Ervaringen met Tarceva

Longkanker (17 meningen)
Borstkanker (0 meningen)
Darmkanker (0 meningen)
Pancreaskanker (0 meningen)

Behandelingen met nieuwe antikankermedicijnen worden te vaak onnodig stopgezet.

onderzoeker Christine Boers-Doets (11-09-2019)

03-12-2012 | Vrouw | 58
Longkanker
moe en jeuk als nare bijwerkingen

26-01-2019 | Vrouw | 64
Longkanker
Na 4 weken Erlotinib te hebben geslikt ben ik een paar dagen voor de kerst in het ziekenhuis opgenomen omdat de ontstekingswaarden in mijn bloed te hoog waren. Antibiotica tegen blaasontsteking gehad. Ontzettende diarree en buikklachten. 1e kerstdag ontslagen omdat alle bloedtesultaten acceptabel waren. De 27ste opnieuw opgenomen omdat de koorts niet meer wilde zakken. De [lees meer...]reeds geplande CTscan werd gemaakt en 's avonds kwam de longarts met het fantastische nieuws dat de tumor in de linkerlong een stuk kleiner was geworden en de uitzaaiingen niet meer te zien waren (na 4 weken!!). Ondertussen werd er nog steeds dagelijks bloed geprikt en diverse kweekjes gemaakt. De volgende dag kwam de longarts met wat minder vrolijk nieuws... Ik moest stoppen met alle medicijnen omdat de Erlotinib mijn lever had "aangevallen "... er was sprake van leverfalen en in het ergste geval moest ik rekening houden met een levertransplantatie. Ik was zo geel als een banaan en voelde me zo slap als een dweil. We zijn inmiddels een paar weken verder en de leverwaardes zijn gelukkig weer een stuk gedaald. 1 februari heb ik een afspraak bij het AvL. De specialisten daar waren ook op de hoogte van alle ellende en hadden nog nooit zo'n reactie meegemaakt. Ik heb echter nu nog steeds last van huidproblemen waarvoor ik onder behandeling ben bij een Dermatoloog... kapotte handen, ontsteking van de haarzakjes op mijn benen, kale plek op mijn hoofd (gelukkig komen er weer nieuwe haartjes) en ik heb inmiddels een snor. Ik vraag me af hoe lang dit blijft doorwoekeren... Waarschijnlijk gaan ze nu voor een soortgelijke medicatie.. en we gaan er weer voor de volle 100% tegenaan .

02-06-2014 | Vrouw | 50
Longkanker
In november 2013 werd longkanker geconstateerd. Drie maanden chemotherapie leverden geen resultaat op. In die tijd zaaide de kanker zich zelfs uit. De oncoloog stelde voor om op Tarceva over te stappen. Na een dag of 10 zat mijn gezicht onder de acné en enkele dagen later had ik overal gruwelijke jeuk. Deze bijwerkingen kun je echter met medicijnen redelijk onder controle [lees meer...]houden. Na 90 pillen werd er een scan gemaakt. Tot mijn grote verdriet heeft Tarceva in het geheel niet gewerkt. Er zijn wederom nieuwe tumoren bijgekomen. Drie daarvan zitten in de hersenen. Het wordt dus weer chemo en nu ook bestraling. Als uw arts Tarceva voorstelt, zou ik het zeker een kans geven! Het is een kleine moeite om dagelijks een pil in te nemen. I.t.t. chemotherapie had ik geen last van extreme vermoeidheid noch misselijkheid en braken.

02-09-2012 | Vrouw | 57
Longontsteking
heb momenteel last van enorme jeuk over gans het lichaam ontsteking aan de nagels droge ogen en mijn haar word heel dun en last van diarree neem ceterizine vcoor de jeuk en minocycline maar heb indruk dat het weinig effect geeft

24-02-2011 | Vrouw | 55
Longkanker
Ik slik het nu 12 dagen en heb flinke huiduitslag in mijn gezicht, via dermatoloog betnelan creme gekregen. Deze helpt tegen jeuk en verminderd de uitslag. Ook ben ik al 8 dagen misselijk waardoor ik weinig kan eten. Ook soms last van diaree en vermoeidheid. Ik twijfel of ik doorga met tarceva omdat de bijverschijnselen de kwaliteit van leven op dit moment negatief beïnvl[lees meer...]oeden.

