Ervaringen met Trileptal

Bij  EpilepsieX

Zenuwpijn (1 mening)

16-07-2020 | Man | 41
Epilepsie
In augustus 2011 (achteraf) Epilepsie aanval gehad. Mijn dochter van 3 zat naast me in auto en enigste wat ze de hulpverlening kon zeggen was dat "pappa viel in slaap". Gelukkig voelde ik ( en voel ik ) de aanval aankomen. Door de medische mallemolen gegaan ( o.a bloedonderzoek, ct scan, MRI scan, hersenfilmpje enz enz ) maar niets te vinden. Ik mocht 3 maanden geen autori[lees meer...]jden en dat was het. Januari 2012 s'avonds in bed net voor het slapen voelde ik me weer uit het niets paniekerig worden met hoge hartslag en hoorde "getik", mijn vrouw bij de pols gepakt en toen was ik weer weg. Nou, een getuige welke exact de uitleg kon geven over de aanval, Epilepsie dus. Eerst op Keppra gezet en daar veranderde mijn persoonlijkheid van, niet ten goede van anderen maar zelf voelde ik m ebest wel relaxed. In maart 2012 nog een aanval toen moest de dosis omhoog, mijn vrouw zegt alles goed maar geen keppra meer. Toen op de Trileptal/Oxcarbazepine gezet en dat ging 3 jaar ok, toen weer een serie aanvallen en weer verhoogd, toen weer 3 jaar aanvalsvrij en weer verhoogd. De aanvallen bleven de laatste x wel weer weg, maar de bijwerkingen werden te ernstig. Paniekgevoel / aanvallen, momenten met verhoogde hartslag, acuut naar de wc moeten, erg vergeetachtig en verward, was het ergste wel dat mijn natrium op 128 stond. Die waarde zelf alleen al kan epileptieaanvallen uitlokken. Dus medicatie moest omlaag. Eerst Briviact opgebouwd naar 200mg per dag en ben nu de trileptal aan het afbouwen (deels) van 1800mg per dag naar 1200mg per dag. Over enkele weken bloed afnemen en weer controle. De bijwerkingen nemen al af merk ik, al zijn ze niet helemaal weg. nog 1 week op 1500 en dan over naar 1200, kijken wat dat doet. het is allemaal spannend. Ervaring met Briviact tot op heden prima, kreeg er een energieboost van.

08-03-2019 | Man | 15
oxcarbazepine (300mg)
Epilepsie
Toen mijn zoon 8 maanden oud was viel hij van de trap. Hersenbloeding en blijvend hersenletsel als gevolg. Wonder boven wonder groeide hij tot een vrolijk jongen met veel vrienden en haalde MAVO/HAVO niveau in groep 8. Toch had hij blijkbaar epilepie ontwikkelt maar was nooit echt zichtbaar tot 2010 toen hij tien jaar werd. Gelijk met trileptal begonnen met minimale doseri[lees meer...]ng (150/150 gram ochtend/avond). Tot 2017 geen problemen. We konden amper zijn aanvallen omschrijven terwijl uit EEG duidelijk epilepsie te zien was. Na paar wat duidelijkere lichte aanvallen (duur van half minuut) met lichte bewustzijnsverlies trileptal verhoogd. Hoe hoger medicatie hoe meer/zwaarder aanvallen. De aanvallen zelf duurden niet langer dan 2 minuten en was hij daarna weer totaal zichzelf, toch kon hij de eerste 15 minuten na de aanval niets meer herinneren. Uiteindelijk vorige maand (nu 15 jaar oud) besloten om af te bouwen en en EEG te maken zonder medicatie om goed beeld te krijgen van zijn epilepsie. Opgenomen bij Sein voor het onder controle afbouw. Toen voor het eerst net voor het wakker worden een grote tonisch clonische aanval. Heel waarschijnlijk een ontrekkingsaanval. Nadat Trileptal helemaal was afgebouwd (2 dagen geen medicijnen dus) begonnen met vimpat. Overdag geen aanval meer te zien maar snachts toch steeds kleine aanvallen waardoor hij steeds wakker werd. Dus het was toch Trileptal die voor meer (ook hevigere) aanvallen zorgde denk ik. Vreugde duurde helaas kort want na een week Vimpat kon ik mijn zoon niet meer herkennen; boos/verdriet/agressie. Hij had aanvallen van zware depressie waardoor we gelijk in de 3e week al moesten stoppen met vimpat. Nu sinds 1 dag begonnen aan afbouw Vimpat en starten we met Keppra. Ik hou mijn hart vast. Arme ziel. Hij is inmiddels ook afgekeurd voor epilepsie chirurgie omdat hij zijn epilepsie multi focaal is. En nu als blijkt dat hij ook nog eens medicatie resistent is... tja? Momenteel een zoektocht naar Dr. Yamanaka uit Japan voor multipotent stamcell behandeling. Het is nog allemaal in testfase. Maar goed. Je moet toch wat?!

