mercaptopurine

Ziekte van Crohn (41 meningen)
Colitis ulcerosa (16 meningen)
Leukemie (1 mening)

Behandelingen met nieuwe antikankermedicijnen worden te vaak onnodig stopgezet.

onderzoeker Christine Boers-Doets (11-09-2019)

16-12-2016 | Vrouw | 54
Ziekte van Crohn
Tot ruim 2 jaar geleden Puri-Nethol gebruikt, dosering weet ik niet meer maar de gevolgen wel!! Sinds 2000 ziekte van Crohn, alle medicijnen gebruikt zonder goede resultaten. 10 jaar Prednison geslikt samen met Remicade. Toen voor second opinion naar ander ziekenhuis gegaan, nieuwe specialist heeft me van de Prednison af gekregen, maar deze vervangen door Purinethol. Het[lees meer...] is toen best wat vooruit gegaan alleen gingen mijn bloedwaarden achteruit, trombocyten bloedplaatjes en leverwaarden. 2 jaar geleden in ziekenhuis opgenomen met ernstige buikklachten, veel onderzoek gedaan, foto's scans en echo's. Wat bleek was dat mijn mild ernstig vergroot is, lymfklieren in buikgebied opgezet, poortale hypertensie en spataderen in slokdarm. Nu 3 weken geleden een leverpunctie gehad, weer in ander ziekenhuis, en het is zo goed als zeker dat dit alles te maken heeft met het gebruik van Purinethol, bedankt fabrikant voor het vernielen van mijn lichaam!!

21-09-2016 | Man | 35
Ziekte van Crohn
Mijn zoon is al ruim 22 jaar bekend met deze ziekte tot begin augustus 4 x dgs Salofalk 500mgr geslikt en nu een flinke opvlamming gehad. Heeft nu een prednison schema 3 weken 30 mgr en daarna afbouwschema elke twee weken 5 mgr minder. daarnaast gebruikt hij pure-nethol 1 x dgs 50 mgr. De klachten zijn flink afgenomen, hij heeft alleen veel last van duizeligheid, is dit b[lees meer...]ij iemand bekend bij deze combinatie? Ik vraag dit in naam van mijn zoon, omdat hij het syndroom van down heeft.

19-06-2016 | Vrouw | 20
Ziekte van Crohn
Ik kwam er een jaar geleden achter dat ik de ziekte van croh heb. Ik ben 1 maand heel ziek geweest en kon niks meer. Nadat ik 1 week in het ziekenhuis heb gelegen, omdat ik zo verzwakt was en een aantal testen heb gedaan, kwam ik er achter dat ik de ziekte van crohn heb. Ze hebben mij toen prednison gegeven en dit werkte als een paardenmiddel. Ik kon binnen 2 dagen alles w[lees meer...]eer. Ik heb het middel nog 3 maanden lang moeten afbouwen. Ik ben ondertussen gestart met puri-nethol. In het begin gebruikte ik 2 pilletjes per dag, maar sinds januari 2016 hoef ik er maar 1 per dag. Ik heb sinds het ziekenhuis bezoek nergens meer last van gehad en kan alles eten en drinken. Dus het medicijn slaat goed bij mij aan!

20-05-2016 | Man | 54
mercaptopurine (75mg)
Colitis ulcerosa
Door de purinethol ben ik constant verkouden, maar voor de rest merk ik niet dat ik ziek ben. De keuze is dan snel gemaakt.

25-04-2016 | Vrouw | 29
Ziekte van Crohn
Ik slikte mercaptopurine om Crohn te onderdrukken. Mijn bloedbeeld werd steeds gecontroleerd, deze bleef goed. De Crohn bleef weg, maar na 4 jaar kreeg ik een herpesinfectie in mijn lever. Een zeer zeldzame en gevaarlijke aandoening. Wat ik wil zeggen, pas net als met babys, goed op met mensen met een koortslip als je immunosuppressiva gebruikt! Het kan fataal zijn.

18-02-2016 | Vrouw | 24
Ziekte van Crohn
Eind 2012 gediagnostiseerd met de ziekte van Crohn. Toentertijd met Azathioprine begonnen, maar tijdens het opbouwen van de dosis veel bijwerkingen gekregen en uiteindelijk een allergische reactie. Overstapt op puri-nethol. Eerst lange tijd 75mg per dag, maar nu wordt dat niet meer voldoende omgezet (te weinig van de wenselijke stof, en teveel van de stof die bijwerkingen [lees meer...]veroorzaakt). Dus nu 25mg puri-nethol en 100mg allopurinol (leverwaarden lijken op te lopen, dus dit is wellicht ook niet van lange duur). Ben erg vermoeid de laatste maanden voornamelijk, maar ook al behoorlijk sinds het starten met de puri-nethol (hoewel uiteraard nooit precies te stellen is hoeveel van die vermoeidheid te wijten is aan dit medicijn). Ik heb het een en ander aan huidproblemen die gerelateerd zouden kúnnen zijn aan puri-nethol (maar ook aan remicade, wat ik ook krijg). De (milde) Crohn gaat niet achteruit sinds ik puri-nethol gebruikt, dus dat is wel prima. Wel nog regelmatig perianale abcesvorming gehad, dus purinethol alleen was niet voldoende (vandaar de remicade).

