vortioxetine

Psychische klachten (4 meningen)
Dysthymie (0 meningen)

Vortioxetine (Brintellix)

Bojan Nikolik (20-04-2015)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

27-12-2016 | Vrouw | 39
vortioxetine (5mg)
Gestart na veel verschillende middelen gebruikt te hebben. Na anderhalve week acuut gestopt na enorme toename paniekaanvallen. Kon alleen nog maar huilen en raakte telkens in dissociatieve toestand. Verder erg misselijk erbij.

25-05-2018 | Vrouw | 40
vortioxetine (10)
Borderline persoonlijkheidsstoornis
Door dit middel een leuker leven. Zin om weer dingen te ondernemen. Wat meer rust in het hoofd. Ik kan beter relativeren. Voorheen lexapro maar gestopt wegens eetbuien. Bijna geen bijwerkingen gehad. Dus ik ben echt tevreden over dit medicijn. Ik heb hierdoor mijn leven weer terug gekregen en geen kort lontje meer!

20-01-2018 | Vrouw | 40
vortioxetine (20mg)
Manisch-depressieve stoornis
Na vele antidepressiva te hebben geprobeerd die geen van allen deden wat ze moesten doen heeft mijn psychiater brintellix voorgesteld. Hij had hier met meerdere patiënten positieve ervaringen mee. Ik was zo depressief dat ik alles wel wilde proberen om mij beter te voelen. Ik ben begonnen met 10 mg was in het begin vooral na inname een beetje misselijk maar het was te verd[lees meer...]ragen. Helaas deed het weinig. Omdat ik niet weer een andere antidepressiva wilde proberen zijn we hem op gaan hogen tot 15 Mg ik begon mij iets beter te voelen maar toch was ik nog depressief en lusteloos en moest veel huilen. Nu slik ik 20 Mg en wat een verandering! Ik heb meer zin om dingen te ondernemen, depressieve gevoelens zijn heel erg afgenomen. Ik sla niet meer door in paniekgevoelens, kwaadheid of angsten en kan weer genieten. Ik ben er nog niet en slik de brintellix samen met stemmingsstabilisatoren maar het gaat elke dag een stukje beter. Ik heb alleen nog anderhalf uur na inname misselijkheid die ongeveer een uurtje duurt maar dat beem ik voor lief en daar is prima mee te leven. En ik kom moeilijker in slaap maar daar bestaan gelukkig pilletjes voor. Ik weet niet of dit het juiste medicijn voor de lange termijn is maar voor nu ben ik er heel tevreden mee, het doet tenminste iets! Overigens is bewezen dat brintellix pas vanaf 15 Mg echt zijn werk gaat doen.

14-05-2016 | Vrouw | 40
vortioxetine (5mg)
het middel heb ik maar twee weken gebruikt en acuut gestopt. De eerste week ben ik echt flink ziek geweest (griep), had last van huiduitslag m.n. in mijn gezicht. Mijn gezicht deed echt pijn net alsof ik mijn huid had verbrand in de zon. Ook werd mijn gezicht wat opgezet net alsof ik wat vocht vasthield. Dit werd erger en ik ben dan ook op advies van de psychiater maar met[lees meer...]een gestopt.

03-08-2015 | Man | 40
vortioxetine (10)
Bipolaire stoornis
Ik gebruik Brintellix nog maar kort naast de Lithium die ik al jaren gebruik en ik ben het gaan gebruiken omdat ik zeer veel lichamelijke klachten kreeg van de Clomipramine en Imipramine die ik eerst gebruikte (mictieklachten en prostaatvergroting). Nu na 5 dagen heb ik vooral nog last van misselijkheid, moeite met ontlasting, warme wangen/hoofd, overal jeuk en ik heb cont[lees meer...]inu ontzettende hoofdpijn. Ik hoop dat de bijwerkingen snel verdwijnen en dat ik kan verhogen naar een werkzame dosis, waarbij ik mijn psychiater nog moet zien te overtuigen om tot 15 of 20 mg/dag te gaan, want hij wil het bij 10 houden, terwijl in de verschillende studies effectiviteit pas vanaf 15 mg/dag is getoond.

12-11-2017 | Man | 42
vortioxetine (25)
Depressief
4e antidepressiva die ik geprobeerd heb. Bijwerkingen tijdens op en afbouwen qua duizeligheid en dergelijke. In zijn geheel is mijn libido ernstig beïnvloed. Effectiviteit lijkt in de loop der tijd af te nemen. Geprobeerd af te bouwen met 2,5mg per twee weken, maar na twee weken direct super negatief en teruggekeerde suicidaliteit. Mijn gevoel zegt stoppen, mijn lichaam ni[lees meer...]et.

