Ervaringen met Seroxat

paroxetine

Obsessieve-compulsieve stoornis (12 meningen)
Chronische depressie (5 meningen)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS) (4 meningen)
Psychische klachten (2 meningen)
Postnatale depressie (2 meningen)
Sociale fobie (2 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

04-04-2018 | Vrouw | 56
paroxetine (30mg)
Na het innemen ben ik gaan verbeteren,maar ik heb de indruk dat daar gewichtstoename door krijg,ben ik de enige?

12-04-2017 | Vrouw | 46
paroxetine (20mg)
Voorafgaand aan dit medicijn had ik een angststoornis waarmee ik zo goed en kwaad als het ging leefde en zelfs werkte. Toch wilde ik verbetering en kreeg Seroxat. Vanaf de eerste dosis nam de angst in alle hevigheid toe. Het prikkelde mijn zenuwstelsel enorm. Werken was niet mogelijk. Ik lag letterlijk te kreunen in bed. Ik dacht dat ik gek werd. Ik kan me voorstellen dat[lees meer...] er ongelukken kunnen gebeuren als mensen deze intense prikkeling doormaken, denk aan zelfmoord en gezinsdrama's. Oxazepam erbij gaf weinig verlichting. Dit was duidelijk niet mijn eigen angst, maar de inwerking van de Seroxat. Er werd mij geadviseerd te blijven slikken zodat ik er aan zou wennen. Dat klopte. Na 2 weken verbeterde de klachten en kon ik gaan werken aan herstel. Dwz ademhalingstherapie en oefenen in voorheen spannende situaties. Ik merkte dat de paniekaanvallen geblokkeerd werden dus begon mijn lichaam te vertrouwen. Ik nam mijn leven weer terug en er ging weer een nieuwe gelukkige wereld voor mij open. Er was mij verteld dat mijn lichaam door de jarenlange angsstoornis een serotonine tekort had gekregen. Ik moest Seroxat minimaal 6 maanden blijven slikken. Na een paar jaar had ik de behoefte om af te bouwen. Ik had tenslotte inmiddels het opgebrande stofje weer kunnen aanvullen. Toen het afbouwen niet lukte werd er gezegd dat ik dan waarschijnlijk van nature te weinig serotonine zou aanmaken. Let wel, het waren enkel aannames. Ik werd vergeleken met een suikerpatient die levenslang insuline nodig zou hebben. Die hypothese is inmiddels achterhaald en was destijds een commercieel verhaal wat artsen onwetend klakkeloos hebben overgenomen van de fabrikant. Mijn ervaring met 20 jaar Paroxetine-Seroxat is: je wordt er wel degelijk afhankelijk van. Niet in de zin van dat je steeds meer nodig hebt om hetzelfde effect te houden. Begrijp me niet verkeerd. Het is maar net welke definitie je aan verslavend geeft. Maar er ontstaan ernstige onttrekkingsverschijnselen bij het afbouwen. Mijn huisarts noemde de afbouwdosering een homeopatische dosis. Dat kon niet voelbaar zijn. Allemaal theorie. Ik heb zelf 20 jaar ervaring met op- en afbouwen en ik weet zelf wat ik voel gebeuren in mijn hoofd. De professionals hebben het zelf nooit gebruikt. Er zijn inmiddels wetenschappelijke studies met gezonde vrijwilligers die dit middel getest hebben en angst- en depressieklachten meldden bij het afbouwen. Dan kun je onttrekkingsverschijnselen niet langer afdoen met de conclusie dat je onderliggende ziekte weer terug is gekomen. Het verschil is moeilijk te duiden. Hier zou veel meer studie naar gedaan moeten worden. Afbouwen moet met stapjes van 10 procent. Pas na 6 tot 8 weken stabiliteit weer een stapje omlaag. Afkickklinieken zijn nodig met de juiste kennis en begeleiding. Onder de 10 mg hebben sommigen zelfs stapjes van 5 procent nodig. Hoe lager je komt des te langzamer de afbouw. Mensen die de suspensie gebruiken van 2 mg per ml ervaren sterke afkickverschijnselen als ze van 1 ml naar 0,5 ml gedaald zijn. Logisch want dat is een stap van 50 procent. Maar de meeste huisartsen hangen nog steeds liever hun eigen theorie aan dan dat ze luisteren naar de mensen die jarenlange gebruikservaring hebben. Mijn leven zit in rustig vaarwater. Ik heb geen stressbaan meer dus ik ben weer aan het minderen op mijn eigen langzame manier. Het is een meerjarenplan want ik wil dat het slaagt. Na een jaar op 10 mg zit ik nu op 9 mg. So far so good. Af en toe wat brainzaps en adrenaline bij het opstaan. Vivid dreams en wennen aan allerlei gevoelens die jarenlang zijn afgestompt. Ik doe cardiotraining op de sportschool bij wijze van running therapie. Yoga en meditatie. Verder neem ik magnesium L-threonate en visolie en de supplementen van dewegterug. Totzover de angsstoornis. Ik bleef maar te maken houden met verstrooidheid en burn-outs dus heb ik op mijn 30e ook de diagnose AD(H)D gekregen. De angst en verstrooidheid werden hieruit verklaard door een gespecialiseerde psychiater. Ik belandde in de WAO en kreeg Ritalin en jaren later dexamphetamine om uit te proberen. Telkens dacht ik het lek boven te hebben. Maar deze middelen bleken erger dan de kwaal. Je raadt het al. Angst kwam in alle hevigheid terug dus was ik weer terug bij af. Van de Seroxat werd ik moe, dik, behoefte aan suiker, behoefte aan zout, slaperig, niet wakker kunnen worden bij het opstaan, geen sexdrive, geen orgasme (gelukkig ook geen paniekaanvallen). Die laatste twee voelen letterlijk in je hoofd als tegenovergestelde. Beide extreme ontladingen in je hoofd, die je langzaam voelt opkomen, niet kunt tegenhouden en wat ook weer wegebt. Het orgasme voelt uiteraard euforisch en ontspannend. En een paniekaanval voelt unheimisch, terror en uitputtend alsof je een beroerte krijgt. Enfin, beide werden geblokkeerd door de Seroxat. Moet je dit allemaal willen als je 20 bent. Als je een paniekstoornis hebt ga je voor een leefbaar leven en vind je de bijwerkingen minder belangrijk. Maar als je vervolgens levenslang moet slikken wens je dat er destijds meer gefocust werd op de oorzaak in de hersenen. Serotonine verhaal was niet helemaal duidelijk maar het werd wel massaal gepromoot. Laten we nu 20 verder openstaan en leren van de gebruikerservaringen en niet langer die vergelijking trekken met insuline. Hersenen zijn plastisch en kunnen herstellen. Dit medicijn heeft wijzigingen aangebracht in het functioneren van mijn hersenen en het vergt tijd om weer de natuurlijke staat terug te krijgen. Ik ben benieuwd of er dan nog steeds een angsstoornis is. Mijn advies is: zoek eerst uit of je wel voelde Magnesium kunt opnemen en zorg voor voldoende sport en meditatie.

