Ervaringen met Betahistine

Duizeligheid (38 meningen)
Ziekte van Menière (32 meningen)
Evenwichtsstoornis (19 meningen)

Flunarizine (3 meningen)
Primatour (2 meningen)

09-09-2014 | Vrouw | 32
Duizeligheid
Midden in de nacht ging alles opeens draaien als een gek. Zo erg dat ik direct moest overgeven. Bij een beweging van het hoofd gebeurde dit direct nog een keer. Gevolg: gekluisterd aan bed met hoofd in dezelfde positie. Huisarts met spoed gekomen. Diagnose: Vertigo. Dit betekend dat er in het slakkenhuis in het oor kristallen zijn losgeraakt en zijn gaan rondwegen. Hier[lees meer...]door heb je geen balans meer, waardoor alles gaat tollen. S'middags begonnen met eerste tablet. Ochtend erna voelde ik me al stukken beter. Wat ben ik blij dat hier een behandeling voor is, wat een verschrikkelijke aandoening. Bijwerkingen zijn een beetje buikpijn. Weegt echter totaal niet op tegen de goede eigenschappen van dit medicijn. Een goede bijwerking is overigens dat ik opeens veel minder honger heb, waardoor mijn eetpatroon is genormaliseerd van overeten naar normale bescheiden 3 maaltijden p.d.

29-08-2014 | Vrouw | 60
betahistine
Een jaar geleden van de ene op de andere seconde doof aan er oor. Geen duizeligheid. Het heet sudden deafness. Na veel commotie bij huisarts , deze wilde als verkouden of prop behandelen, had nooit van sudden deafness gehoord. Nog net op tijd bij kno arts. Gestart met stootkuur prednison. Dit hielp na ca 10 dagen kon ik weer horen. Dit heeft zich drie keer herhaald maar d[lees meer...]ie keren ging het vanzelf over na enige uren. Moest van kno arts betahistine gaan slikken. Het heeft zich niet meer herhaald maar als ik het niet op tijd slik lijkt het of er iets diep in mijn oor bevindt. Een levend ding maar dat is dan mijn slakkenhuis wat weer dreigt te bezwijken.

02-08-2014 | Man | 29
betahistine (24mg)
Evenwichtsstoornis
Ik had last van autorijden als ik bochten nam, had ik een draaierig gevoel in mn hoofd. Daarna naar de KNO arts en heeft me dit medicatie voorgeschreven. Heeft direct na de tweede dag geholpen. Oorzaak was de oordrukte.

03-07-2014 | Vrouw | 51
Duizeligheid
Ik slik sinds 4 dagen 3 x per dag betahistine, 16mg, ik weet dat ik pas over ca 2 a 3 maanden kan beoordelen of ik baat heb bij dit medicijn. Op dit moment zijn mijn duizeligheuidsklagchten heviger dan ooit , weet niet of dat door het medicijn kan komen?

28-06-2014 | Man | 31
Ziekte van Menière
Al jaren last van duizeligheid en daarmee gepaarde nek- en rugklachten. Continu piep in oren, ploppen en suizen. Naar duizeligheidscentrum in Zwolle gestuurd en een cursus gevolgd. Het zat er eenmaal, leer ermee leven. Na aanhouden toch maar naar de KNO. Diagnose Meniére. Hè hè het beestje heeft een naam. Nu 1x 16 mg per dag. Werkt wel maar verminderend maar het is niet we[lees meer...]g. 8 juli vervolgonderzoek/opnieuw gehoortest. Eergisteren de laatste tablet gehad en gelijk weer heftiger effect. Bijwerking is loomheid/moe en vast slapen. Vroeger keer of 6 aan buisjes geopereerd en doorgeprikt dus zijn oren zijn altijd al een zwakke plek geweest. Wordt vervolgd...

04-06-2014 | Vrouw | 53
Duizeligheid
Al voor het tweede jaar maanden lang last van aanvallen van draaiduizeligheid, met misselijkheid, last van ogen en vermoeidheid. Vorige week bleek na E.N.G. onderzoek het evenwichtsorgaan van mijn rechteroor niet goed te functioneren. Vermoeden van Meniere. Merkte al na inname tweede tablet groot verschil. Kan eindelijk weer normaal rondlopen en me bewegen, zonder te gaan [lees meer...]tollen. Super blij mee dus.

09-01-2014 | Vrouw | 45
betahistine (16mg)
Evenwichtsstoornis
In 2011 werd er ter hoogte van de oorzenuw een meningeoom vastgesteld. Dat is operatief verwijderd (was heel groot). Doordat het meningeoom jaren heeft gedrukt op oorzenuw en andere zenuwen is er schade aangericht die niet meer te herstellen is (constant het gevoel van dronkenschap). De neurochirurg heeft me Betahistine voorgeschreven...2 x daags 16mg. Het medicijn werkt g[lees meer...]oed maar heb wel veel hoofdpijn...ben daarom verminderd naar 1x per dag 16 mg (geen hoofdpijn) en ga zachtjes opbouwen naar terug 2x 16 mg. hopelijk blijft de hoofdpijn weg.

