mercaptopurine

Ziekte van Crohn (38 meningen)
Colitis ulcerosa (16 meningen)
Leukemie (1 mening)

Behandelingen met nieuwe antikankermedicijnen worden te vaak onnodig stopgezet.

onderzoeker Christine Boers-Doets (11-09-2019)

20-01-2012 | Man | 24
Ziekte van Crohn
ik gebruik puri-nethol nu ongeveer 8 jaar, sindsdien heb ik 'bijna' geen last meer gehad van m'n crohn. qua bijwerkingen heb ik het meeste last van vermoeidheid, ik heb gemiddeld minstens 9u slaap per dag nodig. verder heb ik last van acné en snellere onsteking van m'n gewrichten. sinds ik puri nethol gebruik ben ik wel bijna nooit meer ziek van griep of andere dingen[lees meer...] waarvoor je binnen moet blijven.

22-03-2011 | Vrouw | 43
Colitis Ulcerosa
Inderdaad de eerste 2 mnd enigszins misselijk, ook wel wat last van haaruitval gehad. Maar naarmate je het langer gebruikt ga je je steeds beter voelen. Ups en downs qua fitheid en wel veel last van ietwat branderige rode vlekken in het gezicht wanneer je in de zon komt ook wanneer de zon minder fel is in de winter. Heb sinds het gebruik van Purinethol geen opvlamming meer[lees meer...] gehad.

08-02-2011 | Vrouw | 31
Crohn
Ik gebruik de puri-nethol, nu 2,5 jaar. En het helpt goed, geen opvlamming meer gehad gelukkig. Ik slik hem 's avonds na t avondeten, op advies van mijn internist, omdat ie dan beter te verdragen is. Heb wel enkele bijwerking: zoals erg gevoellige huid en ontstekingen van de huid. Maar als dat weer zo'n hevige opvlamming kan voorkomen, ben ik voor!!!

30-10-2010 | Vrouw
Colitus ulserosa

11-05-2010 | Man
Auto Immuun hepatitus

30-11-2009 | Vrouw
Colitis ulcerosa
Hiervoor kreeg ik Azathioprine (Imuran), maar daar kreeg ik gillende migraine van. Omdat azathioprine zich in de lever omzet in puri-nethol, krijg ik dit sinds een paar jaar rechtstreeks. Tijdens mijn vorige zwangerschap en mijn huidige zwangerschap, slik ik deze dosis door. Gevolg hiervan is wel dat ik in het ziekenhuis onder controle sta, zowel voor mij als voor de baby.[lees meer...] Verder werkt het voor mij erg goed en heb ik geen bijwerkingen.

31-05-2021 | Man | 52
Ziekte van Crohn
Sinds 2008 colitis ulcerosa in dikke en endeldarm. In 2015 kwam er crohn bij in dunne darm. In 2019 dusdanig ernstig dat de crohn naar de colitis ging en door de ontstekingen de darmen dicht zaten. Laxeren ging op geen enkele wijze. Alleen veel bloed. Ik reageer averechts op corticosteroïden bleek vervolgens. Uiteindelijk op 100mg purinethol gegaan per dag. Alles is rustig[lees meer...] nu. Ik ervaar geen enkele bijwerking gelukkig.

24-01-2019 | Man | 55
Crohn
Heb geen bijwerkingen gehad tenminste voor zover mij bekend is. Mijn Crohn is nu rustig en vandaar dat ik met deze inname mocht stoppen.

