Ervaringen met Protopic

Acne/puistjes (1 mening)

16-03-2017 | Vrouw | 24
tacrolimus (1mg/g)
Eczeem
Ik kreeg dit medicijn als vervanging van hormoonzalf, waarbij gewenning en verslaving optrad en dus geen optie meer was. Echter, protopic was van dag 1 vreselijk.. veel pijn. Na verloop van tijd ook gewenning plus allerlei nare bijwerkingen zoals krentenbaard en oedeem en ontstoken en dikke rode huid in het gezicht. Ik zou dit medicijn aan niemand aanraden, na verloop va[lees meer...]n tijd kan je verslaafd eraan raken en zijn de bijwerkingen verschrikkelijk, stoppen is dan nauwelijks een optie omdat je gezicht dan compleet opzwelt.

18-04-2016 | Vrouw | 26
tacrolimus (0,3mg/g)
Eczeem
Deze zalf gekregen voor eczeem op mijn oogleden. Eerst een vette zalf gekregen, wat niet goed hielp. Hierna hormooncreme, maar dat mag maar beperkt gesmeerd worden op oogleden en mijn huid bleef enorm droog. Gestart met protopic, eerst 2x per dag en uiteindelijk moet ik afbouwen naar maximaal 2 keer per week. Na een paar dagen merkte ik al verschil. De eerste paar keer sme[lees meer...]ren zorgde bij mij voor een erg branderig gevoel. Dit gaat echt na een paar dagen over. Nu heb ik het alleen als ik alcohol drink, na de eerste paar slokken. Dan heb ik een branderig gevoel en voelt de huid ook wat warmer aan. Na een tijdje neemt dit af. Hopelijk blijft mijn eczeem nu ook zo lang mogelijk weg.

06-08-2014 | Vrouw | 26
tacrolimus
Enkele jaren geleden merkte ik dat er enkele witte plekjes ontstonden op mijn lichtgetinte huid. De eerste plekjes waren op beide binnenste ooghoeken, maar er ontstond ook een plek op mijn linkerjukbeen. De dermatoloog diagnosticeerde dit als Vitiligo. Normaal worden daar hormoonzalven voor gegeven, maar vanwege de kwetsbaarheid van de huid rondom de ogen, heb ik Protopic [lees meer...]gekregen. In eerste instantie merkte ik enige branderigheid, maar dit was na enkele weken over. Binnen twee maanden was er al duidelijk verschil te zien en heb ik ongeveer een jaar doorgesmeerd waarna het grootste deel is verdwenen. Alleen het allereerste plekje is nog deels aanwezig. Nu, 4 jaar later, is dat plekje niet groter geworden en ik hoop dat het zo blijft. Wat mij betreft is Protopic zeker een aanrader bij Vitiligo op kwetsbare plekken.

17-05-2014 | Vrouw | 23
tacrolimus (1)
Eczeem
Ik ben sinds een week aan het smeren met Protopic. Na een aantal maanden met hormooncrèmes en ketoconazol gesmeerd te hebben zonder resultaat (met verergering van het eczeem/ontstekingsreactie) overgegaan op Protopic in overleg met de dermatoloog. Ik heb last van eczeemvorming/allergische reacties op mijn oogleden. Na 1 keer Protopic gesmeerd te hebben, was het meer dan de[lees meer...] helft geslonken! De bijwerkingen zijn niet mis, veel last van 'bloosaanvallen', brandende oogleden die vooral veel pijn doen als ik in m'n ogen wrijf of bijvoorbeeld met een watje mijn ogen schoonmaak en gedurende de dag een gloeiend heet gevoel aan mijn oogleden. Echter, wegen deze bijwerkingen alsnog op tegen de goede werking van het product.

26-04-2014 | Vrouw | 36
Eczeem
Omdat er eind maart bij mij steriod geinduceerd glaucoom geconstateerd is moest ik per direct stoppen met Elocon en Topicorte. Helaas was op dat moment mijn eczeem (ernstig tot ontstoken eczeem op hoofdhuid, op het gezicht, hals en armen) niet onder controle. De dermatoloog/eczeemverpleegkundige schreven mij toen de Protopic voor, gelukkig stond er duidelijk bij vermeld da[lees meer...]t het in het begin branderig kan aanvoelen, daardoor vind ik het acceptabel. Want nu na de week is dat branderige gevoel weg EN zie/voel ik duidelijk verbetering van mijn huid. Ook wil ik erbij vermelden dat ik eind april een afspraak op de polikliniek heb bij mijn dermatoloog EN TOT SLOT LEES HEEL GOED DE BIJSLUITER VAN DEZE ZALF

20-04-2014 | Vrouw | 25
Eczeem
De eerste paar keer dat je smeert heb je het gevoel dat je huid in brand staat... Heel vervelend maar na een paar dagen doorzetten wordt dit minder. De eerste paar weken verdween mijn eczeem voor ongeveer de helft. Daarna kreeg ik hevige ontstekingen (rode bulten, puistjes) op mijn gehele benen. Zeer vervelend en ik vrees dat het met het gebruik van de zalf te maken heeft.[lees meer...] De ontstekingen ontstonden niet alleen op plekken waar ik de zalf had gesmeerd maar ook elders.

