categorie

Hormonen - progestagenen

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Hormonen - progestagenen

24-04-2024 | Vrouw | 53
Endometriose

gewichtstoename

Ik heb vanaf mijn 18e endometriose. Heb van alles geprobeerd waarvan de laatste 10 jaar Orgametril. Werkte voor mij prima. Enige bijwerking was voor mij gewichtstoename. Nu ik 53 ben, wilde ik stoppen. Zit in de overgang. Mijn huisarts zei dat ik gewoon kon stoppen. Maar vanaf die dag heb ik ernstige slaapproblemen. Dus ben je bewust dat als je stopt en je zit in de overga[lees meer...]ng dat je totaal uit balans bent. Ik ben nu 3 maanden verder en ik slaap nog steeds erg slecht. Orgametril is progesteron. In de overgang verminderd je progesteron. Dus mijn lichaam kreeg een enorme klap. Ga weer met mijn huisarts bespreken of ik toch niet een hele kleine dosis kan doorslikken.

20-04-2024 | Vrouw | 45
Uitstellen van menstruatie

gebrek aan concentratie versuft Niet mezelf depressief misselijkheid

Ivm een feest wilde ik mijn menstruatie uitstellen en ben 3 dagen voor mijn menstruatie hiermee begonnen. Ik voelde mij een aantal uur direct na inname vreemd. Op de derde dag voelde ik me heel suf, somber, totaal niet mezelf alsof mijn hormonen een strijd aan het voeren waren in mijn lichaam en ik kon me niet meer focussen. Een hele rare onaangename gewaarwording. Ik[lees meer...] ben er vandaag mee gestopt met het risico nu juist ongesteld te worden op het feest. Maar dit nooit meer!!!! Dan nog liever ongesteld.

08-04-2024 | Vrouw | 53
Overgang

doodsangst duizeligheid bij het opstaan

Ik was zo depressief tijdens en voor mijn doorbraakbloeding en zelfs tegen suïcide aan dat mij dat opviel. Toen naar Overgangsconsulente gegaan en zij zette mij hier dus op. Er was veel verwarring over het gebruik daarvoor al en het ging meteen beter! Maar nu na vier maanden weer bar en boos. Alleen maar huilen en gejaagd. Totale onrust. Ik hou van sporten en buiten zijn [lees meer...]en dingen doen maar kan mij er niet toe zetten. Burn-Out gevoel.

21-03-2024 | Vrouw | 51

buikkrampen opgezette buik buikpijn

3 x per dag een week gebruikt veel last van buikpijn en opgezette buik ben vandaag na een week gestopt ben blij als ik mijn menstruatie krijg zou het wel weer gebruiken

20-03-2024 | Vrouw | 48

doorbraakbloeding

Omdat ik er veel over had gelezen en gehoord en veel klachten ervaarde, wilde ik graag aan de bio-identieke hormonen. Mijn huisarts kon daar niets mee, dus heb me laten doorsturen. Ik gebruik Utrogestan en Estradiol sinds begon januari. Al vanaf het begin ervaar ik een enorme verbetering van met name mijn mentale klachten. Alleen had ik om de 2 weken 4 dagen lang enorme[lees meer...] bloedingen en zijn mijn borsten heel gevoelig. Ik moet de utrogestan nu afbouwen naar 14 dagen. Dat vind ik jammer, want daar voel ik me nu na 9 dagen niet gebruiken ook minder goed bij. Daarnaast houd ik ook meer vocht vast volgens mij.

19-03-2024 | Vrouw | 39

duizeligheid

Na alle verhalen was ik best bang voor alle bijwerkingen. Maar moet zeggen dat het me alles meevalt. Op de 1e dag wat duizelig en dagen erna soms wat. Maar verder voel ik me echt goed.

