Ervaringen met Probenecide

Probenecide

16-01-2023 | Man | 39
probenecide (250)
Jicht
Na 4 jaar jicht vrij te zijn met Benzbromaron (Desuric) met een ochtend dosering van 100mg per dag, ben ik sinds afgelopen Vrijdag na veel zelfonderzoeken en in overleg met mijn Reumatoloog overgestapt op dit medicijn als vervanger. De dosering werkt voor mij het beste 250mg 4x daags om de 8uur 250mg, dus totaal 1000mg per dag (dit kan nog verhoogd worden tot maximaal 2000[lees meer...]mg per dag aan de hand van je urinezuur streefwaarden). Dit omdat de Benzbromaron van Desuric er hoogstwaarschijnlijk nooit meer komt ivm wereldwijde tekorten. Nu 4 dagen verder geen jichtaanval gehad, dus het doet zijn werk goed. Normaalgesproken als ik de Benzbromaron vergat in te nemen was het de volgende dag meteen raak. Dit middel is al jaren op de markt en wordt normaalgesproken gebruikt om bepaalde antibiotica te versterken of als doping bij topsport. Het middel Probenecide is eigenlijk een soort 4e keus middel en wordt in Nederland niet veel voorgeschreven en vergoed door de verzekering. Mijn Apotheker, Reumatoloog en Zorgverzekeraar hebben het toch voor elkaar gekregen om het te vergoeden als zijnde medisch noodzakelijk en ik een contra-indicatie/allergie heb met Allopurinol en Febuxostat. Dit middel is gewoon verkrijgbaar bij Fagron en komt in potten van 300st van 250mg. De tabletten lijken precies op een paracetamol met een breekgleuf. Ah fijn. Er wordt wel geadviseerd om voldoende erbij te drinken 8 to 12 glazen water per dag en voeding wat veel oxaalzuur bevat te vermijden. Dit om de kans op nierstenen te voorkomen. Ik merk wel dat ik wat frequenter moet urineren, dat staat ook in de bijsluiter van Apotheek de Magistrale Bereider. Verder geen noemenswaardige bijwerkingen. Ik hou altijd colchicine voor nood bij me, hopelijk hoef ik dit niet te gebruiken omdat mijn urinezuur al vrij laag was door de Benzbromaron en Probenecide een vergelijkbare werking heeft. Ik hoop voor de mensen die ook noodgedwongen zijn om op dit middel over te moeten stappen dat zij hier ook veel baat bij krijgen. Ik wil wel een gouden tip meegeven, laat je Reumatoloog en Apotheker goed samenwerken om dit middel uit coulance van je zorgverzekering vergoed te krijgen. De Apotheker is doorslaggevend uiteindelijk. Anders is het 165euro per pot en moet je het zelf betalen. De aanhouder zal winnen met dit medicijn om het vergoed te krijgen! De Reumatologen maken zich hier hard voor heb ik begrepen.