Ervaringen met Sipralexa

escitalopram

Postnatale depressie (1 mening)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

24-09-2023 | Vrouw | 40
escitalopram (10mg)
Ik neem al bijna 4 jaar Sipralexa na een periode waarin ik mij heel vaak down voelde, onverklaarbare klachten van vermoeidheid had die mijn zelfbeeld enorm naar beneden haalde. Ik piekerde veel, sliep daardoor slecht en mijn leven bestond uit de noodzakelijke dingen (huishouden, kinderen, job die op een laag pitje stond) draaiend houden. Verschillende therapeuten bezocht, [lees meer...]onderzoeken laten doen om de oorzaak van de vermoeidheid te achterhalen, lifecoaches, sporten, wandelen … Niets hielp en ik had het gevoel dat ik mezelf steeds meer boycotte. Uiteindelijk via een psychiater na lang twijfelen toch met medicatie beginnen. Het effect was niet meteen duidelijk, maar na ongeveer een maand stelde ik vast dat mijn dagen toch beter waren, dat ik minder huilde, minder negatieve gedachten had. Ik voelde me nog steeds dezelfde persoon, maar zonder de constante neiging tot piekeren. Ik ben Sipralexa blijven nemen (perioden van 10 mg en 15 mg) en het helpt mij om mijn vermoeidheid (die iets beter is, maar niet weg) een plaats te geven en daarnaast weer te genieten van dingen. Ik voel me beter over mezelf, laat tegenslagen minder lang nazinderen en durf meer op sociaal vlak. Bijwerkingen zijn vooral een wat lager libido, en misschien dat ik soms minder kan focussen, al kan dat ook met andere dingen te maken hebben. Voor mij was de keuze voor medicatie echt een positieve stap, ondanks al mijn twijfels.

25-07-2023 | Vrouw | 45
escitalopram (10mg)
Spijtig genoeg was er een zeer slechte opvolging waar ze niet konden constateren dat het door de antidepressiva kwam waardoor ik in een vizieuze cirkel terecht kwam. Mijn medicatie heb ik zelf gestaakt tegen advies! Mijn zelfmoord gedachten waren meteen verdwenen, maar ik heb nog regelmatig spierspanningen, electrische schokjes, dood op, en kom geleidelijk weer bij. Ik be[lees meer...]n feitelijk nog in chock, Mijn hoofd was werkelijk een presspot waar de stoom niet uit kon. Ik kwam zot ! Ik neem nu magnesium, vit B, omega 3. En tracht die nachtmerrie te vergeten ! Als je het gevoel krijgt dat je overgevoelig komt en nog meer stresst stop meteen en ga naar je arts zodat je geen hyponatremie krijgt. Bijsluiter te herzien voor psychotrauma en stress 😓 idem voor serlain

05-06-2023 | Vrouw | 79
escitalopram (10mg)
altijd maar ervallen met depressie bij meestal opkomen en afvallen van de bladeren maar het is zo rap niet genezen

01-06-2023 | Vrouw | 63

20-05-2023 | Vrouw | 66
escitalopram (10mg)
Angst na rugoperatie steeds verder pijn blijven hebben op l5 s1 direct n operatie van fuzie op l4 l5 ....van de ene specialist naar de andere gestuurd infiltraties hier en daar en toen kwamen de anti depri op de proppen ...want ik kreeg overal brandende pijnen tot zelfs in het hoofd en oren en zwakte gevoel in mijn benen toen kreeg ik sipralexa van neuroloog opgebouwd tot[lees meer...] 20 mg het ging goed zodanig terug naar 10 mg en plots begon mijn nekspieren te trekken stilletjes .....haalbaar nog dan gestopt volgens neuroloog en toen kreeg ik spierspasmen de nek erg ik wist niet .eer waar ik stond concentratieproblemen ...dokter begon botoxinfiltraties nu heb ik een soort tremor cerv dystonie en nl veel stress heb nu cymbalta en niks veranderd ....nog iemand met dit grote probleem?

03-10-2022 | Vrouw | 29
escitalopram (10mg)
Ik had enorme paniekaanvallen doordat mijn stress level veel te hoog zat. Ik kon mij niet meer ontspannen en begon op verschillende lichamelijke klachtten te letten waardoor ik ook nog eens angst begon te krijgen voor ziektes. Ik ben nu aan het afbouwen naar 5mg stilletjes aan zou ik er mee willen stoppen. Ik heb al eens een poging gedaan maar ik was er eigenlijk n[lees meer...]og niet klaar voor.

