Ervaringen met Puri-Nethol

mercaptopurine

Ziekte van Crohn (44 meningen)
Colitis ulcerosa (16 meningen)
Leukemie (1 mening)

Behandelingen met nieuwe antikankermedicijnen worden te vaak onnodig stopgezet.

onderzoeker Christine Boers-Doets (11-09-2019)

07-07-2014 | Man | 66
Ziekte van Crohn
Ik heb 42 jaar de ziekte van Crohn. Toen ik 18 jaar was zijn de eerste klachten gekomen. Dit heeft tot mijn 24e geduurd voordat men er achter kwam dat het een Crohn was. De eerste 7 jaar waren heftig en Salosoprine geslikt. Hierna (31 jaar oud) hebben ze me geopereerd. 45cm dikke en dunne darm verwijdert. Hierna heb ik zelf 25 jaar zonder medicijnen gedokterd. 10 jaar [lees meer...]geleden ging het slecht. Toen kreeg ik prednisolon. Doordat ik een dunne huid kreeg zijn we overgestapt naar Puri-nethol. Nu voel ik me prima en heb soms een misselijk gevoel wat ik oplos door een banaan te eten

30-06-2014 | Man | 49
Ziekte van Crohn
Ik gebruik Puri-Nethol nu zeker al 6 jaar zonder dit medicijn zijn mijn darmen totaal 'out-of-control'. Ik heb eigenlijk nooit last van bijwerkingen gehad. Voor dit medicijn kreeg ik eerst prednisol om de darmen in het gareel te krijgen, maar die geven wel als bijwerking dat je flink aankomt en opzwelt. Mijn behandelend arts heeft in 2010 een keer voorgesteld om het gebrui[lees meer...]k af te bouwen en er vervolgens mee te stoppen (omdat het zo goed ging, ik had al tijden geen klachten meer). Prompt 3 maanden later begon het hele feest met diarree en bloed in de ontlasting weer opnieuw. Dus weer prednisol en terug aan de puri-nethol. Toen ging alles weer goed. Vorig jaar stelde hij weer voor om af te bouwen: Ik heb beleefd geweigerd. Ik vind het prima zo, 2 pilletjes per dag en nergens last van!

07-05-2014 | Man | 33
Ziekte van Crohn
Nam eerst 50mg per dag. Door prednisol kuur ervoor en het feit dat ik tegelijk gestopt ben met roken, ben ik in 6 weken 11kg aangekomen. Ik ging van 63kg naar 74kg. Neem nu 75mg per dag. De meest vervelende bijwerking is misselijkheid. Zo gauw ik wakker word, moet ik snel iets drinken of eten om de kotsneigingen tegen te houden. De misselijkheid komt terug om de paar uur [lees meer...]maar gelukkig helpt het enigszins als ik veel (water) drink. Daarnaast ben ik ook snel en vaak moe maar dat vind ik een minder storende bijwerking.

28-08-2013 | Man | 48
Ziekte van Crohn
Bijna 20 jaar geleden werd bij mij Crohn vastgesteld. Al die tijd heb ik op het milde medicijn mezalazine (Pentase) kunnen leven, volgens mij dankzij het koolhydraat- en suikervrije dieet wat ik volg (google op Special Carbonhydrate Diet). Maar dit jaar ging het toch mis. De specialist gaf me Puri-Nethol en dat slik ik nu een maand. De ergste bijwerking die ik ervaar is pi[lees meer...]jn in al mijn spieren. Wanneer ik zit en niets hoef te doen dan gaat het prima, maar als ik in actie moet komen dan lijkt het alsof ik zwaar gesport heb en de warming up overgelagen heb. Ik voel me niet misselijk - zoals anderen - maar wel duizelig. Met een paracetamol erbij gaat het redelijk, maar fijn is het niet. Ik zou graag meer reacties zijn van mensen die Puri-Nethol al heel lang slikken. Worden de bijwerkingen minder?

07-03-2012 | Man | 27
Auto-immuunziekte
Ik slikte hiervoor azathioprine (imuran), had geen last van bijwerkingen daarvan maar ging me ook niet beter voelen, bloedonderzoek heeft uitgewezen dat de imuran niet goed omgezet werd, dus kreeg ik puri-nethol voorgeschreven, de eerste paar dagen merkte ik er niet veel van maar daarna ben ik me al snel beter gaan voelen, ik ben gaan fitnessen, dat doe ik inmiddels 3x per[lees meer...] week, En nog belangrijker ik kon mijn werk weer oppakken. :D

20-01-2012 | Man | 24
Ziekte van Crohn
ik gebruik puri-nethol nu ongeveer 8 jaar, sindsdien heb ik 'bijna' geen last meer gehad van m'n crohn. qua bijwerkingen heb ik het meeste last van vermoeidheid, ik heb gemiddeld minstens 9u slaap per dag nodig. verder heb ik last van acné en snellere onsteking van m'n gewrichten. sinds ik puri nethol gebruik ben ik wel bijna nooit meer ziek van griep of andere dingen[lees meer...] waarvoor je binnen moet blijven.

