mercaptopurine

Ziekte van Crohn (38 meningen)
Colitis ulcerosa (16 meningen)
Leukemie (1 mening)

Behandelingen met nieuwe antikankermedicijnen worden te vaak onnodig stopgezet.

onderzoeker Christine Boers-Doets (11-09-2019)

28-09-2009 | Vrouw
Crohn + SLE
Heb allergie/jeuk in de oren ervan, binnenin tot sternum. Huidzwakte en koorts

16-03-2021 | Vrouw | 52
mercaptopurine (20mg/ml)
Colitis ulcerosa
Toxische waarden bleven veel te hoog, ondanks minderen van de medicatie

30-12-2015 | Man | 34

19-08-2015 | Vrouw | 37
Colitis ulcerosa
Waarschijnlijk heb ik door deze dosering verschillende bijwerkingen gekregen. De meest vervelende is misselijkheid, als ik ook maar iets onderneem en dan ook overgeven. Ik hoop dat nu met een lagere dosis het beter zal gaan. Ik denk echter wel dat dit niet voldoende is om een opvlamming te voorkomen. Nu maar wachten. Helaas kan ik nergens vinden hoe het herstel van de 25[lees meer...] mg teveel verloopt.

15-04-2014 | Vrouw | 24
Ziekte van Crohn
Een jaar geleden begon ik met de Purinethol, de klachten bleven aanwezig. Dus ben toen begonnen met allopurinol als toevoeging. In deze combinatie was de purinethol effectief en zit ik gelukkig al een tijdje in de remissie fase. Ik ervaar het als vervelend dat ik soms erge last heb van mijn tandvlees, rode vlekjes krijg op mijn huid en haaruitval.. Ik ben niet vaak ziek ge[lees meer...]lukkig, maar als ik een griepje heb, is deze wel even wat intenser dan hiervoor.

28-08-2013 | Man | 48
Ziekte van Crohn
Bijna 20 jaar geleden werd bij mij Crohn vastgesteld. Al die tijd heb ik op het milde medicijn mezalazine (Pentase) kunnen leven, volgens mij dankzij het koolhydraat- en suikervrije dieet wat ik volg (google op Special Carbonhydrate Diet). Maar dit jaar ging het toch mis. De specialist gaf me Puri-Nethol en dat slik ik nu een maand. De ergste bijwerking die ik ervaar is pi[lees meer...]jn in al mijn spieren. Wanneer ik zit en niets hoef te doen dan gaat het prima, maar als ik in actie moet komen dan lijkt het alsof ik zwaar gesport heb en de warming up overgelagen heb. Ik voel me niet misselijk - zoals anderen - maar wel duizelig. Met een paracetamol erbij gaat het redelijk, maar fijn is het niet. Ik zou graag meer reacties zijn van mensen die Puri-Nethol al heel lang slikken. Worden de bijwerkingen minder?

21-03-2010 | Vrouw
Crohn
Ik heb er heel veel bijwerkingen van. Ben ontzettend moe. Wil overschakelen naar iets anders want ben echt niet tevreden. de crohn wordt wel onderdrukt maar ten koste van veel andere dingen...

24-09-2009 | Vrouw
Colitis ulcerosa
Duurt minimaal 3 maanden voordat het gaat werken. De bijwerkingen werken wel direct. Is dus even flink doorbijten.

08-10-2021 | Vrouw | 55
Ziekte van Crohn
Ik zou aanstaande maandag moeten beginnen….maar ik twijfel zo ik lees zoveel over dit medicijn veel negatief dus twijfel zo….ik wil het eigenlijk niet!Waar doe ik nou goed aan?

