijkheidsstoornis
Door dit middel een leuker leven. Zin om weer dingen te ondernemen. Wat meer rust in het hoofd. Ik kan beter relativeren. Voorheen lexapro maar gestopt wegens eetbuien. Bijna geen bijwerkingen gehad. Dus ik ben echt tevreden over dit medicijn. Ik heb hierdoor mijn leven weer terug gekregen en geen kort lontje meer!

19-05-2018 | Vrouw | 71
vortioxetine (5Mg)
Chronische depressie
Maakt erg vlak. Nergens meer zin in. Geen zin meer in het leven. Maakt het leven niet echt leuker.

18-03-2018 | Vrouw | 24
Borderline persoonlijkheidsstoornis
Voorheen gebruikte ik Lexapro 5 mg. Dat maakte mijn depressies en mijn agressie twee keer zo erg en moest na een maand al stoppen. Na 4 jaar lang intens in een dal gezeten te hebben wilde ik er gewoon weer uit en dat lukte niet op eigen kracht. Dus na mijn psychiater te hebben ingelicht over de effecten van Lexapro schreef ze de Brintellix voor. Ik was exteem nerveus en nu[lees meer...] ik erover nadenk was dat compleet zinloos. Ik kan gesprekken voeren zonder me minderwaardig of achterlijk te voelen. Ik word nog wel boos maar nu kan ik weglopen. Het heeft me heel erg geholpen. Geen bijwerkingen behalve misselijkheid. En ik heb al maanden niet meer aan zelfmoord gedacht of in mezelf gesneden. Dat is dus de brintellix 10 mg!

20-01-2018 | Vrouw | 40
vortioxetine (20mg)
Manisch-depressieve stoornis
Na vele antidepressiva te hebben geprobeerd die geen van allen deden wat ze moesten doen heeft mijn psychiater brintellix voorgesteld. Hij had hier met meerdere patiënten positieve ervaringen mee. Ik was zo depressief dat ik alles wel wilde proberen om mij beter te voelen. Ik ben begonnen met 10 mg was in het begin vooral na inname een beetje misselijk maar het was te verd[lees meer...]ragen. Helaas deed het weinig. Omdat ik niet weer een andere antidepressiva wilde proberen zijn we hem op gaan hogen tot 15 Mg ik begon mij iets beter te voelen maar toch was ik nog depressief en lusteloos en moest veel huilen. Nu slik ik 20 Mg en wat een verandering! Ik heb meer zin om dingen te ondernemen, depressieve gevoelens zijn heel erg afgenomen. Ik sla niet meer door in paniekgevoelens, kwaadheid of angsten en kan weer genieten. Ik ben er nog niet en slik de brintellix samen met stemmingsstabilisatoren maar het gaat elke dag een stukje beter. Ik heb alleen nog anderhalf uur na inname misselijkheid die ongeveer een uurtje duurt maar dat beem ik voor lief en daar is prima mee te leven. En ik kom moeilijker in slaap maar daar bestaan gelukkig pilletjes voor. Ik weet niet of dit het juiste medicijn voor de lange termijn is maar voor nu ben ik er heel tevreden mee, het doet tenminste iets! Overigens is bewezen dat brintellix pas vanaf 15 Mg echt zijn werk gaat doen.

07-01-2018 | Vrouw | 49
vortioxetine (15mg)
Al 20 jaar met ups en downs beperkt in mijn doen en laten door een angst, paniekstoornis. Dit is in de laatste 5 jaar uitgebreid met een sociale fobie. Het is grillig. Ik heb tot 10 jaar geleden veel andere AD geprobeerd.. Ik voel mij niet depressief. Ik ben wel ontzettend onzeker! Maar de klachten maken mij ongelukkig omdat ze mij beperken en mijn wereldje zo klein maken.[lees meer...] Zodoende ben ik nu toch weer bij de psychiater beland omdat ik aan mezelf wil gaan werken Ik gebruik nu 12 weken 15mg Brintellix en heb me vanaf start beroerd gevoeld. Misselijk en doodmoe, slaperig, geen vrolijke momenten meer eerder zeer ontevreden op het agressieve af. Na 3 weken tussendoor contact met de psychiater, ik voelde me zo naar maar ik moest nog even doorzetten. Na 10 weken heb ik griep gekregen en noodgedwongen 5 dagen niet kunnen slikken. Ik voelde me onmiddelijk beter, fitter, vrolijker en heb er nog 2 pilvrije dagen aan vastgeplakt. Nu sinds 4 dagen weer begonnen met 10mg! en ik ben weer misselijk, slaperig en een bonk agressie, weer conflicten opzoeken met mijn gezin. Voor mij is het duidelijk dat ik moet stoppen voordat het escaleert. Zie over Brintellix ook op het net. (...)

