Ervaringen met Betahistine

Duizeligheid (38 meningen)
Ziekte van Menière (32 meningen)
Evenwichtsstoornis (19 meningen)

Flunarizine (3 meningen)
Primatour (2 meningen)

22-02-2010 | Vrouw
Extreme duizelingen
Maagklachten zoals voeding die omhoog komt, steken, braakneigingen en misselijkheid en darmwinderigheid.

09-02-2024 | Vrouw | 66
betahistine (8mg)
Ziekte van Menière
Vanaf mijn 40e de ziekte van Meniere geconstateerd door de specialist, niet gepaard gaand met doofheid. Ik slik vanaf die tijd (ben nu 66) al Betahistine. Eerst 3 maal daags 16 mg. Nu 3 maal daags 8 mg. Nog minder heeft meteen gevolgen, dus dat doen we niet meer. Het werkt wel gelukkig., al komt er heel af en toe toch een aanval. Geen noemenswaardige bijwerkingen. Al eni[lees meer...]ge maanden is het middel al niet meer te verkrijgen in NL! Gelukkig kon dat nog wel in België. ook daar is het nu op. Maar weet iemand een alternatief. Dokter en apotheek kunnen mij ook niet adviseren. Genoemd wordt Piracetam. Is dat iets?? Wie kan mij helpen?

16-08-2022 | Man | 72
Ziekte van Menière
Sterke draaiduizeligheid. Frequentie 2 tot 3 maal per week. ,Duur ca 5 tot 6 uur. Diepe slaap , transpiratie en overgeven. Zowel s’nachts als plotseling overdag. Diverse kno onderzoeken gehad. Uiteindeljk gestart met betahistine 3x daags 1 tablet van 16 mg. Waarschijnlijk Meniere.,Na 14 dagen begon het medicijn te werken en ben nu sinds 2 weken vrij van duizeligheids aan[lees meer...]vallen. Tot nu toe voor mij zeer effectief gebleken. Benieuwd hoe lang de aanvallen wegblijven.

21-03-2021 | Vrouw | 64
Evenwichtsstoornis
De eerste maal kreeg ik duizelingen toen ik door osteopaat geholpen was voor nek ,vorig jaar weer flink duizelig ,overgeven ,misselijk ,ik kon niks meer,bij kno arts geweest in ziekenhuis in België, met oefeningen werd het alsmaar erger ,8 maanden gesukkeld met evenwicht ,. Toen doorgestuurd naar Ukkel(België)door kno arts , Bij kinesist, die speciaal daar in gespecialis[lees meer...]eerd is . Ben in een stoel gaan zitten voor ruimtevaarders,met bril op ,deze draaide rond ,zodat het kristal op de juiste plaats word gezet ,voelde mij gewoon een ander mens . In Nederland in Amersfoort, zijn ze daar wezen kijken en daar passen ze nu dezelfde méthode toe . In België heet het Center du vertige,en het kost maar 50 euro . Maar als je evenwichtstoornissen hebt ,doe je alles om er vanaf te komen toch .want het is verschrikkelijk, niet leefbaar Het is een echte aanrader . Ik wens jullie allemaal veel sterkte ,het is proberen waard

05-07-2019 | Man | 29
Misselijkheid
Na jarenlang met een verstopte buis van Eustachius te hebben gekampt, eindelijk eens buisjes laten plaatsen. Mijn leven was goed leefbaar, was gelukkig, alleen sneller last van keelpijn en slijm door de verstopte buisjes van Eustachius. Oren zaten ook potdicht maar daar was ik al aan gewend en ervaarde er ook geen problemen mee. Met volle moed en mezelf overhalend dat ik m[lees meer...]isschien toch beter kan worden en genezen toch buisjes laten plaatsen. Na de operatie, het plaatsen van buisjes (3 weken half geleden) heb ik last van misselijkheid, oren die weer toeklappen. Al een aantal aanvallen gehad waarbij misselijkheid mij gewoon overvalt (tijdens het winkelen, bij nacontrole bij de KNO,...) Deze misselijkheid blijft zeker 3 a 4 dagen aanwezig. Woensdag was het weer zover en heb ik dit medicijn voorgeschreven gekregen van de HA. Ziekte van Meniere kan ik uitsluiten denk ik want draaiduizelig ben ik niet. Misschien is de optie om de buisjes terug uit te halen en gewoon terug verder leven met de ongemakken die ik voorheen had beter, want die verbleken met hetgeen ik nu ervaar. Ik voel me echt depressief en hoop dat ik gewoon terug mijn oude leventje kan oppikken zonder enige kwaaltjes.

