vortioxetine

Psychische klachten (4 meningen)
Dysthymie (0 meningen)

Vortioxetine (Brintellix)

Bojan Nikolik (20-04-2015)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

02-10-2015 | Vrouw | 53
vortioxetine (20mg)
Sinds start van dit medicijn, wattig gevoel in mijn hoofd, geheugenverlies, en spraakproblemen, kon niet op woorden komen, en vertraagde spraak. duizelig/onvast gevoel. 3 dagen geleden met gillende sirene naar UMC: SHOCK!! Tensie daling naar 60/40, pols 30, onderkoeling, totale spraakblok.

19-09-2015 | Vrouw | 26
vortioxetine (10)
Gestart met dit middel omdat het weinig bijwerkingen zou hebben, mijn gevoelens minder afzwakt, zin in seks niet weg neemt en afkicken geen hel is. Misselijkheid en darmproblemen vallen heel erg mee! Maar wat mij niet verteld was, is dat de eerste week/ 2 weken depressieve gevoelens kunnen toe nemen, tot suiciditeit aan toe. Nou dat heb ik gemerkt! Ik huil het liefst de he[lees meer...]le dag, voel me zo depresief, eenzaam en wanhopig dat ik niet weet wat ik met mezelf aan moet. Auto rijden is geen probleem vanwege sufheid, maar meer vanwege de continue gedachte mezelf tegen een boom te rijden. Erg vermoeiend dit, maar hopelijk word het hierna allemaal beter. Ook erg leuk is dat het druppelvormige pillen zijn! Eerste week moest ik 5 mg pakken en moest dus een druppelvormige pil (zonder breekstrip) breken, een vrijwel onmogelijke opgave.

07-08-2015 | Vrouw | 51
vortioxetine (10mg)
Mijn huisarts had Paroxetine voorgeschreven. Dit haalde mijn somberheid weg maar ik kreeg er stress en angst voor terug. De psychiater adviseerde hierom Brintellix. De overgang ging moeiteloos, geen bijwerkingen. De enige bijwerking is misselijkheid als ik niet gelijk iets eet. Ik slik nu 3 maanden en ben blij dat ik er op overgegaan ben. Verder heb ik meer last van mijn[lees meer...] hooikoorts, dit is gemeld bij de fabrikant. Ze gaan uitzoeken of dit van de Brintellix komt, of dat het toevallig is. Top middel

27-07-2015 | Vrouw | 53
vortioxetine (0,5mg)
Paniekaanvallen

15-05-2015 | Vrouw | 47
Bipolaire stoornis
Het leek een fantastisch middel, na een paar dagen iets misselijk te zijn geen bijwerkingen meer. Ik piekerde al gauw minder en stemming was iets verbeterd. Tot ik steeds meer gespannen, angstig was en fors ging hyperventileren. Dag in, dag uit. Ik was volledig uitgeput. Drie dagen geleden gestopt en terug naar prozac (ik was eerder gestopt hiermee ivm seksuele bijwerkinge[lees meer...]n van prozac). Binnen 24 uur niet meer hyperventileren, niet meer angstig! Ongelofelijk. Voor mij staat vast dat ik van brintellix angstig werd en verschrikkelijk ging hyperventileren.

22-03-2015 | Vrouw | 44
vortioxetine (5mg)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Opstarten lastig ivm heftig misselijk zijn. Na drie weken zelfde werking als fluoxetine/prozac maar zonder (seksuele) bijwerkingen. Topmiddel.

21-04-2022 | Man | 37
vortioxetine (20)
Ik ben in een chronische depressie geraakt terwijl ik voor ADD afwisselend Dexamfetamine en Concerta gebruikte. Toen ik vanwege de depressie in de ziektewet ben geraakt ben ik voordat ik met de Brintellix ben begonnen enkele weken gestopt met het gebruiken van dex en Concerta. In het prille begin dat ik de Brintellix kreeg was ik een beetje "high", dat is met een paar dage[lees meer...]n afgenomen. De Brintellix heeft met betrekking tot ADD bij mij de werking dat het rust in het hoofd brengt, waar ik normaal een nooit-eindigende hak-op-de-tak stroom aan gedachten heb, kan ik nu een stuk relaxter over zaken nadenken en dingen op een rijtje zetten. Ook het impulsieve "flapuit-geklets" is een stuk minder geworden zonder dat ik het idee heb dat ik "naar de film van mijn eigen leven" kijk zoals dat bij Ritalin vroeger was. Ook het onrustige dat ik normaal van de Dex of Concerta wel eens kon hebben merk ik nu niet. In overleg met de psychiater heb ik eens geprobeerd om Dex en Brintellix te combineren, dat was geen succes. Het gaf een TE spacend & euforische gevoel, een beetje zoals xtc wanneer het net begint te werken.

07-01-2022 | Man | 46
vortioxetine (20mg/ml)
ADD
Het medicijn geeft een soort ruimte in je hoofd die ik nog niet eerder meegemaakt heb, dit zonder bijwerkingen. Ik gebruik het in combinatie met Methylfenidaat, het enige is dat ik de druppels gebruik voor de dosering en die zijn onuitsprekelijk verschrikkelijk qua smaak. Druppels zijn wat beter te doseren en de afgrijselijke smaak zorgt in ieder geval dat ik het om de ju[lees meer...]iste redenen inneem.

08-04-2021 | Man | 51
vortioxetine (10)
Psychische klachten
Zojuist begonnen.

