Eczeem (25 meningen)
Huiduitslag (2 meningen)
Acne/puistjes (1 mening)

03-06-2021 | Vrouw | 20
Eczeem
Voorgeschreven gekregen door mijn dermatoloog omdat hormoonzalf klasse 1&2 niet goed werkten bij mijn eczeem. Mijn eczeem was binnen 5 dagen bijna geheel verdwenen op mijn gezicht en borsten met Protopic! Aanrader!! Grootst voordeel is voornamelijk dat het je huid niet aantast, waardoor het veiliger is om te gebruiken.

15-12-2020 | Vrouw | 18
Eczeem
Erg veel last van eczeem op mijn gezicht en andere plekken. Gebruik het alleen op mijn gezicht omdat het zo ontzettend pijn doet als je het voor het eerst opsmeert (bij mij dan). Het lukt alleen op mijn gezicht om eraan te wennen (na 2 dagen smeren is de pijn gelukkig weg). Maar het resultaat van de creme is fantastisch! Ik gebruik bethametason creme voor de rest van mijn [lees meer...]lichaam (wat ook goed werkt!) Maar smeer dat liever niet op mijn gezicht en de protopic geeft ook nog eens 2x zo mooi resultaat. Ik vind de pijn die ik persoonlijk ervaar in het begin het zeker waard. Bij alcohol gebruik kleuren mijn wangen soms rood gepaard met een warm gevoel

05-03-2020 | Vrouw | 31
tacrolimus (1mg/g)
Als puber protopic zalf gekregen, toen binnen een week ontstonden en koortsblaren in mijn neus. Na een maand weer geprobeerd, zelfde klachten dus gestopt. Nu zeker 15 jaar en vele zware hormoonzalven verder. Door een hardnekkige plek eczeem in mijn gezicht teveel corticosteroïden op m’n gezicht gesmeerd, waarschijnlijk daarom is er dermatitis perioralis/clownseczeem [lees meer...]ontstaan. Vanwege allergieën voor oa. lanoline was protopic de beste (enige?) optie icm met antibiotica (na 1 dag gestopt met doxycycline vanwege allergische reactie!) Smeer nu een week protopic. Eerste dag op alle eczeemplekken: DOM!!! Nooit doen! Test een plek! Nacht niet geslapen van mijn branderige huid, hele hals/gezicht! Echt pijnlijk! Nu smeer ik alleen op de dermatitis perioralis plekjes, verbetering in een week zichtbaar! Smeer nu 2x daags, als de plekjes ‘vlak zijn’ (zonder bobbeltjes/puistjes) wil ik 1x daags gaan smeren. Vanavond een glas alcohol geprobeerd vanwege een etentje morgen; na een half glas al reactie. Hele gezicht en hals weer branden/rood. Dus niet alleen de ingesmeerde plekjes. Voorlopig laat ik de alcohol dus wel staan! Het is troep. En liever zou ik het niet gebruiken... Maar als corticosteroïden geen optie zijn... Dan liever toch maar dit dan niks smeren... (En ik heb ervaring met slikken van ciclosporine/methotrexaat/prednison voor m’n eczeem..) Na mijn kinderwens aan de dupilomap!

19-01-2020 | Vrouw | 42
Eczeem
Na tijden van jeuk, irritatie, rode plekken, schilfers en pijn, eindelijk weer een rustig gezicht. Echt heel blij dat ik eindelijk iets heb wat ik goed kan gebruiken in mijn gezicht. Supertevreden! Binnen twee dagen al zo’n verbetering.

11-09-2019 | Vrouw | 21

15-08-2019 | Vrouw | 54
tacrolimus (1mg/g)
Gebruik i.v.m. vitiligo. Op het gezicht helpt het goed en snel (binnen een maand). Bij oksel duurde het 3 maanden om de vlek weg te krijgen. Op handen en armen geen resultaat helaas. Maar een aanrader dus voor het gezicht!