25-02-2017 | Vrouw | 49
Postnatale depressie
Ik kreeg deze na een burn out na 12 maanden bij stoppen borstvoeding en ik was ontzettend moe en hele erge rugpijn.

23-07-2016 | Vrouw | 22
paroxetine (20mg)
Ik ben deze medicatie beginnen te nemen op mijn 21 jaar, omdat ik regelmatig angst en paniekaanvallen kreeg. Zo erg dat ik in januari 2015 vast zat in een paniekaanval en hier zelf amper tot niet uit raakte. De dokter schreef me deze medicatie voor en ik had in het begin geen bijwerkingen. Ik voelde me goed, was soms nog angstig, maar had geen echte aanval meer. Op 1 jaar [lees meer...]tijd kwam ik echter 10kg bij ondanks calorieën tellen en 3×/week fitnessen. Ik heb daarom besloten om te stoppen. Op 15/7/2016 zat ik dan volledig op 0mg. Vandaag is het 22/7/2016 en heb inmiddels als 2 paniekaanvallen gehad... ik vraag me af of dit een bijwerking is van het stoppen. Ik voel me verschrikkelijk...

05-07-2016 | Vrouw | 27
Agorafobie
Had ik geweten dat het zo moeilijk zou zijn om van dit medicijn verlost te geraken, had ik dit nooit geaccepteerd van mijn huisarts. Ik werd enorm afhankelijk van dit medicijn en kwam ongeveer 15 kilo bij. Zelfs een diëtiste en sporten, hielpen niet om af te vallen. De duurtijd betreffende het 'afkicken' van Seroxat is meer dan één jaar! Je kan het ook op een maandje doen,[lees meer...] maar dan ben je gewoon doodziek! Mijn huisdokter dacht om dit even te doen tussen de soep en de pataten! Gelukkig greep mijn apotheker in en maakte zelf een stappenplan op. Ik raad dit medicijn nooit aan!