18-03-2024 | Vrouw | 55
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Ivm vleesbomen zeer hevig bloedverlies tijdens de overgang Primolut gekregen. Dit nadat Tranexaminezuur niet bleek te werken. Er ging een wereld voor me open... nog nooit sliep ik zo goed, voelde ik me minder opgejaagd, kreeg een betere eetlust en stoelgang, zelfs mijn huid en haar verbeterde aanzienlijk. Er kwam rust in mijn hoofd en lijf. Mede ook omdat het hevige bloede[lees meer...]n met enorme stolsels natuurlijk eindelijk stopte. Wat een intrigerende materie zijn hormonen toch. De enige bijwerking was dat ik zweet aanvallen kreeg op de raarste momenten. Waarschijnlijk zijn dat de opvliegers waar zoveel vrouwen over klagen maar ik nooit had ervaren. Ook ben ik wat aangekomen maar dat was met mijn 53 kilo voorheen eigenlijk best een verbetering. Al met al een enorme contrast met wat ik hier van andere vrouwen lees. Na 30 dagen slikken, waarbij de dosis werd verminderd naar 2 tabletten per dag volgde een hysteroscopie. Er was gelukkig geen kanker en de vleesboom was geslonken. Het stoppen met primolut ervaarde ik als een soort afkicken. Niet alleen de enorme onttrekkingsbloeding, die enigszins te behappen was met Tranexaminezuur viel zwaar, maar ook al mijn algehele welzijn verslechterde. Vervolgens kreeg ik voor 3 maanden de minipil voorgeschreven, maar na een maand moest die gestopt worden want ik voelde me totaal uit balans en ging tot overmaat van ramp weer net zo hevig bloeden als in het begin. Opnieuw aan de primolut dus maar het bloeden is echter niet meer helemaal gestopt. Vraag me wel af of het lang slikken van dit medicijn kan en op de lange termijn wel goed is? Binnenkort een afspraak bij de gynaecoloog...

17-03-2024 | Vrouw | 47
Uitstellen van menstruatie
Na het lezen van deze horrorverhalen, ontzettend bang om met Primolut te starten. Uiteindelijk toch gedaan! Zo blij dat ik het toch ben gaan slikken. Totaal geen negatieve bijwerkingen, alleen positief! Hoewel veel vrouwen omschrijven dat zij psychische klachten kregen, werkte het bij mij juist andersom. Juist een keer geen stemmingswisseling, onrust en gierende hor[lees meer...]monen maar juist rust! Heel prettig om ook eens te ervaren. Na het stoppen kwam de cyclus 1 a 2 dgn later opgang. Probeer het gewoon, mocht je ellende ervaren dan ben je ook zo weer gestopt. Ik heb me overigens wel heel strikt aan de tijden gehouden. En ook maar 3 a 4 dgn geslikt.

17-03-2024 | Vrouw | 49
Overgang
Utrogestan gaan gebruiken voor pre-overgangsklachten. Kreeg eerst elke dag 100 mg voorgeschreven maar daardoor veel bloedingen tussendoor. Dosering bleek niet te kloppen. Omdat ik nog menstrueer hoor je 2 weken de Utrogestan te slikken en daarna even niet. Ik merkte echter direct dat ik in die weken dat ik het niet slik, minder goed slaap. In het begin beetje duizelig gew[lees meer...]eest, maar dat verdwijnt na een paar weken. Slapen aanzienlijk verbeterd. Sneller in slaap vallen en ook dieper. Geen gewrichtspijn meer maar het is moeilijk te bepalen wat precies mijn klachten verbeterd, dit middel of de estradiol pleisters. In elk geval is deze combinatie een gouden combinatie voor mij!

Duphaston

04-03-2024 | Vrouw | 52
dydrogesteron
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Pre overgang bloedingen met veel bloedstolsels . 3 mnd lang , werd steeds erger . 3 dagen 10 mg gebruikt en t was gelijk weg ❤️wil t nu 1 dag per week gebruiken , tegen verval en terugkomen . Heb ook koper spiraal . Erg gevoelig voor hormonen . Hier niks geen last van . Top spul tot nu toe

24-02-2024 | Vrouw | 44
Overgang
Ik ben ermee gestopt omdat ik angstig werd en mijn borsten deden zeer. Vooral de angsten vond ik heel heftig. Herkent u of iemand het ook toevallig? Heeft iemand ook angst klachten gehad i.v.m deze medicijn? Dank

23-02-2024 | Vrouw | 53

vermoeidheid

Na jaren slecht slapen en op andere HRT (eerst Femoston, toen Estadriol+DUPHASTON) nu overgestapt op Estadriol+Udrogestan. Een wereld van verschil! Ik kan weer gewoon doorslapen en voel me daarom op allerlei vlakken weer beter. De Duphaston was een verschrikking, onrust, racende gedachten, vermoeidheid, depressieve gevoelens, nog slechter slapen. Voel me nu een ander me[lees meer...]ns.