27-11-2008 | Man
Longkanker, niet kleincellig

29-11-2018 | Vrouw | 52
erlotinib (150mg)
Bij mij werd in september 2018 niet kleincellige longkanker in de rechterlong ontdekt, met uitzaaiingen naar mijn linker arm en ruggenwervel. Chemo en bestralingen zouden 0,0 % uithalen, maar omdat er gunstige mutaties waren ontdekt kwam ik in aanmerking voor Tarceva. Daar ben ik op 2 november mee gestart, ik heb eigenlijk weinig tot geen bijwerkingen. Soms hele erge bu[lees meer...]ikkrampen en diaree en mijn haar wordt nog dunner als dat het al was. Nu moet er over een paar weken weer een scan gemaakt worden die uit moet wijzen of het medicijn zijn werk doet. Ook hoop ik dat ik van de pijn in mijn borstbeen ga afkomen, de tumor in mijn long zit namelijk precies tegen mijn lymfeklier aan, als deze pijn weg is ben ik al heel erg tevreden. Wat de scan uit zal wijzen laat ik jullie ook nog weten.

21-10-2014 | Man | 29
Longkanker
Mijn moeder heeft het geluk in aanmerking te komen voor Tarceva. Media november 2013 was er nog de diagnose 'uitbehandeld' en was het 'einde in zicht'. In Februari 2014 plotseling het goede nieuws dat ze in aanmerking kwam voor Tarceva. De laatste scans laten geen veranderingen zien, wat goed nieuws is! Sterker nog, de voorlaatste scan liet een verkleining zien! De bijwerk[lees meer...]ingen zijn niet altijd even leuk, desalniettemin is de kwaliteit van leven goed! Hopelijk blijft de medicatie aanslaan en kan ook Tarceva voor een hoop andere in ieder geval levensverlengend werken!

10-10-2013 | Man | 68
Longkanker
Op 2 augustus 2013 werd er onbehandelbaar uitgezaaid longkanker geconstateerd. Prognose van nog 6 tot 9 maanden te leven. Na divers bestralingen op lichaam en hoofd, ging men over tot bestrijding tumor op de long. Onderzoek wees uit dat ik in aanmerking kwam voor behandeling net TARCEVA pillen, een beter alternatief dan chemo. Na 4 weken een nieuwe röntgenfoto gemaakt [lees meer...]en de tumor was flink geslonken. Goed nieuws dus. Toekomst is kijken of Tarceva blijft aanslaan (kankercellen blijven wegen zoeken) of nieuwere medicijnen die bij AvL in ontwikkeling zijn, het over gaan nemen en kijken hoelang we het volhouden. Bijwerkingen zijn huiduitslag, niet mooi maar goed mee te leven. Kalknagel teen die los zit. Meer vermoeidheid en langer slapen, geen probleem op zich. Wat wel heel erg vervelend is de "diarree" die regelmatig opspeelt en zeer plotseling kan melden. Indien je in een ongemakkelijk gebied bevind van geen toilet, dan kan dat hoogst vervelend zijn. Dit gegeven houd je dus meer thuis dan je lief is. Medicijnen hebben nog niet hiervoor echt geholpen, ik ben nog zoekende naar oplossingen om meer mobiel te worden.

