Ervaringen met Puri-Nethol

mercaptopurine

Ziekte van Crohn (44 meningen)
Colitis ulcerosa (16 meningen)
Leukemie (1 mening)

Behandelingen met nieuwe antikankermedicijnen worden te vaak onnodig stopgezet.

onderzoeker Christine Boers-Doets (11-09-2019)

07-05-2014 | Man | 33
Ziekte van Crohn
Nam eerst 50mg per dag. Door prednisol kuur ervoor en het feit dat ik tegelijk gestopt ben met roken, ben ik in 6 weken 11kg aangekomen. Ik ging van 63kg naar 74kg. Neem nu 75mg per dag. De meest vervelende bijwerking is misselijkheid. Zo gauw ik wakker word, moet ik snel iets drinken of eten om de kotsneigingen tegen te houden. De misselijkheid komt terug om de paar uur [lees meer...]maar gelukkig helpt het enigszins als ik veel (water) drink. Daarnaast ben ik ook snel en vaak moe maar dat vind ik een minder storende bijwerking.

04-03-2014 | Vrouw | 25
Ziekte van Crohn
Ik slik het nu bijna 2 maanden, ik heb de eerste paar weken erg veel last gehad van hoofdpijn en ik heb 2 weken plat gelegen van de koorts/griep en gewrichtspijn... Nu wat weken later begint de misselijkheid te komen en heb nog steeds regelmatig last van hoofdpijn. Ook ben ik erg energieloos, maar ik weet niet of dit door de medicijnen of de Crohn komt... Ik slik het braa[lees meer...]f door in de hoop dat de bijwerkingen snel verdwijnen en ik weer energievol en 'gezond' door het leven kan!

17-12-2013 | Vrouw | 28
Colitis ulcerosa
Ik gebruik het nu een jaar en ben tevreden over de effectiviteit. Ik heb sindsdien geen opvlammingen meer gehad. Wel merk ik ook dat mijn huid extreem droog en dun is en dat ik in de zon rode vlekken/blaasjes in mijn gezicht krijg. Volgens de dermatoloog is niet te zeggen dat dit door dit medicijn komt, maar zo aan eerdere reacties te lezen hebben meer mensen daar last va[lees meer...]n en lijkt het verband te hebben. Weerstand blijft wel aan de lage kant, maar het is goed vol te houden in vergelijking met de periode van opvlammingen! Ik gebruik het samen met pentasa en neem alles in de ochtend in, geen last van mijn maag.

10-12-2013 | Vrouw | 45
Ziekte van Crohn
Vrijdag 6/12 kreeg ik deze medicijnen van mijn MDL arts, had er al gelijk een raar gevoel bij ivm alle bijwerkingen Ben heel het weekend op google bezig geweest en kwam toen hier Na het lezen van al jullie ervaringen werden over het algemeen mijn gevoelens bevestigd Ik ben tot de conclusie gekomen om het niet te gebruiken, het medicijn lijkt hier erger dan de kwaal [lees meer...]Heb mijn MDL arts al op de hoogte gesteld van mijn besluit

22-02-2013 | Vrouw | 50
Colitis ulcerosa
Vervelende bijwerkingen in hoofdzaak energiebeperking. Verder vermoedelijk ook eczeem, maar moeilijk aantoonbaar want werkt ook op je weerstand. Nu al 1 maand onafgebroken ziek, weinig cu maar infectie op de rug, oorontsteking dan de andere kant en nu weer snipverkouden, her en der eczeem. Soms zou ik ermee willen stoppen, maar dan komt de cu direct terug. Ik ga proberen o[lees meer...]m de dag 1 tablet te slikken, goed logboek bijhouden, eens kijken hoe dit zich verhoudt. Heeft iemand hier ervaring mee met deze methode. Mdl-arts was net overtuigd maar mocht het wel proberen.

22-10-2011 | Vrouw | 39
Crohn
ik slik purinethol nu sinds een week.1 dag 50 mg, twedde dag 100 mg. Ik neem het na het avond eten in. Ik kan dus nog niet zeggen of het werkt. Ik heb wel last van mogelijke bijwerkingen. Erge hoofdpijn, misselijk, last van maag, scheurtjes in mijn tong, gevoelige lippen, erg moe, constant gevoel van niet fit/ziek zijn, maar geen koorts. wiseelende buikpijn en keelpijn ko[lees meer...]mt en gaat.