31-10-2018 | Vrouw | 34
Eczeem
Ik gebruik Protopic nadat men stadium 1 2 & 3 doorlopen heeft met hormoonzalven. Mijn laatste tube is 1 oktober 2018 over de datum gegaan en ben hier dus mee gestopt. I.v.m niet leverbaar (op dit moment) Protopic, overgestapt naar Elidel (Pimecrolimus) broertje van Protopic (Tacrolimus). Ben 3 dagen aan het smeren geweest en alles is roder en jeukeriger geworden ben er[lees meer...] mee gestopt (want je gaat namelijk schamen) en wacht totdat Protopic weer leverbaar is. Bij Protopic heb ik na 2 dagen al verbetering en baal er ontzettend van dat het op dit moment niet leverbaar is.

08-05-2018 | Vrouw | 17
tacrolimus (1mg/g)
Ik gebruik protopic tegen vitiligo (ik heb een lichte vorm van deze aandoening). Ik smeer de zalf elke avond, en elke ochtend op sommige plekjes. (1-2 keer per dag dus). Toen ik begon met de zalf had ik oa een witte romde plek op mijn been met een diameter van ongeveer 4 cm, deze plek is na een aantal maanden smeren bijna verdwenen, het zijn nu alleen nog een aantal witte[lees meer...] stipjes. Zodra ik een nieuw wit plekje zie, begin ik daat meteen met smeren, en dan wordt het nooit erger, en wordt het eigenlijk altijd ook wel minder/verdwijnt het. Ik ben heel blij met de zalf en zou niet weten wat ik zonder zou moeten. Toen ik begon met de zalf gebruiken, had ik soms een beetje tintelingen/kriebelig/warm gevoel op de plek waar ik het smeerde, maar nooit iets heel ernstigs, en nu heb ik dat eigenlijk helemaal niet meer. Ik zou iedereen die last heeft van vitiligo (in ieder geval als dit geen erge varient is) zeer aanraden dit product te proberen.

11-12-2017 | Vrouw | 26

07-11-2017 | Vrouw | 25
Eczeem
Ik heb sinds 3 jaar ineens last gekregen van eczeem en na 3 jaar dokteren deel ik graag mijn ervaring met jullie. Het eerste jaar wist ik niet wat ik moest doen en af en toe vlamde het eczeem op, dan kon ik soms dagen bijna niks doen vanwege de ontstekingen, lichttherapie werkte bij mij maar kort evenals hormooncremes. Daar werd mijn huid dun en gevoelig van. Ik had al een[lees meer...] tijdje Protopic in de kast liggen maar steeds als ik het gebruikte kreeg ik erge last van bijwerkingen. Echter inmiddels 2 jaar verder en ik ben er achter waar mijn eczeem erger door wordt, wollen/polyester kleding, vet eten en het drinken van alcohol. Nu ik zo gezond mogelijk leef en goede kleding draag is het een stuk minder. Tevens smeer ik elke avond protopic. Dit werkt goed!!!! Je moet even door de eerste twee weken heen maar dan helpt het echt. Ik heb alleen nog erge eczeem op mijn hoofdhuid en gebruik ketaconazol, maar dit werkt niet heel goed, iemand tips?

27-07-2017 | Vrouw | 40
Eczeem
Zeer slechte zalf, niet alleen brandend, legt het immuunsysteem plat (witte bloedcellen). Er wordt gewaarschuwd in bijsluiter risico op virus zoals de bekende koortslip, maar dat betekent ook dat het virus in het oog kan verschijnen wat heel wat minder onschuldig is. Nu litteken in het oog dus definitief minder zicht en duizeligheid en had kans op blindheid. Alleen op te[lees meer...] lossen met hoornvliestransplantatie met risico's. Kans op opnieuw actief worden van virus zeer aanwezig. Buiten dat door het platleggen van het immuunsysteem ik vrijwel al mijn haar op het hoofd verloren ben (en gelukkig na stopzetten Protopic langzaam weer terug aan het groeien) zou ik willen dat ik nooit maar dan ook nooit was begonnen aan Protopic. Eczeem werd beetje minder, ook niet na langdurig gebruik helemaal weg.

