Otezla

apremilast

Psoriasis (10 meningen)
Artritis psoriatica (6 meningen)

Methotrexaat (233 meningen)
Azathioprine (124 meningen)
Remicade (118 meningen)
Enbrel (111 meningen)
Imuran (47 meningen)

02-08-2016

Artritis psoriatica

nu twee maanden in gebruik. wachten op verbeteringen. per dag verschillend qua resultaat.
20-01-2018

Artritis psoriatica

Ik gebruik Otezla nu ruim twee jaar, heb nagenoeg geen enkele bijwerking. Mijn reumaklachten zijn met 95% verminderd. Een geweldig medicijn. Van bijna niets meer kunnen ineens heel veel kunnen. Bijna geen pijn meer. Voel mij weer herboren naar 15 jaar erg veel pijn en zeer beperkt in mijn bewegingen
04-08-2017

Psoriasis

Na 2 jaar fumazuur tabletten hebben gebruikt, werd door mijn specialist aangeraden om te stoppen. En over te gaan op Otezla. Zeer vervelende bijwerkingen: misselijkheid, maagpijn, slapeloosheid, wisselende stemmingen en gedragsverandering. Na 2 mnd nog geen enkele verbetering van de psoriasis, nog 1 maand doorgezet en toen gestopt. Ook wegens verandering van gedrag en geda[lees meer...]chten, waar mijn arts een verklaring voor had, het kwam inderdaad door de Otezla. Daarna heb ik Puva baden + lichttherapie gehad. Wat op verbranding van mijn huid uitdraaide. Na 4 mnd was mijn huid weer redelijk. Moest wel elke dag 2 x maal insmeren met Vaseline Carbomeer creme, anders was het te pijnlijk om mij te bewegen. Wat mij veel geld heeft gekost (want de crème wordt niet vergoed) en was en is de enigste creme waar ik tegen kan. Nu ga ik weer terug naar de psorinovo, en hoop dat dit gaat werken.
02-12-2016

Psoriasis

Drie maanden geslikt . Totaal geen effect . Verandering van doen en laten . Minder Allert. Moeheid -misselijk-rugpijn.
12-10-2016

Psoriasis

Na 5 mnd gebruik Otezla geen verbetering. Ben gestopt met dit medicijn. De dermatoloog wou dat ik weer lichttherapie ging doen in combinatie met de Otezla. Dat zie ik niet zitten om medicijnen te nemen die geen verlichting brengen voor mijn psoriasis.
13-06-2016

Psoriasis

Ik heb 3 jaar Fumazuur gebruikt. Mijn vlekken waren zo goed als weg. De dermatoloog tipte mij dat er ernstige bijwerkingen waren ontdekt via het MC te Leeuwarden. Persoonlijk vond ik de bijwerking die ontdekt was zeer ernstig. Nieuw overleg met de arts. En hij wou graag dat ik terug ging naar 4 tabletten per dag. Dat heb ik gedaan , en de psoriasis kwam in alle hevigheid [lees meer...]terug. De dermatoloog adviseerde mij om Otezla te gaan proberen. Daar ben ik nu aan begonnen... ook opbouw programma. Ik ben benieuwd of er meerdere mensen zijn die dit medicijn gebruikt hebben of gebruiken.
26-08-2016

Artritis psoriatica

Ik gebruikte 3x daags 2 Dimethylfumaraat tabletten van 120mg.en was na jaren weer schoon. Nu ,op verzoek van de dermatoloog,gebruik ik 2 x daags otezla 30 Mg tabletten en zie de donkere plekken weer terug komen. Last van: Neus verkouden,zwarte ontlasting ,weinig tot geen effect.
11-04-2017

Artritis psoriatica

Uitstekend voor het gedeelte psoriasis. Een drama voor het deel reuma. Totaal geen enkel effect. Mogelijk het slechts werkend medicijn voor reuma dat ik in 42 jaar heb ingenomen. Bijwerkingen: maagpijn, diaree, vermoeidheid, slaperigheid.
18-11-2016

Psoriasis

Heel veel verbeterd! Maar gebruik nog wel medicatie tegen jeuk. ( niet elke dag meer)
17-09-2016

