categorie

Hormonen - progestagenen

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Hormonen - progestagenen

24-07-2024 | Vrouw | 17

somber voelen

Deze pil heeft de huisarts mij aangeraden omdat ik mijn menstruatie wilde uitstellen ivm vakantie. Ik heb ervoor gekozen om een maand vantevoren mijn cyclus al op te schuiven, zodat ik op vakantie zelf niet aan de pil hoef te denken. Ik heb hem 14 dagen lang 2 keer per dag geslikt en 3 dagen na de laatste dag werd ik ongesteld. Dit was iets minder heftig dan normaal, maar [lees meer...]voor de rest niks bijzonders. Ik was vantevoren wat sceptisch door de bijwerkingen die mensen hebben ervaren. Ik heb zelf bijna nergens last van gehad, behalve dat ik me 1 dag mentaal niet geweldig voelde. Voor de rest ben ik zeer tevreden over dit medicijn en zou ik het in de toekomst zeker weer gebruiken!

23-07-2024 | Vrouw | 46
Abnormaal vaginaal bloedverlies

vermoeidheid depressief huilend gewichtstoename verminderd libido hormonale problemen

ivm hevige menstruatie en verdikt slijmvlies gestart met Prevolut. na 10 dagen zou een menstruatie op gang moeten komen, maar nu 6 dagen na stoppen met de kuur nog geen menstruatie. Al sinds de start ben ik doodmoe, hou ontzettend veel vocht vast, waardoor lichamelijke klachten ook weer terug komen. Voel me ontzettend depressief en ben in deze 2 weken inmiddels 5 kilo aa[lees meer...]ngekomen

20-07-2024 | Vrouw | 55

depressief angst

Nadat ik eerst Duphaston tablet 10 mg had gebruikt in combinatie met oestrogel, ben ik overgestapt naar Utrogestan. Want ik werd depressief en zenuwachtig van de Duphaston. Helaas werd het met de Utrogestan niet beter. Ik kreeg zelfs suicidale gedachten, heel eng en naar. De wereld was gitzwart. Sinds een paar dagen gestopt na overleg met de huisarts. Zij had de Dupaston [lees meer...]sowieso nooit mogen voorschrijven ivm mijn aanleg voor depressies. Nu voel ik mij beter, minder depri. Ik ben wellicht progestaron sensitief. In augustus kan ik terecht bij de menopause poli, hopelijk kunnen zij mij verder helpen. De oestrogel beviel wel goed, maar dat mag ik niet zonder progestaron gebruiken ivm de opbouw vh baarmoederslijmvlies en de risico's op kankercellen.

Dimetrum

19-07-2024 | Vrouw | 39
dienogest
Endometriose
Na jaren pijn en veranderen van anticonceptiewijze, werd me dit voorgesteld door de specialist. Het is een vrij nieuw medicijn, speciaal voor endometriose. Het verdunt het slijmvlies waardoor de klachten minderen. Ik ervaar de hevigste pijn tijdens de menstruatie maar ook daarbuiten blijf ik klachten houden. Hevige baarmoederkrampen, zeer pijnlijke stoelgang, lage rugpijn[lees meer...] en pijn in de bovenbenen. En als kers op de taart ook nog hormonale migraine. Ik neem Dimetrum nu bijna 6 maanden. De eerste twee weken bloedde ik 24u/dag en nog enkele weken bleef de pijn aanwezig tot ik van de ene op de andere dag gewoon bijna geen pijn meer had. Je neemt de pil gewoon door en bent verlost van menstruaties wat ik héérlijk vind. Niet alleen om de pijn maar ook omdat ik veel bloed verlies. 4 maanden ben ik quasi pijnvrij geweest, maar helaas is het niet helemaal blijven duren. Sinds een maand ervaar ik opnieuw regelmatig veel pijn ik mijn onderbuik, rug en benen. Wanneer ik stoelgang gemaakt heb wordt de pijn even lichter. Dus er is nog steeds verbetering bv in de zin dat stoelgang maken zelf geen pijn meer doet en de baarmoederkampen wegblijven. Maar het flakkert weer op. Bij mij is er nog geen mri en kijkoperatie gedaan omdat het vermoeden zo sterk is (knobbel ter hoogte darm gevoeld tijdens onderzoek passend bij endo bv) en omdat de specialist meer hoop heeft in de werking van Dimetrum dan invasieve ingrepen en onderzoeken waarvan geweten is dat het maar een tijdelijke oplossing is en niet altijd effect heeft. Volgende maand heb ik een vervolgafspraak om te evalueren. Aangezien ik ook een cyste heb op een eierstok die langzaam groeit en de andere eierstok al een hele poos achter de darm plakt en dus gevonden moet worden. :) Dan zal beslist worden hoe we verder gaan. Maar ik raad Dimetrum wel degelijk aan. Hoewel de pijn niet weg is, maakt het wel een wezenlijk verschil waar andere anticonceptie dat niet voor mekaar kregen. Sterkte, dames.