21-05-2017 | Man | 41
Epilepsie
Heb reeds 10 jaar epilepsie. Heb in deze jaren verschillende geprobeerd. Na velen was uiteindelijk Vimpat ( 2 x 200 mg ) degene waar ik mijn aanvallen mee onder controle had en geen bijwerkingen van had. 2 jaar geen enkel aanval gehad . In maart dit jaar 2 grand mal aanvallen op mijn werk gehad. Na de tweede kreeg ik de volgende dagen abcenses over de hele dag. Omdat deze [lees meer...]stegen in hoeveelheid, besloot mijn specialist van trileptal toe te voegen. Tijdens de opbouw had ik last van vermoeidheid, gewicht toename en misselijkheid. De bijwerkingen werden erger met elke dosis verhoging. Op de volle dosis van 2 x 600mg begon ik elke dag met 4 a 5 uur zeer duizelig te zijn en hartkloppingen. Opeens begon ik paniek aanvallen te krijgen tot 2 petit mal aanvallen. Mijn hartslag was ineens zeer snel en na mijn huisarts te bellen besloten om naar de spoed te gaane. Daar aangekomen bleek dat ik een te snelle hartslag had en heel hoge bloed druk. Ik ben net aan een hartstilstand ontsnapt. Ik ben nu opgenomen in het ziekenhuis, waar ze nu de afbouw van Trileptal opvolgen. De specialist heeft me gemeld dat ik zeer slechte reactie heb op trileptal en daardoor alle gevolgen van dien. Het enige dat ik me nu verwijt is dat ik vroeger contact had moeten opnemen toen ik de zware bijwerkingen had. Dit is geen referentie voor anderen op dit medicament, maar een waarschuwing dat als je bijwerkingen merkt zoals vermeld in de bijsluiter het belangrijk is van zo snel mogelijk contact op te nemen met je arts / specialist.

07-06-2016 | Man | 26
Epilepsie
De Trileptal heeft veel bijwerking bij mij. Zoals dat ik veel geheugenverlies hebt. ik ben zelf vergeetachtig. Ik praat tegen mij zelf. Ik leef in een andere wereld. Ik ben geopereerd in 30-10-2003 voor mijn epilepsie. ik neem nog 3 x per dag Medicijnen Trileptal 600 MG en 10 MG Frisium. Ik probeer te stoppen met Frisium en Trileptal, omdat ze zoveel bijwerkingen hebben[lees meer...].

19-07-2015 | Vrouw | 20
Epilepsie
Er is vanaf mijn twaalfde epilepsie vastgesteld, onlangs ben ik al 20 jaar en slik ik ongeveer zo'n 5-6 jaar medicatie. Ik heb verschillende medicaties gehad waarbij ik andere bijwerkingen vernomen heb. De werking van dit medicijn voldoet redelijk. Ik heb voor een aantal jaren terug een DNA-test gedaan om er precies achter te komen waar de epilepsie vandaan komt en of deze[lees meer...] erfelijk aangelegd is of niet. Uit de DNA test is gekomen dat ik een Autosomaal Dominant Frontaal Temporaalkwab Epilepsie heb. Het komt bij mij in principe alleen 's nachts voor, wanneer ik slaap en het is erfelijk aangelegd vanuit mijn vaders kant van de familie. Trileptal onderdrukt de ''grotere'' epilepsie aanvallen uitstekend, de wat kleinere aanvallen blijven er nog met de 600 mg die ik slik. Zelf heb ik geen baat bij een hogere dosis vanwege de bijwerkingen die ik ervan overhoudt. Na inname heb ik toch wel last van duizeligheid (alsof je erg aangeschoten bent-gevoel) en ben ik erg slaperig. Ook mijn eetlust is erg veranderd. Waarbij ik normaal gesproken niet zoveel at, eet ik bijna wel het dubbele momenteel. Gelukkig ben ik geen kilo's aangekomen, maar kan wel merken dat als ik 2 uur geleden iets heb gegeten, ik daarna wel weer een stevige trek krijg. Concentratie na inname is laag, ik kan mij moeilijk concentreren op bijv. lezen of als ik bijv. tv kijk, de ondertiteling volgen. Verdere bijwerkingen heb ik er gelukkig niet bij.

03-02-2015 | Vrouw | 51
oxcarbazepine (60mg/ml)
Epilepsie
Ik heb nauwelijks bijwerkingen. De eerste dagen een beetje misselijk bij het opstaan...maar dat duurde maar een paar dagen. Verder nergens last van

29-03-2013 | Vrouw | 21
Epilepsie
Zelf heb ik sinds een jaar of 4/5 epilepsie. Grote aanvallen & partiële aanvallen. Van alles geprobeerd. Nu uiteindelijk op trileptal en lamictal. Zeer tevreden over, eens in de zoveel tijd een aanval. Die ik kan herleiden vanuit stress, geen ritme oid. Bijwerkingen die ik ervaar zijn ook geheugenverlies zo hier en daar, gelukkig niet ernstig. Wel vervelend. En soms icm [lees meer...]frisium vermoeidheid na innemen medicijnen.

