alitretinoïne

Eczeem (20 meningen)
Psoriasis (3 meningen)

25-08-2020 | Vrouw | 66
Artrose
Ik gebruik het al wat jaren als ik stop komt het terug ,ik slik 10 mg ik heb wel last van hoofdpijn niet altijd bij vlagen,haar uitval soms ,kuchje ,voeten gaan soms weer open ,maar ik heb ook een trage schildklier mischien heeft dat ook invloed op mij moeheid ,branderige ogen .

23-02-2020 | Man | 50
Psoriasis
Inmiddels ben ik gestopt met Toctino vanwege de bijwerkingen op advies van de dermatoloog. De psoriasis daar in tegen werd tijdens het innemen van Toctino beduidend minder.

20-01-2020 | Vrouw | 64
Psoriasis
Mijn handen had ik veel bloedende kloven en hele ruwe huid, zeer pijnlijk, dit middel werkt uitstekend al mijn klachten weg zonder bijwerking

17-09-2019 | Vrouw | 69
alitretinoïne (30mg)
Ik heb een zeer ernstige vorm van handeczeem. Tot nu toe is Toctino het enige medicijn wat 100 % werkt. Sinds 8 maanden vrij van mijn klacht. Ik heb een poging gedaan om af te bouwen en te stoppen. Na 10 dagen komt het in alle hevigheid terug, wondjes rode en te droge huid en vreselijke jeuk, de jeuk verdwijnt als ik mijn handen onder de hete kraan houdt. Ik krijg een nie[lees meer...]uw medicijn weet de naam niet. Hopelijk helpt deze net zo goed als de Toctino.

18-08-2019 | Vrouw | 52
Eczeem
Na jaren diverse middelen te hebben gebruikt en vele cremes trad er geen verbetering op. Nu slik ik een jaar Toctino. Het werkt goed. Helaas zijn er bijwerkingen, die voor mij op de koop toe werden genomen. Echter sinds drie maanden begon mijn haar wat droger te worden en gaat nu heel erg krullen. Verder verlies ik veel haar. Ben nu serieus aan het overwegen te stoppen.

06-08-2019 | Man | 70
Eczeem
De hoge dosis had voor mij te veel bijwerkingen, vooral geestelijk: depressief en geagiteerd. De lage dosis (10mg) wasprecies goed enhad al na een maand effect.

09-12-2018 | Man | 43
Eczeem
Gestart met 30mg, mijn vorm heeft vooral betrekking op de voeten. Deze zijn nog nooit zo goed geweest, zelfde geldt voor de handen. Bij start medicatie vrij snel effect, en bijwerkingen, zeer droge huid, branderige ogen en hoofdpijn. Daarna enkele weken voelde ik me prima, toen langzaam aan kwamen klachten. Branderige ogen, hoofdpijn enorme spierpijn en gewrichtsklachten. [lees meer...]Mn humeur werd slecht, zeer kort lontje en een grauwsluier over mijn gevoel. Uiteindelijk besloten te zakken naar 10mg dus werkte weer weken prima klachten gingen voorbij. Nu sinds 3 weken weer ernstige gewrichtsklachten en spierpijn. Het heeft kortom een dik jaar lang goed gewerkt maar bijwerkingen vind ik tot nu toe toch wel te heftig om door te gaan. Lastige keuze te maken hoe nu verder...t strijd van een chronische ziekte.

22-11-2018 | Vrouw | 47
Eczeem
zeer ernstige handeczeem (blaasjeseczeem) , zalf hielp niet na dag 1 merkte ik al verschil en werd alles rustiger. soms lichte uitbraken, maar die waren na een paar dagen weer weg. 7 maanden geslikt. de dag nadat ik gestopt ben begonnen helaas de eerste blaasjes al weer te komen en lijkt het weer erger te worden. nieren en lever zijn gelukkig goed gebleven die maanden.[lees meer...] regelmatig bloedprikken. Ook mijn diabetes is in die periode super goed en stabiel Jammer dat het zo belastend is voor de lever en nieren

21-11-2018 | Vrouw | 47
Eczeem
Ik heb chronische handeczeem. Door Toctino heb ik de eczeem deels onder controle. Bij gebruik van 30 Mg krijg ik te veel last van hoofdpijn. Ik gebruik nu 1 of 2 tabletten van 10 Mg per dag. Dit is eigenlijk te weinig om de handeczeem volledig onder controle te krijgen. Hoofdpijn is nu wel een stuk minder. Ik ga er miet vanuit dat door gebruik van Toctino de chronische kl[lees meer...]achten verdwijnen.

07-12-2017 | Vrouw | 62
alitretinoïne (30mg)
Bij mij werkte het medicijn vrij snel, maar ook net zo snel kwamen de bijwerkingen. Nu na 8 maanden gebruik ga ik echt stoppen want de bijwerkingen zijn me te heftig. blozen, misselijk, ernstige haaruitval,

02-10-2017 | Man | 52
Eczeem
Veel eczeem aan de handen en vingers. Met gebruik van toctino was ik zeer tevreden nu 3 weken gestopt en het begint het weer.