30-12-2015 | Man | 34

06-10-2015 | Man | 20
Ziekte van Crohn
Ik gebruik dit medicijn vanaf het moment dat bij mij de ziekte van Crohn is vastgesteld, nu 2 jaar gelden. Ik heb vanaf dat moment geen opflammingen meer gehad.

29-09-2015 | Vrouw | 30
Ziekte van Crohn
Ik gebruik Purinethol sinds 2008 ivm ziekte van Crohn. In het begin last gehad van misselijkheid, nadat ik de medicijnen 's avonds ben gaan innemen (voor het slapen) is dit overgegaan. Helaas ondanks deze medicijnen recent toch weer geopereerd, daarom is de dosis inmiddels verhoogd van 1 naar 2 tabletten per dag.

27-08-2015 | Vrouw | 29
Ziekte van Crohn
Sinds het gebruik van dit medicijn heb ik niet meer zulke heftige opvlammingen. De crohn blijft rustig en ik voel mij een stuk beter! Zeer kleine tabletjes wat het innemen ook makkelijk maakt.

19-08-2015 | Vrouw | 37
Colitis ulcerosa
Waarschijnlijk heb ik door deze dosering verschillende bijwerkingen gekregen. De meest vervelende is misselijkheid, als ik ook maar iets onderneem en dan ook overgeven. Ik hoop dat nu met een lagere dosis het beter zal gaan. Ik denk echter wel dat dit niet voldoende is om een opvlamming te voorkomen. Nu maar wachten. Helaas kan ik nergens vinden hoe het herstel van de 25[lees meer...] mg teveel verloopt.

18-07-2015 | Man | 35
Ziekte van Crohn
Heb er zelf geen bijwerkingen van, maar helaas werkt het middel bij mij niet voldoende, dus nu een medicijn erbij.

16-04-2015 | Vrouw | 18
mercaptopurine (75mg)
Ziekte van Crohn
Ik slik puri-nethol voor de ziekte van Crohn het duurt ongeveer 3 maanden voordat je verschil gaat voelen, maar bij mij werkt het dus niet en voel ik zowat geen verschil dan in het begin erg jammer

15-03-2015 | Vrouw | 23
Colitis ulcerosa
Mijn ervaring met Puri-Nethol is slecht. Het medicijn gaf mij altijd misselijk zodra ik mijn maagbeschermer vergat in te nemen. Bovendien was mijn weerstand erg laag en was ik regelmatig verkouden of grieperig. Maar dat was nog te overzien. Belangrijker: mijn ontstekingen bleven opsteken gedurende het gebruik en ik was extreem vermoeid. Het voelde alsof ik watten in mijn h[lees meer...]oofd had en mijn ogen wogen zwaar. In de loop der tijd werd deze bijwerking zwaarder (de dosis werd verhoogd van 50 mg naar 75mg) tot ik nog maar maximaal 5 uur per dag (24 uur) wakker kon zijn waarvan ik mij maar 2 uur echt wakker voelde. Mijn hersens werkte nog maar op halve kracht, maar ben toch tot de conclusie gekomen dat het aan de Puri-Nethol lag. En ben per direct gestopt (met goedkeuren van de specialist). Een dag later voelde ik al verschil en de eerste dagen heb ik niet kunnen slapen van de energie die vrij kwam.

07-09-2014 | Man | 54
Ziekte van Crohn
Ik begon met Puri-Nethol omdat ik veel last had van Imuran. Na drie maanden kreeg ik enorme last van huiduitslag op mijn rug, schouders en armen: overal rode puntjes die verschrikkelijk jeukten. Een allergieonderzoek wees uit dat ik allergisch ben voor Puri_nethol. Toch doorgezet met slikken, omdat er geen echt alternatief zou zijn. De uitslag verdween na een paar maanden[lees meer...], maar ik was de hele dag door misselijk. Een jaar later kreeg ik weer een heftige opvlamming van Crohn. Bloedonderzoek wees uit dat de Puri-Nethol niet goed werd omgezet door mijn lever. Nu ben ik overgestapt op Metoject-injecties. Dat heeft weer andere bijwerkingen, maar ik voel me weer langzaam mens worden.

22-08-2014 | Vrouw | 25
mercaptopurine
Ziekte van Crohn
Twee weken geslikt. In het begin weinig tot niks gemerkt. Na ander halve week werd ik erg misselijk en kon geen eten meer ruiken. Spierpijn over mijn hele lichaam en geen energie meer. Na twee weken ging het mis koorts schoot omhoog in twee uur tijd naar 40 graden en uur later weer 35,5 te zijn. Op spoed terecht gekomen waar lever ontstoken bleek te zijn. Per direct ges[lees meer...]topt met dit medicijn.

Amoxicilline (551) - Antibiotica - penicillines breedspectrum