Ervaringen met Puri-Nethol

mercaptopurine

Ziekte van Crohn (44 meningen)
Colitis ulcerosa (16 meningen)
Leukemie (1 mening)

Behandelingen met nieuwe antikankermedicijnen worden te vaak onnodig stopgezet.

onderzoeker Christine Boers-Doets (11-09-2019)

27-08-2015 | Vrouw | 29
Ziekte van Crohn
Sinds het gebruik van dit medicijn heb ik niet meer zulke heftige opvlammingen. De crohn blijft rustig en ik voel mij een stuk beter! Zeer kleine tabletjes wat het innemen ook makkelijk maakt.

19-08-2015 | Vrouw | 37
Colitis ulcerosa
Waarschijnlijk heb ik door deze dosering verschillende bijwerkingen gekregen. De meest vervelende is misselijkheid, als ik ook maar iets onderneem en dan ook overgeven. Ik hoop dat nu met een lagere dosis het beter zal gaan. Ik denk echter wel dat dit niet voldoende is om een opvlamming te voorkomen. Nu maar wachten. Helaas kan ik nergens vinden hoe het herstel van de 25[lees meer...] mg teveel verloopt.

16-04-2015 | Vrouw | 18
mercaptopurine (75mg)
Ziekte van Crohn
Ik slik puri-nethol voor de ziekte van Crohn het duurt ongeveer 3 maanden voordat je verschil gaat voelen, maar bij mij werkt het dus niet en voel ik zowat geen verschil dan in het begin erg jammer

15-03-2015 | Vrouw | 23
Colitis ulcerosa
Mijn ervaring met Puri-Nethol is slecht. Het medicijn gaf mij altijd misselijk zodra ik mijn maagbeschermer vergat in te nemen. Bovendien was mijn weerstand erg laag en was ik regelmatig verkouden of grieperig. Maar dat was nog te overzien. Belangrijker: mijn ontstekingen bleven opsteken gedurende het gebruik en ik was extreem vermoeid. Het voelde alsof ik watten in mijn h[lees meer...]oofd had en mijn ogen wogen zwaar. In de loop der tijd werd deze bijwerking zwaarder (de dosis werd verhoogd van 50 mg naar 75mg) tot ik nog maar maximaal 5 uur per dag (24 uur) wakker kon zijn waarvan ik mij maar 2 uur echt wakker voelde. Mijn hersens werkte nog maar op halve kracht, maar ben toch tot de conclusie gekomen dat het aan de Puri-Nethol lag. En ben per direct gestopt (met goedkeuren van de specialist). Een dag later voelde ik al verschil en de eerste dagen heb ik niet kunnen slapen van de energie die vrij kwam.

22-08-2014 | Vrouw | 25
Ziekte van Crohn
Twee weken geslikt. In het begin weinig tot niks gemerkt. Na ander halve week werd ik erg misselijk en kon geen eten meer ruiken. Spierpijn over mijn hele lichaam en geen energie meer. Na twee weken ging het mis koorts schoot omhoog in twee uur tijd naar 40 graden en uur later weer 35,5 te zijn. Op spoed terecht gekomen waar lever ontstoken bleek te zijn. Per direct ges[lees meer...]topt met dit medicijn.

15-04-2014 | Vrouw | 24
Ziekte van Crohn
Een jaar geleden begon ik met de Purinethol, de klachten bleven aanwezig. Dus ben toen begonnen met allopurinol als toevoeging. In deze combinatie was de purinethol effectief en zit ik gelukkig al een tijdje in de remissie fase. Ik ervaar het als vervelend dat ik soms erge last heb van mijn tandvlees, rode vlekjes krijg op mijn huid en haaruitval.. Ik ben niet vaak ziek ge[lees meer...]lukkig, maar als ik een griepje heb, is deze wel even wat intenser dan hiervoor.

04-03-2014 | Vrouw | 25
Ziekte van Crohn
Ik slik het nu bijna 2 maanden, ik heb de eerste paar weken erg veel last gehad van hoofdpijn en ik heb 2 weken plat gelegen van de koorts/griep en gewrichtspijn... Nu wat weken later begint de misselijkheid te komen en heb nog steeds regelmatig last van hoofdpijn. Ook ben ik erg energieloos, maar ik weet niet of dit door de medicijnen of de Crohn komt... Ik slik het braa[lees meer...]f door in de hoop dat de bijwerkingen snel verdwijnen en ik weer energievol en 'gezond' door het leven kan!

20-02-2014 | Vrouw | 25
Crohn
Ik heb de ziekte van Crohn, en heb sinds kort puri nethol voorgeschreven gekregen. Ik moet anderhalve pil in 1 keer innemen, 75 mg dus in totaal. Op het moment dat het begint in te werken, heb ik een ernstige pijn . Mijn hele romp doet pijn , het lijkt alsof mijn ingewanden dikker worden opzwellen, en alsof het niet meer in mijn borstkast past, ik kan niet meer lope[lees meer...]n, zak door mijn knieen heen, al mijn gewrichten doen pijn. Ik heb dan letterlijk het gevoel dat ik dood ga, en kan me geen houding geven omdat het zo een pijn doet.