01-09-2013 | Vrouw | 23
Eczeem
Na heel veel sukkelen met zeer veel, en steeds erger wordende opflakkeringen van atopisch eczeem besloot mijn nieuwe dermatoloog dat er een andere oplossing moest komen. Na jaren cortisone te smeren werd mijn behandeling nu voorzichtig overgebracht naar protopic (dit met een heel wisselschema van smeren, zodat de overgang van cortisone naar protopic niet te bruut was) Ik [lees meer...]heb protopic een jaar gebruikt, ik smeerde de zalf 2x per week, en ik heb in dat jaar maar 2 kleine plekjes eczeem gehad van misschien 2cm groot! Zelfs helemaal geen eczeem meer in mijn gezicht!! Ooh wat was ik blij! Daarom nam ik de verschrikkelijke bijwerking van blozen (blozen is licht uitgedrukt, het is meer tomaat worden) er graag bij! Omdat k protopic in mijn gezicht, rond mijn ogen moest smeren, waren de bijwerkingen wel heel erg in mijn gezicht. Bij de minste inspanning, druppel alcohol, straaltje zon,... Had ik een knalrood gezicht, vooral mijn wangen! En deze verkleuring deed ook wel echt pijn, zo duizenden steekjes continu. Maar ik heb alles over voor een leven zonder jeuk en zinder eczeem. Nu echter ben ik moeten stoppen met protopic omdat ik een kinderwens heb en probeer zwanger te geraken. Binnen de week had ik opnieuw eczeem! En deze wordt alleen maar erger! Echt verschrikkelijk! Niets helpt! Geen cortisone,niets... Ik mis mijn protopic nu al!

16-06-2013 | Vrouw | 42
tacrolimus
Gebruik het al 9 jaar tegen atopisch exceem. De eerste dagen denk je dat je in brand staat op de ingesmeerde plekken. Dat wordt minder na verloop van tijd. Geeft het gevoel dat de exceem weggebrand wordt en er een mooi schoon huidje terugkomt. Ik gebruik het veel op mijn oogleden, bijna iedere dag voor het slapengaan en het helpt heel goed tegen de jeukerige, branderige op[lees meer...]gezwollen ogen die ik vroeger had. Nadeel is het brandgevoel maar ik verkies het boven de jeuk!

08-12-2012 | Vrouw | 49
tacrolimus
Ongeveer 5 jaar geleden kreeg ik eczeem in mijn gezicht. Dit werd behandeld met allerlei hormoonsmeersels., die werkten wel goed maar op een gegeven moment werd mijn huid zo dun dat je de adertjes er door heen zag. Toen ik dit als klacht uitte tegen mijn huidarts kreeg ik dit. Werelds! Mijn gezicht ziet er goed uit, ook voor mijn leeftijd. De eerste paar weken van smeren w[lees meer...]el heftige jeuk en branderigheid die echt niet mals is en het leven even wat minder fijn maakt. Maar als alles onder controle is dan is er een lange periode van 2 maal smeren per week en heb ik nergens last van. Laatste periode was 1,5 jaar! Nu helaas weer een dippie. Maar ik vind het fantastisch omdat het de huid niet dun maakt en ondertussen ook weer hersteld is na alle hormoonsmeerseltjes!

30-07-2012 | Vrouw | 59
tacrolimus
eczeem komt tot rust na 4 dagen bethametason en aansluitend 3 dagen protopic smeren. Mijn ernstig constitutioneel eczeem is dan enkele dagen goed totdat het proces weer opnieuw begint.

07-07-2012 | Vrouw | 27
tacrolimus
Een dermatoloog adviseerde mij bij mijn vitiligo (witte vlekken op huid= geen pigment meer) om eens Protopic 1x per dag te smeren. Hier ben ik 3 dagen geleden mee begonnen. Sinds gisteren veel jeuk en rode bultjes en sinds vandaag echt hevige pijn, jeuk, rode bultjes over heel mijn handen tot aan de oksel uitslag. Het rare is dat ik het middel naast op mijn handen, ook op [lees meer...]3 plekken in mijn gezicht gesmeerd had, maar hier is geen uitlsag. Mijn handen/armen zitten dus helemaal onder. Dit kan natuurlijk ook een hevige allergische reactie op dit middel zijn, maar ik wil het toch melden.