19-04-2016 | Man | 45

17-03-2016 | Vrouw | 46
Psychose
ik neem al een aantal jaar seroxat en voel me er goed bij. ik wil alleen mensen verwittigen om zeker elke dag de voorgeschreven dosis in te nemen. mij is het 2 keer overkomen dat ik zonder zat en pas 2 dagen later naar de apotheek kon, in die tijd ben ik door een hel gegaan. ik werd gewoon woest, niet normaal en dit zonder reden. ik wil dit nooit meer mee maken daarom wi[lees meer...]l ik dit toch even vermelden want een verwittigd man is er 2 waard.

03-03-2016 | Man | 42
paroxetine (20mg)
Ik slik Seroxat al 20 jaar. Altijd op doktersadvies. Soms ben ik er jaren vanaf en nu slik ik alweer vanf 2012. Je moet jezelf wel in de gaten houden. Je wordt gevoellozer en gewelddadiger in je normale omgang. In combinatie met alcohol weet je niet meer wat je doet. Nu probeer ik er weer vanaf te komen, omdat ik geloof in Mindfullness therapie en rust/regelmaat en sport. [lees meer...]Maar dat gaat nog niet zo gemakkelijk. Van 20 mg naar 10 mg werk ik extreem opgefokt en nog agressiever. Hierdoor een tijd in de ziektewet om mijzelf en anderen te beschermen. Nu weer verhoogd naar 15 mg en gaat het beter. Straks naar 10 mg en in 2017 -na de winterperiode- ga ik naar nul afbouwen. Heel veel hangt af van jezelf. Je kunt je problemen niet oplossen met een pilletje.

26-09-2015 | Man | 50
Chronische depressie
Ik heb seroxat ongeveer 10 jaar gebruikt. De opstartperiode was erg moeilijk, met meer angst en meer depressiviteit. Na enkele weken duidelijk verbetering. Dit medicijn zorgde ervoor dat de depressieve klachten veel milder werden. Ik gebruikte tussen de 10 en 20 mg over de jaren. Na 10 jaar leek de effectiviteit duidelijk minder te worden. Nadeel: afbouwen was erg lastig,[lees meer...] en lukte pas na meerdere pogingen en met een tapering-systeem waarmee over ongeveer 3 maanden langzaam werd geminderd. Ik had ook bijwerkingen: heftige dromen/nachtmerries, erg suf en slaperig.

29-07-2015 | Man | 51
paroxetine (20mg)
Indien 1 dag niet ingenomen, krijg ik migraine en hartkloppingen! Vraag al jaren om dit af te bouwen. Ben nooit depressief.

29-04-2015 | Vrouw | 57
paroxetine (20mg)
Ik heb nu voor de derde keer een depressie. De laatste was 10 jaar geleden. Slik seroxat. Zat als onderhoudsdosering op 10 mg. Is door huisarts/psycholoog opgehoogd naar 20 mg. Wel weer alle bijwerkingen gehad. Maar dat wist ik. Na 6 weken geprobeerd op te hogen naar 30 mg. Dit is niet gelukt. Ik werd er zo ziek van. Extreme bijwerkingen. Toen geprobeerd met vloeibare sero[lees meer...]xat op te hogen, slechts 1 mg. Werd hier net zo ziek van als het ophogen van 20 naar 30mg. Ik reageer blijkbaar extreem. Nu maar kijken of ik het ga redden met mijn 20 mg. Had al best wat goede dagen gehad.

11-11-2014 | Man | 56
Ziekte van Lyme
Hallo, Ik gebruik al sinds 1997 seroxat later paroxetine, in principe ben je verslaafd gemaakt aan dit medicijn en kom je er moeilijk weer van af. Heeft het bijwerkingen, jazeker ten eerste wordt je er dikker van en tast het diverse organen . Groote hamvraag is heb je het uiteindelijk nodig en kun je ook zonder deze medicatie functioneren. Dit zul je zelf moeten [lees meer...]gaan onderzoeken want mijn ervaring met artsen is dat zij jou hier net echt bij helpen. En commerciële belangen boven die van hun patiënten stellen. Wil je er echt van af dan zul je moeten gaan experimenteren en heel langzaam moeten gaan afbouwen, hier ben ik nu zelf ook mee bezig en je zult hierin zelf je grenzen moeten gaan opzoeken gezien dit niet bij elke persoon het zelfde is. Daarbij moet je je realiseren en bewust van worden dat het grootste probleem tussen je oren zit en je dit ook moet aanpakken.

