mercaptopurine

Ziekte van Crohn (41 meningen)
Colitis ulcerosa (16 meningen)
Leukemie (1 mening)

Behandelingen met nieuwe antikankermedicijnen worden te vaak onnodig stopgezet.

onderzoeker Christine Boers-Doets (11-09-2019)

13-08-2014 | Man | 63
Ziekte van Crohn
In april 2014 gestart met Entocort nadat de ziekte van Crohn was vastgesteld. Op 24 juni gestart met Puri-Nethol en tegelijkertijd de Entocort afbouwen. Op 1 juli kreeg ik diarree wat niet meer ophield. 6 juli gestopt met Puri-Nethol. Terwijl de diarree minder werd heb ik op advies van de MDL-arts de Puri-Nethol weer gestart. Ik was nog steeds beroerd van de diarree toe[lees meer...]n ik binnen 3 dagen zeer hoge koorts kreeg (40.5) die in twee uren terugklapte naar 35.6 Ik ben weer gestopt met de Puri-Nethol. Toen was ik echt ziek. Met deze ondertemperatuur ben ik in het ziekenhuis opgenomen. Daar bleek dat ik een Alvleesklierontsteking had en de lever was fors ontregeld. Ik zit nu nog in de fase dat mijn lichaam even van deze "aanslag" op moet knappen voordat ik van de MDL-arts een alternatief krijg.

22-07-2014 | Man | 43
Ziekte van Crohn
Ik slik nu ongeveer 2 jaar dit medicijn. Het eerste jaar 50 mg per dag. Ik had geen bijwerkingen en het ging erg goed. Na een jaar kreeg ik een opvlamming en kwam met uitdrogingsverschijnselen in het ziekenhuis terecht. Op advies van mijn MDL arts heb ik de dosis verhoogt naar 75 mg per dag. Ik neem ze voor het eten in. Sinds die tijd heb ik bijna geen last van mijn darm[lees meer...]en, alleen ben ik ontzettend moe. Op advies van mijn MDL krijg ik nu om de zes weken ook een B12 injectie. Deze helpt wel iets, maar niet voldoende om echt goed te kunnen functioneren. Ik heb ook nog een periode acupunctuur geprobeerd, maar dat heeft het niet verbetert. Graag hoor ik van mensen die vooral last hebben (gehad) van vermoeidheid en hoe ze hier mee zijn omgegaan. Ik wil en kan deze bijwerking nog niet accepteren.

07-07-2014 | Man | 66
Ziekte van Crohn
Ik heb 42 jaar de ziekte van Crohn. Toen ik 18 jaar was zijn de eerste klachten gekomen. Dit heeft tot mijn 24e geduurd voordat men er achter kwam dat het een Crohn was. De eerste 7 jaar waren heftig en Salosoprine geslikt. Hierna (31 jaar oud) hebben ze me geopereerd. 45cm dikke en dunne darm verwijdert. Hierna heb ik zelf 25 jaar zonder medicijnen gedokterd. 10 jaar [lees meer...]geleden ging het slecht. Toen kreeg ik prednisolon. Doordat ik een dunne huid kreeg zijn we overgestapt naar Puri-nethol. Nu voel ik me prima en heb soms een misselijk gevoel wat ik oplos door een banaan te eten

30-06-2014 | Man | 49
Ziekte van Crohn
Ik gebruik Puri-Nethol nu zeker al 6 jaar zonder dit medicijn zijn mijn darmen totaal 'out-of-control'. Ik heb eigenlijk nooit last van bijwerkingen gehad. Voor dit medicijn kreeg ik eerst prednisol om de darmen in het gareel te krijgen, maar die geven wel als bijwerking dat je flink aankomt en opzwelt. Mijn behandelend arts heeft in 2010 een keer voorgesteld om het gebrui[lees meer...]k af te bouwen en er vervolgens mee te stoppen (omdat het zo goed ging, ik had al tijden geen klachten meer). Prompt 3 maanden later begon het hele feest met diarree en bloed in de ontlasting weer opnieuw. Dus weer prednisol en terug aan de puri-nethol. Toen ging alles weer goed. Vorig jaar stelde hij weer voor om af te bouwen: Ik heb beleefd geweigerd. Ik vind het prima zo, 2 pilletjes per dag en nergens last van!

