Ervaringen met Utrogestan

doorbraakbloeding vermoeidheid

Overgang (20 meningen)
Onvruchtbaarheid vrouw (1 mening)

23-02-2024 | Vrouw | 53

vermoeidheid

Na jaren slecht slapen en op andere HRT (eerst Femoston, toen Estadriol+DUPHASTON) nu overgestapt op Estadriol+Udrogestan. Een wereld van verschil! Ik kan weer gewoon doorslapen en voel me daarom op allerlei vlakken weer beter. De Duphaston was een verschrikking, onrust, racende gedachten, vermoeidheid, depressieve gevoelens, nog slechter slapen. Voel me nu een ander me[lees meer...]ns.

13-01-2024 | Vrouw | 52
Overgang
Na jaren aanmodderen met slecht slapen en overgangsklachten, ben ik utrogestan gaan gebruiken. Dit in combinatie met Lenzetto Spray. Eindelijk slaap ik weer een nacht door. Ik ben hier zo van opgeknapt! De bijwerking is slaperigheid, maar daar profiteer ik dus juist van. Voel me ook minder prikkelbaar en gewoon lekkerder in mijn vel. Ga nu van 200 mg afbouwen naar 100 [lees meer...]mg, dus ik hoop dat ik het ook op een lagere dosis nog goed doe.

27-08-2023 | Vrouw | 38
Overgang
Met de vervroegde overgang ben ik uiteindelijk bij een externe gynaecoloog terecht gekomen in Lelystad die mij dit voorschreef en mijn leven heeft veranderd!

15-07-2023 | Vrouw | 34
progesteron (200mg)
Zwangerschap
Bij poging om zwanger te worden. Fijn middel, nauwelijks last van. Geen emotionele verandering.

18-01-2023 | Vrouw | 40
Premenstrueel syndroom (PMS)
Week 3 en 4 van mijn cyclus voel ik mij depressief en kruip ik in mijn schulp. Door deze medicatie te nemen, blijf ik ondernemend en vrolijk. Blijf zin in het leven houden zoals ik in de eerste twee weken ook heb. Ik ben erg blij met deze medicatie. Ik word er slaperig van, maar dat vind ik juist heel fijn. Ik neem er twee 's avonds voor het slapen gaan en slaap deze twee[lees meer...] weken van mijn cyclus aanzienlijk beter.

10-11-2022 | Vrouw | 46
progesteron (200mg)
Overgang
Na een jaar van overprikkeld voelen, angstaanvallen, somberheid en labiliteit én onregelmatige menstruaties bleek de overgang te zijn begonnen. Wat een ellende! Zo nog jaren door modderen zag ik niet zitten, daarom gestart met HST in de vorm van oestrogeen (Estradiol) pleisters. Die kun je niet gebruiken zonder progesteron, dus gekozen voor Utrogestan (op advies van overga[lees meer...]ngs verpleegkundige). Omdat ik nog wel (onregelmatige) menstruaties heb, moet ik 12 dagen per maand de Utrogestan pillen slikken. Voordeel is dat je er goed door slaapt (s avonds innemen!) nadeel is dat ik somber en emotioneler wordt tijdens slikken van dit middel. Neemt niet weg dat ik me met deze pil + estradiol pleister VEEL beter voel dan zonder

07-09-2021 | Vrouw | 52
Overgang
Ik ondervind geen enkele bijwerkingen behalve soms wat slaperig 30 minuten na innemen . Erg tevreden. Neem m 2 weken per maand en 2 weken niet.

01-04-2021 | Vrouw | 60
Overgang
Ik gebruik dit in combinatie met oestrogel tegen overgangsklachten. Door het oestrogeen heb ik laast van vocht vasthouden en gewichtstoename. Dit zou ik graag afbouwen. Het gebruik van progesteron blijf ik houden. Na tien jaar gepruts met slapeloosheid, bleek een eenmalige dosis van 200 mg 's avonds dé oplossing. Eindelijk slaap ik weer als een roos. Ik vraag mij alleen af[lees meer...] of ik dit mag nemen zonder toediening van oestrogeen tijdens de overgang.

25-08-2020 | Vrouw | 56
progesteron (100mg)
Al 14 jaar heb ik ernstige slapeloosheid ivm overgang (nu postmenopauze). Arts schreef een progestageen voor, ook tegen extreme bloedingen. Die progestageen verdroeg ik niet, voelde me aldoor beroerd, en de klachten namen toe ipv af. Later las ik een artikel online en in overleg met de huisarts geswitcht naar Utrogestan. Fantastisch middel. Heeft me afgeholpen van zowat al[lees meer...]le klachten die ik had (extreme bloedingen, bloedarmoede, slapeloosheid, uitputting, menobrain, overgewicht, opvliegers etc etc). Terwijl ik iemand ben met een geschiedenis van intolerantie voor alle soorten anticonceptiepil. Het lastige is dat op een gegeven moment het niet meer lijkt te werken. Dan stop ik een paar dagen. En je moet het alleen 's avonds nemen, want je wordt er slaperig van. Ik heb 1 spijt: dat ik het niet eerder heb gedaan. 14 jaar van mijn leven weggegooid doordat ik te moe was om iets te doen. Ik kon niet eens meer denken. Ik ben weer mezelf, mijn vrolijke, hardwerkende zelf.

