TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

22-04-2015 | Vrouw | 44
sertraline (75mg)
Dit was voor mij echt een wondermiddel. Ik heb altijd in de winter wat last van somberheid, soms echt depressie. Deze winter echt enorm. Ik had eerder citalopram gebruikt dus nu weer maar hielp niks en hele vervelende bijwerkingen trekken in mijn hoofd vooral. Na 8 weken gestopt en Sertraline (Zoloft) opgestart. Eerst een week 25 mg daarna 50 en na twee weken al beter gevo[lees meer...]el! Ik was echt ver heen, totaal geen gevoel meer, wist niet eens meer hoe ik moest koken. Daarna naar 75 mg gegaan en dat was voor mij de perfecte dosis. Ik voel me sindsdien echt prima!

04-03-2015 | Vrouw | 44
sertraline (50mg)

03-03-2013 | Vrouw | 44
sertraline
Sinds September jl ben ik gezegend met een ernstige burnout met daarbij een angst en paniekstoornis. In eerste instantie werd me vrij snel lexapro voorgeschreven, waar mijn klachten door vertienvoudigden en ik na een week gestopt ben. ik heb daarna geprobeerd mijn angst en paniekstoornis dmv therapie onder controle te krijgen, maar ik bleef maar hevige terugvallen hebben. [lees meer...]Na vijf maanden besloten om op het advies van een psychiater toch nog een keer een SSRI te proberen, maar omdat ik eerder zo hevig op een soorgelijk medicijn (lexapro) heb gereageerd was ik hier heel bang voor. De psychiater schreef me daarom Zoloft (Sertraline) voor in druppelvorm 20mg/ml en adviseerde me met twee druppels (2mg) te beginnen en op geleide van de bijwerkingen zelf naar eigen inzicht op te bouwen, met als richtlijn om de drie dagen twee druppels erbij tot 25 mg. Ik kan niet naders zeggen dat me dit tweehonderd procent is meegevallen. Behalve wat lichte duizelingen en hoofdpijn en wat lichte misselijkheidsklachten heb ik totaal geen nare bijwerkingen. Sterker nog ik ben nu bijna vier weken bezig met opbouwen en zit nu op 16 mg en voel me geweldig!! De angstgevoelens zijn nagenoeg verdwenen en neerslachtig heb ik me niet meer gevoeld. Ik blijf even een poosje op deze dosering staan om te kijken of dit voldoende is. Aangezien ik vrij gevoelig ben voor de werking (en bijwerkingen) van medicijnen zou ik misschien niet eens naar de 25 mg hoeven en anders ga ik rustig verder met opbouwen. Erg jammer dat ik hier niet vier maanden eerder aan heb gedurft. Het enige nadeel van de druppels is dat je de druppels in een glas met water moet innemen en dat smaakt ontzettend VIES!!! Maar dat heb ik er graag voor over. Ik gebruik trouwens al jaren het antidepressivum Welbutrin waar ik ook goede resultaten op heb wat betreft een chronische depressieve stoornis vanaf mijn vroege jeugd. Deze helpen alleen niet tegen angt en paniekstoornissen, sterker nog dit medicijn zou dit nog kunnen verergeren. Ik ben de Wellbutrin op aanraden van de psychiater gewoon blijven slikken naast de Zoloft en dat geeft geen problemen.

10-02-2013 | Vrouw | 44
sertraline
ze waren te ligt voor de ernst van de klachten

14-03-2011 | Vrouw | 45
Neerslachtigheid, sociale fobie
Vrij snel nadat ik Zoloft ging gebruiken voelde ik me stukken beter. Ik kreeg weer zin om creatieve dingen te doen, had daar ook de fut voor. De sociale fobie werd verleden tijd, ik heb veel meer zelfvertrouwen. Ik merk ook dat mijn humoristische kant veel meer naar boven komt. Nadelen: enorm moeten gapen en je merkt dat je gevoelens toch afgevlakt worden, je hebt een so[lees meer...]ort buffer. Voorbeeld: vroeger huilde ik best vaak, nu bijna nooit meer terwijl ik diep van binnen voel dat er best wat te huilen valt. Minder zin in sex, maar als het dan toch gebeurt is het wel leuk, alleen het initiatief nemen doe ik niet. In de afgelopen 10 jaar wel geprobeerd om te minderen/stoppen, maar dit was geen succes. Conclusie: ik blijf het gebruiken tot het einde van mijn leven denk ik.

22-09-2012 | Vrouw | 46
sertraline
Ik gebruik dit medicijn al ongeveer 8 jaar, en hij bevalt goed. Ik heb nu alleen een lichte terugval naar mijn depressie, waardoor de dosis is verhoogd naar 150mg per dag. Ik heb jaren 100mg gebruikt, en dat beviel wel goed. Sinds aqfgelopen woensdag is de dosis verhoogd, en op het moment kan ik vertellen dat een paar bijwerkingen gaan beginnen nu. Toen ik 8 jaar gelede[lees meer...]n met het medicijn begon had ik precies dezelfde bijwerkingen, dus ik weet nu dat hij binnen een paar weken weer zijn werk zal gaan doen. En ik zal blij zijn als het zover is, want ik wil mezelf weer goed voelen.