15-06-2018 | Vrouw | 44
vortioxetine (10mg)
Ik ernaar een enorm honger gevoel , hol gevoel in mijn maag ook al heb ik net gegeten.

01-09-2017 | Vrouw | 44
vortioxetine (15mg)
Ik heb ze anderhalf jaar gebruikt, 10 mg voelden me er goed bij, maar met ophoging van 5 mg had ik 15 mg. Ik ben er mee gestopt in overleg met dokter en met de apotheker. Ik kreeg echt heel heftige insulten, ga nu naar een ander centrum, maar ik heb gezegd ik pak niks meer, ben er klaar mee. Ik kreeg het benauwd en hart ging op hol en raakten weg meer als 45 min nu had da[lees meer...]n neuroloog gezegd was uit behandeld in ziekenhuis en op neurologie. nou lekker dan. Tilltest gehad en blijk dat ik epilepsie heb door de pillen, in begin geen bijwerkingen gehad.

18-05-2017 | Vrouw | 44
Chronische depressie
Gestart met 5 mg. Brintellix, samen met afbouwen Seroxat (paroxetine). Na twee weken van 5 naar 10 mg. De bijwerkingen werden steeds erger, met name misselijkheid en erge jeuk: tot mezelf openkrabben toe. Na overleg met psychiater mag ik gelukkig gaan stoppen, hij vermoedt overgevoeligheid voor dit middel.

21-06-2016 | Vrouw | 44
vortioxetine (10mg)
Ben eerst begonnen week met 5 mg en week later met 10 mg. Mijn omgeving vindt mij stuk rustiger geworden en vinden dat het aanslaat.

22-03-2015 | Vrouw | 44
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Opstarten lastig ivm heftig misselijk zijn. Na drie weken zelfde werking als fluoxetine/prozac maar zonder (seksuele) bijwerkingen. Topmiddel.

23-09-2019 | Vrouw | 45
vortioxetine (150)
ADD

13-02-2019 | Vrouw | 47
vortioxetine (20mg)
Chronische depressie
Ik merk geen verandering, ik blijf in de depressie hangen.

07-12-2017 | Vrouw | 47
vortioxetine (10mg)
Vanwege burn-out met angstklachten . Zeer tevreden over dit medicijn!

15-05-2015 | Vrouw | 47
Bipolaire stoornis
Het leek een fantastisch middel, na een paar dagen iets misselijk te zijn geen bijwerkingen meer. Ik piekerde al gauw minder en stemming was iets verbeterd. Tot ik steeds meer gespannen, angstig was en fors ging hyperventileren. Dag in, dag uit. Ik was volledig uitgeput. Drie dagen geleden gestopt en terug naar prozac (ik was eerder gestopt hiermee ivm seksuele bijwerkinge[lees meer...]n van prozac). Binnen 24 uur niet meer hyperventileren, niet meer angstig! Ongelofelijk. Voor mij staat vast dat ik van brintellix angstig werd en verschrikkelijk ging hyperventileren.

13-05-2019 | Vrouw | 48
vortioxetine (5)
Bij opstarten met paroxetine en sertraline verergerde mijn depressie de eerste 2,/ 2,5 maand heel sterk. Opstarten was echt de HEL, was heel suïcidaal ook. Duurde zeker 12 weken voordat de antidepressiva aansloegen. Bij 3e depressie wilde ik dus absoluut niet weer door die opstarthel. Dus zonder medicatie de rit uitgezeten, in de hoop dat ik vanzelf uit het dal zou komen[lees meer...]. Had vooral last van angst en spanningsklachten. Uiteindelijk toch psychiater gevraagd om antidepressivum; zij adviseerde Brintellix. Dat hielp bij mij vrij acuut op de angst en spanningsklachten, merkte binnen een week al direct verbetering, zonder noemenswaardige bijwerkingen.(Anderhalve dag ietsjes misselijk gevoeld.) stemming bleef nog wel in de mineur. Daarom na een maand opgehoogd; en na 2 weken sloeg ook heel acuut mij. Stemming om. Werd ook direct hypomaan, dus dosis weer sterk afgebouwd. Slik nu om de dag 1 tablet van 5 mg en dat is voldoende om mijn stemming stabiel en positief te houden. Enige bijwerking waar ik last van heb, is seksuele dysfunctie. Ook bij deze heel lage onderhoudsdosis. Ik kom echt heel moeilijk tot een orgasme. (Zonder antidepressiva geen probleem!) Lust/libido is er nog wel. Maar moeizaam klaarkomen is al winst vergeleken met paroxotine en sertraline, want met die ssri’s lukte het helemaal niet meer en was ook de libido tot het nulpunt gedaald...

Amoxicilline / Clavulaanzuur (422) - Antibiotica - penicillines breedspectrum