25-11-2013 | Man | 40
Evenwichtsstoornis
Bij mij is de ziekte van Menière geconstateerd. Dit is in 2010 na intensief onderzoek gediagnosticeerd. Vanaf mijn 9e ben ik voor ruim 89% doof aan mijn rechter oor als gevolg van twee heftige oorontstekingen. Al op jonge leeftijd heb ik last van duizeligheden in combinatie met misselijkheid, braken, zweten, vertraagde ademhaling en een lage lichttolerantie. Naarmate ik ou[lees meer...]der werd (ben nu bijna 41 jaar) nam de frequentie, alsook de mate van heftigheid in de aanvallen toe. Dit vormt een belemmering in sociaal opzicht. Aanvankelijk accepteerde ik de aanvallen, maar gezien het erger werd heb ik in overleg met de arts besloten om hiervoor medicijnen te gebruiken. Sinds kort (nov. 2013) gebruik ik Betahistine en merkte na een paar dagen dat het medicijn aanslaat. De duizeligheid nam drastisch af. Daarnaast heeft Betahistine een kalmerende, rustgevende werking op mij, wat een zeer prettige bijwerking is. Het heeft een gunstige invloed op mijn ademhaling, als gevolg van de kalmerende werking. Stress of drukte versterkt de symptomen van Menière en gezien ik mij nogal druk kan maken is de bijwerking van Betahistine dan ook een welkome bijkomstigheid.

04-11-2013 | Vrouw | 65
betahistine (16mg)
Evenwichtsstoornis
Zo uit het niets gekomen, heb het nu 3 maanden, was vreselijk duizelig en zit in mijn evenwichtsorgaan. Hoop dat het niet zo erg weer terugkomt, heb wel erg veel last van mijn rechteroog. Weet niet of dit er mee heeft te maken.

15-08-2013 | Man | 45
betahistine
Ik gebruik beta histine nu 6 a 7 jaar. Na mijn eerste grote aanval, die 3 weken duurde (duizelig, niet kunnen staan, om het uur braken, zweten, koude rillingen), heb ik in deze 7 jaar nog 3 'gemiddelde' aanvallen gehad en een heleboel kleintjes (15 min. durend). Als ik veel verhalen lees heb ik dus nog veel geluk en hoop dat dit zo blijft. Ik heb het idee dat dit medici[lees meer...]jn mij weldegelijk helpt maar het duurde behoorlijk lang de eerste keer. Omdat het bij mij geen bijwerkingen geeft neem ik het nog steeds elke dag. Het gebruik van koffie en alcohol heeft bij mij denk ik niet zoveel effect op meniere, maar ga binnenkort proberen om de 2 gram natrium/ dag wel te halen. Ik gebruik bij dit medicijn ook 'metoclopramide' in tablet vorm. Deze stof neemt de braakneigingen weg en ik neem het meteen in als ik een aanval meestal voel aankomen. Ik blijf me goed voelen maar wel duizelig. Je bent gewoon een half uurtje dronken.

05-08-2013 | Vrouw | 28
betahistine
Sinds kort slik ik betahistine 16mg 3a4 x daags. Had al 13jaar last van duizeligheid en van mijn oren. 2en halve week terug eerste echte heftige aanval gehad. Ik kon niets meer, niet meer normaal kijken, niet met mijn hoofd omhoog, niet meer bewegen. Huisarts gebeld, kwam aan huis en gaf me deze medicatie, Binnen half uur voelde ik me redelijk weer normaal. Sinds h[lees meer...]et innemen 1 weer zo'n aanval gehad in de nacht, gelijk tablet ingenomen. Na anderhalf uur niet bewegen en zo rustig mogelijk doen, in slaap gevallen :) Was niet zo heftig als de eerste, en ik geloof echt dat dat door de medicatie komt. Verder word ik nog wel wakker in de nacht met draaiende ogen, erg vervelend. Hoop dat ik op langere termijn vrij kan zijn van die aanvallen, ben benieuwd. Maar tot nu toe wel tevreden.

21-06-2013 | Man | 51
betahistine
Ménière is bij mij zo onregelmatig en onvoorspelbaar dat ik niet kan zeggen of Betahistine werkt of niet. Ik in het begin van mijn ziekte veel last gehad, maar merkte dat het langzaam steeds beter ging. Ik weet niet of dat zonder Betahistine ook zo zou zijn verlopen. Daarna ging het een aantal maanden zeer goed, met slechts af en toe een lichte aanval waarmee ik ook kon[lees meer...] blijven werken en een enkele keer eentje waarbij ik liever even ging liggen of zitten. Sinds bijna twee weken echter weer een groot aantal aanvallen (10!) variërend van licht tot zwaar. Ik moet wel zeggen dat ik vaker een pilletje vergat maar daar nu weer veel beter op let. De pilletjes zijn vrij smerig, dus meestal neem ik eerst een flinke slok, mik ze dan in mijn mond en dan meteen een flinke slok erachter aan, dan gaat het wel. Ik heb weinig merkbare last van bijwerkingen, dus blijf ze maar slikken onder de aanname dat zonder Betahistine de aanvallen veelvuldiger en erger zouden zijn. Goed wetenschappelijk onderzoek zou hier niet slecht zijn denk ik: helpt het nou wel of niet?