18-02-2016 | Vrouw | 24
Ziekte van Crohn
Eind 2012 gediagnostiseerd met de ziekte van Crohn. Toentertijd met Azathioprine begonnen, maar tijdens het opbouwen van de dosis veel bijwerkingen gekregen en uiteindelijk een allergische reactie. Overstapt op puri-nethol. Eerst lange tijd 75mg per dag, maar nu wordt dat niet meer voldoende omgezet (te weinig van de wenselijke stof, en teveel van de stof die bijwerkingen [lees meer...]veroorzaakt). Dus nu 25mg puri-nethol en 100mg allopurinol (leverwaarden lijken op te lopen, dus dit is wellicht ook niet van lange duur). Ben erg vermoeid de laatste maanden voornamelijk, maar ook al behoorlijk sinds het starten met de puri-nethol (hoewel uiteraard nooit precies te stellen is hoeveel van die vermoeidheid te wijten is aan dit medicijn). Ik heb het een en ander aan huidproblemen die gerelateerd zouden kúnnen zijn aan puri-nethol (maar ook aan remicade, wat ik ook krijg). De (milde) Crohn gaat niet achteruit sinds ik puri-nethol gebruikt, dus dat is wel prima. Wel nog regelmatig perianale abcesvorming gehad, dus purinethol alleen was niet voldoende (vandaar de remicade).

29-09-2015 | Vrouw | 30
Ziekte van Crohn
Ik gebruik Purinethol sinds 2008 ivm ziekte van Crohn. In het begin last gehad van misselijkheid, nadat ik de medicijnen 's avonds ben gaan innemen (voor het slapen) is dit overgegaan. Helaas ondanks deze medicijnen recent toch weer geopereerd, daarom is de dosis inmiddels verhoogd van 1 naar 2 tabletten per dag.

18-07-2015 | Man | 35
Ziekte van Crohn
Heb er zelf geen bijwerkingen van, maar helaas werkt het middel bij mij niet voldoende, dus nu een medicijn erbij.

16-04-2015 | Vrouw | 18
mercaptopurine (75mg)
Ziekte van Crohn
Ik slik puri-nethol voor de ziekte van Crohn het duurt ongeveer 3 maanden voordat je verschil gaat voelen, maar bij mij werkt het dus niet en voel ik zowat geen verschil dan in het begin erg jammer

07-05-2014 | Man | 33
Ziekte van Crohn
Nam eerst 50mg per dag. Door prednisol kuur ervoor en het feit dat ik tegelijk gestopt ben met roken, ben ik in 6 weken 11kg aangekomen. Ik ging van 63kg naar 74kg. Neem nu 75mg per dag. De meest vervelende bijwerking is misselijkheid. Zo gauw ik wakker word, moet ik snel iets drinken of eten om de kotsneigingen tegen te houden. De misselijkheid komt terug om de paar uur [lees meer...]maar gelukkig helpt het enigszins als ik veel (water) drink. Daarnaast ben ik ook snel en vaak moe maar dat vind ik een minder storende bijwerking.

04-03-2014 | Vrouw | 25
Ziekte van Crohn
Ik slik het nu bijna 2 maanden, ik heb de eerste paar weken erg veel last gehad van hoofdpijn en ik heb 2 weken plat gelegen van de koorts/griep en gewrichtspijn... Nu wat weken later begint de misselijkheid te komen en heb nog steeds regelmatig last van hoofdpijn. Ook ben ik erg energieloos, maar ik weet niet of dit door de medicijnen of de Crohn komt... Ik slik het braa[lees meer...]f door in de hoop dat de bijwerkingen snel verdwijnen en ik weer energievol en 'gezond' door het leven kan!

17-12-2013 | Vrouw | 28
Colitis ulcerosa
Ik gebruik het nu een jaar en ben tevreden over de effectiviteit. Ik heb sindsdien geen opvlammingen meer gehad. Wel merk ik ook dat mijn huid extreem droog en dun is en dat ik in de zon rode vlekken/blaasjes in mijn gezicht krijg. Volgens de dermatoloog is niet te zeggen dat dit door dit medicijn komt, maar zo aan eerdere reacties te lezen hebben meer mensen daar last va[lees meer...]n en lijkt het verband te hebben. Weerstand blijft wel aan de lage kant, maar het is goed vol te houden in vergelijking met de periode van opvlammingen! Ik gebruik het samen met pentasa en neem alles in de ochtend in, geen last van mijn maag.