07-12-2017 | Vrouw | 47
vortioxetine (10mg)
Vanwege burn-out met angstklachten . Zeer tevreden over dit medicijn!

08-10-2017 | Vrouw | 28
Psychische klachten
Na verschillende medicatie geprobeerd te hebben voor ADD en angst/depressie klachten (diagnose zit ergens in de buurt van ADD, PDD-NOS, vooral heel veel last van prikkels, geen energie, moeite met concentreren, heel vol hoofd, extreem conflict vermijdend, regelmatig dood willen, etc.) maar vooral bijwerkingen hebben ervaren, geen enkel ook maar vagelijk succes, ben ik lang[lees meer...] vrij van medicatie geweest. Tot mijn behandelaar met dit relatief nieuwe middel aan kwam, of ik dit wilde proberen... Het klonk hoopgevend, en ik sta graag open voor nieuwe dingen, dus zo ben ik begonnen op 5mg. Het was de vraag waar het op zou aanslaan, daar het zowel voor angstproblematiek als concentratiestoornissen zou werken. Na enkele weken merkte ik dat de stoorzender in mijn hoofd die elke keer in paniek doorschiet over mijn eigen waardeloosheid en messen in mijn hoofd en ik moet dood en nek doorsnijden en... weg. Het was er niet meer. Iets dat ik altijd als mezelf had beschouwd was stil. Heerlijke opluchting. Ook heb ik het idee dat het een lichte invloed heeft op mijn algehele stabiliteit en angstreacties. Het leven is heus niet spontaan makkelijk en ontrafeld, maar wel een stukje lichter. Zelfs na een enkele keer teveel drinken stort ik niet meer in, heerlijk. Nog steeds ervaar ik regelmatig misselijkheid na inname, maar dat is binnen een uur over en weegt wat mij betreft veel minder zwaar dan de voordelen. Verder ben ik een kleine 10 kg aangekomen die er bijna niet af wil, maar ook dat valt nog te doen. De bijzonder intense dromen zijn wel afgezwakt, gelukkig. Onlangs heb ik door een buikgriep-achtige episode even geen medicatie binnengehouden en had al vrij vlot weer last van verwarde en duistere gedachten. Na een tablet kon ik ze eigenlijk al bijna niet meer voorstellen. Veel rustiger. Een echte aanrader voor mensen die met de typische medicatie niets opschieten en toch nog iets willen proberen.

01-09-2017 | Vrouw | 44
vortioxetine (15mg)
Ik heb ze anderhalf jaar gebruikt, 10 mg voelden me er goed bij, maar met ophoging van 5 mg had ik 15 mg. Ik ben er mee gestopt in overleg met dokter en met de apotheker. Ik kreeg echt heel heftige insulten, ga nu naar een ander centrum, maar ik heb gezegd ik pak niks meer, ben er klaar mee. Ik kreeg het benauwd en hart ging op hol en raakten weg meer als 45 min nu had da[lees meer...]n neuroloog gezegd was uit behandeld in ziekenhuis en op neurologie. nou lekker dan. Tilltest gehad en blijk dat ik epilepsie heb door de pillen, in begin geen bijwerkingen gehad.

31-05-2017 | Vrouw | 34
vortioxetine (20mg/ml)
Ik gebruik het nu twee weken, vanwege depressie, angst en adhd. Enige bijwerkingen zijn zweten, misselijk en moe. Ik ben geen gram aangekomen en libido is normaal. Het druppelen gaat traag en lastig maar lukt wel. Ik voel me prima, wat rustiger en meer ontspannen. Gebruik bijna geen ritalin meer omdat mijn hoofd rustiger is. Was voorbereid op een vreselijke inwerk peri[lees meer...]ode, maar het valt me alleszins mee en het lijkt al effectief te zijn.