22-02-2024 | Vrouw | 26
Uitstellen van menstruatie
Na alle negatieve verhalen te hebben gelezen, wilde ik eigenlijk niet starten met Primolut N. Maar ivm vakantie toch gestart. Ik heb het 14 dagen (3x per dag op vaste tijdstippen) gebruikt en het heeft prima gewerkt! Mijn menstruatie bleef uit en is na 2 dagen nadat ik gestopt was, weer begonnen. Verschilde niet veel met mijn normale menstruatie. Tijdens en na gebruik geen[lees meer...] last gehad van bijwerkingen. Dus ben er zeer blij mee!

13-02-2024 | Vrouw | 41
Onregelmatige menstruatiecyclus
Gebruikt ivm menstruatie die niet stopte. Na starten Primolut kuur, bloeden gestopt. Ontrekkingsbloeding na 2 dagen na afloop kuur. Geen noemenswaardige bijwerkingen

29-01-2024 | Vrouw | 73
Overgang
Sinds een paar maanden gebruik ik utrogestan Duurde 2 weken voor ik resultaat had Maar tussendoor steeds het gevoel of mn menstruatie Door moest komen,heel naar Ook vind ik het lastig om er ook nog tabletten bij te slikken Voorheen slikte ik tibolon,beviel prima maar kreeg Wel bloedverlies 2 x per jaar

25-01-2024 | Vrouw | 38
Uitstellen van menstruatie
Na het lezen van de vele verhalen met grote bijwerkingen heb ik lang getwijfeld over het gebruik, uiteindelijk besloten dat het weekend weg het me waard was en geen seconde spijt gehad. Mijn menstruatie zou op zaterdag beginnen, dus ik ben op woensdagochtend gestart en zaterdagmiddag geëindigd. Ik moest drie pilletjes per dag, na de maaltijd innemen, wekker gezet, geen [lees meer...]probleem. Waar ik bang was voor met name de psychische bijwerkingen die velen omschreven voelde ik me juist rustiger dan normaal voor mijn menstruatie. Af en toe wat hele lichte krampjes, maar eigenlijk niets noemenswaardig. Op woensdag kwam mijn menstruatie opzetten, ik had me op het ergste voorbereid qua bloedverlies en buikkrampen, maar mijn menstruatie was juist veel lichter dan dat het daarvoor was, en ook de buikpijn bleef (gelukkig) uit. De afgelopen maand voelde ik mijn eisprong niet zo goed als de maanden ervoor, maar met een cyclus van 32 dagen is mijn cyclus vrijwel normaal gebleven. Ook deze maand een veel mildere menstruatie dan dat ik gewend was voordat ik de primolut gebruikte. Het lijkt er bij mij dus op alsof de primolut een soort van reset geweest is, in positieve zin. Ik ben niet zo van het gebruik van hormonen, maar mocht de situatie belangrijk genoeg zijn zou ik primolut opnieuw durven te gebruiken.

18-01-2024 | Vrouw | 59
Overgang
Vanwege overgangsklachten als opvliegers, nachtzweten, slaapproblemen en brainfog (het lijkt soms wel afasie!) aan huisarts hormonen gevraagd. Had al jaren aangemodderd en had goede berichten gehoord over combi Oestrogeengel (estradiol) en utrogestan. De opvliegers zijn nagenoeg weg, slapen gaat over het geheel beter en vooral dieper. Mijn brainfog is nog niet weg. Ik be[lees meer...]n wel alerter maar dat kan ook door het beter slapen komen. Wel heb ik nu na ca. 6 weken gebruik veel last van jeuk in mijn liezen. Verder niks bijzonders, geen ander wasmiddel, juist minder zweten etc. Moet dus van ofwel utrogestan of estradiol komen. Ik ga met huisart overleggen in elk geval of ze nog andere opties heeft. Als iemand het herkent, hoor ik graag je reactie.

13-01-2024 | Vrouw | 52
Overgang
Na jaren aanmodderen met slecht slapen en overgangsklachten, ben ik utrogestan gaan gebruiken. Dit in combinatie met Lenzetto Spray. Eindelijk slaap ik weer een nacht door. Ik ben hier zo van opgeknapt! De bijwerking is slaperigheid, maar daar profiteer ik dus juist van. Voel me ook minder prikkelbaar en gewoon lekkerder in mijn vel. Ga nu van 200 mg afbouwen naar 100 [lees meer...]mg, dus ik hoop dat ik het ook op een lagere dosis nog goed doe.