22-12-2010 | Man | 46
PTSS
Gebruik seroxat al 20 jaar ivm PTSS en daaruit voortkomende angsten en depressie. Ben zeker 30 kg in gewicht aangekomen. Heb inmiddels diabetes gekregen t.g.v. overwicht. Heb momenteel veel bijwerkingen van seroxat zoals, duizeligheld, vermoeidheid, spier en gewrichtklachten, emotionele vlakheid ed. Nu raadt mijn huisarts aan om seroxat af te bouwen en over te gaan op zol[lees meer...]oft. Heeft iemand hier ervaringen mee?

14-05-2012 | Vrouw | 48
sertraline
Na een periode van flink veel bijwerkingen ging het steeds beter, en ik moet zeggen dat ik mij inmiddels herboren voel, een ander mens. Wat dat betreft is het een supermiddel. Er is alleen een heel groot nadeel; het lukt nagenoeg niet meer om een orgasme te krijgen. Dat krijg je er dus 'gratis' bij. Ik geloof niet dat ik dat er voor over heb, dus ik ga toch op zoek naar wa[lees meer...]t anders, hoe jammer ik dat ook vind......

02-01-2012 | Vrouw | 48
sertraline
Voorgeschreven gekregen door psychiater, omdat ik vind dat huisartsen dit niet zouden moeten doen. Zag daarna dat Zoloft tot top behoort van effectieve SSRI's. Gelukkig maar, want heb weinig zin in een langdurig trial-and-error-traject. Bijwerkingen waren eerste anderhalve week niet mis, maar daarna nagenoeg verdwenen (alleen nog soms een chemische smaak in mijn mond en [lees meer...]op seksueel gebied duurt het allemaal wat langer). Niks aangekomen. Ben wel meteen begonnen met gebroken lijnzaad te eten, om de stoelgang gaande te houden. Ik merk dat ik rustiger ben, evenwichtiger, dat de afschuwelijke moeheid uit mijn lijf is verdwenen en dat ik weer levenslust heb. Met name het verdwijnen van die moeheid is me heel wat waard. Ik slik het nu bijna 6 weken (75 mg) en het gaat nog steeds bergopwaarts.

17-02-2011 | Vrouw | 48
Angst en paniekaanvallen hartkloppingen
Ik ben vorig jaar Februari begonnen met sertraline en ben er in November mee gestopt natuurlijk met afbouwen. Maar sinds vorige week weer begonnen met sertraline en heel veel last van de bijwerkingen koude rillingen,trillen,beven,misselijk,zwak hoop dat het snel overgaat je gaat door een hel.

19-05-2019 | Vrouw | 51
sertraline (100mg)

07-01-2015 | Vrouw | 51
Dysthymie
Heb Zoloft gebruikt sinds november 2011 wegens een depressieve periode bovenop mijn dysthymie. Heeft me enorm goed geholpen, maar na verloop van tijd werkte het toch minder goed en ging ik daarom van 50 naar 75 mg. Daarop stuiterde ik door het leven, maakte ik me nergens meer druk om (best lekker voor een tijdje), maar zakte mijn libido ook naar nul. Mijn omgeving vond mi[lees meer...]j megadruk en zelf vond ik het ook wel wat teveel van het goede. Plus het feit dat ik helemaal geen enkel sexgevoel meer heb. Ik ben nu dus aan het afbouwen (en dat is kwa bijwerkingen geen kattepis) en vanochtend begonnen met Wellbutrin.

05-06-2011 | Man | 52
Tinittus
Voor mij een werkzaam medicatie om de tinittus niet zo erg op te laten vallen

05-08-2011 | Vrouw | 55
Ptst, depressiviteit en minderwaardigheidscomplex
Ben net begonnen met Zoloft. Heb last van hoofdpijn, angsten, geheugenverlies, slapeloosheid en voel me minderwaardig.

11-03-2011 | Vrouw | 57
Anti depressiva
aanrader bij donkere dagen. veel dorst in het begin

15-04-2021 | Man | 58
sertraline (50mg)
Omdat ik wegens chronische pijn door de jaren heen veel te veel Contramal (een opiaat) was gaan nemen en absoluut moest minderen, werd me door mijn huisarts Venlafaxine voorgeschreven om te helpen bij het afbouwen. Na twee maanden eigenlijk geen resultaat. Mijn huisarts heeft toen een afspraak met een psychiater geregeld en die zei me om om te schakelen naar Zoloft. Al na[lees meer...] enkele dagen merkte ik resultaat. Dit terwijl ik nog in de opbouwfase zit. Ik zat een week op 50mg Zoloft en ga morgen naar 100mg en stop met Venlafaxine. Ook het afbouwen van de opiaten lukt beter. Ik ben dus hoopvol dat dit wel eens een goed werkend middel zou kunnen zijn voor mij. Afwachten. Maar ik merk zeker dat het werkt. Minder stress en angsten (deze werden daarvoor onderdrukt door de hoge dosissen opiaten). Ik heb door de jaren heen ongeveer alle SSRI’s uitgeprobeerd, maar Zoloft is het eerste middel waarmee ik echt verbetering van mijn klachten ervaar. Het is een middel dat in de jaren 50 ontwikkeld is, maar door recente studies is het terug ‘herontdekt’. Duimen maar.

Amoxicilline (550) - Antibiotica - penicillines breedspectrum