Ervaringen met Zoloft

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

23-05-2013 | Vrouw | 36
sertraline
Zit nu op dag 8 van sertraline,en neem deze elke dag om 16,00 uur in. Weinig bijwerkingen alleen een bijwerking eigenlijk das het gevoel van flauwvallen. Kan iemand mij vertellen of dit normaal is.? Groetjes diana

13-04-2013 | Vrouw | 39
sertraline
Nadat ik in Januari niet lekker ben geworden en behandeld door neuroloog,en tot op heden nog niks uitgekomen,ben ik nu in overleg met mijn huisarts begonnen aan Zoloft, begonnen met 25 mg en sinds vandaag 50 mg.Na 3 dagen kreeg ik de eerste bijwerkingen,misselijk braken na alles wat je eet of drinkt (3 kg afgevallen),futloos,angst dat je iets aan je hart hebt,om de dag een[lees meer...] brandend gevoel op borst,en dan ook die dagen s nachts gewoon wakker schrikken en niet meer in slaap kunnen vallen vanwege de angst.(dus kapot moe en je slecht voelen) Vandaag begonnen met 50 mg, en nu ook hartkloppingen erbij gekregen. Ik slik dan ook meestal een half tabletje oxazepam erbij,maar kan niet echt zeggen dat dit veel helpt. Voor de maag slik ik Omeprazol 40mg,maar toch opboeren en brandend gevoel op borst. Ik wil het toch even blijven volhouden omdat de huisarts zegt dat de bijwerkingen alsmaar minder moeten worden. Ik heb Zoloft 10 jr. geleden ook geslikt vanwege PTSS en toen had ik eigenlijk helemaal geen bijwerkingen alleen wat last van moe zijn. Ik hoop dat de pillen snel zijn werk gaan doen,zodat ik weer lekkerder in mijn vel zit.

03-03-2013 | Vrouw | 44
sertraline
Sinds September jl ben ik gezegend met een ernstige burnout met daarbij een angst en paniekstoornis. In eerste instantie werd me vrij snel lexapro voorgeschreven, waar mijn klachten door vertienvoudigden en ik na een week gestopt ben. ik heb daarna geprobeerd mijn angst en paniekstoornis dmv therapie onder controle te krijgen, maar ik bleef maar hevige terugvallen hebben. [lees meer...]Na vijf maanden besloten om op het advies van een psychiater toch nog een keer een SSRI te proberen, maar omdat ik eerder zo hevig op een soorgelijk medicijn (lexapro) heb gereageerd was ik hier heel bang voor. De psychiater schreef me daarom Zoloft (Sertraline) voor in druppelvorm 20mg/ml en adviseerde me met twee druppels (2mg) te beginnen en op geleide van de bijwerkingen zelf naar eigen inzicht op te bouwen, met als richtlijn om de drie dagen twee druppels erbij tot 25 mg. Ik kan niet naders zeggen dat me dit tweehonderd procent is meegevallen. Behalve wat lichte duizelingen en hoofdpijn en wat lichte misselijkheidsklachten heb ik totaal geen nare bijwerkingen. Sterker nog ik ben nu bijna vier weken bezig met opbouwen en zit nu op 16 mg en voel me geweldig!! De angstgevoelens zijn nagenoeg verdwenen en neerslachtig heb ik me niet meer gevoeld. Ik blijf even een poosje op deze dosering staan om te kijken of dit voldoende is. Aangezien ik vrij gevoelig ben voor de werking (en bijwerkingen) van medicijnen zou ik misschien niet eens naar de 25 mg hoeven en anders ga ik rustig verder met opbouwen. Erg jammer dat ik hier niet vier maanden eerder aan heb gedurft. Het enige nadeel van de druppels is dat je de druppels in een glas met water moet innemen en dat smaakt ontzettend VIES!!! Maar dat heb ik er graag voor over. Ik gebruik trouwens al jaren het antidepressivum Welbutrin waar ik ook goede resultaten op heb wat betreft een chronische depressieve stoornis vanaf mijn vroege jeugd. Deze helpen alleen niet tegen angt en paniekstoornissen, sterker nog dit medicijn zou dit nog kunnen verergeren. Ik ben de Wellbutrin op aanraden van de psychiater gewoon blijven slikken naast de Zoloft en dat geeft geen problemen.

