Ervaringen met Betahistine

Duizeligheid (38 meningen)
Ziekte van Menière (32 meningen)
Evenwichtsstoornis (19 meningen)

16-12-2009 | Man
Meniere

03-12-2009 | Man
Evenwichtsstoornis
zonder medicijn was het onmogelijk om te blijven staan, het gaat nu mét enigszins beter. en met vlagen goed ofwat minder

02-09-2015 | Vrouw | 21
Evenwichtsstoornis
vanaf mijn 17e werd ik 's ochtends wakker met erge duizeling tot aan overgeven toe. Naar de huisarts geweest en moest toen drie dagen op bed liggen, dan zou het overgaan. Ik dacht dat het eenmalig was tot het vorig jaar terug kwam, de aanvallen kwamen steeds vaker en ook heftiger .... overgeven, koud zweten en niet meer normaal uit ogen kunnen kijken. na vier huisart[lees meer...]senbezoekjes eindelijk doorverwezen naar KNO arts. Helaas kan het niet uitgebreid getest worden ivm gat in trommelvlies. Maar de KNO arts had ontdekt dat het hyperventilatie was?! Ik werd naar huis gebonjourd met de mededeling dat ik rustig moest gaan ademhalen als ik het weer kreeg. De aanvallen kwamen maandelijks 1 a 2 keer, gelukkig waren het kleintjes van 5 minuten. Tot aan afgelopen week ... de aanval was zo groot dat deze 65 uur!!!! heeft geduurd. Terug naar de Huisarts met de geëiste doorverwijzing naar de KNO-arts. Die heeft mij deze medicijnen voorgeschreven om 6 weken uit te proberen. Ik ben benieuwd ... tot nu toe gaat het goed, vlak voor ik weer een nieuwe dosis moet innemen, word ik weer duizelig en daarna trekt het weg. Ik hoop dat ik er vanaf nu vanaf ben door de medicijnen.

04-04-2024 | Vrouw | 25
Ziekte van Menière
Sept 2022 eerste aanval gehad van ongeveer 8 uur en in dec 2022 een aanval die zeker 2 weken duurde waarna ik een injectie in het oor heb gehad. Hierna ook gestart met betahistine en ben zeer tevreden. Sindsdien geen echte aanval meer gehad. Heel soms nog een korte duizeling maar dat duurt maar een aantal seconden tot minuten.

21-05-2013 | Man | 25
Duizeligheid
Vorig week stond ik op uit bed en viel ineens tegen de muur. Ik dacht dat dit eenmalig zou zijn maar nu ben ik constant duizelig. (vooral als ik mijn hoofd omdraai in ligstand). Nu heb ik 8 mg Betahistine 3 maal per dag. Ik werd wakker met een enorme kater. Ook heb ik nu een zweverig gevoel, en heb ik een warm gevoeld. Verder valt me op dat 90% 50 jaar+ is. Is er niemand d[lees meer...]ie jonger is dan 30 met dit probleem? heeft iemand de zelfde bijwerkingen?

05-08-2013 | Vrouw | 28
betahistine
Sinds kort slik ik betahistine 16mg 3a4 x daags. Had al 13jaar last van duizeligheid en van mijn oren. 2en halve week terug eerste echte heftige aanval gehad. Ik kon niets meer, niet meer normaal kijken, niet met mijn hoofd omhoog, niet meer bewegen. Huisarts gebeld, kwam aan huis en gaf me deze medicatie, Binnen half uur voelde ik me redelijk weer normaal. Sinds h[lees meer...]et innemen 1 weer zo'n aanval gehad in de nacht, gelijk tablet ingenomen. Na anderhalf uur niet bewegen en zo rustig mogelijk doen, in slaap gevallen :) Was niet zo heftig als de eerste, en ik geloof echt dat dat door de medicatie komt. Verder word ik nog wel wakker in de nacht met draaiende ogen, erg vervelend. Hoop dat ik op langere termijn vrij kan zijn van die aanvallen, ben benieuwd. Maar tot nu toe wel tevreden.

