Toctino

Eczeem (18 meningen)
Psoriasis (1 mening)

09-12-2018

Eczeem

Gestart met 30mg, mijn vorm heeft vooral betrekking op de voeten. Deze zijn nog nooit zo goed geweest, zelfde geldt voor de handen. Bij start medicatie vrij snel effect, en bijwerkingen, zeer droge huid, branderige ogen en hoofdpijn. Daarna enkele weken voelde ik me prima, toen langzaam aan kwamen klachten. Branderige ogen, hoofdpijn enorme spierpijn en gewrichtsklachten. [lees meer...]Mn humeur werd slecht, zeer kort lontje en een grauwsluier over mijn gevoel. Uiteindelijk besloten te zakken naar 10mg dus werkte weer weken prima klachten gingen voorbij. Nu sinds 3 weken weer ernstige gewrichtsklachten en spierpijn. Het heeft kortom een dik jaar lang goed gewerkt maar bijwerkingen vind ik tot nu toe toch wel te heftig om door te gaan. Lastige keuze te maken hoe nu verder...t strijd van een chronische ziekte.
22-11-2018

Eczeem

zeer ernstige handeczeem (blaasjeseczeem) , zalf hielp niet na dag 1 merkte ik al verschil en werd alles rustiger. soms lichte uitbraken, maar die waren na een paar dagen weer weg. 7 maanden geslikt. de dag nadat ik gestopt ben begonnen helaas de eerste blaasjes al weer te komen en lijkt het weer erger te worden. nieren en lever zijn gelukkig goed gebleven die maanden.[lees meer...] regelmatig bloedprikken. Ook mijn diabetes is in die periode super goed en stabiel Jammer dat het zo belastend is voor de lever en nieren
21-11-2018

Eczeem

Ik heb chronische handeczeem. Door Toctino heb ik de eczeem deels onder controle. Bij gebruik van 30 Mg krijg ik te veel last van hoofdpijn. Ik gebruik nu 1 of 2 tabletten van 10 Mg per dag. Dit is eigenlijk te weinig om de handeczeem volledig onder controle te krijgen. Hoofdpijn is nu wel een stuk minder. Ik ga er miet vanuit dat door gebruik van Toctino de chronische kl[lees meer...]achten verdwijnen.
07-12-2017

Toctino (alitretinoïne)

Bij mij werkte het medicijn vrij snel, maar ook net zo snel kwamen de bijwerkingen. Nu na 8 maanden gebruik ga ik echt stoppen want de bijwerkingen zijn me te heftig. blozen, misselijk, ernstige haaruitval,
02-10-2017

Eczeem

Veel eczeem aan de handen en vingers. Met gebruik van toctino was ik zeer tevreden nu 3 weken gestopt en het begint het weer.
18-05-2017

Eczeem

Na enkele weken ingenomen te hebben werden de klachten steeds erger Heb chronisch handeczeem in ernstige vorm. Medicijnen hielpen wel om het proces enigszins te reguleren. Stopte niet. Voel me hierbij zeer depri, iedere dag aan het eind van de middag tot 's avonds. Tablet werd bij de lunch ingenomen.
21-09-2016

Eczeem

De eerste 6 weken Toctino 30 mg geslikt. De handeczeem verdween vrij snel. Ook de bijwerkingen kwamen helaas vrij snel! Wazig zien met lezen, haaruitval, blozen, gevoelige handen binnenkant, somber, kort lontje, verminderd libido, vagina ruikt (stinkt), droog rondom de mond (na ong. 6 weken), vergeetachtig, licht koorstachtig gevoel in mijn aangezicht, lichte spier en gewr[lees meer...]ichtspijn. Na de 6 weken gaan afbouwen naar 20 mg per dag. De bijwerkingen wogen op een gegeven moment niet op tegen de klachten van de chronische handeczeem (met name de enorme haaruitval), dat ik uiteindelijk met de dermatoloog besloten heb acuut te stoppen. Inmiddels 3 weken gestopt met de medicatie en de handeczeem blijft (tot nu toe) weg. Volgens dermatoloog kan de medicatie nog wel even zijn werk doen.
11-04-2016

Allergische reactie

Als medisch pedicure heb ik een patiënt die Toctino gebruikt. Nu krijgt zij last van loslatende nagels aan beide grote tenen. Kan dit een bijwerking zijn? Heeft iemand hier ervaring mee?
26-01-2016

