vortioxetine

Psychische klachten (4 meningen)
Dysthymie (0 meningen)

Vortioxetine (Brintellix)

Bojan Nikolik (20-04-2015)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

26-08-2016 | Vrouw | 48
vortioxetine (5mg)
Bij het starten van Brintellix veel minder bijwerkingen als andere anti depressiva, eerste weken wel een algeheel grieperig gevoel, maar het heeft geen invloed op de rijvaardigheid. Niet misselijk, de stemming verbetert, de angst blijft aanwezig maar is te verdragen. Ook neemt de eetlust af waardoor ik afgevallen ben (voor mij niet wenselijk). Het gevoel van "ik tr[lees meer...]ek het niet meer" maakt plaats voor " het kan mij niet veel schelen". Nadelen voor mij zijn de obstipatie die echt wel vervelend is (opgezette buik, niet naar de wc kunnen ondanks het innemen van extra vezels etc) de nachtmerries, zeer levendige dromen die mij de hele dag nog bij blijven. De vergeetachtigheid en verstrooidheid is voor mij heel erg naar, vooral op mijn werk. Ook wel een nadeel vind ik de prijs, het kost me 25 euro per maand eigen risico (verpakking voor 28 dagen). Na 3 maanden had ik de dosering verhoogd naar 10 mg, dit gaf weer meer bijwerkingen maar niet meer voordelen vandaar ben ik weer terug gegaan naar 5 mg. Ik twijfel om te stoppen of te switchen.

07-01-2018 | Vrouw | 49
vortioxetine (15mg)
Al 20 jaar met ups en downs beperkt in mijn doen en laten door een angst, paniekstoornis. Dit is in de laatste 5 jaar uitgebreid met een sociale fobie. Het is grillig. Ik heb tot 10 jaar geleden veel andere AD geprobeerd.. Ik voel mij niet depressief. Ik ben wel ontzettend onzeker! Maar de klachten maken mij ongelukkig omdat ze mij beperken en mijn wereldje zo klein maken.[lees meer...] Zodoende ben ik nu toch weer bij de psychiater beland omdat ik aan mezelf wil gaan werken Ik gebruik nu 12 weken 15mg Brintellix en heb me vanaf start beroerd gevoeld. Misselijk en doodmoe, slaperig, geen vrolijke momenten meer eerder zeer ontevreden op het agressieve af. Na 3 weken tussendoor contact met de psychiater, ik voelde me zo naar maar ik moest nog even doorzetten. Na 10 weken heb ik griep gekregen en noodgedwongen 5 dagen niet kunnen slikken. Ik voelde me onmiddelijk beter, fitter, vrolijker en heb er nog 2 pilvrije dagen aan vastgeplakt. Nu sinds 4 dagen weer begonnen met 10mg! en ik ben weer misselijk, slaperig en een bonk agressie, weer conflicten opzoeken met mijn gezin. Voor mij is het duidelijk dat ik moet stoppen voordat het escaleert. Zie over Brintellix ook op het net. (...)

31-08-2019 | Man | 50
vortioxetine (10mg)
Na heel wat ssri's te hebben geprobeerd deze als laatste mogelijkheid gekregen van de dokter . Werkt voor geen meter bij mij . De angstaanvallen zijn er nog steeds . Van de andere ssri's die ik nam werd ik moe maar van deze niet . Echter is de jeuk een vervelende bijwerking . Volgende maand terug naar dokter .

08-04-2021 | Man | 51
vortioxetine (10)
Psychische klachten
Zojuist begonnen.

07-08-2015 | Vrouw | 51
vortioxetine (10mg)
Mijn huisarts had Paroxetine voorgeschreven. Dit haalde mijn somberheid weg maar ik kreeg er stress en angst voor terug. De psychiater adviseerde hierom Brintellix. De overgang ging moeiteloos, geen bijwerkingen. De enige bijwerking is misselijkheid als ik niet gelijk iets eet. Ik slik nu 3 maanden en ben blij dat ik er op overgegaan ben. Verder heb ik meer last van mijn[lees meer...] hooikoorts, dit is gemeld bij de fabrikant. Ze gaan uitzoeken of dit van de Brintellix komt, of dat het toevallig is. Top middel

15-06-2021 | Vrouw | 52
Psychische klachten
Depressieve klachten, angstaanvallen en minderwaardige gevoelens gedurende 4 jaar. Samen met zelf hulp boeken en 9 sessies bij de psycholoog, ben nik gestart met brinte!!ix Binnen 2 weken voelde ik me aanzienlijk beter. Ik neem het nu zo'n 2 jaar. een aantal maanden geleden was ik beginnen verminderen en kreeg ik weer wat last van angstaanvallen en sombere gevoelens. [lees meer...]Kan ook komen door de pandemie moeheid. Ik ben weer de volledige dosis beginnen nemen. Maar ik ben blij dat ik het middel neem en hoop snel weer dat het aanslaat.