18-07-2024 | Vrouw | 25
Uitstellen van menstruatie

huilend somber voelen buikpijn hoofdpijn misselijkheid

Ik zou precies op vakantie ongesteld moeten worden. In overleg met HA dit medicijn gekregen. EERSTE EN LAATSTE KEER. Continu moeten huilen. Hele humeur verandert. Dit ook nog eens op vakantie. Elke dag krampen in mijn buik en been. Uitstellen heeft wel geholpen. Vervolgens hele EXTREEM heftige ongesteldheid erna gekregen.

Duphaston

17-07-2024 | Vrouw | 57
dydrogesteron
Menopauze

pijnlijke borsten bloedverlies

Overmatig transpireren sinds de menopauze en slecht slapen. Duphaston 10 in combinatie met Estradiol pleister. Na ongeveer 3 weken is het overmatig transpireren verdwenen en slaap ik beter.

13-07-2024 | Vrouw | 28
Uitstellen van menstruatie

stemmingswisselingen hoofdpijn vermoeidheid somber voelen buikpijn misselijkheid

Primolut gebruikt om mijn menstruatie op te schuiven, op aanraden van de HA. Maand voor het belangrijke weekend begonnen, zodat ik niet met de vervelende bijwerkingen zou moeten kampen. Ongesteldheid netjes 10 dagen uitgesteld, maar extreem veel bijwerkingen en EXTREME pijn tijdens de menstruatie. Echter is de volgende menstruatie 10 dagen eerder gekomen (oftewel mijn gewo[lees meer...]ne cyclus) en heeft uitstellen dus geen enkel nut gehad…

12-07-2024 | Vrouw | 52

minder alert

In perimenopause. Had last van hevig bloedverlies, slecht slapen en hartkloppingen/extrasystolen. Met oestrogeen pleister en utrogestan 100 mg 1 maal per dag werd bloedverlies veel minder. Gekozen voor dagelijks utrogestan omdat wisselende hormoonspiegels de hartritme klachten verergerde. Het werd ook erger rondom ovulatie, als de eigen oestrogeen spiegel hoger is. Uiteind[lees meer...]elijk utrogestan opgehoogd naar 200 mg per dag continu en oestrogeen gestopt ( had geen opvliegers). Sindsdien slaap prima, veel kalmer en direct geen hartkloppingen meer van de ene op de andere dag. Gaat nu al 9 maanden goed. Bloedverlies normale hoeveelheid, wel onregelmatig. De gynaecoloog heeft heel fijn meegedacht, het is geen standaard voorschrift (off-label) maar ik ben er prima mee geholpen. Wel iets duffer maar dat accepteer ik. Functioneerde bijna niet meer eerst. De theorie is mogelijk dat oestrogeen ritmestoornissen bevordert en progesteron juist anti ritmestoornissen werkt. Utrogestan werkt op het gaba systeem en dat geeft vermindering van angst en onrust. Er wordt veel nadruk gelegd op tekort aan oestrogeen in de overgang, maar progesteron daalt ook en kan daardoor klachten geven, zoals veel bloedverlies en hartkloppingen. Misschien is iemand met atypische overgangsklachten zoals hartkloppingen geholpen met dit verhaal en kan het met de arts bespreken. Het blijft natuurlijk maatwerk.