10-01-2024 | Vrouw | 56
Overgang
Combinatie met Estradiol pleister, wat wel werkte tegen opvliegers en alleen klein beetje misselijkheid veroorzaakte, maar helaas niet zonder Utrogestan/progesteron mag worden gebruikt. Ik reageerde erg heftig op Utrogestan en met alles gestopt na overleg huisarts. Op PMS klachten na, was ik daarna direct van alle klachten verlost.

22-12-2023 | Vrouw | 36
Endometriose
Extreme bloedingen door endometriose zorgde ervoor dat ik bloedarmoede kreeg en mijn dagelijks leven belemmerd werd. Op het moment ben ik niet in de gelegenheid om me te laten opereren (hysectomy), de pil gekregen maar helaas na 2 maanden dagelijks bloedverlies. Nu 1 week geleden met provera begonnen en het bloeden is geleidelijk aan gestopt. Helaas wel flinke bijwerkingen[lees meer...], warme oren, vermoeidheid en migraine en misselijkheid. Dit begint nu langzaam weg te trekken.

06-12-2023 | Vrouw | 49
Uitstellen van menstruatie
İk heb dit middel niet zo lang kunnen gebruiken wegens slechte bijwerkingen , zoals ik heb gelezen bij ervaringen klopt allemaal, ik werdt erg somber en veel spanning , voelde me niet zoals ik was , depresieve gevoelens, vandaar ook eerder moeten stoppen, ik vindt een gevaarlijk spul en zal het nooit meer gebruiken

04-12-2023 | Vrouw | 48
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Ik ga richting overgang en bleef maar ongesteld, daarom Primolut gekregen.

29-11-2023 | Vrouw | 68
Onregelmatige menstruatiecyclus
Ik heb ongeveer 20 jaar geslikt. Mijn schooltijd en pubertijd zijn verziekt door de menstruatie. Gynaecoloog stelde voor zwanger te raken. Dat zou mijn hormoonspiegel gunstig beïnvloeden. Maar wat als er geen kinderwens is? Dankzij een meedenkende huisarts Orgametril gekregen. Op mijn 35ste kreeg ik mijn leven, dat vanaf mijn 11de gedomineerd werd door de menstruatie, weer[lees meer...] terug. Overgang met de daarbij horende klachten heb ik niet ervaren.

16-11-2023 | Vrouw | 26
Uitstellen van menstruatie
Het medicijn doet wat het moet doen. IVM vakantie geslikt en nergens last van gehad. Wel beetje krampen, alsof ik ongesteld was, maar werd het niet. Kreeg op een of andere manier wel wat meer last van afscheiding, terwijl ik dat normaal vlak voor mn menstruatie juist nauwelijks heb. De dagen nadat ik ben gestopt waren echt vreselijk. Ik bloed al bijna 4 dagen heviger dan [lees meer...]dat ik bloed op de 1e dag van mijn “normale” menstruatie. Heb continu buikkrampen, waar ik niet door kan slapen en zelf door moest huilen (veel last van emotionele schommelingen). Ik meld me bijna nooit ziek van werk, maar zit al 2 dagen thuis omdat ik bijna om de drie kwartier een grote tampon moet verschonen, anders lek ik gigantisch door. Door bloedverlies ook heel erg licht in m’n hoofd en energieloos. Mijn advies: neem dit alleen als de dagen dat dat je niet ongesteld wilt worden zo belangrijk zijn dat je niet anders kan. Anders zou ik echt zeggen dat je beter normaal ingesteld kan worden, want dit is 10x niks.

10-11-2023 | Vrouw | 36
Uitstellen van menstruatie
Wat het moest doen lukte, mijn menstruatie bleef uit. Toen ik stopte met deze tabletten met 4 dagen ongesteld. Heviger dan anders en ben het al behoorlijk. Gebruik van de pil op zich niet echt problemen alleen mijn gevoel werd onderdrukt heel vlak en afwezig, alles ging beetje langs me heen. Op dag 2 van menstruatie behoorlijke buikkrampen gehad tot bijna flauw vallen aan [lees meer...]toe. Feminax Aleve (speciaal tegen menstruatiepijn) had ik toevallig thuis en ging het gelukkig snel beter. Daarbij verloor ik een groot stolsel, wat ik nooit heb. Zal het zeker niet zo snel meer gebruiken, doet meer met het lichaam dan ik dacht.