10-02-2013 | Vrouw | 44
sertraline
ze waren te ligt voor de ernst van de klachten

17-01-2013 | Vrouw | 27
sertraline
Overgestapt van Efexor naar deze anti-depressiva aangezien ik zwanger was en borstvoeding wilde geven. Hoewel ik in verhouding een hogere dosis Zoloft ging slikken, is dit medicijn bij mij minder effectief gebleken. Nu mijn kleine bijna een jaar is en sinds kort geen borstvoeding meer wil, stap ik (in overleg met de psychiater) weer over naar Efexor. Dat geeft mij iets mee[lees meer...]r bijwerkingen, maar ook geen depressie meer. En Efexor geeft mij meer energie vergeleken met Zoloft. Ontevreden aangezien het niet goed bij mij werkt (vergeleken met Efexor), maar zeer tevreden aangezien ik mijn baby hiermee heb kunnen borstvoeden zonder totaal geen klap meer te kunnen vanwege depressie.

13-10-2012 | Vrouw | 19
sertraline
Op mijn 16e begonnen met dit medicijn, er goed gewerkt en weinig bijwerkingen van gedaan, daarna een moeilijke periode gekregen en over gestapt naar Anafranil, hier al snel mee gestopt wegens bijwerkingen. Nu slik ik weer Sertraline sinds een maand en ben erg tevreden, wel erg realistische nachtmerries gehad en slapeloosheid de eerste 2 weken. Langzaam voel ik me rustige[lees meer...]r worden, minder angst en kan ik dingen wat meer op me af laten komen. Ben erg tevreden over dit medicijn, vaak word dit voorgeschreven voor depressies maar ik vind het voor angst en paniek uitstekend werken uiteraard in combinatie met therapie.

27-09-2012 | Vrouw | 19
sertraline
Afgelopen maart heb ik dit medicijn voorgeschreven gekregen wegens ernstige depressieve klachten. Ben heel langzaam aan begonnen en ik moet zeggen dat ik verbaasd ben over de goede werking. De tweede avond nadat ik begonnen was sertraline te nemen had ik geen paniekaanval, terwijl ik de weken daarvoor standaard vanaf een uur of vier 's middags doodsangsten uitstond. Na een[lees meer...] tijdje raakte ik er wel aan gewend en was het ook echt nodig om de dosis op te hogen. Nu zit ik op 2 keer een tablet van 50 mg per dag en het bevalt goed. Nadelen: Ikzelf heb aan het begin een paar keer ongelooflijk veel buikpijn gehad, maar ik heb ook het prikkelbare darm syndroom, dus misschien was het de combinatie die de pijn zo heftig maakte. Die pijn kwam na een paar weken al gelukkig niet meer (in een zo erge mate) voor. Wel heb ik veel last (gehad) van nachtmerries. Door de medicijnen worden ze super levendig en kan ik er soms echt van slag van zijn als ik wakker word. Gelukkig begint dat eindelijk ook minder te worden. Het wordt ook wel gezegd dat het te maken heeft met het verwerkingsproces. Hoop dat dit nuttige info is.

22-09-2012 | Vrouw | 46
sertraline
Ik gebruik dit medicijn al ongeveer 8 jaar, en hij bevalt goed. Ik heb nu alleen een lichte terugval naar mijn depressie, waardoor de dosis is verhoogd naar 150mg per dag. Ik heb jaren 100mg gebruikt, en dat beviel wel goed. Sinds aqfgelopen woensdag is de dosis verhoogd, en op het moment kan ik vertellen dat een paar bijwerkingen gaan beginnen nu. Toen ik 8 jaar gelede[lees meer...]n met het medicijn begon had ik precies dezelfde bijwerkingen, dus ik weet nu dat hij binnen een paar weken weer zijn werk zal gaan doen. En ik zal blij zijn als het zover is, want ik wil mezelf weer goed voelen.