17-12-2013 | Vrouw | 28
Colitis ulcerosa
Ik gebruik het nu een jaar en ben tevreden over de effectiviteit. Ik heb sindsdien geen opvlammingen meer gehad. Wel merk ik ook dat mijn huid extreem droog en dun is en dat ik in de zon rode vlekken/blaasjes in mijn gezicht krijg. Volgens de dermatoloog is niet te zeggen dat dit door dit medicijn komt, maar zo aan eerdere reacties te lezen hebben meer mensen daar last va[lees meer...]n en lijkt het verband te hebben. Weerstand blijft wel aan de lage kant, maar het is goed vol te houden in vergelijking met de periode van opvlammingen! Ik gebruik het samen met pentasa en neem alles in de ochtend in, geen last van mijn maag.

10-12-2013 | Vrouw | 45
Ziekte van Crohn
Vrijdag 6/12 kreeg ik deze medicijnen van mijn MDL arts, had er al gelijk een raar gevoel bij ivm alle bijwerkingen Ben heel het weekend op google bezig geweest en kwam toen hier Na het lezen van al jullie ervaringen werden over het algemeen mijn gevoelens bevestigd Ik ben tot de conclusie gekomen om het niet te gebruiken, het medicijn lijkt hier erger dan de kwaal [lees meer...]Heb mijn MDL arts al op de hoogte gesteld van mijn besluit

22-02-2013 | Vrouw | 50
Colitis ulcerosa
Vervelende bijwerkingen in hoofdzaak energiebeperking. Verder vermoedelijk ook eczeem, maar moeilijk aantoonbaar want werkt ook op je weerstand. Nu al 1 maand onafgebroken ziek, weinig cu maar infectie op de rug, oorontsteking dan de andere kant en nu weer snipverkouden, her en der eczeem. Soms zou ik ermee willen stoppen, maar dan komt de cu direct terug. Ik ga proberen o[lees meer...]m de dag 1 tablet te slikken, goed logboek bijhouden, eens kijken hoe dit zich verhoudt. Heeft iemand hier ervaring mee met deze methode. Mdl-arts was net overtuigd maar mocht het wel proberen.

05-10-2012 | Vrouw | 18
Ziekte van Crohn
Ik weet nu een half jaar dat ik de ziekte van crohn heb. Mijn MDL arts heeft mij eerst entocort gegeven en daarna puri nethol zodat ik de entocort geleidelijk kan afbouwen. De eerste keer dat ik puri nethol slikte kreeg ik na 2 weken een alvleesklierontsteking. Toen mocht ik na 2 maanden met een andere dosering beginnen. Ik slikte toen een kwart pilletje met een medicijn t[lees meer...]egen de bijwerkingen (allopurinol). Na 2 weken kreeg ik weer een alvleesklierontsteking. Over 2 weken stop ik met alle medicijnen en neem even een pauze tot de opvlamming weer komt. Ik vraag me af of er nog alternatieven zijn, heeft iemand hier ervaringen mee?

22-10-2011 | Vrouw | 39
Crohn
ik slik purinethol nu sinds een week.1 dag 50 mg, twedde dag 100 mg. Ik neem het na het avond eten in. Ik kan dus nog niet zeggen of het werkt. Ik heb wel last van mogelijke bijwerkingen. Erge hoofdpijn, misselijk, last van maag, scheurtjes in mijn tong, gevoelige lippen, erg moe, constant gevoel van niet fit/ziek zijn, maar geen koorts. wiseelende buikpijn en keelpijn ko[lees meer...]mt en gaat.

22-03-2011 | Vrouw | 43
Colitis Ulcerosa
Inderdaad de eerste 2 mnd enigszins misselijk, ook wel wat last van haaruitval gehad. Maar naarmate je het langer gebruikt ga je je steeds beter voelen. Ups en downs qua fitheid en wel veel last van ietwat branderige rode vlekken in het gezicht wanneer je in de zon komt ook wanneer de zon minder fel is in de winter. Heb sinds het gebruik van Purinethol geen opvlamming meer[lees meer...] gehad.

08-02-2011 | Vrouw | 31
Crohn
Ik gebruik de puri-nethol, nu 2,5 jaar. En het helpt goed, geen opvlamming meer gehad gelukkig. Ik slik hem 's avonds na t avondeten, op advies van mijn internist, omdat ie dan beter te verdragen is. Heb wel enkele bijwerking: zoals erg gevoellige huid en ontstekingen van de huid. Maar als dat weer zo'n hevige opvlamming kan voorkomen, ben ik voor!!!

30-10-2010 | Vrouw
Colitus ulserosa