18-05-2017 | Man | 62
Eczeem
Na enkele weken ingenomen te hebben werden de klachten steeds erger Heb chronisch handeczeem in ernstige vorm. Medicijnen hielpen wel om het proces enigszins te reguleren. Stopte niet. Voel me hierbij zeer depri, iedere dag aan het eind van de middag tot 's avonds. Tablet werd bij de lunch ingenomen.

21-09-2016 | Vrouw | 44
Eczeem
De eerste 6 weken Toctino 30 mg geslikt. De handeczeem verdween vrij snel. Ook de bijwerkingen kwamen helaas vrij snel! Wazig zien met lezen, haaruitval, blozen, gevoelige handen binnenkant, somber, kort lontje, verminderd libido, vagina ruikt (stinkt), droog rondom de mond (na ong. 6 weken), vergeetachtig, licht koorstachtig gevoel in mijn aangezicht, lichte spier en gewr[lees meer...]ichtspijn. Na de 6 weken gaan afbouwen naar 20 mg per dag. De bijwerkingen wogen op een gegeven moment niet op tegen de klachten van de chronische handeczeem (met name de enorme haaruitval), dat ik uiteindelijk met de dermatoloog besloten heb acuut te stoppen. Inmiddels 3 weken gestopt met de medicatie en de handeczeem blijft (tot nu toe) weg. Volgens dermatoloog kan de medicatie nog wel even zijn werk doen.

11-04-2016 | Vrouw | 50
Allergische reactie
Als medisch pedicure heb ik een patiënt die Toctino gebruikt. Nu krijgt zij last van loslatende nagels aan beide grote tenen. Kan dit een bijwerking zijn? Heeft iemand hier ervaring mee?

26-01-2016 | Man | 49
Psoriasis
Na 30 jaar komt mijn psoriasis spontaan weer terug op buitenzijde vingers, binnenzijde duim en eeltachtige verdikking huid in handpalm, Eerst weer een jaar hormoonzalven (corticosteroide) geprobeerd zonder resultaat. Via dermatoloog Toctino voorgeschreven gekregen nadat ik vingers haast niet meer kon buigen. Eerste dag stevige hoofdpijn maar was daarna verdwenen. Constant [lees meer...]een licht koortsachtig gevoel, met name in het aangezicht. Slaap er lekkerder van dan ooit. Ik smeer voor de droogheid mijn handen in met Vaseline Creme, dit trekt snel in en blijft niet zo vettig als de standaard vaseline voor het geval je handen moet schudden of vaat uit de wasser haalt. Mijn handen zien er stukken beter uit, ik kan mijn vingers weer vrij bewegen en de huid scheurt niet meer open aan binnenkant duim en voorkomt dus weer ontstekingen door vuil in open huid. Met een beetje ingezalfde handen lijken ze er wel gezond en probleemloos uit te zien. Met sporten merk ik dat mijn conditie een stuk minder is, ik minder scherp reageer, een beetje dizzy word en na afloop mijn spieren erg verzuurt en verkrampt aanvoelen. Ik ga voorlopig nog door met het gebruik mits de bloedanalyses goed blijken en hoop er met een aantal maanden mee te kunnen stoppen en te zien of het probleem weer terugkomt.

03-09-2015 | Vrouw | 24
Eczeem
Vanaf kind af aan al eczeem. Sinds +/- 10 jaar eczeem op mijn handen, laatste jaren werd dit steeds ernstiger en pijnlijker. Van huisarts altijd te horen gekregen dat er niets aan gedaan kon worden dan alleen corticosteroïdcreme. Mijn huid is door jarenlange gebruik van de corticosteroïdcreme erg fragiel en dun. Op eigen initiatief meer te weten gekomen over zilververban[lees meer...]d bij eczeem, bij navraag bij de huisarts eindelijk doorgestuurd naar de dermatoloog. Behandeladvies was 2 maanden lang toctino 30mg, daarnaast afbouwend tot 3 dagen in de week een klasse 4 corticosteroïdcreme aangebracht onder zilverhandschoenen en daarnaast zo veel mogelijk AD creme smeren + overige leefstijladviezen. Na 1 week was mijn gehele huid op mijn handen dicht! eindelijk geen pijn meer!! In de weken daarna zag ik mijn huid herstellen en 'dikker' worden. Tijdens het gebruik van Toctino had ik last van hoofdpijn (voelde als een zeer strakke band om mijn hoofd), slecht zicht/dubbel zien en een down en lusteloos gevoel. Bijwerkingen waren zeker niet prettig maar was het allemaal waard. Ik ben nu een maand gestopt met het gebruik van Toctino en merk dat mijn eczeem weer iets meer de overhand krijgt maar bij lange niet zo ernstig als wat ik altijd heb gehad.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (549) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (503) - Antibiotica - penicillines breedspectrum