26-09-2010 | Man
Colitus Ulcerosa
Slik puri nethol nog niet zo lang (2,5 maand). Heb sindsdien wel last van allerlei kwaaltjes, maar weet niet zeker of ze te maken hebben met bijwerking van puri nethol of met de verlaagde weerstsand.

08-04-2010 | Vrouw
Crohn
het is een goed middel tijdens de opvlammingen en later als onderhoud, maar na een langere periode van inname kwam er steeds meer vermoeidheid en heftige haaruitval. dat zou nu voor mij een reden zijn om naar een ander medicijn te vragen.

24-03-2010 | Vrouw
Ziekte van crohn
Ik heb sinds ik het slik haaruitval, misselijk al wat dat nu wat minder, voel me moe heb last van brandende ogen en heb bloedarmoede gekregen.

21-03-2010 | Vrouw
Ziekte van crohn
ik ben er momenteel net 1 week mee bezig. het enige wat ik er over kan zeggen..is met 1 woord k*t medicatie ik heb echt super veel last van de bijwerkingen. hooftpijn-misselijk-duizellig-braken ik ben momenteel ook arbeids ongeschikt kan niet werken hier door!

16-03-2010 | Vrouw
Ziekte van crohn
Ik heb dit medicijn eerder geslikt en dacht er na twee maanden bijwerkingen van de krijgen, flinke last van de crohn en overgeven. Echter dacht mijn arts dat dit onmogelijk was na twee maanden, bijwerkingen treden eerder op. Dus vanaf vandaag ga ik het weer proberen omdat ik anders nog zwaardere medicijnen moet slikken.

15-02-2010 | Man
De ziekte van Crohn
Net begonnen.

25-12-2009 | Vrouw
Cu
Helpt goed voor de darmen ben alleen doodmoe ervan en wel zo erg dat mijn sociale leven er onder te lijden heeft.

17-07-2023 | Vrouw | 38
mercaptopurine (20mg/ml)
Ziekte van Crohn
Ik heb dit medicijn vorig jaar september gekregen voor de ziekte van Crohn. Ik ben er nog steeds erg blij mee. In alle opzichten ging ik vooruit en ondanks dat dit medicijn een verminderde weerstand veroorzaakt, voel ik me juist heel sterk en ben bijna nooit meer ziek. Ik sport zelfs weer 4 keer in de week. Wel heb ik vlagen van vermoeidheid, maar dat hoort een beetje ook [lees meer...]bij de ziekte en probeer ik te accepteren. Later dan half tien zal het bij mij niet gauw worden. Ik was heel huiverig om dit medicijn te gaan gebruiken, maar ik ben blij dat ik het heb gedaan. Hiervoor al vanalles geprobeerd, maar voor mij werkt dit heel goed. Dus ik raad je aan het sowieso te proberen!

21-02-2022 | Vrouw | 41
Ziekte van Crohn
Ik gebruik purinethol nu 4 maanden als onderhoudsmedicijn voor mijn Crohn. Ik neem het nu voor het slapen gaan in ipv na het opstaan, omdat ik er misselijk van werd. Wel wat last van bijwerkingen. Spierpijn, alsof je een marathon hebt gelopen. En ook last van mijn gewrichten. Heb de laatste tijd veel last van vaginale schimmelinfectie en ook van een koortslip . Contact me[lees meer...]t het ziekenhuis gehad en zij zeiden dat het geen bijwerking is van het medicijn. Maar het lijkt mij doordat je afweer vermindert je veel eerder last krijgt van dergelijke infecties. Dus geen bijwerking maar een bijkomstigheid. (Hebben andere hier ook last van?) Medicatie doet wel goed zijn werk, dat is dan wel weer een voordeel.

04-02-2019 | Man | 53
Colitis ulcerosa
Ik slik dit medicijn al jaren. Eerst 25 mg. Daarna 50 mg. Toen 150 mg., alleen toen waren mijn leverwaarden zo afwijkend dat ik weer snel op de 50 mg. zat. Nu wel met toevoeging van 100 mg. Allupurinol. Heb buiten de vermoeidheid, geregeld krampen in mijn benen en afwijkende bloedwaarden geen verdere bijwerkingen. Mijn colitis is al jaren vrij rustig en hoop ook dat dit [lees meer...]lang zo blijft!