Ervaringen met Betahistine

Duizeligheid (38 meningen)
Ziekte van Menière (32 meningen)
Evenwichtsstoornis (19 meningen)

20-04-2010 | Man
Meniere

28-12-2021 | Vrouw | 50
Evenwichtsstoornis
Ik heb 3 weken constant het gevoel gehad dat ik enorm dronken was, sinds 2 weken kan ik weer wat rechtop zitten en zelfs (binnenshuis) lopen. De tweede dag al kreeg ik van de KNOarts Betahistine, maar of het werkt heb ik nog niet kunnen vaststellen. Ik heb het eerst 4 weken geslikt en ben nu 1 week gestopt, omdat de hoofdpijn ondragelijk was en ik zeer traag dacht. Maar ik[lees meer...] deel mijn verhaal ook omdat ik zelf het idee heb dat het te maken heeft met de buisjes die ik een half jaar geleden heb laten plaatsen. De draaiduizeligheid begon namelijk met een dubbele middenoorontsteking. Hopelijk kom ik hier in contact met lotgenoten en kunnen we elkaar helpen om weer zo optimaal mogelijk te kunnen functioneren!

23-11-2019 | Vrouw | 62
Duizeligheid
Voor het eerst een jaar geleden super duizelig met braken, na heftig hoofd schudden om water in het oor eruit te krijgen . Diverse bezoeken aan KNO arts , daarbij oefeningen gekregen die in 1e instantie goed hielpen, half jaar later zijn duizeligheid en oorsuizen permanent terug gekomen, vol/dronken hoofd , plotselingen kleine aanvallen enz. Nu 3 x daags 1 pil a 16 mg, pa[lees meer...]ar dagen nu , kan nog geen oordeel vellen, voorgeschreven door huisarts omdat ik het geloof in KNO artsen wel wat kwijt ben ( wilde zelfs long provocatie test doen ). Verlang wel naar mijn oude leven terug zoals iedereen hier denk ik

16-02-2019 | Man | 35
Duizeligheid
Voelde me al geruime tijd duizelig en draaierig. Dit alles is mogelijk te verwijten aan een zware midden/binnenooronsteking die ik begin December 2018 heb opgelopen. Duurde 4 weken voordat het helemaal hersteld was. Wel ben ik voor 40 procent doof aan mijn rechter oor en heb ik er oorsuizen aan overgehouden. Ik slik dit middel nu 4 dagen, en de bijwerkingen zijn heel erg m[lees meer...]ild, tot bijna geen. Dus het is best een prettig middel. Ook heeft het nauwlijks interacties met andere medicijnen (alleen anti histamines dan). Ik merk nu al lichtelijk verbeteringen, maar ik geef het nog een maand voordat ik het pas echt goed kan beoordelen. Dit medicijn heeft namelijk tijd nodig is mij verteld (minimaal 1 week tot 1 maand?) Maar goed. Ik slik nu 3x daags 16mg met in de hoop dat als het echt gaat werken, ik naar 3x daags 8mg kan en/of mag. Wel jammer aan dit medicijn is dat het een korte half waardetijd heeft en een korte piek heeft. Dus vermoedelijk is 5x per dag 8mg iets beter. Althans, denk ik. We zullen zien of mijn duizeligheid en draaierigheid komende weken en of/of maanden zal verbeteren. Ik denk het wel, althans hoop ik!

11-08-2016 | Vrouw | 55
betahistine (24mg)
Evenwichtsstoornis
Had al meer dan een jaar evenwichtstoornissen en mijn gehoor ging achteruit, waardoor ik angstig was om alleen buiten te gaan.

29-04-2016 | Man | 48
Ziekte van Menière
Behandeling in verband met aanvallen van acute hardhorendheid en draaiduizelingen. Frequentie en ernst namen toe. Net begonnen met medicatie. Afwachten of het aanslaat. Nu nog geen effect merkbaar, behalve de bijwerkingen. Moet veel autorijden voor mijn werk. Heel spannend allemaal.

