Ervaringen met Aubagio

teriflunomide

diarree gewichtsverlies haaruitval tintelingen in de handen tintelingen in de voeten

Methotrexaat (282 meningen)
Azathioprine (144 meningen)
Remicade (127 meningen)
Enbrel (125 meningen)
Imuran (56 meningen)

01-09-2016 | Vrouw | 27
MS (multiple sclerose)
In het begin leek het veel voor me te doen, zat net in een ernstige schub en het voelde alsof het hielp bij het herstel. helaas na 3 maanden weer een schub en 4 maanden daarna weer 1. Hierom toch maar over op iets anders dat me wel stabiel kan krijgen. Kwa bijwerkingen duurde het maand maar toen kreeg ik wel last van haaruitval, sneller zweet dan normaal en ben opeens vri[lees meer...]j veel aangekomen. De laatste 2 zijn geen officiele bijwerkingen maar ik en ook mijn neuroloog heeft het van andere gehoord.

08-02-2016 | Vrouw | 29
MS (multiple sclerose)
Het eerste half jaar ging prima, op de misselijkheid en haaruitval na. na een half jaar constante infecties afgewisseld met schubs. Het was iedere maand wel raak. Hierdoor keuze gemaakt om te stoppen met Aubagio

13-11-2020 | Vrouw | 32
teriflunomide (1)
MS (multiple sclerose)
Ik heb dit middel bijna een jaar gebruikt, helaas was het weinig effectief; bij de meest recente MRI-scan bleek dat ik 5 nieuwe leasies in m'n hersenen had. Daarom ben ik nu overgestapt op Tecfidera.

09-09-2018 | Man | 32
MS (multiple sclerose)
Sinds ik Aubagio gebruik heb ik geen last meer van de ms.

27-09-2020 | Vrouw | 35
teriflunomide (10)
MS (multiple sclerose)
Gemakkelijk om in te nemen en heb er geen bijwerkingen van gehad. Helaas blijft aubagio maandenlang in je systeem waardoor je moet ontgiftigen als je per direct mee moet stoppen. 11 dagen lang vieze medicinale houtskool drankjes van in totaal 1 liter per dag drinken en daarna door de neuroloog omgesteld naar een drankje met sinaasappelsmaak wat zich bind aan de aubagio waa[lees meer...]rdoor het sneller uit je lichaam gaat. Daar is rekening mee te houden!

24-03-2024 | Vrouw | 37
teriflunomide (14)
MS (multiple sclerose)

haaruitval tintelingen in de voeten tintelingen in de handen diarree gewichtsverlies

Sinds 2016 diagnose MS. Eerste jaar zonder medicatie geprobeerd, maar veel schubs gehad. Sindsdien 5 jaar Copaxone en daarna 1 jaar Plegridy gespoten. Wilde van het injecteren af, dus nu sinds een half jaar Aubagio. Ik ervaar extreme haaruitval en gewichtsverlies. (Nu ondergewicht) Stoelgang was in het begin diarree, lijkt nu te stabiliseren naar gewone ontlasting. [lees meer...]Af en toe last van tintelingen handen en voeten.

01-01-2019 | Vrouw | 37
teriflunomide (1)
MS (multiple sclerose)
Sinds 11 weken slik ik aubagio. Na 1 week ontzettend aan de diarree, moet af en toe haast een sprintje trekken richting wc. Ontlasting is nog steeds belabberd. Vrijwel tegelijk met de start ook last van een draaierig gevoel in mijn hoofd en zwalkende benen, alsof je een borrel te veel op hebt. Dit duizelige en draaierig gevoel maakt mij met lopen erg onzeker, omdat [lees meer...]ik niet stabiel op mijn benen sta. Daarnaast durf ik er soms geen auto mee te rijden. Vandaag met de neuroloog afgesproken dat we het nog een maand aankijken, maar als het draaierige gevoel dan niet is afgenomen stap ik over op een andere medicatie. Zou het wel jammer vinden, want 1 pilletje per dag slikken is niet bepaald een gedoe. Lever slikken, dan prikken wat mij betreft.

08-06-2023 | Man | 42
teriflunomide (14)
MS (multiple sclerose)
MS-patient. Ik wilde geen Copaxone meer spuiten. Ik heb alleen last van af en toe, meestal twee keer per dag zo'n 5 minuten lang een golf van misselijkheid.