24-09-2018 | Vrouw | 60
Duizeligheid
Heb erge oorsuizen en wegvallen van gehoor aan de linker zijde. Vervolgens een aanval van Ménière gehad en met ambulance naar ziekenhuis. Op dat moment gebruikte ik 2 x daags 2 tabletten van 24 mg. De KNO arts verhoogde de dosering naar 3 tabletten 24 mg 2 x daags. Vervolgens elke dag een aanval gehad gedurende een week. Na deze week had ik geen ernstige aanvallen meer m[lees meer...]aar af en toe een beetje duizeligheid. het gevoel is dat de tabletten wel een week nodig hebben voordat ze hun werk doen. Nu alleen nog oorsuizen en vol gevoel in mijn oor maar duizeligheid is voor 80% weg.

17-07-2017 | Vrouw | 58

11-08-2016 | Vrouw | 60
Duizeligheid
Na 1 dag al minder duizelig.

26-06-2016 | Vrouw | 65
Duizeligheid
Ik gebruik dit middel vanaf 1997 3x daags 1 x 16 mg. Na het een paar jaar gebruikt te hebben viel mij op dat ik moeite met gekruid eten heb. alles smaakt erg pittig en brandt soms in de mond. 2 jaar geleden kreeg ik weer enorme aanvallen en toen heeft de specialist aanbevolen om de dosering te verdubbelen. 3x daags 2x 16 mg. Sinds die tijd heb ik nog veel meer moeite met[lees meer...] gekruid eten. Ik zeg al heel snel dit is mij te pittig terwijl het helemaal niet pittig is volgens anderen. Mijn aanvallen zijn enorm afgenomen. Ongeveer 1x per jaar heb ik nog aanvallen. Duizelig ben ik wel heel vaak. Ik ben benieuwd of iemand dezelfde ervaring met het gekruide eten heeft.

04-11-2015 | Vrouw | 59
Evenwichtsstoornis
Bij een langdurige evenwichtsstoornis. Na gebruik cinnirazine wat niet hielp overgestapt op betahistine. Als ik de medicijnen niet gebruik, verergeren de klachten aanzienlijk.

25-08-2015 | Vrouw | 49
Ziekte van Menière
Eerst 3x 8 mg geslikt, toen opgehoogd naar 3x16 mg, hetgeen nog steeds niet genoeg hielp, en slik nu sinds een behoorlijke tijd 3 tabletten van 24 mg per dag. Ik neem de tabletten heel strikt op vaste tijden in. De relatief hoge dosering helpt flink, alhoewel nog zeker niet voldoende. Zo gauw ik ook maar een beetje stress heb (vooral tijdsdruk of heftige emoties) word ik w[lees meer...]eer duizeliger, licht in m'n hoofd, en neemt de tinnitus toe. Ik kan daardoor ook niet meer werken helaas - zolang de Meniere nog actief is. Ik heb zelf een tijdje de dosering wat opgehoogd, omdat ik op internet las dat er mensen zijn die 3x48 mg slikken; en dat werkte inderdaad fantastisch. Maar op uitdrukkelijk verzoek / gebod van mijn KNO arts bij het UMCG ben ik weer omlaag gegaan naar 3x24 mg. Volgens haar leidt zo'n hoge dosering tot ernstige long- en hartklachten. Als bijwerking heb ik veel meer spanningshoofdpijn (meer dan ik normaliter al heb), en m'n (al gevoelige) huid reageert nu allergisch op de zon hetgeen enorme jeuk veroorzaakt. Ik twijfel of ik een doorverwijzing zal vragen naar het duizeligheidscentrum in Apeldoorn, omdat ik graag advies zou willen van een andere KNO arts m.b.t de hoge dosering. Ik zou heeeeel graag ophogen naar 3x36 mg of 3x48mg.