23-10-2023 | Vrouw | 22
Uitstellen van menstruatie
Ik zou op vakantie ongesteld zijn dus heb orgametril gevraagd bij de huisarts. Netjes twee weken voor de verwachte menstruatie begonnen maar een paar dagen voor ik normaal gezien ongesteld zou worden kreeg ik lichte bloedingen die ruim een week aanhielden. 6 dagen later kreeg ik lichte buikpijn en evengoed 5 dagen lichte bloedingen. Hierdoor mijn halve vakantie toch nog bl[lees meer...]oedverlies. Inmiddels paar maanden verder en mijn menstruatie is nog onregelmatig en heftiger dan eerst. Op de eerste dag heb ik zulke heftige krampen dat ik misselijk en duizelig ben, iets wat ik daarvoor niet had. Hopelijk gaat dit weer weg met de tijd maar ik ga dit middel in ieder geval niet meer gebruiken.

05-10-2023 | Vrouw | 21
lynestrenol
Elke vakantie valt altijd op de week dat ik ongesteld moet worden. Daarom deze keer Orgametril geprobeerd. Ik ben zelf Apothekersassistente, dus wist welke dag ik moest beginnen. Eerste twee weken geen bijwerkingen, nu mijn menstruatie er aan zit te komen ineens emotioneel en futloos, de weegschaal telt binnen een week 1 kg meer, borsten doen onwijs pijn en mijn buik is on[lees meer...]wijs opgeblazen. Daarbij: Ik bloed gewoon alsnog:). Toch maar gestopt met de pil. Dan maar ongesteld.

30-09-2023 | Vrouw | 40
Chronisch pijnsyndroom
Ivm chronische onverklaarbare pijnen en chronische depressie en PCOS sinds bevalling 15 jaar geleden bij gyno belandt om te onderzoeken op endometriose. Dit werd niet gevonden. Toch Provera 10mg op proef meegekregen om soort van ‘schijnzwangerschap’ te simuleren. Tijdens mijn beide zwangerschappen geen pijn noch depressie klachten gehad. Na 4 weken 2 maal daags 10mg al[lees meer...]s voorgeschreven stop ik er echt mee. Zeer somber, opgefokt, slaap verstoord, ruzie zoeken en boosheid.

15-09-2023 | Vrouw | 36
medroxyprogesteron oraal
Deze kuur van de gyneacoloog gekregen, om mijn menstruatie op te wekken en daarna bloed te prikken om te kijken wat mijn hormoonbalans is en een echo te doen om te kijken hoe alles eruit ziet wanneer het schoon is. Mijn eitjes krijgen namelijk niet door via mijn hypofyse dat ze moeten blijven zitten en breken af (geen ovulatie). Een goeie uitleg van hoe beroerd ik mij voe[lees meer...]l door deze pillen is; griep, gecombineerd met migraine en wanneer de doorbraakbloeding komt gepaard met de heftige buik- en rugpijn + helemaal leeg lopen en hartkloppingen. Van warm (incl. heftig zweten) naar koud, moe, elke dag hoofdpijn, misselijk, duizelig, nare geur aan mn lichaam, geen zin in iets, hartkloppingen. Het is voor een doel, maar hoop dat ik 'm nooit meer hoef te gebruiken.

08-09-2023 | Vrouw | 44
Overgang
Wat een verschrikking. Doe geen oog meer dicht als ik dit neem. En overdag een zombie. Hoofdpijn, koortsig etc De klachten als nachtzweten die weg waren door oestrogeen pleisters ook weer volledig terug.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (6347)
Anticonceptie - overig (4484)
Cholesterol (3288)
Depressie - antidepressiva overig (3120)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2869)
ADHD - psychostimulantia (2538)
Pijn - morfine-achtigen (2518)
Verslavingsziekten (2309)
Pijn (2259)
Bloeddruk - betablokkers (1924)
Maagzuur - protonpompremmers (1782)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1720)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1665)
Anticonceptie - eenfase (1595)
Angststoornissen (1574)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1448)
Antibiotica - urineweginfectie (1279)
Depressie - antidepressiva TCA (1234)