05-07-2019 | Man | 29
Misselijkheid
Na jarenlang met een verstopte buis van Eustachius te hebben gekampt, eindelijk eens buisjes laten plaatsen. Mijn leven was goed leefbaar, was gelukkig, alleen sneller last van keelpijn en slijm door de verstopte buisjes van Eustachius. Oren zaten ook potdicht maar daar was ik al aan gewend en ervaarde er ook geen problemen mee. Met volle moed en mezelf overhalend dat ik m[lees meer...]isschien toch beter kan worden en genezen toch buisjes laten plaatsen. Na de operatie, het plaatsen van buisjes (3 weken half geleden) heb ik last van misselijkheid, oren die weer toeklappen. Al een aantal aanvallen gehad waarbij misselijkheid mij gewoon overvalt (tijdens het winkelen, bij nacontrole bij de KNO,...) Deze misselijkheid blijft zeker 3 a 4 dagen aanwezig. Woensdag was het weer zover en heb ik dit medicijn voorgeschreven gekregen van de HA. Ziekte van Meniere kan ik uitsluiten denk ik want draaiduizelig ben ik niet. Misschien is de optie om de buisjes terug uit te halen en gewoon terug verder leven met de ongemakken die ik voorheen had beter, want die verbleken met hetgeen ik nu ervaar. Ik voel me echt depressief en hoop dat ik gewoon terug mijn oude leventje kan oppikken zonder enige kwaaltjes.

02-08-2014 | Man | 29
betahistine (24mg)
Evenwichtsstoornis
Ik had last van autorijden als ik bochten nam, had ik een draaierig gevoel in mn hoofd. Daarna naar de KNO arts en heeft me dit medicatie voorgeschreven. Heeft direct na de tweede dag geholpen. Oorzaak was de oordrukte.

28-06-2014 | Man | 31
Ziekte van Menière
Al jaren last van duizeligheid en daarmee gepaarde nek- en rugklachten. Continu piep in oren, ploppen en suizen. Naar duizeligheidscentrum in Zwolle gestuurd en een cursus gevolgd. Het zat er eenmaal, leer ermee leven. Na aanhouden toch maar naar de KNO. Diagnose Meniére. Hè hè het beestje heeft een naam. Nu 1x 16 mg per dag. Werkt wel maar verminderend maar het is niet we[lees meer...]g. 8 juli vervolgonderzoek/opnieuw gehoortest. Eergisteren de laatste tablet gehad en gelijk weer heftiger effect. Bijwerking is loomheid/moe en vast slapen. Vroeger keer of 6 aan buisjes geopereerd en doorgeprikt dus zijn oren zijn altijd al een zwakke plek geweest. Wordt vervolgd...

24-11-2014 | Vrouw | 32
Epilepsie

09-09-2014 | Vrouw | 32
Duizeligheid
Midden in de nacht ging alles opeens draaien als een gek. Zo erg dat ik direct moest overgeven. Bij een beweging van het hoofd gebeurde dit direct nog een keer. Gevolg: gekluisterd aan bed met hoofd in dezelfde positie. Huisarts met spoed gekomen. Diagnose: Vertigo. Dit betekend dat er in het slakkenhuis in het oor kristallen zijn losgeraakt en zijn gaan rondwegen. Hier[lees meer...]door heb je geen balans meer, waardoor alles gaat tollen. S'middags begonnen met eerste tablet. Ochtend erna voelde ik me al stukken beter. Wat ben ik blij dat hier een behandeling voor is, wat een verschrikkelijke aandoening. Bijwerkingen zijn een beetje buikpijn. Weegt echter totaal niet op tegen de goede eigenschappen van dit medicijn. Een goede bijwerking is overigens dat ik opeens veel minder honger heb, waardoor mijn eetpatroon is genormaliseerd van overeten naar normale bescheiden 3 maaltijden p.d.