02-09-2015 | Vrouw | 21
Evenwichtsstoornis
vanaf mijn 17e werd ik 's ochtends wakker met erge duizeling tot aan overgeven toe. Naar de huisarts geweest en moest toen drie dagen op bed liggen, dan zou het overgaan. Ik dacht dat het eenmalig was tot het vorig jaar terug kwam, de aanvallen kwamen steeds vaker en ook heftiger .... overgeven, koud zweten en niet meer normaal uit ogen kunnen kijken. na vier huisart[lees meer...]senbezoekjes eindelijk doorverwezen naar KNO arts. Helaas kan het niet uitgebreid getest worden ivm gat in trommelvlies. Maar de KNO arts had ontdekt dat het hyperventilatie was?! Ik werd naar huis gebonjourd met de mededeling dat ik rustig moest gaan ademhalen als ik het weer kreeg. De aanvallen kwamen maandelijks 1 a 2 keer, gelukkig waren het kleintjes van 5 minuten. Tot aan afgelopen week ... de aanval was zo groot dat deze 65 uur!!!! heeft geduurd. Terug naar de Huisarts met de geëiste doorverwijzing naar de KNO-arts. Die heeft mij deze medicijnen voorgeschreven om 6 weken uit te proberen. Ik ben benieuwd ... tot nu toe gaat het goed, vlak voor ik weer een nieuwe dosis moet innemen, word ik weer duizelig en daarna trekt het weg. Ik hoop dat ik er vanaf nu vanaf ben door de medicijnen.

26-08-2015 | Man | 55
betahistine (24mg)
Duizeligheid
Na 3dagen nog duizelig, zij het iets minder dan de eerste twee dagen. wel last van hoofdpijn ter hoogte van de sinussen en druk op de ogen en heel slecht slaappatroon. Hoop dat het geen weken meer duurt...Luc

28-06-2014 | Man | 31
Ziekte van Menière
Al jaren last van duizeligheid en daarmee gepaarde nek- en rugklachten. Continu piep in oren, ploppen en suizen. Naar duizeligheidscentrum in Zwolle gestuurd en een cursus gevolgd. Het zat er eenmaal, leer ermee leven. Na aanhouden toch maar naar de KNO. Diagnose Meniére. Hè hè het beestje heeft een naam. Nu 1x 16 mg per dag. Werkt wel maar verminderend maar het is niet we[lees meer...]g. 8 juli vervolgonderzoek/opnieuw gehoortest. Eergisteren de laatste tablet gehad en gelijk weer heftiger effect. Bijwerking is loomheid/moe en vast slapen. Vroeger keer of 6 aan buisjes geopereerd en doorgeprikt dus zijn oren zijn altijd al een zwakke plek geweest. Wordt vervolgd...

21-06-2013 | Man | 51
betahistine
Ménière is bij mij zo onregelmatig en onvoorspelbaar dat ik niet kan zeggen of Betahistine werkt of niet. Ik in het begin van mijn ziekte veel last gehad, maar merkte dat het langzaam steeds beter ging. Ik weet niet of dat zonder Betahistine ook zo zou zijn verlopen. Daarna ging het een aantal maanden zeer goed, met slechts af en toe een lichte aanval waarmee ik ook kon[lees meer...] blijven werken en een enkele keer eentje waarbij ik liever even ging liggen of zitten. Sinds bijna twee weken echter weer een groot aantal aanvallen (10!) variërend van licht tot zwaar. Ik moet wel zeggen dat ik vaker een pilletje vergat maar daar nu weer veel beter op let. De pilletjes zijn vrij smerig, dus meestal neem ik eerst een flinke slok, mik ze dan in mijn mond en dan meteen een flinke slok erachter aan, dan gaat het wel. Ik heb weinig merkbare last van bijwerkingen, dus blijf ze maar slikken onder de aanname dat zonder Betahistine de aanvallen veelvuldiger en erger zouden zijn. Goed wetenschappelijk onderzoek zou hier niet slecht zijn denk ik: helpt het nou wel of niet?

