vortioxetine

Psychische klachten (4 meningen)
Dysthymie (0 meningen)

Vortioxetine (Brintellix)

Bojan Nikolik (20-04-2015)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

30-11-2016 | Vrouw | 38
vortioxetine (10mg)
Ik gebruik nu al een dik jaar dit medicijn. Hierdoor zijn mijn depressieve klachten (waar ik al mijn hele leven last van heb) beduidend afgenomen. Ik zou dan ook niet meer zonder willen. Echter zijn er bij mij wel een aantal bijwerkingen, waar ik eigenlijk niemand echt over hoor praten. - vermoeidheid: Met name bij autorijden word ik heel erg snel moe. Normaal kon [lees meer...]ik goed tegen lange afstanden, nu is 1 uur rijden al een opgave. - vergeetachtigheid: hier heb ik heel veel last van ook. Ik vergeet extreem veel. En dat zit mij soms echt dwars. - concentratie: moeite mee, voornamelijk op mijn werk. Maar ook in het verkeer. Sinds kort heeft mijn apotheek ook een gele sticker op dit medicijn geplakt. Echter als je de gebruiksaanwijzing leest, staat daarin dat het amper nadelige effecten heeft voor in het verkeer. Op internet lees je soms hierin tegenstrijdigheden. Ik ben toch echt heel erg benieuwd of anderen hier ook last van hebben, sinds het gebruik van Brintellix. Ik gebruik 10 Mg.

27-12-2016 | Vrouw | 39
vortioxetine (5mg)
Gestart na veel verschillende middelen gebruikt te hebben. Na anderhalve week acuut gestopt na enorme toename paniekaanvallen. Kon alleen nog maar huilen en raakte telkens in dissociatieve toestand. Verder erg misselijk erbij.

25-05-2018 | Vrouw | 40
vortioxetine (10)
Borderline persoonlijkheidsstoornis
Door dit middel een leuker leven. Zin om weer dingen te ondernemen. Wat meer rust in het hoofd. Ik kan beter relativeren. Voorheen lexapro maar gestopt wegens eetbuien. Bijna geen bijwerkingen gehad. Dus ik ben echt tevreden over dit medicijn. Ik heb hierdoor mijn leven weer terug gekregen en geen kort lontje meer!

20-01-2018 | Vrouw | 40
vortioxetine (20mg)
Manisch-depressieve stoornis
Na vele antidepressiva te hebben geprobeerd die geen van allen deden wat ze moesten doen heeft mijn psychiater brintellix voorgesteld. Hij had hier met meerdere patiënten positieve ervaringen mee. Ik was zo depressief dat ik alles wel wilde proberen om mij beter te voelen. Ik ben begonnen met 10 mg was in het begin vooral na inname een beetje misselijk maar het was te verd[lees meer...]ragen. Helaas deed het weinig. Omdat ik niet weer een andere antidepressiva wilde proberen zijn we hem op gaan hogen tot 15 Mg ik begon mij iets beter te voelen maar toch was ik nog depressief en lusteloos en moest veel huilen. Nu slik ik 20 Mg en wat een verandering! Ik heb meer zin om dingen te ondernemen, depressieve gevoelens zijn heel erg afgenomen. Ik sla niet meer door in paniekgevoelens, kwaadheid of angsten en kan weer genieten. Ik ben er nog niet en slik de brintellix samen met stemmingsstabilisatoren maar het gaat elke dag een stukje beter. Ik heb alleen nog anderhalf uur na inname misselijkheid die ongeveer een uurtje duurt maar dat beem ik voor lief en daar is prima mee te leven. En ik kom moeilijker in slaap maar daar bestaan gelukkig pilletjes voor. Ik weet niet of dit het juiste medicijn voor de lange termijn is maar voor nu ben ik er heel tevreden mee, het doet tenminste iets! Overigens is bewezen dat brintellix pas vanaf 15 Mg echt zijn werk gaat doen.

14-05-2016 | Vrouw | 40
vortioxetine (5mg)
het middel heb ik maar twee weken gebruikt en acuut gestopt. De eerste week ben ik echt flink ziek geweest (griep), had last van huiduitslag m.n. in mijn gezicht. Mijn gezicht deed echt pijn net alsof ik mijn huid had verbrand in de zon. Ook werd mijn gezicht wat opgezet net alsof ik wat vocht vasthield. Dit werd erger en ik ben dan ook op advies van de psychiater maar met[lees meer...]een gestopt.