Psoriasis

Na 30 jaar komt mijn psoriasis spontaan weer terug op buitenzijde vingers, binnenzijde duim en eeltachtige verdikking huid in handpalm, Eerst weer een jaar hormoonzalven (corticosteroide) geprobeerd zonder resultaat. Via dermatoloog Toctino voorgeschreven gekregen nadat ik vingers haast niet meer kon buigen. Eerste dag stevige hoofdpijn maar was daarna verdwenen. Constant [lees meer...]een licht koortsachtig gevoel, met name in het aangezicht. Slaap er lekkerder van dan ooit. Ik smeer voor de droogheid mijn handen in met Vaseline Creme, dit trekt snel in en blijft niet zo vettig als de standaard vaseline voor het geval je handen moet schudden of vaat uit de wasser haalt. Mijn handen zien er stukken beter uit, ik kan mijn vingers weer vrij bewegen en de huid scheurt niet meer open aan binnenkant duim en voorkomt dus weer ontstekingen door vuil in open huid. Met een beetje ingezalfde handen lijken ze er wel gezond en probleemloos uit te zien. Met sporten merk ik dat mijn conditie een stuk minder is, ik minder scherp reageer, een beetje dizzy word en na afloop mijn spieren erg verzuurt en verkrampt aanvoelen. Ik ga voorlopig nog door met het gebruik mits de bloedanalyses goed blijken en hoop er met een aantal maanden mee te kunnen stoppen en te zien of het probleem weer terugkomt.
03-09-2015

Eczeem

Vanaf kind af aan al eczeem. Sinds +/- 10 jaar eczeem op mijn handen, laatste jaren werd dit steeds ernstiger en pijnlijker. Van huisarts altijd te horen gekregen dat er niets aan gedaan kon worden dan alleen corticosteroïdcreme. Mijn huid is door jarenlange gebruik van de corticosteroïdcreme erg fragiel en dun. Op eigen initiatief meer te weten gekomen over zilververban[lees meer...]d bij eczeem, bij navraag bij de huisarts eindelijk doorgestuurd naar de dermatoloog. Behandeladvies was 2 maanden lang toctino 30mg, daarnaast afbouwend tot 3 dagen in de week een klasse 4 corticosteroïdcreme aangebracht onder zilverhandschoenen en daarnaast zo veel mogelijk AD creme smeren + overige leefstijladviezen. Na 1 week was mijn gehele huid op mijn handen dicht! eindelijk geen pijn meer!! In de weken daarna zag ik mijn huid herstellen en 'dikker' worden. Tijdens het gebruik van Toctino had ik last van hoofdpijn (voelde als een zeer strakke band om mijn hoofd), slecht zicht/dubbel zien en een down en lusteloos gevoel. Bijwerkingen waren zeker niet prettig maar was het allemaal waard. Ik ben nu een maand gestopt met het gebruik van Toctino en merk dat mijn eczeem weer iets meer de overhand krijgt maar bij lange niet zo ernstig als wat ik altijd heb gehad.
10-06-2015

Eczeem

ik heb ernstige exceem gehad aan mijn handen, deels door een ongeluk met vloeistof die mijn huid verzwakte, daarna zeer heftige exceem aanvallen aan beide handen, na ele soorten zalven die niet of amper werkte , langdurig een onstekingsremmer gekregen een soort lichte prednisonachtige soort waaervan ik de naam even kwijt ben....hele lichte doses werkte prima bij mij, en z[lees meer...]orgde dat exceem redelijk onder controle bleef, op advies dermatoloog begonnen met toctino 10mg . 1 tablet per dag.....scherpe lichte hoofdpijn de eerste dagen, daarna ging het wel.....exceem verdween en na 4 maanden gestopt met toctino, exceem is verdwenen en blijft nu na 6 maanden nog steeds weg..ben geheel medicijn vrij en doe alles met mijn handen weer, wel zijn ze nog erg kwetsbaar en dat zal de tijd nodig hebben om de huid te sterken....wel heb ik na het stoppen met toctinolst gehad van mijn spieren en gewrichten, nu heb ik nog steeds soms last van mijn knieenen en ellebogen....ik vermoed dat dat met het het gebruik van toctino te maken heeft en ik hoop dat het verdwijnt en niet dat ik een gewrichtsprobleem heb gekregen waarvanik nietecht kan zeggen dat het met toctino te maken heeft en dat het mischien toeval is dat ik er last van kreeg na stoppen van toctino... ik hoop dat het overgaat en van tijdelijke aard is..... over mijn geezing kan ik niet zeggen dat het door het gebruik van toctino alleen ben genezen ik gebruikte ook ayahuasca en kambo, enkele zeer krachtige naturgeneesmiddelen, ik heb gewoon alles op alles gezet en kan niet nadres zeggen dat mij huid is genezen.......hoever toctino dit heeft ondersteund kan ik niet zeggen, het zal de totale combinatie zijn geweest. resultaat is volledig genezen....en daar ging het mij om ..niet om keuzes te maken.
15-05-2015

nauwelijks verbetering waarneembaar
01-03-2015

Eczeem

Nu 3/4 jaar gebruiker maar er zijn geen blijvend zichtbare resultaten zichtbaar. als je bedacht bent op de versterking van positieve en negatieve gedachten en gevoelens dan zijn de andere bijwerkingen minder ingrijpend. Wel vermijd ik hierdoor veel sociale contacten en vergaderingen en bijeenkomsten omdat ik fel reageer. De controle is dan even wat minder op hoe ikiets[lees meer...] zeg of uitdrukken dat is niet prettig noch voor anderen noch voor mijzelf.
05-08-2014