28-08-2022 | Vrouw | 23
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Een jaar en half geleden heb ik de medicatie Sipralexa op aanraden van de psychiater beginnen innemen, aangezien er posttraumatische stressstoornis werd vastgesteld. Het duurde enkele weken tegen dat de medicatie begon te werken. Tijdens het gebruik van de medicatie, kon ik vaststellen dat dit echt mijn problemen verhielp en was ik daar ook heel tevreden mee. Na een jaar h[lees meer...]eb ik besloten om af te bouwen met de medicatie onder begeleiding van de huisarts. Van 10mg 4 weken naar 5mg gegaan en dan 3 weken 5mg een dag wel en een dag niet. Momenteel heb ik enorm veel last van de bijwerkingen: gewoon niet kunnen slapen, tintelingen in de benen, gewichtstoename, koppijn, draaierig,.. De medicatie Sipralexa is heel effectief. Maar de bewerkingen die bij het afbouwen komen zijn verschrikkelijk..

16-08-2022 | Vrouw | 37
escitalopram (20mg)
Deze medicatie was geen succes voor mij. Ik heb het bijna een half jaar geslikt zonder verbetering van mijn klachten. Nu gebruik ik Sertraline, wat heel goed werkt voor mij.

14-08-2022 | Man | 59
escitalopram (10mg)
Heel positieve ervaringen met dit medicijn. Neem het ondertussen al 18 jaar. Had enorme last van angststoornissen en paniekaanvallen, soms met korte depressieve periodes. Vooralsnog geen noemenswaardige bijwerkingen.

13-08-2022 | Vrouw | 47

21-07-2022 | Vrouw | 37
escitalopram (20mg)
Enkele jaren geleden opgenomen wegens ernstige depressie met angststoornis. Begonnen met 10mg, maar enkele keren een terugval gehad. Tijdens therapie ontdekt dat ik ernstige verlatingsangst heb omwillen van een zeer triestige jeugd. Opgebouwd naar 15mg en dan verder naar 20mg. Sindsdien kan ik opnieuw een normaal leven leiden. Na jaren ziekte terug aan het werk. Ik word ni[lees meer...]et meer belemmerd in mijn leven door angst. De bijwerkingen zijn soms lastig, maar leven in angst nog veel lastiger. Wel hoop ik ooit nog wat te kunnen afbouwen. Ik deed dit al eerder en toen waren de ontwenningsverschijnselen enorm. Anderzijds neem ik liever 1 pil per dag, dan opnieuw te hervallen.

03-07-2022 | Man | 83
escitalopram (10mg)
Een zekeren tijd depressief Na direkt stoppen krijg je bewegingstrillen in lichaam armen…

04-02-2022 | Vrouw | 66
escitalopram (10mg)
Het is een goed medicijn maar ik kan er niet mee stoppen, de erge bijwerkingen die ik dan krijg zijn onmenselijk.

26-05-2021 | Vrouw | 28
escitalopram (5mg)
Ik neem al enkele jaren sipralexa en ben er zeer tevreden van. Ik kan weer functioneren en heb veel minder last van constante angst en dat zelfs met een halve tablet per dag. Alleen het verlaagde libido is zeer vervelend, maar met een begripvolle partner en goede communicatie mag dit geen probleem zijn

29-04-2021 | Man | 19
escitalopram (10mg)
Hallo, Ik neem nu al ongeveer 8 maand sipralexa, in het begin was in tevreden dat ik het mocht nemen dan ging men depressie over gaan. Alles ging goed, in begin last van bijwerkingen zoals hoofdpijn , moe zijn.. mocht nu de 8 ste maand stoppen ermee van de dokter.. echt verschrikkelijk! Ik voel me super goed maar ik ben zo moe, heb een raar gevoel in mijn hoofd als ik [lees meer...]snelle bewegingen maak, mijn benen zijn verzwakt.. als je stopt ermee heb je meer bijwerkingen als in het begin. Ik had een mooi lichaam maar door dit medicijn ben ik zeker 10 kg verdikt.. het frustreert me zo , ik deed eralles aan sporten museli eten... hierdoor heb ik de beslissing gemaakt dat ik wou stoppen ermee zodat ik terug naar mijn normaal gewicht kan gaan. Dit verschilt natuurlijk van persoon tot persoon..

30-12-2020 | Man | 21
escitalopram (10mg)
De medicatie doet goed zijn werk alleen zijn er wat bijwerkingen zoals erectie problemen en geen emotie meer kan uiten over het algemeen ben ik zeer tevreden over de medicatie