07-05-2014 | Man | 33
Ziekte van Crohn
Nam eerst 50mg per dag. Door prednisol kuur ervoor en het feit dat ik tegelijk gestopt ben met roken, ben ik in 6 weken 11kg aangekomen. Ik ging van 63kg naar 74kg. Neem nu 75mg per dag. De meest vervelende bijwerking is misselijkheid. Zo gauw ik wakker word, moet ik snel iets drinken of eten om de kotsneigingen tegen te houden. De misselijkheid komt terug om de paar uur [lees meer...]maar gelukkig helpt het enigszins als ik veel (water) drink. Daarnaast ben ik ook snel en vaak moe maar dat vind ik een minder storende bijwerking.

15-04-2014 | Vrouw | 24
Ziekte van Crohn
Een jaar geleden begon ik met de Purinethol, de klachten bleven aanwezig. Dus ben toen begonnen met allopurinol als toevoeging. In deze combinatie was de purinethol effectief en zit ik gelukkig al een tijdje in de remissie fase. Ik ervaar het als vervelend dat ik soms erge last heb van mijn tandvlees, rode vlekjes krijg op mijn huid en haaruitval.. Ik ben niet vaak ziek ge[lees meer...]lukkig, maar als ik een griepje heb, is deze wel even wat intenser dan hiervoor.

04-03-2014 | Vrouw | 25
Ziekte van Crohn
Ik slik het nu bijna 2 maanden, ik heb de eerste paar weken erg veel last gehad van hoofdpijn en ik heb 2 weken plat gelegen van de koorts/griep en gewrichtspijn... Nu wat weken later begint de misselijkheid te komen en heb nog steeds regelmatig last van hoofdpijn. Ook ben ik erg energieloos, maar ik weet niet of dit door de medicijnen of de Crohn komt... Ik slik het braa[lees meer...]f door in de hoop dat de bijwerkingen snel verdwijnen en ik weer energievol en 'gezond' door het leven kan!

20-02-2014 | Vrouw | 25
Crohn
Ik heb de ziekte van Crohn, en heb sinds kort puri nethol voorgeschreven gekregen. Ik moet anderhalve pil in 1 keer innemen, 75 mg dus in totaal. Op het moment dat het begint in te werken, heb ik een ernstige pijn . Mijn hele romp doet pijn , het lijkt alsof mijn ingewanden dikker worden opzwellen, en alsof het niet meer in mijn borstkast past, ik kan niet meer lope[lees meer...]n, zak door mijn knieen heen, al mijn gewrichten doen pijn. Ik heb dan letterlijk het gevoel dat ik dood ga, en kan me geen houding geven omdat het zo een pijn doet.

17-12-2013 | Vrouw | 28
Colitis ulcerosa
Ik gebruik het nu een jaar en ben tevreden over de effectiviteit. Ik heb sindsdien geen opvlammingen meer gehad. Wel merk ik ook dat mijn huid extreem droog en dun is en dat ik in de zon rode vlekken/blaasjes in mijn gezicht krijg. Volgens de dermatoloog is niet te zeggen dat dit door dit medicijn komt, maar zo aan eerdere reacties te lezen hebben meer mensen daar last va[lees meer...]n en lijkt het verband te hebben. Weerstand blijft wel aan de lage kant, maar het is goed vol te houden in vergelijking met de periode van opvlammingen! Ik gebruik het samen met pentasa en neem alles in de ochtend in, geen last van mijn maag.

10-12-2013 | Vrouw | 45
Ziekte van Crohn
Vrijdag 6/12 kreeg ik deze medicijnen van mijn MDL arts, had er al gelijk een raar gevoel bij ivm alle bijwerkingen Ben heel het weekend op google bezig geweest en kwam toen hier Na het lezen van al jullie ervaringen werden over het algemeen mijn gevoelens bevestigd Ik ben tot de conclusie gekomen om het niet te gebruiken, het medicijn lijkt hier erger dan de kwaal [lees meer...]Heb mijn MDL arts al op de hoogte gesteld van mijn besluit