09-08-2019 | Vrouw | 33
Ziekte van Menière
In januari de 1e aanval van de ziekte van meniere gekregen. De medische molen in en na hoortest, evenwichtsonderzoek en MRI de diagnose gekregen. Daarna 2 injecties in het aangedane oor gekregen. Juni: Met name na de 2e injectie werd ik zo ziek (extreem duizelig, vol hoofd enz), dat ik binnen een week op hoge dosering Bethahistine ben gezet. Na drie weken slikken begon [lees meer...]ik effect te bemerken. Het heeft een lange inwerktijd dus, maar is voor mij echt een life saver geweest. Na ruim een half jaar ben ik eindelijk 'terug'. Er is geen wetenschappelijk bewijs dat een lage dosering (3x16mg) werkt. Of het in hoge dosering werkt is nooit onderzocht. Experts zeggen dat het dan wel werkt. Ik ben het daar mee eens. Ik slik 3x 32mg.

29-05-2013 | Vrouw | 33
betahistine
Virusinfectie in binnenoor, werd ineens erg ziek en duizelig en oor plopte dicht. In 1 minuut was ik superberoerd en ineens doof. (Mijn andere oor is 5jr geleden 100% doof geraakt door ook een virusinfectie en heeft mn evenwichtsorgaan in dat oor ook kapot gemaakt) nu dus ineens mn andere oor. Meteen huisarts en contact gehad met kno. Uiteindelijk direct gestart met 60mg p[lees meer...]rednison, 3x2 varaciclovir en 3x 32mg betahistine. Predn en varacicl uiteindelijk bijna 4wkn gebruikt, betahistine gebruik ik nog steeds. Gehoor aan 'goede' oor gelukkig teruggekomen, had 33% kans. Nu ik aantal weken dit middel gebruik, nemen bijwerkingen als moe, wazig, misselijk, dronken gevoel en duizeligheid af. Mag het levenslang blijven gebruiken. Na 5jr eindelijk aanzienlijk minder duizeligheidsklachten. In begin werd mn tinitus in eerste dove oor wel stuk erger, maar ook dat is nu voorbij en weer zoals t was. Wel heb ik idee dat mn oren meer 'ploppen', ik kan ze vaak klaren. Is niet erg, vind wel fijn gevoel. Neem ze altijd bij een goede maaltijd anders veel meer last v bijwerkingen. En ik drink er veel bij. In bijsluiter staat half glas water, nou ik drink groot glas water of frisdrank want pillen zijn echt vies. Niet groot gelukkig maar bah, vieze smaak. Ik dus erg tevreden. In begin had ik niet het idee dat het iets toevoegde, nu wel. Hoop wel dat ik dosis uiteindelijk iets omlaag mag doen.

12-09-2011 | Vrouw | 34
Ziekte van meniere
Dit medicijn heeft het weer mogelijk gemaakt om te genieten van het leven. Heb nu bijna geen klachten meer !! Voel me wel veel moeier dan eerder, maar weet niet zeker of dat door dit medicijn komt. Er staat nergens of dit een mogelijke bijwerking van het medicijn zou kunnen zijn.

16-02-2019 | Man | 35
Duizeligheid
Voelde me al geruime tijd duizelig en draaierig. Dit alles is mogelijk te verwijten aan een zware midden/binnenooronsteking die ik begin December 2018 heb opgelopen. Duurde 4 weken voordat het helemaal hersteld was. Wel ben ik voor 40 procent doof aan mijn rechter oor en heb ik er oorsuizen aan overgehouden. Ik slik dit middel nu 4 dagen, en de bijwerkingen zijn heel erg m[lees meer...]ild, tot bijna geen. Dus het is best een prettig middel. Ook heeft het nauwlijks interacties met andere medicijnen (alleen anti histamines dan). Ik merk nu al lichtelijk verbeteringen, maar ik geef het nog een maand voordat ik het pas echt goed kan beoordelen. Dit medicijn heeft namelijk tijd nodig is mij verteld (minimaal 1 week tot 1 maand?) Maar goed. Ik slik nu 3x daags 16mg met in de hoop dat als het echt gaat werken, ik naar 3x daags 8mg kan en/of mag. Wel jammer aan dit medicijn is dat het een korte half waardetijd heeft en een korte piek heeft. Dus vermoedelijk is 5x per dag 8mg iets beter. Althans, denk ik. We zullen zien of mijn duizeligheid en draaierigheid komende weken en of/of maanden zal verbeteren. Ik denk het wel, althans hoop ik!