escitalopram

Postnatale depressie (1 mening)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

15-02-2020 | Vrouw | 22
escitalopram (20mg)
Borderline persoonlijkheidsstoornis
Ik neem Sipralexa 20mg omwille van borderline diagnose. Ik heb in verleden als feester xtc genomen en als ik dit neem heb ik eigenlijk precies dat gevoel. Het pept me helemaal op. Ik ratel maar door over vanalles ect. Ik zie niemand zoiets gelijkaardig hebben meegemaakt maar ik post het dus wel even. Weet eigenlijk niet goed of ik er nu blij mee ben of niet

07-02-2020 | Man | 41
escitalopram (20mg)

25-12-2019 | Vrouw | 35
escitalopram (10mg)
Begonnen met het innemen van sipralexa na het onverwachte overlijden van mijn moeder. Zes maand erna plots ingestort nadat ik niet de tijd had gekregen om het overlijden te verwerken. Heel veel huilen, geen zin om te eten, heel veel slapen,...

23-11-2019 | Vrouw | 24
escitalopram (10mg)
Ik neem sinds 2 maand nu elke dag 5mg Sipralexa omdat ik volgens de huisarts depressief ben. Ik had last van continu piekeren, lusteloosheid, apathie, nergens meer plezier in hebben, maar ook voelde ik me angstig en paniekerig door dwanggedachten. De eerste 2 weken had ik wel wat last van bijwerkingen. Ik had last van mijn maag, enorme honger en dan soms totaal geen eetlus[lees meer...]t. Ik voelde me soms duizelig en snachts werd ik elke nacht wakker. Ook heb ik lang vaak een droge mond gehad. Deze bijwerkingen zijn gelukkig allemaal verdwenen! Het heeft zeker 4 weken geduurd voor ik verschil merkte met de medicatie. Ik had meer zin om dingen te doen, werd actiever. Ook is het in mijn hoofd wel veel rustiger geworden. Ik kan nu ook wel beter functioneren op mijn werk. Ik huil ook veel minder, terwijl vroeger elke dag. Ik voel me wel niet gelukkig... ik voel me neutraal.. ik heb nog steeds soms last van mijn dwanggedachten en ik heb soms het gevoel dat mijn emoties zijn afgevlakt, dat ik niet meer zo écht blij kan zijn, als vroeger. Dat zou ik graag terug willen

11-09-2019 | Vrouw | 49
escitalopram (10mg)
Ik heb deze medicijnen gekregen van de psychiater. Ik had echt wel veel bijwerking en de pijnlijke borsten vanwege het prolactine gehalte dat verhoogt was, heeft me doen besluiten om ermee te stoppen. Ik ben overgestapt naar homeopathische middelen met de nodige therapie Ik heb het maar een maand en een half genomen en ben blij dat ik niet meer neem want voelde me niet e[lees meer...]cht veel beter. Slapen was echt wel een probleem en het libido zakt volledig weg en het gevoel ook.

22-08-2019 | Vrouw | 23

16-08-2019 | Vrouw | 22
escitalopram (10mg)
Ik ben sipralexa nu een jaar aan het nemen. Ik ben begonnen met sipralexa door depressie, angststoornis en fixatie op haaruitval. Het begin viel goed mee, niet heel veel bijwerkingen en de bijwerkingen die er wel waren konden mijn verdriet en depressie in die periode niet overtreffen. Al snel ging het beter: ik geraakte terug uit bed, had weer zin in mijn dag en fixeerde m[lees meer...]e niet op mijn haar. Mijn vader is tijdens mijn gebruik van sipralexa gestorven, de medicatie heeft me geholpen hierdoor niet meteen terug in een depressie te vallen. Na een half jaar begint de vermoeidheid door te wegen. Ik slaap heel goed maar niet diep genoeg waardoor ik gerust een hele dag zou kunnen dutjes doen en overdag heel moe ben. Mijn libido is absoluut niet meer wat het was en hier stoor ik me enorm aan. ‘S nachts heb ik ook last van spiertrekkingen. De laatste bijwerking die ik wel fel opmerk is dat ik 10 kg ben bijgekomen. Er zijn dus wel wat bijwerkingen maar als ik kan kiezen kies ik deze bijwerkingen elke dag boven mijn depressie. Ik ben deze week beginnen afbouwen (van 10 naar 5mg) omdat het terug zo goed met me gaat. Ik ben klaar om af te bouwen en mijn leven zelf terug onder controle te hebben. Momenteel ben ik vooral draaierig, heb het warm en ben misselijk. Ik voel me vooral heel licht in mijn hoofd en heb steeds een droge mond. Na 6 maanden zou ik volledig van deze pilletjes vanaf moeten zijn. Ik zie het momenteel volledig zitten en ben heel tevreden van sipralexa

10-08-2019 | Man | 29
escitalopram (10mg)
Begonnen aan dit medicijn door angst en depressieve klachten. Eerste 4 weken werden de klachten erger, dit opgevangen met Lorazepam. Nu in de vijfde week en de lucht is volledig opgeklaard. Werkelijk alle klachten verdwenen. Kan makkelijk afbouwen met de lorazepam. Zeer blij dat ik er aan begonnen ben.