21-05-2013 | Man | 25
Duizeligheid
Vorig week stond ik op uit bed en viel ineens tegen de muur. Ik dacht dat dit eenmalig zou zijn maar nu ben ik constant duizelig. (vooral als ik mijn hoofd omdraai in ligstand). Nu heb ik 8 mg Betahistine 3 maal per dag. Ik werd wakker met een enorme kater. Ook heb ik nu een zweverig gevoel, en heb ik een warm gevoeld. Verder valt me op dat 90% 50 jaar+ is. Is er niemand d[lees meer...]ie jonger is dan 30 met dit probleem? heeft iemand de zelfde bijwerkingen?

22-10-2012 | Man | 56
Duizeligheid
Na ca. 10 jaar geen meniere aanvallen te hebben gehad, verleden jaar opeens omgevallen. Zonder waarschuwing. In dat jaar tot nu is het mij nog ca. 4x gebeurd. Na onderzoek in duizeligheidscentrum ziekenhuis Apeldoorn meniere vastgesteld en dan het Turkin syndroom. Aanvallen zijn dan zo heftig dat je omvalt. Kan met of zonder waarschuwing gebeuren zei de arts. Bij mij is he[lees meer...]t dus zonder waarschuwing. Voel me soms onzeker omdat ik niet weet wanneer dat het weer gebeurt. Voel het totaal niet aankomen en als het gebeurt is voel ik mij een tijdje "anders" maar niet ziek. Slik nu sinds september 3x daags 16 mg Betahistine maar kan lang duren voor het effect heeft volgens de arts. Dus kan nog geen goede mening geven, was alleen benieuwd of er meer mensen zijn met dit syndroom.

12-09-2012 | Man | 64
betahistine
Ben er nog niet goed uit of middel helpt..of niet. Gebruikte eerst 3 x daags 16 mg, iom arts naar 2 x daags...maar aanvallen blijven komen, wel zeer onregelmatig...3 maand niets, en dan 3 dagen achtereen een aanval van paar uur. Ga nu weer terug naar 3x daags.

25-07-2012 | Vrouw | 56
Duizeligheid
Ik ga vandaag voor de eerste keer deze medicijnen slikken,hoop echt dat het heel goed gaat,elke maand heb ik er last van,al jaren elke maand ben ik dagen in mijn bed,,voel ik mij ziek,en kan ik niks,dan slapen...en ik heb al spierreuma dus ook beperkingen in mijn doen en laten,maar wie weet is dit de eerste dag dat ik weer morgen blij mag zijn dat er dokters zijn die gelij[lees meer...]k weten als je op een spreekuur komt,,dat is dat en dit medicijn helpt je om heerlijk van het leven te genieten.........zal volgende week laten weten of het echt werkt............nu staat alles in het midden....

13-07-2010 | Vrouw
Duizeligheid
Al sinds mijn negende, toen ik voor het eerst ongesteld werd, was ik elke dag duizelig, tot op de dag vandaag heb ik dit nog steeds. Er is nooit onderzocht of ik meniere heb, maar aan de hand van de symptomen weet ik dat ik het heb :-S Soms heb ik hele zware aanvallen, of oorsuizen, piep in mijn oren, en dan de duizeligheid, veel mensen geloven me helaas niet. Gelukkig hee[lees meer...]ft de huisarts me drie jaar geleden betahistine gegeven. Als ik het braaf elke dag inneem, ben ik veel minder duizelig en voel ik me veel helder. Je word er alleen een beetje suf van, maar het werkt wel goed.

15-05-2010 | Man
Oorsuizen
Ik heb dit middel nu 5 jaar en vraag mij af of er ook een verband kan zijn dat mijn gezicht en oorschelpen regelmatig erg warm, rood , zelfs heet worden, zodat het buitenstaanders opvalt. Na een uur bedrust zakt het af en ook overdag geen last alleen dus in rust . Kan dit door de doorbloeding komen van het binnenoor door dit medicijn? Ik gebruik ook sotacor en clonidine en[lees meer...] enalipril tegen hyper tensie. De tensle is met deze medicatie echter prima RR 125/ 84. Maar dat nare warme gevoel is wel erg vervelend en geeft soms ook vuurrode huidreactie met lichte "schaafwond - gevoel " in het gezicht, zoek hier nog een oorzaak voor!