Artritis psoriatica

Heb vijf jaar reuma. Veel last van bijwerkingen van de klassieke medicaties. Heb er heel wat geprobeerd. Vergeleken met de bijwerkingen van de andere valt Otezla reuze mee. Na enkele weken werkte het medicament goed. De symptomen verdwenen echter nooit 100%. De laatste weken (na 6 maanden) verergeren de symptomen terug. Hopelijk is het maar tijdelijk.
30-08-2016

Psoriasis

Ik gebruik otezla nu sinds 6 weken, als opvolger van psorinovo. Ik heb de psoriasis alleen op mijn hoofdhuid. De jeuk is wel wat minder, maar voor de rest nog geen verbetering! Heb wel geen last van bijwerkingen!
25-10-2018

Psoriasis

Ik heb gedurende 3 à 4 maanden Neoral gebruikt (400 mg per dag) en mijn psoriasis was bijna helemaal weg. Helaas verdroeg mijn nieren het medicijn niet waardoor mijn dermatoloog mij Otezla voorgeschreven heeft. Ik gebruik nu Otezla al een maand maar de plekken psoriasis komen overal terug, zodat ik ook zalven moet gebruiken. Mijn dermatoloog heeft mij vertelt dat Otezla [lees meer...]heel langzaam werkt en dat je veel geduld moet hebben, dus probeer ik het vol te houden maar het is jammer dat ik Neoral niet meer mag gebruiken want dit hielp werkelijk goed. Door het stopzetten van de Neoral is mijn gewrichtspijn ook teruggekomen en Otezla helpt niet veel tegen gewrichtspijn. Ik zal de behandeling met Otezla maar voortzetten maar vind het toch spijtig dat ik niet meteen met biologicals mag beginnen door de wetgeving die patiënten verplicht om eerst de minder dure medicijnen uit te proberen (ook al zijn ze niet zo doeltreffend als biologicals) eer men kan overgaan naar de zeer doeltreffende maar peperdure biologicals. Zo een spuitje biologicals zou rond de 1000 euro kosten en is goed voor 3 maanden, dus schrijven dermatologen maar zelden biologicals voor hoewel die zeer goed helpen. Dit is toch zo spijtig en de schuldigen zijn de farmaceutische bedrijven die op de eerste plaats veel geld willen verdienen en pas op de tweede plaats mensen willen helpen.
27-02-2019

Reuma

Na sulfalazine, max methotrexaat injecties , celecoxib nog steeds crp van 35, na 1 maand apremilast crp onder 5.
14-05-2018

Artritis psoriatica

Ik gebruik Otezla nu 6 maanden , en ben erg tevreden. Mijn huid is voor 85 % opgeknapt.( ik had al 35 jaar ernstige psoriasis met gewrichtsontstekingen) Mijn gewrichtspijnen zijn bijna geheel over. En ik voel me sinds jaren weer energiek. Al met al ben ik een blij mens.
13-02-2019

Psoriasis

Hiervoor heb ik verschillende periodes lichttherapie en als laatste Neotigason geprobeerd maar helaas veel bijwerkingen en het resultaat van de lichttherapie was van korte duur. Nu 1,5 jaar geleden begonnen met het gebruik van Otezla en na de periode van opbouwen +/- 2 mnd vrijwel direct resultaat. Op dit moment voel ik gewoon dat mijn huid moeite heeft om de ontstekinge[lees meer...]n te onderdrukken en dit heeft te maken met de winter en de droge lucht in huis. Verder blijft mijn huid wel schoon en doet de Otezla haar werk. Dit is voor mij een verademing maar ik voel wel dat wanneer ik zou stoppen met de medicatie, de psoriasis binnen mum van tijd terug zal zijn.
01-08-2019

Psoriasis

Ik heb tweemaal een lichtbehandeling gehad. Na de eerste keer was de psoriasis geheel weg, maar kwam het binnen een halfjaar weer terug. De tweede keer zag ik zeker verbetering, maar ging het niet helemaal weg. Vervolgens heb ik een halfjaar fumaarzuur geslikt, wat weinig effect gaf. Ik gebruik nu 6 weken otezla en merk al dat de plekken vlakker worden en op sommige plaats[lees meer...]en zelfs langzamerhand verdwijnen, en ook dat er geen nieuwe plekken meer bij komen. Ik heb totaal geen last van bijwerkingen, dus ik ben tot nu toe erg tevreden over dit medicijn.

Amoxicilline (476) - Antibiotica - penicillines breedspectrum