22-12-2019 | Vrouw | 35
progesteron (100mg)
Bij mijn vorige zwangerschap heb ik veel harde buiken gehad en een onverwachte vroeggeboorte gekregen. Nu gebruik ik Utrogestan vanaf 24 weken en ik ben inmiddels 35 weken zwanger. Tot 36 weken zal ik dit gebruiken. Ik merk dat mijn baarmoeder heel rustig blijft sinds ik dit medicijn gebruik. Nadeel vind ik dat ik er heel moe van word. Het inbrengen is geen probleem. Het [lees meer...]veroorzaakt wel meer afscheiding.

10-05-2017 | Vrouw | 45
Baarmoederkanker
Baarmoederslijmvlies kanker fase 1. Hoewel in erger stadium deze kanker soms behandeld wordt met progestagenen, had het volgens mijn gynaecoloog in mijn geval niet veel zin om het te gebruiken in de drie weken tijd tussen diagnose en operatie (verwijderen baarmoeder en eierstokken). Nou zal het i.d.d. misschien niet de kanker remmen maar het voorkomt wel dat het baarmoeder[lees meer...]slijmvlies groeit en dus wilde ik het toch gebruiken gewoon omdat je maar nooit weet. En het effect is dus wel dat de bloedingen en buikkrampen erg zijn verminderd en dat mijn stemming enorm is verbeterd, waardoor ik veel positiever en sterker sta in het hele proces. Omdat het natuurlijk progesteron is en ik geen hele hoge dosis neem ben ik niet bang voor het hele kleine risico op trombose (bij echte tumorbestrijding geven ze provera en dan hele hoge doses, wat hogere kans op trombose geeft). Zelfdokteren ik weet het heel erg af te raden maar ik ben erg blij dat ik toch eigenwijs ben geweest. het heeft misschien niet de kanker geremd maar wel mijn symptomen bestreden en mijn humeur goed gehouden.

23-03-2010 | Vrouw
Menorragie
Fijn middel omdat het lichaamseigen stoffen bevat waardoor er dus geen enkele bijwerking optreedt. Het duurt wel enige maanden voordat het volledige effect merkbaar is, maar dan heb je ook wat.

25-07-2008 | Vrouw

20-03-2024 | Vrouw | 48

doorbraakbloeding

Omdat ik er veel over had gelezen en gehoord en veel klachten ervaarde, wilde ik graag aan de bio-identieke hormonen. Mijn huisarts kon daar niets mee, dus heb me laten doorsturen. Ik gebruik Utrogestan en Estradiol sinds begon januari. Al vanaf het begin ervaar ik een enorme verbetering van met name mijn mentale klachten. Alleen had ik om de 2 weken 4 dagen lang enorme[lees meer...] bloedingen en zijn mijn borsten heel gevoelig. Ik moet de utrogestan nu afbouwen naar 14 dagen. Dat vind ik jammer, want daar voel ik me nu na 9 dagen niet gebruiken ook minder goed bij. Daarnaast houd ik ook meer vocht vast volgens mij.

17-03-2024 | Vrouw | 49
progesteron (200)
Overgang
Utrogestan gaan gebruiken voor pre-overgangsklachten. Kreeg eerst elke dag 100 mg voorgeschreven maar daardoor veel bloedingen tussendoor. Dosering bleek niet te kloppen. Omdat ik nog menstrueer hoor je 2 weken de Utrogestan te slikken en daarna even niet. Ik merkte echter direct dat ik in die weken dat ik het niet slik, minder goed slaap. In het begin beetje duizelig gew[lees meer...]eest, maar dat verdwijnt na een paar weken. Slapen aanzienlijk verbeterd. Sneller in slaap vallen en ook dieper. Geen gewrichtspijn meer maar het is moeilijk te bepalen wat precies mijn klachten verbeterd, dit middel of de estradiol pleisters. In elk geval is deze combinatie een gouden combinatie voor mij!

18-01-2024 | Vrouw | 59
Overgang
Vanwege overgangsklachten als opvliegers, nachtzweten, slaapproblemen en brainfog (het lijkt soms wel afasie!) aan huisarts hormonen gevraagd. Had al jaren aangemodderd en had goede berichten gehoord over combi Oestrogeengel (estradiol) en utrogestan. De opvliegers zijn nagenoeg weg, slapen gaat over het geheel beter en vooral dieper. Mijn brainfog is nog niet weg. Ik be[lees meer...]n wel alerter maar dat kan ook door het beter slapen komen. Wel heb ik nu na ca. 6 weken gebruik veel last van jeuk in mijn liezen. Verder niks bijzonders, geen ander wasmiddel, juist minder zweten etc. Moet dus van ofwel utrogestan of estradiol komen. Ik ga met huisart overleggen in elk geval of ze nog andere opties heeft. Als iemand het herkent, hoor ik graag je reactie.