26-09-2010 | Man
Colitus Ulcerosa
Slik puri nethol nog niet zo lang (2,5 maand). Heb sindsdien wel last van allerlei kwaaltjes, maar weet niet zeker of ze te maken hebben met bijwerking van puri nethol of met de verlaagde weerstsand.

11-05-2010 | Man
Auto Immuun hepatitus

22-03-2010 | Man
Leukemie (ALL)
Puri-Nethol wordt gebruikt om de aanmaak van witte bloedlichaampjes te remmen. In het begin had ik veel last van misselijkheid, maar dat gaat na verloop van de tijd weg.

15-02-2010 | Man
De ziekte van Crohn
Net begonnen.

17-07-2023 | Vrouw | 38
mercaptopurine (20mg/ml)
Ziekte van Crohn
Ik heb dit medicijn vorig jaar september gekregen voor de ziekte van Crohn. Ik ben er nog steeds erg blij mee. In alle opzichten ging ik vooruit en ondanks dat dit medicijn een verminderde weerstand veroorzaakt, voel ik me juist heel sterk en ben bijna nooit meer ziek. Ik sport zelfs weer 4 keer in de week. Wel heb ik vlagen van vermoeidheid, maar dat hoort een beetje ook [lees meer...]bij de ziekte en probeer ik te accepteren. Later dan half tien zal het bij mij niet gauw worden. Ik was heel huiverig om dit medicijn te gaan gebruiken, maar ik ben blij dat ik het heb gedaan. Hiervoor al vanalles geprobeerd, maar voor mij werkt dit heel goed. Dus ik raad je aan het sowieso te proberen!

12-05-2023 | Vrouw | 26
Ziekte van Crohn
Medicijn gekregen voor behandeling van Crohn. Eerste 2 weken met opbouwen vlagen van erge misselijkheid. Daarna leek het bij te trekken en voelde ik me op volledige dosis 2 weken prima. Plots erge hoofdpijn en maagpijn (dacht ik). Na aanhoudende erge pijn naar de huisartsenpost in het weekend, CRP niet verhoogd, dus doorslikken en maandag contact met MDL verpleegkundige. T[lees meer...]och bloed gaan prikken, bleek de waarde van mijn alvleesklier 10x te hoog te zijn. Dus toch een alvleesklierontsteking. Week lang moeten uitzieken en direct moeten stoppen met de purinethol. Vanaf volgende week starten met de thiosix. Is bekend dat deze minder bijwerkingen geeft maar wordt niet vergoed door de verzekeraar, mits je niet goed reageert op de purinethol.

22-09-2022 | Vrouw | 30
Ziekte van Crohn
Begonnen met 1 pil van 50 mg. Na 4 dagen kreeg in een heel benauwd gevoel in mijn borstkas alsof mijn hart eruit ging springen. Hele hoge hartslag. Mijn lijf begon te verkrampen en kon amper lopen, liggen en of zitten. In overleg een week gestopt en daarna met een halve pil weer opnieuw begonnen. Klachten kwamen in lichte mate terug. Na een week met de halve dosis weer op [lees meer...]een hele pil. Na 2 dagen waren alle klachten weer terug zoals de eerste week. In overleg gestopt. Dit is niet mijn medicijn.

04-06-2022 | Vrouw | 27
Ziekte van Crohn
Door alle ervaringen hier was ik erg huiverig om te starten met puri-nethol, maar na veel twijfelen toch maar gestart. ik gebruik het nu al een tijdje 100mg per dag in de ochtend, en tot nu toe geen bijwerkingen. bloedwaarden zijn steeds goed, en Crohn is rustig op het moment.

21-02-2022 | Vrouw | 41
Ziekte van Crohn
Ik gebruik purinethol nu 4 maanden als onderhoudsmedicijn voor mijn Crohn. Ik neem het nu voor het slapen gaan in ipv na het opstaan, omdat ik er misselijk van werd. Wel wat last van bijwerkingen. Spierpijn, alsof je een marathon hebt gelopen. En ook last van mijn gewrichten. Heb de laatste tijd veel last van vaginale schimmelinfectie en ook van een koortslip . Contact me[lees meer...]t het ziekenhuis gehad en zij zeiden dat het geen bijwerking is van het medicijn. Maar het lijkt mij doordat je afweer vermindert je veel eerder last krijgt van dergelijke infecties. Dus geen bijwerking maar een bijkomstigheid. (Hebben andere hier ook last van?) Medicatie doet wel goed zijn werk, dat is dan wel weer een voordeel.

08-10-2021 | Vrouw | 55
Ziekte van Crohn
Ik zou aanstaande maandag moeten beginnen….maar ik twijfel zo ik lees zoveel over dit medicijn veel negatief dus twijfel zo….ik wil het eigenlijk niet!Waar doe ik nou goed aan?