28-08-2013 | Man | 48
Ziekte van Crohn
Bijna 20 jaar geleden werd bij mij Crohn vastgesteld. Al die tijd heb ik op het milde medicijn mezalazine (Pentase) kunnen leven, volgens mij dankzij het koolhydraat- en suikervrije dieet wat ik volg (google op Special Carbonhydrate Diet). Maar dit jaar ging het toch mis. De specialist gaf me Puri-Nethol en dat slik ik nu een maand. De ergste bijwerking die ik ervaar is pi[lees meer...]jn in al mijn spieren. Wanneer ik zit en niets hoef te doen dan gaat het prima, maar als ik in actie moet komen dan lijkt het alsof ik zwaar gesport heb en de warming up overgelagen heb. Ik voel me niet misselijk - zoals anderen - maar wel duizelig. Met een paracetamol erbij gaat het redelijk, maar fijn is het niet. Ik zou graag meer reacties zijn van mensen die Puri-Nethol al heel lang slikken. Worden de bijwerkingen minder?

22-02-2013 | Vrouw | 50
Colitis ulcerosa
Vervelende bijwerkingen in hoofdzaak energiebeperking. Verder vermoedelijk ook eczeem, maar moeilijk aantoonbaar want werkt ook op je weerstand. Nu al 1 maand onafgebroken ziek, weinig cu maar infectie op de rug, oorontsteking dan de andere kant en nu weer snipverkouden, her en der eczeem. Soms zou ik ermee willen stoppen, maar dan komt de cu direct terug. Ik ga proberen o[lees meer...]m de dag 1 tablet te slikken, goed logboek bijhouden, eens kijken hoe dit zich verhoudt. Heeft iemand hier ervaring mee met deze methode. Mdl-arts was net overtuigd maar mocht het wel proberen.

05-10-2012 | Vrouw | 18
Ziekte van Crohn
Ik weet nu een half jaar dat ik de ziekte van crohn heb. Mijn MDL arts heeft mij eerst entocort gegeven en daarna puri nethol zodat ik de entocort geleidelijk kan afbouwen. De eerste keer dat ik puri nethol slikte kreeg ik na 2 weken een alvleesklierontsteking. Toen mocht ik na 2 maanden met een andere dosering beginnen. Ik slikte toen een kwart pilletje met een medicijn t[lees meer...]egen de bijwerkingen (allopurinol). Na 2 weken kreeg ik weer een alvleesklierontsteking. Over 2 weken stop ik met alle medicijnen en neem even een pauze tot de opvlamming weer komt. Ik vraag me af of er nog alternatieven zijn, heeft iemand hier ervaringen mee?

07-03-2012 | Man | 27
Auto-immuunziekte
Ik slikte hiervoor azathioprine (imuran), had geen last van bijwerkingen daarvan maar ging me ook niet beter voelen, bloedonderzoek heeft uitgewezen dat de imuran niet goed omgezet werd, dus kreeg ik puri-nethol voorgeschreven, de eerste paar dagen merkte ik er niet veel van maar daarna ben ik me al snel beter gaan voelen, ik ben gaan fitnessen, dat doe ik inmiddels 3x per[lees meer...] week, En nog belangrijker ik kon mijn werk weer oppakken. :D

20-01-2012 | Man | 24
Ziekte van Crohn
ik gebruik puri-nethol nu ongeveer 8 jaar, sindsdien heb ik 'bijna' geen last meer gehad van m'n crohn. qua bijwerkingen heb ik het meeste last van vermoeidheid, ik heb gemiddeld minstens 9u slaap per dag nodig. verder heb ik last van acné en snellere onsteking van m'n gewrichten. sinds ik puri nethol gebruik ben ik wel bijna nooit meer ziek van griep of andere dingen[lees meer...] waarvoor je binnen moet blijven.

22-10-2011 | Vrouw | 39
Crohn
ik slik purinethol nu sinds een week.1 dag 50 mg, twedde dag 100 mg. Ik neem het na het avond eten in. Ik kan dus nog niet zeggen of het werkt. Ik heb wel last van mogelijke bijwerkingen. Erge hoofdpijn, misselijk, last van maag, scheurtjes in mijn tong, gevoelige lippen, erg moe, constant gevoel van niet fit/ziek zijn, maar geen koorts. wiseelende buikpijn en keelpijn ko[lees meer...]mt en gaat.

Amoxicilline (551) - Antibiotica - penicillines breedspectrum