20-01-2013 | Man | 63

12-01-2013 | Man | 5
Epilepsie
Mijn zoontje gebruikt het vanaf het moment dat er epilepsie bij hem werd vastgesteld. Hij was toen 2. Hij is nu 5 en gebruikt het nog steeds. Inmiddels wel 5 mg Frisium bijgekomen i.v.m. met terugkerende nachtelijke onrust. Hij heeft in het begin last gehad van behoorlijke eetlust waardoor hij wat zwaarder werd. Na 3 maanden werd dit minder en verdween uiteindelijk. Hij [lees meer...]heeft sinds het gebruik van Trileptal geen grote aanvallen meer gehad, zelfs niet bij 40.8 koorts (trigger bij hem). Nog wel last van nachtelijk tandenknarsen en soms ook hoofdschudden in zijn slaap.

10-01-2013 | Vrouw | 18
Epilepsie
Ik heb sinds mijn 16de epilepsie. Ik gebruikte eerst keppra. Daar kreeg ik ernstige haaruitval van en op aanraden van de dermatoloog toch over gegaan op andere medicijnen. Ik gebruik nu trileptal. Goede medicijnen. Ben nog niet onder controle maar ben er zeer tevreden over ondanks de bijwerkingen. Ik heb last van hartkloppingen en onregelmatige hartslag. Verder hou ik heel[lees meer...] veel vocht vast. Gelukkig kan et allemaal geen kwaad. Ik heb de laatste tijd veel last van tintelingen in handen en voeten. Ookwel een "slapende voet" genoemd. Ik kan eigenlijk nergens terug vinden of dit bij de trileptal hoort. Iemand ervaringen daarmee?? Verder zijn het hele goede medicijnen

28-12-2012 | Vrouw | 29
Epilepsie
Slik al ruim 7 jaar Trileptal en vanaf het moment dat ik op mijn huidige dosering ben aangekomen; aanvalsvrij. Wel slik ik een zo laag mogelijke dosering dus als ik het een keer vergeet heb ik de volgende dag zeer waarschijnlijk een aanval. Kwa bijwerkingen; veel last van mijn geheugen. Zowel op korte als op lange termijn. Erg vervelend. Complete vakanties die ik mij nie[lees meer...]t meer kan herinneren, Verder wat klachten die ik niet met zekerheid wijt aan de trileptal zoals; moeite met afvallen, slechte huid, jeuk op hoofdhuid (sinds gebruik van Head & Shoulders gaat het al veel beter) en slechte stoelgang. Verder goed tevreden.

24-11-2012 | Man | 42
Epilepsie
Mijn gebruik in het verleden van: Natriunvalpraat Chrono (trileptal) 2x1000mg, Ivm epilepsie. Voordelen: -Werkt goed -Door vervelend gevoel in de keel tot ca. 1,5 uur na inname, nooit onduidelijkheid over wel of geen inname. Nadelen: -Afgevlakte emoties -Depressief gevoel -Slecht lange termijn geheugen. -Vervelend gevoel in de keel tot ca. 1,5 uur na inname. [lees meer...]-Soms ligt duizeligheid -Veel trek/zin in eten -Grote pillen die van binnen erg vies smaken (zelf geen moeite met het formaat maar denk veel mensen wel)

22-05-2012 | Vrouw | 21

06-05-2012 | Vrouw | 27
Epilepsie
Sinds mijn 13e. epilepsie. Ben nu 27 gebruik dit medicijn al jaren en bevalt goed in het begin andere medicijnen gehad. Toen trileptal eerst nog aanvallen de dosering aangepast.Ben nu al 6 jaar aanvals vrij. En sinds een jaar mijn rijbewijs! Bijwerkingen bij mij dufheid in de ochtend en beetje last met geheugen als ik te druk ben( is ook een trigger bij mij voor aanvallen)[lees meer...] Dus over het algemeen ergg tevreden.Ligt bij deze medicijnen echt per persoon verschillend hoe ze werken. Dus altijd proberen.

12-01-2012 | Vrouw | 34
Epilepsie
Vanaf mijn 14e epilepsie, tot mijn 25e 1x in de 3 jaar een zwaar insult. Altijd behandeld met depakine chrono (ca 2500mg x dag). Vanaf mijn 25e steeds meer insulten, tot maandelijks 2 zware insulten achter elkaar. Steeds meer herstel problemen na aanvallen mbt spraak, geheugen etc. Toen begonnen met Keppra; zware bijwerkingen, emotioneel labiel en depressies. In 2008 (op m[lees meer...]ijn 31e) begonnen met trileptal: 2 x daags 300mg naast 2x daags 1500mg depakine. Sindsdien aanvalsvrij en inmiddels depakine afgebouwd. Enkel nog trileptal. Enige bijwerking van trileptal is gewichtstoename; in half jaar tijd ca 8 kilo. Verder erg tevreden!

05-11-2011 | Man | 61
Epilepsie
Na verschillende slecht werkende medicijnen nu sinds enkele jaren trileptal (2*600 mg pd). Vermoeidheid als bijverschijnsel, maar de effectiviteit is bijzonder goed. Aanvalsvrij mits geen koorts en/of extreme buitentemperaturen.