18-12-2020 | Man | 73
vortioxetine (20mg)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
had in het begin veel bijwerkingen hoofdpijn ,veel huilen ,nergens zin in best wel depressief,ben langzaam gaan verhogen en zit nu op 20 mg sinds 2 maanden. Heb nu sinds 6 weken enorm last van mijn darmen erge buikpijnen en mijn hele lijf staat onder de uitslag.zelf vind ik het raar dat dat nu pas gebeurd en niet eerder mijn arts weet het ook niet ||||

21-11-2020 | Man | 55
vortioxetine (15mg)
Borderline persoonlijkheidsstoornis
Gebruikte eerst fevarin. Echter ik merkte dat de werking minder werd en ik destructiever werd in mijn gedachten en soms in mijn daden. Ben toen gaan lezen en ben bij 3 mogelijke opties uitgekomen. Uiteindelijk samen met mijn behandelaar gekozen voor Brintellix. Vanaf dag 1 sliep ik weer, ben begonnen met 5 mg. Echter vrij snel na inname werd ik misselijk. Gebruik nu 15 mg [lees meer...]gedurende enkele weken en ben na inname nog steeds misselijk. Na 2 a 3 uurtjes verdwijnen de klachten. Ook staat koffie me tegen, en verdraag ik dit alleen in de avonduren. Ik ben overwegend positief over dit medicijn en accepteer ik de bijwerkingen.

24-05-2020 | Man | 22
vortioxetine (5)
ADD
Voor de behandeling van mijn ADHD (ADD) ben ik na het diagnosticeren gestart met Rilatine MR. Alvolgt ook met Wellbutrin 300mg, en dan veel geprobeerd om mijn stemming te reguleren met een 3e medicijn. Zonder degelijk resultaat. Deze medicatie 10mg brintellix werd ter vervanging van Wellbutrin 300mg geprobeerd, dit had goede effecten. Maar het was heel opmerkelijk dat de [lees meer...]Wellbutrin wegviel. En ben terug met Wellbutrin 300mg gestart, deze neem ik nu samen met 5mg brintellix, en dit bevalt mij enorm goed. Van de 10mg deed het over heel mijn lijf deugd om te krabben, dit heb ik gelukkig niet van 5mg. Wel is er enkele dagen verminderde eetlust door lichte misselijkheid in de maag, alleen de maag gelukkig want het geeft geen duizeligheid, wél viel ik de eerste dagen na inname terug in slaap, dit verdwijnt gelukkig ook. Het is duidelijk wat voor uitgebreide werking het medicijn heeft, waarbij geen creativiteit verloren gaat en er een iets subtielere positievere levensmoed aanwezig is, ik heb al heel mijn leven last van depressieve klachten waarbij ik niet gemotiveerd geraak, en ook niet even gelukkig lijk te reageren waar ik bij anderen meer levensdrift opmerk. Het medicijn helpt ook tegen mijn traagheid, waarbij Rilatine en Bupropion ook lichte bijdrage leveren, lijkt dit medicijn het symptoom echt wél aan te pakken. Ik ben goed af met de metabolische effecten omwille van dat ik onder de combinatie van deze medicijnen een doodnormale hartslag heb en nog steeds asperientjes nodig heb voor mijn bloedsdoorstroming. Haal het als ouder niet in u hoofd dat de medicatie slecht is, bij zwaar verstrooide ADD’ers, is het nodig, want geloof mij, emotionele gezondheid is één vd belangrijkste zaken in de wereld. Supplementen en al die rommel reguleren de hormonale neurotransmitters niet in de hersenen. Het is ook goed als u vers geperst fruitsap drinkt voor de slechte radicalen uit u lichaam te verwijderen, je zal je er ook beter van kunnen voelen maar daarmee gaat u ook geen kanker bestrijden.

27-12-2019 | Man | 24
vortioxetine (15mg)
Brintelixx ik begon met 5 mg dat hielp mij niet veder dus opgehoogt na 10 en toen opgehoogt na 15 mg ik slik dit medicijn inmiddels een jaar ik kan je zeggen dat het opbouwen heel zwaar was met bijwerking aankomen, zelfmoord gevoelens, huil buien. inmiddels er aan gewent en kan zeggen dat ik me in deze tijd nog nooit zo stabiel ben geweest dus al bij al was het het waard[lees meer...]!

31-08-2019 | Man | 50
vortioxetine (10mg)
Na heel wat ssri's te hebben geprobeerd deze als laatste mogelijkheid gekregen van de dokter . Werkt voor geen meter bij mij . De angstaanvallen zijn er nog steeds . Van de andere ssri's die ik nam werd ik moe maar van deze niet . Echter is de jeuk een vervelende bijwerking . Volgende maand terug naar dokter .

01-02-2019 | Man | 59
Chronische depressie
Ben nog aan het opbouwen naar 20mg. Zit nu op 10mg. Gelukkig (nog ) geen misselijkheid of jeuk,maar wel enorm gejaagd en nerveus na inname. Hopelijk verdwijnt dat weer. Verder nog geen gunstig effect waargenomen,maar dat komt misschien nog. Ik reageer eigenlijk nergens op,behalve efexor,maar dat heeft te veel bijwerkingen.

17-11-2018 | Man | 36
vortioxetine (15)
al ruime tijd last van paniek aanvallen, dit vrij nieuwe medicijn gekregen.. nu, nergens meer last van. rustig in mijn hoofd, durf meer op sociaal nivo en sta positiever in het leven. ik ervaar het als een demper, ben een vrij gevoelig persoon.. veel last van prikkels etc wat mij betreft, een prima oplossing

Thyrax Duotab (867) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (585) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (432) - Antibiotica - penicillines breedspectrum