09-07-2024 | Man | 22

opgezette buik

Ik heb onlangs 14 dagen Primolut gebruikt en ik wil graag mijn positieve ervaring delen. Tijdens de kuur heb ik helemaal geen klachten gehad. Vooraf was ik enigszins bezorgd over mogelijke bijwerkingen zoals gewichtstoename en acne, maar tot mijn opluchting heb ik hier helemaal geen last van gehad. De enige bijwerkingen die ik opmerkte, waren een klein opgeblazen gevoel[lees meer...] in mijn buik en een iets grotere cupmaat op de laatste dag van de kuur. Deze effecten waren echter minimaal en zorgden niet voor ongemak. Daarnaast was ik blij te merken dat mijn stemming stabiel bleef en ik geen last had van depressieve gevoelens, iets waar ik vooraf ook een beetje bang voor was. Wat mijn menstruatie betreft, was ik aangenaam verrast dat deze niet hevig was na het stoppen met Primolut. Dit maakte de overgang soepel en makkelijk te hanteren. Al met al ben ik zeer tevreden over mijn ervaring met Primolut. Het heeft mij geholpen zonder vervelende bijwerkingen, wat een enorme opluchting was. Ik zou dit medicijn zeker aanraden aan anderen die overwegen het te gebruiken, vooral als je, net als ik, gevoelig bent voor hormonale schommelingen.

07-07-2024 | Vrouw | 45
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Primolut voorgeschreven door de gynaecoloog wegens 12 weken hevig bloedverlies, een te laag HB hierdoor, verdikt baarmoederslijmvlies, cystes en een poliep alles goedaardig. Primolut om de bloeding te stoppen en de hormonen te resetten. Een half uur na 1e tablet bloeding gestopt. Ik voelde me de dagen erna opknappen. Geen vreetbuien meer, geen vocht vasthouden, de mist in [lees meer...]mijn hoofd weg, geen stemmingswisselingen meer. Nu na 10 dagen kuur afgelopen en voel me weer slecht worden. Primolut werkt voor mij oppeppend, stabiliserend en voelde me er een goed bij. Ik ga vragen of ik dit maandelijks mag gebruiken. Ps ik ben niet in de overgang.

02-07-2024 | Vrouw | 43
Uitstellen van menstruatie
11 dagen geslikt ivm uitstellen van mijn menstruatie. Geen bijwerkingen gehad en 3 dagen na het stoppen werd ik weer ongesteld. Erg tevreden en zou het zeker nog eens gebruiken als het nodig is.

28-06-2024 | Vrouw | 28
Abnormaal vaginaal bloedverlies

stemmingswisselingen hormonale problemen verminderd libido opvliegers misselijkheid

Ik kreeg dit medicijn voorgeschreven omdat mijn menstruatie na 14 dagen nog steeds niet gestopt was. Ik schrok erg van de ervaringen die online te vinden waren. Durfde het eigenlijk niet te nemen. De bloeding stopte na 2 dagen gelukkig al. Ik voelde me tijdens het gebruik erg hormonaal: beetje zon “mwehhhh” gevoel. Lichte misselijkheid, beetje buikpijn. Kreeg het ook snel[lees meer...] erg warm. Een aantal puistjes op plekken waar ik ze normaal niet heb: in mijn hals en op mijn rug. Ook behoorlijk last van chagrijnige buien, een down gevoel. Maar dit alles beter dan zo veel vaginaal bloedverlies!! Ik was echt blij dat dat opgehouden was. 2 dagen na het stoppen kreeg ik de onttrekkingsbloeding. Dat was een fikse bloeding, maar ben zware menstruaties gewend, is wel vergelijkbaar. Na 5 dagen stopte de bloeding weer.

