mercaptopurine

Ziekte van Crohn (38 meningen)
Colitis ulcerosa (16 meningen)
Leukemie (1 mening)

Behandelingen met nieuwe antikankermedicijnen worden te vaak onnodig stopgezet.

onderzoeker Christine Boers-Doets (11-09-2019)

20-05-2016 | Man | 54
mercaptopurine (75mg)
Colitis ulcerosa
Door de purinethol ben ik constant verkouden, maar voor de rest merk ik niet dat ik ziek ben. De keuze is dan snel gemaakt.

25-04-2016 | Vrouw | 29
Ziekte van Crohn
Ik slikte mercaptopurine om Crohn te onderdrukken. Mijn bloedbeeld werd steeds gecontroleerd, deze bleef goed. De Crohn bleef weg, maar na 4 jaar kreeg ik een herpesinfectie in mijn lever. Een zeer zeldzame en gevaarlijke aandoening. Wat ik wil zeggen, pas net als met babys, goed op met mensen met een koortslip als je immunosuppressiva gebruikt! Het kan fataal zijn.

18-02-2016 | Vrouw | 24
Ziekte van Crohn
Eind 2012 gediagnostiseerd met de ziekte van Crohn. Toentertijd met Azathioprine begonnen, maar tijdens het opbouwen van de dosis veel bijwerkingen gekregen en uiteindelijk een allergische reactie. Overstapt op puri-nethol. Eerst lange tijd 75mg per dag, maar nu wordt dat niet meer voldoende omgezet (te weinig van de wenselijke stof, en teveel van de stof die bijwerkingen [lees meer...]veroorzaakt). Dus nu 25mg puri-nethol en 100mg allopurinol (leverwaarden lijken op te lopen, dus dit is wellicht ook niet van lange duur). Ben erg vermoeid de laatste maanden voornamelijk, maar ook al behoorlijk sinds het starten met de puri-nethol (hoewel uiteraard nooit precies te stellen is hoeveel van die vermoeidheid te wijten is aan dit medicijn). Ik heb het een en ander aan huidproblemen die gerelateerd zouden kúnnen zijn aan puri-nethol (maar ook aan remicade, wat ik ook krijg). De (milde) Crohn gaat niet achteruit sinds ik puri-nethol gebruikt, dus dat is wel prima. Wel nog regelmatig perianale abcesvorming gehad, dus purinethol alleen was niet voldoende (vandaar de remicade).

30-12-2015 | Man | 34

06-10-2015 | Man | 20
Ziekte van Crohn
Ik gebruik dit medicijn vanaf het moment dat bij mij de ziekte van Crohn is vastgesteld, nu 2 jaar gelden. Ik heb vanaf dat moment geen opflammingen meer gehad.

29-09-2015 | Vrouw | 30
Ziekte van Crohn
Ik gebruik Purinethol sinds 2008 ivm ziekte van Crohn. In het begin last gehad van misselijkheid, nadat ik de medicijnen 's avonds ben gaan innemen (voor het slapen) is dit overgegaan. Helaas ondanks deze medicijnen recent toch weer geopereerd, daarom is de dosis inmiddels verhoogd van 1 naar 2 tabletten per dag.

27-08-2015 | Vrouw | 29
Ziekte van Crohn
Sinds het gebruik van dit medicijn heb ik niet meer zulke heftige opvlammingen. De crohn blijft rustig en ik voel mij een stuk beter! Zeer kleine tabletjes wat het innemen ook makkelijk maakt.

19-08-2015 | Vrouw | 37
Colitis ulcerosa
Waarschijnlijk heb ik door deze dosering verschillende bijwerkingen gekregen. De meest vervelende is misselijkheid, als ik ook maar iets onderneem en dan ook overgeven. Ik hoop dat nu met een lagere dosis het beter zal gaan. Ik denk echter wel dat dit niet voldoende is om een opvlamming te voorkomen. Nu maar wachten. Helaas kan ik nergens vinden hoe het herstel van de 25[lees meer...] mg teveel verloopt.

18-07-2015 | Man | 35
Ziekte van Crohn
Heb er zelf geen bijwerkingen van, maar helaas werkt het middel bij mij niet voldoende, dus nu een medicijn erbij.

16-04-2015 | Vrouw | 18
mercaptopurine (75mg)
Ziekte van Crohn
Ik slik puri-nethol voor de ziekte van Crohn het duurt ongeveer 3 maanden voordat je verschil gaat voelen, maar bij mij werkt het dus niet en voel ik zowat geen verschil dan in het begin erg jammer

15-03-2015 | Vrouw | 23
Colitis ulcerosa
Mijn ervaring met Puri-Nethol is slecht. Het medicijn gaf mij altijd misselijk zodra ik mijn maagbeschermer vergat in te nemen. Bovendien was mijn weerstand erg laag en was ik regelmatig verkouden of grieperig. Maar dat was nog te overzien. Belangrijker: mijn ontstekingen bleven opsteken gedurende het gebruik en ik was extreem vermoeid. Het voelde alsof ik watten in mijn h[lees meer...]oofd had en mijn ogen wogen zwaar. In de loop der tijd werd deze bijwerking zwaarder (de dosis werd verhoogd van 50 mg naar 75mg) tot ik nog maar maximaal 5 uur per dag (24 uur) wakker kon zijn waarvan ik mij maar 2 uur echt wakker voelde. Mijn hersens werkte nog maar op halve kracht, maar ben toch tot de conclusie gekomen dat het aan de Puri-Nethol lag. En ben per direct gestopt (met goedkeuren van de specialist). Een dag later voelde ik al verschil en de eerste dagen heb ik niet kunnen slapen van de energie die vrij kwam.