04-06-2013 | Man | 53
Auto-immuunziekte
Ik had enkele maanden een verstopt er oor met suizen dub naar de huisarts om mijn oor ui te laten spuiten maar mijn oor was schoon . Toen naar de kno,een MRI om brughoektumor uit te sluiten en die is uitgesloten toen betahistine die mijn oorsuizen wel verminderde maar niet weg en als de pillen na zo. 'N 5 uur zijn uitgewerkt suist het weer volop. Lig er wakker van. Toen do[lees meer...]orverwezen naar reumatoloog. Mogelijk vasculitis In binnen oor agv syndroom van sjogren. Stootkuur prednisolon. Bijwerkingen: slapeloosheid( de nachten zijn lang....erg lang) moeilijker ter been zijn en val risico en veel transpireren. En ja hoor 's nachtslot op weg naar wc val ik lelijk op mijn schouderlang schouder uit de kom en klein fractuurtje in bovenarms .na spoedoverleg met reumatoloog is de dosering prednisolon verminderd van 30 mg naar10 mg. Vandaag de eerste inname en ben benieuwd. Dit alles Begon met een verstopt oor dacht ik maar zit nu op de bank met arm in mitella en een -wel-minder suizend oor

29-05-2013 | Vrouw | 33
betahistine
Virusinfectie in binnenoor, werd ineens erg ziek en duizelig en oor plopte dicht. In 1 minuut was ik superberoerd en ineens doof. (Mijn andere oor is 5jr geleden 100% doof geraakt door ook een virusinfectie en heeft mn evenwichtsorgaan in dat oor ook kapot gemaakt) nu dus ineens mn andere oor. Meteen huisarts en contact gehad met kno. Uiteindelijk direct gestart met 60mg p[lees meer...]rednison, 3x2 varaciclovir en 3x 32mg betahistine. Predn en varacicl uiteindelijk bijna 4wkn gebruikt, betahistine gebruik ik nog steeds. Gehoor aan 'goede' oor gelukkig teruggekomen, had 33% kans. Nu ik aantal weken dit middel gebruik, nemen bijwerkingen als moe, wazig, misselijk, dronken gevoel en duizeligheid af. Mag het levenslang blijven gebruiken. Na 5jr eindelijk aanzienlijk minder duizeligheidsklachten. In begin werd mn tinitus in eerste dove oor wel stuk erger, maar ook dat is nu voorbij en weer zoals t was. Wel heb ik idee dat mn oren meer 'ploppen', ik kan ze vaak klaren. Is niet erg, vind wel fijn gevoel. Neem ze altijd bij een goede maaltijd anders veel meer last v bijwerkingen. En ik drink er veel bij. In bijsluiter staat half glas water, nou ik drink groot glas water of frisdrank want pillen zijn echt vies. Niet groot gelukkig maar bah, vieze smaak. Ik dus erg tevreden. In begin had ik niet het idee dat het iets toevoegde, nu wel. Hoop wel dat ik dosis uiteindelijk iets omlaag mag doen.

21-05-2013 | Man | 25
Duizeligheid
Vorig week stond ik op uit bed en viel ineens tegen de muur. Ik dacht dat dit eenmalig zou zijn maar nu ben ik constant duizelig. (vooral als ik mijn hoofd omdraai in ligstand). Nu heb ik 8 mg Betahistine 3 maal per dag. Ik werd wakker met een enorme kater. Ook heb ik nu een zweverig gevoel, en heb ik een warm gevoeld. Verder valt me op dat 90% 50 jaar+ is. Is er niemand d[lees meer...]ie jonger is dan 30 met dit probleem? heeft iemand de zelfde bijwerkingen?

13-05-2013 | Vrouw | 65
Duizeligheid
3 weken geleden 'raar' oor: dof/dovig/overge voelig voor geluid/geluid dreunt. Heb het even afgewacht. Maar op een nacht duizelig in hoofd, ik leek wel dronken. Ook volgende dag. Direkt naar KNO arts. KNO gaf Betahistin 24. 3 x dgs 1/2 tbl. Na 3 dagen weer urenlange zware duizeling. Toen 3 x dgs 1 tbt. Geen duizelingen meer gehad. Re. oor nog steeds dof en dreunend. Ga nu[lees meer...] over op 3 x 1/2 en kijken of het dan ook goed gaat.. Neem tbl. na het eten in en dan geen bijwerkingen.