13-02-2013 | Vrouw | 41
Longkanker
Wij hebben afgelopen maandag te horen gekregen dat mijn moeder (64) longkanker heeft,uitzaaiingen naar de lymfen en verdrukt ook haar zenuw van de stemband. Nu lees ik hier over jullie medicijn, dit is niet aan ons medegedeeld in het ziekenhuis, ik zou dan ook graag willen weten of het medicijn direct al gegeven word of pas in later stadium, heeft iemand hier ervaring mee?[lees meer...]? Ik zou het zo graag willen weten, ondanks dat mn moeder heel erg hees is heeft ze verder nog geen last. We willen haar zo lang mogelijk bij ons houden.

26-01-2013 | Vrouw | 50
Longkanker
In mei 2012 kreeg ik de diagnose longkanker stadium IV met uitzaaiingen naar de lever, ruggenwervel en luchtpijp. Ik ben getest voor de EGFR mutatie en ik kwam in aanmerking voor Tarceva als 1e lijns behandeling. Na 4 maanden was de tumor op de long alleen nog te zien als littekenweefsel en op de lever was niets meer te zien. De uitzaaiingen op de ruggewervel is na 5 bes[lees meer...]tralingen zo goed al verdwenen. Ik heb bijna alle bijwerkingen al gehad maar ze verdwijnen ook weer. Ik ben wel mijn haar kwijt en heb nu een pruik. Ik ben erg blij dat ik Tarceva mag gebruiken en ben ervan overtuigd dat ik dit heel lang kan volhouden.....

18-12-2011 | Man | 67
erlotinib
nadat mijn longtumor met uitzaaiiengen nar de lymfeklieren hehandeld was met 3 chemokuren en 25 bestralingen ging het aanvankelijk zo'n 2 jaar goed ;daarna is de tumor teruggekomen en opnieuw behandeld met chemokuren. na 2 kuren te hebben gehad was ik zodanig verzwakt dat mijn specilaist mij heeft overgzet op tarceva. aanvankelijk kreeg ik huiduitslag , maar dit was goe[lees meer...]d behandelbaar met rozex gel en doicycline. ik gebruik nu bijna een jaar tartceva en voel mij daar prima bij. het effect is ook goed zichtbaar op de ct-scans. de verdachte plek is kleiner geworden...goed he!

17-09-2011 | Man | 50
Alvleesklierkanker
Mijn man gebruikt dit medicijn nu ong. 9 weken in combinatie met gemcitabine en metformine/placebo tegen alvleesklierkanker. De bijwerkingen zijn minimaal. Wel heeft hij een vol en misselijk gevoel maar dit komt waarschijnlijk door de tumor of de eventuele metformine. Een scan zal volgende week uitwijzen of er resultaten zijn geboekt. Fingers crossed. José

03-01-2011 | Vrouw | 47
Longkanker
Ik gebruik Tarceva langer dan een jaar en ben zeer tevreden hierover. Ik heb veel huiduitslag gehad in mijn gezicht, maar gelukkig is dat nu over. heb soms last van diarree.

27-11-2018 | Vrouw | 60
erlotinib (100mg)
In mei 2018 werd longkanker vastgesteld met uitzaaiing naar de hersenen. En in juni ben ik gestart met Terceva 150 mg maar de bijwerkingen waren te hevig. Dan naar 100mg en dat was haalbaar met als resultaat dat nu eind november de tumoren in de longen en hersenen bijna helemaal weg zijn. Voor mij werkt Terceva super goed jammer van de bijwerkingen. Er zijn mindere dagen [lees meer...]maar ik heb ondervonden bij goede dagen toch de nodige rust pauzes te nemen dat doet echt wel deugd.

27-09-2018 | Man | 56
Longkanker
bij mij is in september 2017 longkanker in rechterlong ondekt later met uitzaaiingen in hoofd, lymphe en linker long eerste diagnose geen opperatie en bestraling mogelijk . maar traceva zou kunnen werken en gelukkig werkt het in mijn hoofd is het geheel weg en de rest is veel kleiner geworden. eerst werdt gezegd 6 maanden tot 2 jaar nu is dat wel anders maar vraag het maar[lees meer...] niet meer gaat geweldig zo en met de bijwerkingen is te leven.