05-10-2015 | Vrouw | 43
MS (multiple sclerose)
ik ben 4 jan begonnen met het medicijn en 5 jan aan de diarree geraakt en er niet meer vanaf gekomen, totdat ik op 13 maart in het ziekenhuis ben beland, omdat ik 25 kilo was afgevallen en ondertussen ook niet meer at. Ze zeggen dat het niet door de aubagio komt, maar je kunt mij nog meer vertellen als je in de halve wereld van alles hebt gegeten en nu dus weer lekker alle[lees meer...]s kunt eten en dus (jammer genoeg haha) de 25 kilo er gewoon weer aan zit en nergens geen last meer van hebt, dus mijn advies blijf ver weg van dit vergif.

20-09-2021 | Vrouw | 44
MS (multiple sclerose)
Ik gebruik nu 8 maanden Aubagio 14 mg. Tot nu toe valt het mee qua bijwerkingen. Het is wel zo dat ik nu elke dag heel makkelijk ontlasting heb. Gelukkig geen diarree. Verder heb ik last gekregen van haarvlies. Mijn haar is nu een stuk dunner. Wel heb ik het idee dat dat nu minder wordt. Soms een doof gevoel in de vingers. Ik vind het moeilijk om nu al de effectiviteit go[lees meer...]ed te beoordelen.

07-11-2016 | Vrouw | 45
MS (multiple sclerose)
Ik ben in januari begonnen met Aubagio. Ik was heel bang voor de bijwerkingen. Maar gelukkig heb ik geen last van bijwerkingen. Ik vind het gebruik een stuk beter dan Avonex die ik hiervoor heb gehad. want elke week jezelf injecteren met een naald van 3 cm is ook niet fijn. Maar of het ook helpt durf ik niet te zeggen. Misschien is er helemaal geen medicijn die ons kan hel[lees meer...]pen tegen het beest dat ms heet

19-10-2017 | Vrouw | 46
MS (multiple sclerose)
Begin januari '17 is de diagnose MS gesteld en sinds maart '17 neem ik Aubagio, had enorm schrik om dit te nemen als ik alle bijwerkingen las maar bij mij valt het héél goed mee, mijn haar is wel dunner geworden, vroeger had ik constipatie maar sinds ik Aubagio kan ik terug elke dag naar het grote toilet. Vorige week op controle geweest bij neuroloog nadat er terug NMR's[lees meer...] van hersenen en rug waren genomen en ik kreeg goed nieuws te horen, er waren geen stofletsels bijgekomen. Dus de medicatie doet haar werk.

27-11-2020 | Vrouw | 49
MS (multiple sclerose)
Ik gebruik nu 6 weken Aubagio. Op zich werkt het goed, mijn klachten zijn een stuk minder en ik heb veel meer energie. De bijwerkingen vallen me mee, ik had na het lezen van de bijsluiter het ergste verwacht. Helaas moet ik nu al na enkele weken al een tablet gaan slikken voor een te hoge bloeddruk, en blijkt na een week of 4 a 5 dat de ALAT waarde in mijn lever al v[lees meer...]erhoogd is. Dat is niet mis! Dit maakt dat ik erg twijfel of ik hiermee door moet gaan, ondanks de positieve ervaringen. Over twee weken weer een lever controle. Als dan de waarde weer hoger is, is dat voor mij een reden om te gaan stoppen met dit vergif.

28-06-2022 | Vrouw | 51
MS (multiple sclerose)
Ik raad het niemand aan. Een hoop ellende en het deed niets voor de MS. Haaruitval, dan weer diarree, continue lopen naar de wc, en dan maar hopen dat je niet te laat bent, misselijkheid.... Ik stopte met Aubagio en alle klachten verdwenen.

12-09-2017 | Vrouw | 51
teriflunomide (40)

15-12-2017 | Man | 58
MS (multiple sclerose)
Begin december 2013 naar de huisarts geweest i.v.m. slechte coördinatie linker been en moeilijk lopen. Verwezen naar neuroloog, en na MRI scan en ruggenprik diagnose MS gekregen. Omdat ik vaak in het buitenland was (India), voor Aubagio gegaan omdat andere (te injecteren) medicatie gekoeld vervoerd moet worden - en dat kan in India moeilijk zijn. Had in eerste instantie la[lees meer...]st van haaruitval - is nu weer redelijk in orde. Gedurende de gehele tijd dat ik het middel gebruik, last van acne in de oksels en schaamstreek: vrij grote puisten, die snel weer verdwijnen. Natuurlijk geen idee of het echt werkt, want ik weet niet wat er zou gebeuren als ik het middel niet neem, maar mijn situatie is stabiel. Ik gebruik ook Vitamine D, omdat mijn bloedwaarden laag zijn.