Duphaston

24-06-2024 | Vrouw | 54
dydrogesteron
Overgang
Vanwege het niet willen/kunnen gebruiken van Utrogestan nu Duphaston gekregen in combi met pleister. Bijwerkingen: gespannen borsten, bloeding wat lijkt op menstrauatie en hoofdpijn. De voordelen zijn er wel, de overgangsklachten zijn zo goed als verdwenen.

06-06-2024 | Vrouw | 36

hartkloppingen zenuwachtig hoge bloeddruk

05-06-2024 | Vrouw | 53
Overgang
Ik heb de utrogestan 3 maanden gebruikt in combinatie met estradiol (hormoonpleister). Ik ben ermee gestopt omdat ik last kreeg van angstgevoelens. Die heb ik nooit eerder gehad. Het hielp wel goed tegen de overgangsklachten: nauwelijks nog opvliegers en ik sliep weer goed door. Maar de angstgevoelens waren te heftig om ermee door te gaan.

02-06-2024 | Vrouw | 46
Uitstellen van menstruatie
Perfect. Ik heb het gebruikt om menstruatie uit te stellen, eerste keer voor mij. Heb het 6 dagen geslikt, na 3 dagen kwam de menstruatie. Zelfs iets minder hevig dan normaal. Totaal geen bijwerkingen. Had ik dit maar eerder gedaan!

01-06-2024 | Vrouw | 41
Uitstellen van menstruatie

vochtretentie zwelling van de eierstokken verminderd gezichtsvermogen vermoeidheid depressief opvliegers

Gebruikt om menstruatie uit te stellen op vakantie. 2 keer per dag gebruikt, 13 dagen. 3 dagen na stoppen gebruik ontzettend humeurig en neerslachtig. Daarna last van verhoging, extreem moe, constant opvliegers en krampen die ik alleen kan omschrijven als weeën. Het medicijn doet wat het moet doen maar eens en nooit meer!

30-05-2024 | Vrouw | 52
Overgang
Ben zeer gevoelig voor hormoonschommelingen en al enige jaren in de overgang. Tevens geschiedenis met vleesbomen. Na enkele jaren progesteron creme gebruikt te hebben werden overgangsklachten (met name opgejaagd gevoel en slecht slapen te veel) via ha oestrogeen pleister en in eerste instantie duphaston progestageen gekregen. Verschrikkelijk! Depressief gevoel en huilen[lees meer...] om alles. Uiteindelijk via overgangsconsulent utrogestan voorgeschreven (naast pleister) dit werkt perfect! Gejaagdheid voor 80% verdwenen en slaap stukken beter. Ik heb zelf gekozen voor halve pleister en 0,5 capsule utrogestan. Hele is te veel voor mij. Dan krijg ik buikkrampen, last van darmen en vreselijk moe. Onhandig, maar werkt goed voor mij.

17-05-2024 | Vrouw | 46
Stemmingswisselingen
Ik was is de tweede helft van mijn menstruatie heel erg down en emotioneel. Daarnaast was ik extreem vermoeid en kon ik mij niet goed concentreren (op mijn werk). Ik sliep een aantal dagen slecht

13-05-2024 | Vrouw | 22
Onregelmatige menstruatiecyclus

maagpijn misselijkheid frustratie emotioneel

12-05-2024 | Vrouw | 31

hartritmestoornissen hartkloppingen

Heb deze medicatie genomen omdat ik precies op vakantie in Spanje ongesteld zou worden.. Ik heb enorm last , vanaf de 2e dag, van hartkloppingen/boezemfibreren/vlindertjes.. Woensdag (1-5) begonnen met slikken. Donderdags begon het al, maar vanaf vrijdag was het de hele dag door. HAP geweest op zondag, verder was alles goed. Hartslag, bloeddruk, regelmatig kloppen. Nog n[lees meer...]ooit eerder last van gehad.. Ik zou het nooit meer nemen!!!