18-06-2012 | Vrouw | 43
tacrolimus
Sinds kleins af aan heb ik last van ernstige exceem, zoals bij veel anderen niets help en jaren lang hormoon zalven gebruikt. Het exceem is nu verplaatst naar mijn gelaat, vrij heftig voor een vrouw daar uitslag roodheid en jeuk te hebben. Vreselijk, niet te beschrijven wat dat met je doet. Ik heb protopic gekregen om te proberen en gebruik het nu een jaar. Heel wei[lees meer...]ning ik ben echt bang geworden van zalfjes en middeltjes omdat de huid rond mijn ogen heel dun is. Als ik uitslag heb smeer ik er protopic op 1 a 2 keer in de maand. De zalf is na 4 a 5 uur heel vervelend branderig en krijg er nog meer jeuk van. Snachts kan ik het niet gebruiken omdat het branderingegevoel echt geen pretje is. Ik gebruik het op mijn vrije dag. Wetende dat je de dag erna er weer een beetje "mooi" of exceem vrij uitziet vindt ik toch wel een pluspunt. Ik ben voorzichtig maar echt superblij en tervreden met de zalf. Ik moet nog een goede dosis vinden maar tot zover.... een aanrader. (30 jaar zware exceem)

23-05-2012 | Vrouw | 27
tacrolimus
Vanaf jongs af aan heb ik heel veel last van eczeem. Wat zich ook uitte in het gezicht met vlekken, schilfers, droogheid en een hoop jeuk. We hebben de ene na de andere zalf geprobeerd, maar niks hielp of het hielp voor een paar dagen en dan was het weer gebeurd en begonnen de zalfjes te irriteren en werd mijn eczeem erger TOT....er in het nieuws kwam dat Amerika een nieuw[lees meer...]e zalf had ontwikkeld voor mensen met een bepaalde soort eczeem waar tot nu toe nog geen zalfjes voor waren. Mijn arts heeft de Protopic meteen voor me besteld en het werkte goed uit! Vanaf dat moment heb ik geen andere zalf meer nodig gehad. Mijn huid is helemaal schoon. Ik gebruik het elke avond zodat het snachts zijn werk kan doen. Eerder was het zo dat als ik het een nacht niet had op gedaan, dan had ik de volgende dag weer lichte vlekken, wat voor mij aangeeft hoe goed de zalf werkt. Tegenwoordig is mijn huid zo rustig dat als ik twee a drie nachten oversla, mijn huid nog schoon blijft! Ik ben dus echt heel erg blij dat deze zalf ontwikkeld is!! Enigste kleine dingetje is de zon, wat je huid met de zalf op echt laat branden. Van de alchohol heb ik heel afentoe last. Tip is dan ook echt om het voor het naar bed gaan op te doen. 's nachts herstelt je huid ook sneller

13-05-2012 | Vrouw | 67
Psoriasis
Wegens psoriasis o.a. in de plooien van mijn lichaam heb ik protopicc 0,1% voorgeschreven gekregen van de dermatoloog. Ik heb het aangebracht onder mijn oksels, iliezen, onder de borst en buik. Mijn oksels regearen erg heftig op dit middel, mijn plekken zijn weliswaar minder rood maar wel erg uitgebreid en de huid doet heel erg pijn, ook branderig. De huidreactie komt ur[lees meer...]en nadat ik de zalf aangebracht heb vooral 's nachts. Ik lig dan ook erg lang wakker van de pijn. Onder de borsten en buik is de pijn het "minst". Dun uitsmeren van het middel kan niet omdat het een stijve vette substantie is. Vannacht was het zo erg dat ik dovobet gel erop heb gedaan, waarna de pijn verminderde.

28-01-2012 | Vrouw | 31
tacrolimus
Mijn gezicht brandt verschrikkelijk, maar de andere plekken gaan er goed mee. Alleen het hete, branderige gevoel in mijn gezicht is heel vervelend. Zit met ijs op mijn hoofd, maar helpt weinig. Mijn gezicht ziet er in de spiegel wel normaal uit en niet rood. Ziet er zelfs rustig uit, maar de brandende pijn is heel naar.

11-12-2011 | Vrouw | 25
tacrolimus
Het helpt bij mij redelijk.. Het grote nadeel van de creme is als je tot 5 dagen nadat ik gesmeerd heb alcohol drink mijn gezicht knalrood wordt.