16-03-2017 | Vrouw | 24
Eczeem
Ik kreeg dit medicijn als vervanging van hormoonzalf, waarbij gewenning en verslaving optrad en dus geen optie meer was. Echter, protopic was van dag 1 vreselijk.. veel pijn. Na verloop van tijd ook gewenning plus allerlei nare bijwerkingen zoals krentenbaard en oedeem en ontstoken en dikke rode huid in het gezicht. Ik zou dit medicijn aan niemand aanraden, na verloop va[lees meer...]n tijd kan je verslaafd eraan raken en zijn de bijwerkingen verschrikkelijk, stoppen is dan nauwelijks een optie omdat je gezicht dan compleet opzwelt.

18-04-2016 | Vrouw | 26
tacrolimus (0,3mg/g)
Eczeem
Deze zalf gekregen voor eczeem op mijn oogleden. Eerst een vette zalf gekregen, wat niet goed hielp. Hierna hormooncreme, maar dat mag maar beperkt gesmeerd worden op oogleden en mijn huid bleef enorm droog. Gestart met protopic, eerst 2x per dag en uiteindelijk moet ik afbouwen naar maximaal 2 keer per week. Na een paar dagen merkte ik al verschil. De eerste paar keer sme[lees meer...]ren zorgde bij mij voor een erg branderig gevoel. Dit gaat echt na een paar dagen over. Nu heb ik het alleen als ik alcohol drink, na de eerste paar slokken. Dan heb ik een branderig gevoel en voelt de huid ook wat warmer aan. Na een tijdje neemt dit af. Hopelijk blijft mijn eczeem nu ook zo lang mogelijk weg.

06-08-2014 | Vrouw | 26
tacrolimus
Enkele jaren geleden merkte ik dat er enkele witte plekjes ontstonden op mijn lichtgetinte huid. De eerste plekjes waren op beide binnenste ooghoeken, maar er ontstond ook een plek op mijn linkerjukbeen. De dermatoloog diagnosticeerde dit als Vitiligo. Normaal worden daar hormoonzalven voor gegeven, maar vanwege de kwetsbaarheid van de huid rondom de ogen, heb ik Protopic [lees meer...]gekregen. In eerste instantie merkte ik enige branderigheid, maar dit was na enkele weken over. Binnen twee maanden was er al duidelijk verschil te zien en heb ik ongeveer een jaar doorgesmeerd waarna het grootste deel is verdwenen. Alleen het allereerste plekje is nog deels aanwezig. Nu, 4 jaar later, is dat plekje niet groter geworden en ik hoop dat het zo blijft. Wat mij betreft is Protopic zeker een aanrader bij Vitiligo op kwetsbare plekken.

17-05-2014 | Vrouw | 23
tacrolimus (1)
Eczeem
Ik ben sinds een week aan het smeren met Protopic. Na een aantal maanden met hormooncrèmes en ketoconazol gesmeerd te hebben zonder resultaat (met verergering van het eczeem/ontstekingsreactie) overgegaan op Protopic in overleg met de dermatoloog. Ik heb last van eczeemvorming/allergische reacties op mijn oogleden. Na 1 keer Protopic gesmeerd te hebben, was het meer dan de[lees meer...] helft geslonken! De bijwerkingen zijn niet mis, veel last van 'bloosaanvallen', brandende oogleden die vooral veel pijn doen als ik in m'n ogen wrijf of bijvoorbeeld met een watje mijn ogen schoonmaak en gedurende de dag een gloeiend heet gevoel aan mijn oogleden. Echter, wegen deze bijwerkingen alsnog op tegen de goede werking van het product.

26-04-2014 | Vrouw | 36
Eczeem
Omdat er eind maart bij mij steriod geinduceerd glaucoom geconstateerd is moest ik per direct stoppen met Elocon en Topicorte. Helaas was op dat moment mijn eczeem (ernstig tot ontstoken eczeem op hoofdhuid, op het gezicht, hals en armen) niet onder controle. De dermatoloog/eczeemverpleegkundige schreven mij toen de Protopic voor, gelukkig stond er duidelijk bij vermeld da[lees meer...]t het in het begin branderig kan aanvoelen, daardoor vind ik het acceptabel. Want nu na de week is dat branderige gevoel weg EN zie/voel ik duidelijk verbetering van mijn huid. Ook wil ik erbij vermelden dat ik eind april een afspraak op de polikliniek heb bij mijn dermatoloog EN TOT SLOT LEES HEEL GOED DE BIJSLUITER VAN DEZE ZALF