05-07-2014 | Vrouw | 47
paroxetine
Ik gebruik Seroxat 20 mg al meer dan 10 jaar (exacte datum weet ik niet meer), betaal ook bij omdat ik geen paroxetine wil. Ik ben soms bang dat het medicijn me vergeetachtiger maakt, maar dat gebeurd ook als je ouder wordt. Ook ben ik zo'n 5 kilo zwaarder en heb nauwelijks zin in seks. Maar daar staat tegenover dat ik geen angst en paniekaanval meer heb gehad, alleen maar[lees meer...] bij aanvang van het slikken dan wordt het erger. Het liefst zou ik zonder willen maar ik ben bang dat ik het stofje in mijn hersenen inderdaad minder maak of te veel verbruik (de naam ben ik even kwijt), de psycholoog heeft het mij zo uitgelegd. Ik denk dat ik na de overgang het beste zou kunnen afbouwen en dat ik dat het beste begeleid zou kunnen doen, maar heb daar geen ervaring mee. Ik slik seroxat in de avond, dat bevalt het beste. Ik zou graag reacties willen ontvangen wanneer je mijn verhaal hebt gelezen, ook als je succesvol hebt afgebouwd, want ik heb nog geen enkele successtory gelezen van iemand met angst en paniekstoornis die met succes is afgebouwd en na een jaar nog steeds niet teruggevallen is, eigenlijk vind ik dat best heel triest.

14-09-2013 | Vrouw | 26
paroxetine
hallo kan er aub iemand mij helpen? ik gebruik nu twee dagen seroxat en die bijwerkingen zijn echt wreed. ik heb al een zeer moeilijke periode doorgemaakt wel jaren aan een stuk en nu vind ik voor mezelf dat ik hulp moest gaan zoeken en een antidepressiva moest gaan nemen. ik durf het deze morgend zelf niet in te nemen want die bijwerkingen zijn echt zoals een soort dru[lees meer...]gs . moeilijk slikken, wijd gesperde ogen beven, trillen, zweten, bijna niet geslapen vannacht. braakneigingen daar te geeuwen. kan mij iemand wat informatie geven die dit ook zo heeft doorstaan

30-08-2013 | Vrouw | 53
Depressief
Ik gebruik sinds 2001 seroxat, 20 mg per dag 1 tablet, in eerste instantie voorgeschreven door een psychiater en daarna jaar na jaar door verschillende huisartsen. Een paar jaar geleden werd de merknaam paroxetine. Het medicijn is hetzelfde meldden huisarts en apotheek. De eerste paar jaar werkte de seroxat prima, oke ik kwam 7 kg aan, maar verder weinig bijwerkingen, of[lees meer...] ze vielen me niet op. Echter de laatste 4 jaar word ik haatdragend. In het begin nog niet aldoor en niet tegen iedereen maar het wordt erger en erger. Cognitieve therapie volgde, maar de haat tegen mensen groeit en groeit. Zodra ik de deur uitga haat ik mensen, hoe erg ik het ook vind om vooroordelen te hebben. De haat bouwt zich op in ongeveer een maand en dan volgt een vreselijke ontploffing waarbij begrip voor massamoordenaars zoals in Noorwegen groeit. Mijn bescherming is dat ik in Nederland geen wapen kan kopen. Dit ben ik niet. Van oorsprong ben ik een sociaal voelend mens. Het zijn de frustraties dat ik die vooroordelen en haat heb en niet weet hoe ik hier mee om moet gaan, die maken dat ik zo agressief wordt. Nu eindelijk ben ik de seroxat/paroxetine aan het afbouwen (in 8 weken of langer). Ik wil nu alleen nog naar een psychiater voor de juiste medicatie. Ik heb mijn huisarts al jarenlang verteld over mijn groeiende agressie en wat is er deze week in het nieuws: seroxat/paroxetine maakt mogelijk agressief!! Verdriet en opluchting: ik ben het niet, maar het medicijn!

05-04-2023 | Vrouw | 58
Chronische depressie
22 jaar aan de setoxat, van periodes van diepe depressie verhoogd van 20 mg naar uiteindelijk 60mg,mbv psychiaters en psychologen., groepstherapie en veranderingen in levensstijl. Ondertussen 5 diepe depressies verder, met kleine depressies tussendoor. Zonder bovenstaande tekst van hulp, was ik rijp voor een inrichting, was er slecht er aan toe. Heb al 44 jaar, ch[lees meer...]ronische depressie, angststoornissen, dwangneuroses. Tussendoor even sertraline gebruikt, gestopt vw een maagwand beschadiging. Daarna maagbeschermers en weer setoxat.