03-08-2015 | Man | 40
vortioxetine (10)
Bipolaire stoornis
Ik gebruik Brintellix nog maar kort naast de Lithium die ik al jaren gebruik en ik ben het gaan gebruiken omdat ik zeer veel lichamelijke klachten kreeg van de Clomipramine en Imipramine die ik eerst gebruikte (mictieklachten en prostaatvergroting). Nu na 5 dagen heb ik vooral nog last van misselijkheid, moeite met ontlasting, warme wangen/hoofd, overal jeuk en ik heb cont[lees meer...]inu ontzettende hoofdpijn. Ik hoop dat de bijwerkingen snel verdwijnen en dat ik kan verhogen naar een werkzame dosis, waarbij ik mijn psychiater nog moet zien te overtuigen om tot 15 of 20 mg/dag te gaan, want hij wil het bij 10 houden, terwijl in de verschillende studies effectiviteit pas vanaf 15 mg/dag is getoond.

12-11-2017 | Man | 42
vortioxetine (25)
Depressief
4e antidepressiva die ik geprobeerd heb. Bijwerkingen tijdens op en afbouwen qua duizeligheid en dergelijke. In zijn geheel is mijn libido ernstig beïnvloed. Effectiviteit lijkt in de loop der tijd af te nemen. Geprobeerd af te bouwen met 2,5mg per twee weken, maar na twee weken direct super negatief en teruggekeerde suicidaliteit. Mijn gevoel zegt stoppen, mijn lichaam ni[lees meer...]et.

15-06-2018 | Vrouw | 44
vortioxetine (10mg)
Ik ernaar een enorm honger gevoel , hol gevoel in mijn maag ook al heb ik net gegeten.

01-09-2017 | Vrouw | 44
vortioxetine (15mg)
Ik heb ze anderhalf jaar gebruikt, 10 mg voelden me er goed bij, maar met ophoging van 5 mg had ik 15 mg. Ik ben er mee gestopt in overleg met dokter en met de apotheker. Ik kreeg echt heel heftige insulten, ga nu naar een ander centrum, maar ik heb gezegd ik pak niks meer, ben er klaar mee. Ik kreeg het benauwd en hart ging op hol en raakten weg meer als 45 min nu had da[lees meer...]n neuroloog gezegd was uit behandeld in ziekenhuis en op neurologie. nou lekker dan. Tilltest gehad en blijk dat ik epilepsie heb door de pillen, in begin geen bijwerkingen gehad.

18-05-2017 | Vrouw | 44
Chronische depressie
Gestart met 5 mg. Brintellix, samen met afbouwen Seroxat (paroxetine). Na twee weken van 5 naar 10 mg. De bijwerkingen werden steeds erger, met name misselijkheid en erge jeuk: tot mezelf openkrabben toe. Na overleg met psychiater mag ik gelukkig gaan stoppen, hij vermoedt overgevoeligheid voor dit middel.

21-06-2016 | Vrouw | 44
vortioxetine (10mg)
Ben eerst begonnen week met 5 mg en week later met 10 mg. Mijn omgeving vindt mij stuk rustiger geworden en vinden dat het aanslaat.

22-03-2015 | Vrouw | 44
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Opstarten lastig ivm heftig misselijk zijn. Na drie weken zelfde werking als fluoxetine/prozac maar zonder (seksuele) bijwerkingen. Topmiddel.

23-09-2019 | Vrouw | 45
vortioxetine (150)
ADD

07-01-2022 | Man | 46
vortioxetine (20mg/ml)
ADD
Het medicijn geeft een soort ruimte in je hoofd die ik nog niet eerder meegemaakt heb, dit zonder bijwerkingen. Ik gebruik het in combinatie met Methylfenidaat, het enige is dat ik de druppels gebruik voor de dosering en die zijn onuitsprekelijk verschrikkelijk qua smaak. Druppels zijn wat beter te doseren en de afgrijselijke smaak zorgt in ieder geval dat ik het om de ju[lees meer...]iste redenen inneem.

13-02-2019 | Vrouw | 47
vortioxetine (20mg)
Chronische depressie
Ik merk geen verandering, ik blijf in de depressie hangen.

07-12-2017 | Vrouw | 47
vortioxetine (10mg)
Vanwege burn-out met angstklachten . Zeer tevreden over dit medicijn!

Thyrax Duotab (867) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (585) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (433) - Antibiotica - penicillines breedspectrum