31-07-2019 | Vrouw | 28
escitalopram (10mg)
Ik zou ook zo willen stoppen maar het al elke keer mislukt

08-07-2019 | Man | 29
escitalopram (10mg)
Pak nu een dikke 6 maand sipralexa 10 mg nu merk ik dat mijn angst stillaan terug begint te komen en me wat down voel dus de ha heeft gezegt voor te verhogen naar 20 krijg je daarvan ook een bijwerkingen??

13-06-2019 | Vrouw | 48
escitalopram (10mg)
Na 3 jaar deze pil te nemen, heb ik sinds 1 maand besloten te stoppen hiermee. Ik ben 12 kg aangekomen, en had geen sexleven meer... Ondertussen komt het gevoel eindelijk terug! Ook de emoties komen terug, maar ik probeer deze onder controle te houden. In het begin was ik zeer draaierig.. Ik voel me niet ongelukkig en denk dat het me eindelijk zal lukken zonder!

21-04-2019 | Man | 31
Dwangstoornis
Sinds twee jaar heb ik een dwangstoornis ('pure O') met de meest vreselijke ego dystone gedachten die door mijn hoofd spoken en waardoor je paniekaanvallen ontwikkelt. Op aanraden huisarts en psychiater gestart met sipralexa (10mg). Dit lijkt de hinder zeer goed te beperken, al blijft het altijd een beetje een vraagteken of het nu net dat pilletje is of dat ik er gewoon me[lees meer...]ntaal weer beter voor sta? Maar gezien ik er geen bijwerkingen van heb, lijkt het me niet onoverkomelijk om één pilletje per dag te nemen. Mijn psychiater raadde me overigens wel aan de dosis te verhogen omdat men bij dwang tot wel 40mg per dag voorschrijft en omdat dit zou kunnen zorgen dat ik er volledig van afkom. Ik twijfel nu nog of ik tot 20mg zou verhogen. Overigens van de 10mg geen klachten, geen bijwerkingen en lijkt z'n werk te doen.

05-04-2019 | Man | 39
escitalopram (10mg)
Kreeg tegen angst en paniekaanvallen eerst Tranxène 5 mg (3 à 4 per dag) waar ik zeer goed mee was. Dan heeft dokter eens Sipralexa en andere SSRI's mij doen proberen waar ik echt niet goed mee was. Mijn angst en paniekaanvallen namen juist toe. Daarnaast geeft dit ook veel bijwerkingen al bij 10 mg zoals erectiestoornissen, laatttijdige ejaculatie, vermoeidheid, apathie, [lees meer...]misselijkheid, zweten, etc.. Heb nadien terug Tranxène 5 mg gekregen dus 3-4 keer per dag en dit is voor angst echt het beste. 5 mg Tranxène is beter dan 10 mg in één dosis, wat teveel vermoeid en geen bijkomende werking tegen angst geeft. Tranxène is ook beter dan andere benzo's zoals diazepam/Valium die zelfs bij lage dosis teveel vermoeien tegenover het effect tegen angst dat je krijgt. Neem Tranxène 5 mg al 20 jaar en deze blijft veruit het beste. Je zal wel je dokter moeten overtuigen want ze schrijven steeds moeilijker benzo's voor terwijl SSRI's zoals Sipralexa even verslavend zijn blijkt uit diverse studies.

25-02-2019 | Vrouw | 45
escitalopram (10mg)
ik heb regelmatig last van paniekaanvallen. door zware nachtmerries en financiele problemen eerst met trazodone begonnen maar door de hoeveelheid nevenwerkingen, overgeschakeld op 10mg Sipralexa. na een dag of 10 begon t stilaan te werken zonder bijwerkingen. 1 gouden tip: stop niet plotseling met dit middel! afbouwen is de boodschap!

22-01-2019 | Man | 54
escitalopram (10mg)
Ik neem deze medicijnen al bijna 2 weken maar voel mij erdoor moe .en verhoogde hartslag..en heb de indruk dat ik erdoor dikker van wordt ......

28-12-2018 | Vrouw | 18
escitalopram (10mg)
Ik neem Sipralexa al bijna 2 jaar, ik had het in het begin moeilijk met een medicijn te nemen maar het werkt wel. Ik heb nog veel last van vermoeidheid en seksuele problemen. Daarom neem ik het voor het slapen gaan.

Amoxicilline (551) - Antibiotica - penicillines breedspectrum