Eczeem

Na jaren zalven, lichttherapie en weet ik veel wat kreeg ik 4 jaar geleden neoral voorgeschreven, kankerverwekkend maar het hielp 2 jaar heel goed, daarna leek het wel uitgewerkt en moest ik aan de methotrexaat. Tsja, dat hielp redelijk en mocht ik maar een half jaar gebruiken. En toen. Weer iets nieuws, nu de toctino en wederom veranderde medicijnen mijn leven! De eerste[lees meer...] 4 maand was ik laaiend enthousiast, mijn eczeem was weg (en ik heb vrij ernstig eczeem) ik kon m'n werk weer doen zonder bloed aan m'n handen of pijn. Nu 4 maand verder ben ik blij dat ik er bijna 6 maand op het zitten. Vage hoofdpijn klachten, ik merk dat ik somberder ben en alles is ZO droog. Ik smeer m'n handen zeker 10x per dag in, mijn ogen druppel ik en vaginale slijmvliezen zijn droog en daarom geïrriteerd. Geen pretje. Ik houd het nog 2 maand vol en ga dan (tijdelijk) stoppen maar een 2e kuur zal ik zeker nodig hebben!
02-08-2014

Eczeem

Na 5 jaar allerlei hormoonzalven, lichttherapie en zelfs alternatieve geneeskunde te hebben geprobeerd heeft mijn derde dermatoloog Toctino voorgeschreven voor hardnekkig hand- en voeteczeem. De eerste twee weken was de bijwerking rare hoofdpijn direct onder de schedel. Die verdween. Vervolgens kreeg ik vervelende spierkrampen m.n. 's nachts in bil, voeten, kuiten maar ove[lees meer...]rdag ook aan de binnenkant bovenarm + gewrichtsklachten. De (droge, eeltachtige) eczeem verdween wel langzamerhand en ik kon tot mijn grote vreugde weer makkelijk allerlei klusjes met mijn handen doen. Vanwege de bijwerkingen en gebrek aan verdere vooruitgang moest ik begin juli 2014 stoppen. Nu, een maand verder, is het eczeem helaas in volle hevigheid teruggekeerd. Terug naar af.
23-07-2014

Eczeem

Alhoewel handeczeem een typische mannenkwaal zou zijn, zijn er meer vrouwen die reageren. Dat is vreemd omdat er zeer grote voorzichtigheid wordt gevraagd bij het voorschrijven van dit middel bij vrouwen. Wat mij ook verbaast is de zeer snelle verbeterde situaties van het eczeem. Als de fabrikant een opgave doet van tussen de 12 en 24 weken voor een effectieve behandelin[lees meer...]g dan is herstel na enkele dagen of zelfs weken niet te verklaren. Zelfs ik als man heb met de dermatologe de site van de fabrikant samen doorgenomen. Dat het middel effect heeft kan ik bevestigen. Omdat bij mij zowel handen als voeten waren aangetast is verbetering snel te constateren. Na een maand verbetert de situatie van mijn handen, minder kloven en herstel van de huid met als gevolg dat het gevoel langzamerhand terugkeert. De voeten daarentegen blijven een rampgebied. Zelfs de pedicure staat met haar handen in het haar. De dode huidlaag is zo dik geworden dat het wegsnijden met het mes een gevaarlijke, soms pijnlijke en af en toe bloederige behandeling is. Na het verstrijken van een maand moet er een nieuw recept worden uitgeschreven en is bloedonderzoek verplicht. Dit medicijn kan de bloedwaardes wijzigen en het bewaken van de grenzen is absoluut noodzakelijk om een veilig gebruik te kunnen garanderen. Zeker bij het gelijktijdig gebruik van andere medicijnen is voorzichtigeheid geboden. Bij mij bleken de waarden nog binnen de grenzen te liggen waardoor de behandeling met dit middel voortgezet kan worden. De bijwerkingen vallen tot nu toe mee, misschien omdat andere medicijnen die ik gebruik ook bijwerkingen hebben die deze weer teniet doen. Hoofdpijn die een paar keer per dag opkomt maar binnen een aantal minuten verdwijnt is lastig evenals de misselijkheid die ook af en toe aanwezig is voor enkele minuten. De zeer grote uitdroging van plekken van mijn huid worden behandeld met een vette zalf. De verwachtte uitdroging in het gezicht, lippen en rond de ogen is uitgebleven. Wel heb ik veel last/irritatie van geheugenproblemen. Het korte termijngeheugen en het oproepen van feiten die in mijn geheugen zijn vastgelegd, blijkt soms een onmogelijke opgave. Het lijkt alsof er een blokkade is die sterker wordt naarmate je meer je best doet. Omdat ik er van uit ga dat dit een bijwerking is stel ik mij er op in en accepteer ik dat ik veel vaker even iets niet weet of mij kan herinneren. De vooruitzichten lijken goed en als de mate van herstel zich in het huidige tempo voort zet zowel bij mijn handen als voeten dan m oet over drie maande toch een nagenoeg volledig herstel van de huid mogelijk zijn. Niet alleen de dermatoloog maar ook de fabrikant wijzen er op dat deze vorm van eczeem terug kan keren maar ook dan kan dit middel weer gebruikt worden.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (499) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (470) - Antibiotica - penicillines breedspectrum