05-07-2012 | Vrouw | 35
sertraline
Deze bericht gaat voor dhr. die slikt 2 x zoloft s'ochtends + 2 x s'avonds. Als ik jou was zou ik van psychitaer veranderen. Dat is veel te veel voor iemand die net begint met antidepressiva. >>> In begin moest ik alleen 25 mg slikken 2 weken lang en daarna opbouwen naar 50 en nu slik ik 75 mg s'avonds. Dus bij deze bijna geen bijwerkingen gehad. Alleen droge mond en beet[lees meer...]je onrust maar dat is heel normaal. Nu gaat het prima. Veel succes !!! (Red; wanneer u op de mening van desbetreffende heer reageert, aan rechter onderzijde via 'reageer op deze ervaring'; dan krijgt hij via email een melding dat er een reactie voor hem is. Grotere kans dat hij het daadwerkelijk zal zien! mvg, MijnMedicijn)

26-05-2012 | Vrouw | 63
sertraline
Mijn psychiater gaf me 2 tabletten 's ochtends en 2 's avonds van 50mg, ik vond dat nogal veel, is er een soortgelijk medicijn dat dit medicijn kan vervangen en dat minder sterk is zodat ik er niet gewend aan raak. Alvast bedankt

14-05-2012 | Vrouw | 48
sertraline
Na een periode van flink veel bijwerkingen ging het steeds beter, en ik moet zeggen dat ik mij inmiddels herboren voel, een ander mens. Wat dat betreft is het een supermiddel. Er is alleen een heel groot nadeel; het lukt nagenoeg niet meer om een orgasme te krijgen. Dat krijg je er dus 'gratis' bij. Ik geloof niet dat ik dat er voor over heb, dus ik ga toch op zoek naar wa[lees meer...]t anders, hoe jammer ik dat ook vind......

12-04-2012 | Vrouw | 37
sertraline
Ik slik dit al 7 jaar. Begonnen met 50 mg en daarna 100 mg. Ik word er wel af en toe manisch van. Ben er een keer mee gestopt maar werd na een maand erg depressief. Als ik het vergeet na twee dagen. Niet vergeten dus. Het werkt wel verslavend. Maar daar zit ik niet zo mee. Dat ben ik toch al jaren. Ik heb ADHD en ben verslavingsgevoelig. Beter dit dan drugs. Lekker blijven[lees meer...] slikken dus. Geen bijwerkingen, ik kom er niet van aan. Dat is ook erg belangrijk vind ik. Dit medicijn werkt prima.

15-03-2012 | Vrouw | 30
Depressiviteit

12-03-2012 | Vrouw | 68
sertraline
Met zoloft heb ik de ergste angst gekend , Om dat bij werkingen erbij horen heb ik het minstens 6 weken geprobeerd. De angst werd erger en mijn lichaam leek wel in brand te staan . Het bloed voelde ik a.h.w. heet bruisend door mijn lichaam gaan. Ik kon niet slapen en niet tot rust komen. Mijn spieren voelden of er aan getrokken werd. Tot ik op een avond zo vreselijk bero[lees meer...]erd was dat ik zei nu ga ik dood. Mijn man heeft toen de dokter gebeld en deze constateerde een hele hoge bloeddruk en ik moest accuut stoppen, en direkt daarna kreeg ik clomipramine dat helpt goed en dat moet ik levenslang gebruiken

04-01-2012 | Vrouw | 64
sertraline
Hallo, Heeft iemand al langere tijd ervaring met Zoloft 20 ml 1x per dag? Ik heb geen van de aandoeningen waarvoor het wordt voorgeschreven, maar krijg het sinds 3 maanden om de emotionele onbalans weer wat in evenwicht te krijgen. Het lijkt erop dat het emotionele gevoel nu wat gelijkmatiger wordt.Ik heb,waarschijnlijk door de lage dosering, behalve een toename van ti[lees meer...]nitus en hoofdpijn geen last van bijwerkingen. Ik wil graag weten wat de e.v.t. effecten zijn op de langere termijn.

02-01-2012 | Vrouw | 48
sertraline
Voorgeschreven gekregen door psychiater, omdat ik vind dat huisartsen dit niet zouden moeten doen. Zag daarna dat Zoloft tot top behoort van effectieve SSRI's. Gelukkig maar, want heb weinig zin in een langdurig trial-and-error-traject. Bijwerkingen waren eerste anderhalve week niet mis, maar daarna nagenoeg verdwenen (alleen nog soms een chemische smaak in mijn mond en [lees meer...]op seksueel gebied duurt het allemaal wat langer). Niks aangekomen. Ben wel meteen begonnen met gebroken lijnzaad te eten, om de stoelgang gaande te houden. Ik merk dat ik rustiger ben, evenwichtiger, dat de afschuwelijke moeheid uit mijn lijf is verdwenen en dat ik weer levenslust heb. Met name het verdwijnen van die moeheid is me heel wat waard. Ik slik het nu bijna 6 weken (75 mg) en het gaat nog steeds bergopwaarts.