30-05-2018 | Man | 21
Ziekte van Crohn
Ik heb de ziekte van Crohn sinds ik 9jaar oud was, destijds in maastricht behandeld voor colitis ulcerosa en Crohn tegelijk omdat er geen definitieve diagnose is gesteld. doodziek geworden van de hoeveelheid medicijnen en stopte met groeien. een jaar later overgestapt naar een ander ziekenhuis (Utrecht) en na een jaar klachten en medicatie vrij voor een periode van 10jaar.[lees meer...] UMC Maastricht raad ik dus af om onder behandeling te staan als kind zijnde (18-). Nu ben ik 21 en heb weer een opvlamming gehad, enkele weken aan de wc gekluisterd gezeten. Momenteel onder behandeling in Eindhoven met puri-nethol en (sinds kort gestopt) met mesalazine, nu geen last meer van crohn en kan weer normaal leven. Alleen regelmatig aften in mijn mond maar daar is prima mee te leven.

19-06-2016 | Vrouw | 20
Ziekte van Crohn
Ik kwam er een jaar geleden achter dat ik de ziekte van croh heb. Ik ben 1 maand heel ziek geweest en kon niks meer. Nadat ik 1 week in het ziekenhuis heb gelegen, omdat ik zo verzwakt was en een aantal testen heb gedaan, kwam ik er achter dat ik de ziekte van crohn heb. Ze hebben mij toen prednison gegeven en dit werkte als een paardenmiddel. Ik kon binnen 2 dagen alles w[lees meer...]eer. Ik heb het middel nog 3 maanden lang moeten afbouwen. Ik ben ondertussen gestart met puri-nethol. In het begin gebruikte ik 2 pilletjes per dag, maar sinds januari 2016 hoef ik er maar 1 per dag. Ik heb sinds het ziekenhuis bezoek nergens meer last van gehad en kan alles eten en drinken. Dus het medicijn slaat goed bij mij aan!

20-05-2016 | Man | 54
mercaptopurine (75mg)
Colitis ulcerosa
Door de purinethol ben ik constant verkouden, maar voor de rest merk ik niet dat ik ziek ben. De keuze is dan snel gemaakt.

27-08-2015 | Vrouw | 29
Ziekte van Crohn
Sinds het gebruik van dit medicijn heb ik niet meer zulke heftige opvlammingen. De crohn blijft rustig en ik voel mij een stuk beter! Zeer kleine tabletjes wat het innemen ook makkelijk maakt.

30-06-2014 | Man | 49
Ziekte van Crohn
Ik gebruik Puri-Nethol nu zeker al 6 jaar zonder dit medicijn zijn mijn darmen totaal 'out-of-control'. Ik heb eigenlijk nooit last van bijwerkingen gehad. Voor dit medicijn kreeg ik eerst prednisol om de darmen in het gareel te krijgen, maar die geven wel als bijwerking dat je flink aankomt en opzwelt. Mijn behandelend arts heeft in 2010 een keer voorgesteld om het gebrui[lees meer...]k af te bouwen en er vervolgens mee te stoppen (omdat het zo goed ging, ik had al tijden geen klachten meer). Prompt 3 maanden later begon het hele feest met diarree en bloed in de ontlasting weer opnieuw. Dus weer prednisol en terug aan de puri-nethol. Toen ging alles weer goed. Vorig jaar stelde hij weer voor om af te bouwen: Ik heb beleefd geweigerd. Ik vind het prima zo, 2 pilletjes per dag en nergens last van!

07-03-2012 | Man | 27
Auto-immuunziekte
Ik slikte hiervoor azathioprine (imuran), had geen last van bijwerkingen daarvan maar ging me ook niet beter voelen, bloedonderzoek heeft uitgewezen dat de imuran niet goed omgezet werd, dus kreeg ik puri-nethol voorgeschreven, de eerste paar dagen merkte ik er niet veel van maar daarna ben ik me al snel beter gaan voelen, ik ben gaan fitnessen, dat doe ik inmiddels 3x per[lees meer...] week, En nog belangrijker ik kon mijn werk weer oppakken. :D

22-03-2010 | Man
Leukemie (ALL)
Puri-Nethol wordt gebruikt om de aanmaak van witte bloedlichaampjes te remmen. In het begin had ik veel last van misselijkheid, maar dat gaat na verloop van de tijd weg.