11-06-2015 | Vrouw | 48
Duizeligheid
Na een heftige draaiduizelaanval (van ca. 5 uur) waarbij ik alleen maar in bed kon liggen met mijn ogen dicht, braken en zweten, ben ik de volgende dag naar de huisarts gegaan en heb betahistine voorgeschreven gekregen. De 1e dagen merkte ik dat de druk op mijn oren verdween, kreeg wel last van bijwerkingen, eerst maagpijn, toen hoofdpijn en vermoeidheid/slaperigheid. Maar[lees meer...] de duizelingen bleven gelukkig weg, dus dat had ik er wel voor over. De maagpijn verdween na een paar dagen, het helpt als je betahistine gelijk na het eten inneemt. Vermoeidheid bleef. Ik heb veel baat gehad bij het medicijn, ben er nu mee gestopt om te kijken of de duizelingen terugkomen of wegblijven, best eng!

03-07-2014 | Vrouw | 51
Duizeligheid
Ik slik sinds 4 dagen 3 x per dag betahistine, 16mg, ik weet dat ik pas over ca 2 a 3 maanden kan beoordelen of ik baat heb bij dit medicijn. Op dit moment zijn mijn duizeligheuidsklagchten heviger dan ooit , weet niet of dat door het medicijn kan komen?

15-08-2013 | Man | 45
betahistine
Ik gebruik beta histine nu 6 a 7 jaar. Na mijn eerste grote aanval, die 3 weken duurde (duizelig, niet kunnen staan, om het uur braken, zweten, koude rillingen), heb ik in deze 7 jaar nog 3 'gemiddelde' aanvallen gehad en een heleboel kleintjes (15 min. durend). Als ik veel verhalen lees heb ik dus nog veel geluk en hoop dat dit zo blijft. Ik heb het idee dat dit medici[lees meer...]jn mij weldegelijk helpt maar het duurde behoorlijk lang de eerste keer. Omdat het bij mij geen bijwerkingen geeft neem ik het nog steeds elke dag. Het gebruik van koffie en alcohol heeft bij mij denk ik niet zoveel effect op meniere, maar ga binnenkort proberen om de 2 gram natrium/ dag wel te halen. Ik gebruik bij dit medicijn ook 'metoclopramide' in tablet vorm. Deze stof neemt de braakneigingen weg en ik neem het meteen in als ik een aanval meestal voel aankomen. Ik blijf me goed voelen maar wel duizelig. Je bent gewoon een half uurtje dronken.

05-08-2013 | Vrouw | 28
betahistine
Sinds kort slik ik betahistine 16mg 3a4 x daags. Had al 13jaar last van duizeligheid en van mijn oren. 2en halve week terug eerste echte heftige aanval gehad. Ik kon niets meer, niet meer normaal kijken, niet met mijn hoofd omhoog, niet meer bewegen. Huisarts gebeld, kwam aan huis en gaf me deze medicatie, Binnen half uur voelde ik me redelijk weer normaal. Sinds h[lees meer...]et innemen 1 weer zo'n aanval gehad in de nacht, gelijk tablet ingenomen. Na anderhalf uur niet bewegen en zo rustig mogelijk doen, in slaap gevallen :) Was niet zo heftig als de eerste, en ik geloof echt dat dat door de medicatie komt. Verder word ik nog wel wakker in de nacht met draaiende ogen, erg vervelend. Hoop dat ik op langere termijn vrij kan zijn van die aanvallen, ben benieuwd. Maar tot nu toe wel tevreden.

04-06-2013 | Man | 53
Auto-immuunziekte
Ik had enkele maanden een verstopt er oor met suizen dub naar de huisarts om mijn oor ui te laten spuiten maar mijn oor was schoon . Toen naar de kno,een MRI om brughoektumor uit te sluiten en die is uitgesloten toen betahistine die mijn oorsuizen wel verminderde maar niet weg en als de pillen na zo. 'N 5 uur zijn uitgewerkt suist het weer volop. Lig er wakker van. Toen do[lees meer...]orverwezen naar reumatoloog. Mogelijk vasculitis In binnen oor agv syndroom van sjogren. Stootkuur prednisolon. Bijwerkingen: slapeloosheid( de nachten zijn lang....erg lang) moeilijker ter been zijn en val risico en veel transpireren. En ja hoor 's nachtslot op weg naar wc val ik lelijk op mijn schouderlang schouder uit de kom en klein fractuurtje in bovenarms .na spoedoverleg met reumatoloog is de dosering prednisolon verminderd van 30 mg naar10 mg. Vandaag de eerste inname en ben benieuwd. Dit alles Begon met een verstopt oor dacht ik maar zit nu op de bank met arm in mitella en een -wel-minder suizend oor