07-09-2014 | Man | 54
Ziekte van Crohn
Ik begon met Puri-Nethol omdat ik veel last had van Imuran. Na drie maanden kreeg ik enorme last van huiduitslag op mijn rug, schouders en armen: overal rode puntjes die verschrikkelijk jeukten. Een allergieonderzoek wees uit dat ik allergisch ben voor Puri_nethol. Toch doorgezet met slikken, omdat er geen echt alternatief zou zijn. De uitslag verdween na een paar maanden[lees meer...], maar ik was de hele dag door misselijk. Een jaar later kreeg ik weer een heftige opvlamming van Crohn. Bloedonderzoek wees uit dat de Puri-Nethol niet goed werd omgezet door mijn lever. Nu ben ik overgestapt op Metoject-injecties. Dat heeft weer andere bijwerkingen, maar ik voel me weer langzaam mens worden.

22-08-2014 | Vrouw | 25
Ziekte van Crohn
Twee weken geslikt. In het begin weinig tot niks gemerkt. Na ander halve week werd ik erg misselijk en kon geen eten meer ruiken. Spierpijn over mijn hele lichaam en geen energie meer. Na twee weken ging het mis koorts schoot omhoog in twee uur tijd naar 40 graden en uur later weer 35,5 te zijn. Op spoed terecht gekomen waar lever ontstoken bleek te zijn. Per direct ges[lees meer...]topt met dit medicijn.

13-08-2014 | Man | 63
Ziekte van Crohn
In april 2014 gestart met Entocort nadat de ziekte van Crohn was vastgesteld. Op 24 juni gestart met Puri-Nethol en tegelijkertijd de Entocort afbouwen. Op 1 juli kreeg ik diarree wat niet meer ophield. 6 juli gestopt met Puri-Nethol. Terwijl de diarree minder werd heb ik op advies van de MDL-arts de Puri-Nethol weer gestart. Ik was nog steeds beroerd van de diarree toe[lees meer...]n ik binnen 3 dagen zeer hoge koorts kreeg (40.5) die in twee uren terugklapte naar 35.6 Ik ben weer gestopt met de Puri-Nethol. Toen was ik echt ziek. Met deze ondertemperatuur ben ik in het ziekenhuis opgenomen. Daar bleek dat ik een Alvleesklierontsteking had en de lever was fors ontregeld. Ik zit nu nog in de fase dat mijn lichaam even van deze "aanslag" op moet knappen voordat ik van de MDL-arts een alternatief krijg.

22-07-2014 | Man | 43
Ziekte van Crohn
Ik slik nu ongeveer 2 jaar dit medicijn. Het eerste jaar 50 mg per dag. Ik had geen bijwerkingen en het ging erg goed. Na een jaar kreeg ik een opvlamming en kwam met uitdrogingsverschijnselen in het ziekenhuis terecht. Op advies van mijn MDL arts heb ik de dosis verhoogt naar 75 mg per dag. Ik neem ze voor het eten in. Sinds die tijd heb ik bijna geen last van mijn darm[lees meer...]en, alleen ben ik ontzettend moe. Op advies van mijn MDL krijg ik nu om de zes weken ook een B12 injectie. Deze helpt wel iets, maar niet voldoende om echt goed te kunnen functioneren. Ik heb ook nog een periode acupunctuur geprobeerd, maar dat heeft het niet verbetert. Graag hoor ik van mensen die vooral last hebben (gehad) van vermoeidheid en hoe ze hier mee zijn omgegaan. Ik wil en kan deze bijwerking nog niet accepteren.

07-07-2014 | Man | 66
Ziekte van Crohn
Ik heb 42 jaar de ziekte van Crohn. Toen ik 18 jaar was zijn de eerste klachten gekomen. Dit heeft tot mijn 24e geduurd voordat men er achter kwam dat het een Crohn was. De eerste 7 jaar waren heftig en Salosoprine geslikt. Hierna (31 jaar oud) hebben ze me geopereerd. 45cm dikke en dunne darm verwijdert. Hierna heb ik zelf 25 jaar zonder medicijnen gedokterd. 10 jaar [lees meer...]geleden ging het slecht. Toen kreeg ik prednisolon. Doordat ik een dunne huid kreeg zijn we overgestapt naar Puri-nethol. Nu voel ik me prima en heb soms een misselijk gevoel wat ik oplos door een banaan te eten

Amoxicilline / Clavulaanzuur (422) - Antibiotica - penicillines breedspectrum