Orgametril

24-04-2024 | Vrouw | 53
lynestrenol
Endometriose

gewichtstoename

Ik heb vanaf mijn 18e endometriose. Heb van alles geprobeerd waarvan de laatste 10 jaar Orgametril. Werkte voor mij prima. Enige bijwerking was voor mij gewichtstoename. Nu ik 53 ben, wilde ik stoppen. Zit in de overgang. Mijn huisarts zei dat ik gewoon kon stoppen. Maar vanaf die dag heb ik ernstige slaapproblemen. Dus ben je bewust dat als je stopt en je zit in de overga[lees meer...]ng dat je totaal uit balans bent. Ik ben nu 3 maanden verder en ik slaap nog steeds erg slecht. Orgametril is progesteron. In de overgang verminderd je progesteron. Dus mijn lichaam kreeg een enorme klap. Ga weer met mijn huisarts bespreken of ik toch niet een hele kleine dosis kan doorslikken.

20-04-2024 | Vrouw | 45
Uitstellen van menstruatie

gebrek aan concentratie versuft depressief misselijkheid

Ivm een feest wilde ik mijn menstruatie uitstellen en ben 3 dagen voor mijn menstruatie hiermee begonnen. Ik voelde mij een aantal uur direct na inname vreemd. Op de derde dag voelde ik me heel suf, somber, totaal niet mezelf alsof mijn hormonen een strijd aan het voeren waren in mijn lichaam en ik kon me niet meer focussen. Een hele rare onaangename gewaarwording. Ik[lees meer...] ben er vandaag mee gestopt met het risico nu juist ongesteld te worden op het feest. Maar dit nooit meer!!!! Dan nog liever ongesteld.

08-04-2024 | Vrouw | 53
Overgang

doodsangst duizeligheid bij het opstaan

Ik was zo depressief tijdens en voor mijn doorbraakbloeding en zelfs tegen suïcide aan dat mij dat opviel. Toen naar Overgangsconsulente gegaan en zij zette mij hier dus op. Er was veel verwarring over het gebruik daarvoor al en het ging meteen beter! Maar nu na vier maanden weer bar en boos. Alleen maar huilen en gejaagd. Totale onrust. Ik hou van sporten en buiten zijn [lees meer...]en dingen doen maar kan mij er niet toe zetten. Burn-Out gevoel.

21-03-2024 | Vrouw | 51

buikkrampen opgezette buik buikpijn

3 x per dag een week gebruikt veel last van buikpijn en opgezette buik ben vandaag na een week gestopt ben blij als ik mijn menstruatie krijg zou het wel weer gebruiken

20-03-2024 | Vrouw | 48

doorbraakbloeding

Omdat ik er veel over had gelezen en gehoord en veel klachten ervaarde, wilde ik graag aan de bio-identieke hormonen. Mijn huisarts kon daar niets mee, dus heb me laten doorsturen. Ik gebruik Utrogestan en Estradiol sinds begon januari. Al vanaf het begin ervaar ik een enorme verbetering van met name mijn mentale klachten. Alleen had ik om de 2 weken 4 dagen lang enorme[lees meer...] bloedingen en zijn mijn borsten heel gevoelig. Ik moet de utrogestan nu afbouwen naar 14 dagen. Dat vind ik jammer, want daar voel ik me nu na 9 dagen niet gebruiken ook minder goed bij. Daarnaast houd ik ook meer vocht vast volgens mij.

19-03-2024 | Vrouw | 39
Onregelmatige menstruatiecyclus

duizeligheid

Na alle verhalen was ik best bang voor alle bijwerkingen. Maar moet zeggen dat het me alles meevalt. Op de 1e dag wat duizelig en dagen erna soms wat. Maar verder voel ik me echt goed.