29-10-2020 | Vrouw | 52
Depressief
Ik zit nu op de 18e dag maar voel me echt niet lekker Ik heb al heel veel AD.s gebruikt Overal te veel bijwerkingen bij Nu heb ik sinds een week erge hoofdpijnen vooral bij het wakker worden En meer last van zenuwpijnen in mijn lichaam Herkend iemand dit ? Want zit nu al weer te denken om te stoppen Die hoofdpijnen zijn verschrikkelijk

08-09-2016 | Man | 52
vortioxetine (10mg)
Gebruik nu bijna 3 weken dit medicijn, na een week zeer goed resultaat wel moe en wat lusteloos verder geen bijwerkingen na 10 dagen nam de paniek en angstklachten behoorlijk toe, maar dit kan ook toe te schrijven zijn aan gebeurtenissen waardoor de angst en paniek wordt getriggerd. volgens de psychiater komt verdriet en woede nu los door het gebruik. Vandaag in overleg me[lees meer...]t de psychiater van 10 naar 20 mg gegaan om de paniek weg te krijgen, maar dat is achteraf niet aan te raden. de paniek was nu wel draagbaar. ik ben gaan wielrennen (ook een goede remedie) maar in dit geval niet handig bij verandering van dosering. Onderweg na anderhalf uur zakte ik volledig in, en met pijn en moeite weer thuis kunnen komen. ik werd misselijk duizelig en pijnlijke spieren. thuis bleek de bloeddruk ver onder normaal te liggen en was ik misselijk, erg moe en ook buikkrampen. ik ga vanaf morgen gewoon weer 10 mg gebruiken en wacht het nog een paar weken af. het is belangrijk om de resultaten te meten in een periode met stabiele omstandigheden, dus niet teveel prikkels en storingen. vanaf 1993 is dit nu mijn 17 de soort AD. ik zal over enkele weken nogmaals een mening schrijven.

23-06-2019 | Vrouw | 53
vortioxetine (5mg)
geen moeheid, minder hoofdpijn. creativiteit net zoals zonder medicatie. Voorheen escitalopram gebruikt, hierbij veel vermoeidheid. soms voel ik me 2 weken niet happy en dat weet ik dat ik zonder de medicatie een zeer moeilijke periode zou hebben gehad.

02-10-2015 | Vrouw | 53
vortioxetine (20mg)
Sinds start van dit medicijn, wattig gevoel in mijn hoofd, geheugenverlies, en spraakproblemen, kon niet op woorden komen, en vertraagde spraak. duizelig/onvast gevoel. 3 dagen geleden met gillende sirene naar UMC: SHOCK!! Tensie daling naar 60/40, pols 30, onderkoeling, totale spraakblok.

27-07-2015 | Vrouw | 53
vortioxetine (0,5mg)
Paniekaanvallen

21-11-2020 | Man | 55
Borderline persoonlijkheidsstoornis
Gebruikte eerst fevarin. Echter ik merkte dat de werking minder werd en ik destructiever werd in mijn gedachten en soms in mijn daden. Ben toen gaan lezen en ben bij 3 mogelijke opties uitgekomen. Uiteindelijk samen met mijn behandelaar gekozen voor Brintellix. Vanaf dag 1 sliep ik weer, ben begonnen met 5 mg. Echter vrij snel na inname werd ik misselijk. Gebruik nu 15 mg [lees meer...]gedurende enkele weken en ben na inname nog steeds misselijk. Na 2 a 3 uurtjes verdwijnen de klachten. Ook staat koffie me tegen, en verdraag ik dit alleen in de avonduren. Ik ben overwegend positief over dit medicijn en accepteer ik de bijwerkingen.

05-05-2020 | Vrouw | 55
Chronische depressie
Supermiddel!! Heb nog wel af en toe last van zeurzak maar dat is goed te hanteren. Ik ben veel gelukkiger nu

19-05-2021 | Vrouw | 57
vortioxetine (10mg)
In 2019 voor t eerst Brintelix gebruikt na een 6 - tal andere AD die geen effect hadden. Na 3 maanden kwamen emoties weer terug en stond volop weer in t leven. Na 2 jaar depressie - vrij te zijn geweest nu weer een depressie, wel in mindere mate dan 2 jaar terug . Nu 1 week met Brintelix begonnen , licht misselijk, maar verdwijnt na 1 week. Hoop dat t weer zo aanslaat[lees meer...] als voorheen , We weten allen dat een depressie ‘ een hel op aarde is. Maar met Brintelix zie je echt!!! de zon weer schijnen. Warme groet, Lia

01-02-2019 | Man | 59
Chronische depressie
Ben nog aan het opbouwen naar 20mg. Zit nu op 10mg. Gelukkig (nog ) geen misselijkheid of jeuk,maar wel enorm gejaagd en nerveus na inname. Hopelijk verdwijnt dat weer. Verder nog geen gunstig effect waargenomen,maar dat komt misschien nog. Ik reageer eigenlijk nergens op,behalve efexor,maar dat heeft te veel bijwerkingen.

04-02-2016 | Vrouw | 64
vortioxetine (5)
Kreeg er verschrikkelijke angsten en hartkloppingen van en 's nachts niet kunnen slapen. En me steeds slechter gaan voelen. Dus ben er na bijna 6 weken mee gestopt. De kwaal werd veel erger i.p.v. dat ik er beter van werd. Het was een hel die zes weken.