18-03-2024 | Vrouw | 55
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Ivm vleesbomen zeer hevig bloedverlies tijdens de overgang Primolut gekregen. Dit nadat Tranexaminezuur niet bleek te werken. Er ging een wereld voor me open... nog nooit sliep ik zo goed, voelde ik me minder opgejaagd, kreeg een betere eetlust en stoelgang, zelfs mijn huid en haar verbeterde aanzienlijk. Er kwam rust in mijn hoofd en lijf. Mede ook omdat het hevige bloede[lees meer...]n met enorme stolsels natuurlijk eindelijk stopte. Wat een intrigerende materie zijn hormonen toch. De enige bijwerking was dat ik zweet aanvallen kreeg op de raarste momenten. Waarschijnlijk zijn dat de opvliegers waar zoveel vrouwen over klagen maar ik nooit had ervaren. Ook ben ik wat aangekomen maar dat was met mijn 53 kilo voorheen eigenlijk best een verbetering. Al met al een enorme contrast met wat ik hier van andere vrouwen lees. Na 30 dagen slikken, waarbij de dosis werd verminderd naar 2 tabletten per dag volgde een hysteroscopie. Er was gelukkig geen kanker en de vleesboom was geslonken. Het stoppen met primolut ervaarde ik als een soort afkicken. Niet alleen de enorme onttrekkingsbloeding, die enigszins te behappen was met Tranexaminezuur viel zwaar, maar ook al mijn algehele welzijn verslechterde. Vervolgens kreeg ik voor 3 maanden de minipil voorgeschreven, maar na een maand moest die gestopt worden want ik voelde me totaal uit balans en ging tot overmaat van ramp weer net zo hevig bloeden als in het begin. Opnieuw aan de primolut dus maar het bloeden is echter niet meer helemaal gestopt. Vraag me wel af of het lang slikken van dit medicijn kan en op de lange termijn wel goed is? Binnenkort een afspraak bij de gynaecoloog...

17-03-2024 | Vrouw | 47
Uitstellen van menstruatie
Na het lezen van deze horrorverhalen, ontzettend bang om met Primolut te starten. Uiteindelijk toch gedaan! Zo blij dat ik het toch ben gaan slikken. Totaal geen negatieve bijwerkingen, alleen positief! Hoewel veel vrouwen omschrijven dat zij psychische klachten kregen, werkte het bij mij juist andersom. Juist een keer geen stemmingswisseling, onrust en gierende hor[lees meer...]monen maar juist rust! Heel prettig om ook eens te ervaren. Na het stoppen kwam de cyclus 1 a 2 dgn later opgang. Probeer het gewoon, mocht je ellende ervaren dan ben je ook zo weer gestopt. Ik heb me overigens wel heel strikt aan de tijden gehouden. En ook maar 3 a 4 dgn geslikt.

17-03-2024 | Vrouw | 49
Overgang
Utrogestan gaan gebruiken voor pre-overgangsklachten. Kreeg eerst elke dag 100 mg voorgeschreven maar daardoor veel bloedingen tussendoor. Dosering bleek niet te kloppen. Omdat ik nog menstrueer hoor je 2 weken de Utrogestan te slikken en daarna even niet. Ik merkte echter direct dat ik in die weken dat ik het niet slik, minder goed slaap. In het begin beetje duizelig gew[lees meer...]eest, maar dat verdwijnt na een paar weken. Slapen aanzienlijk verbeterd. Sneller in slaap vallen en ook dieper. Geen gewrichtspijn meer maar het is moeilijk te bepalen wat precies mijn klachten verbeterd, dit middel of de estradiol pleisters. In elk geval is deze combinatie een gouden combinatie voor mij!

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (6407)
Anticonceptie - overig (4522)
Cholesterol (3319)
Depressie - antidepressiva overig (3146)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2889)
ADHD - psychostimulantia (2571)
Pijn - morfine-achtigen (2526)
Verslavingsziekten (2330)
Pijn (2272)
Bloeddruk - betablokkers (1940)
Maagzuur - protonpompremmers (1793)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1765)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1670)
Anticonceptie - eenfase (1613)
Angststoornissen (1584)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1459)
Antibiotica - urineweginfectie (1293)
Depressie - antidepressiva TCA (1264)