Ervaringen met Puri-Nethol

mercaptopurine

Ziekte van Crohn (44 meningen)
Colitis ulcerosa (16 meningen)
Leukemie (1 mening)

Behandelingen met nieuwe antikankermedicijnen worden te vaak onnodig stopgezet.

onderzoeker Christine Boers-Doets (11-09-2019)

24-05-2018 | Man | 19
Ziekte van Crohn
Werkt goed, ik heb eigenlijk nooit echt klachten meer en geen merkbare bijwerkingen in de tijd dat ik het heb gebruikt. Wel eerst enkele weken prednison gebruikt om de ergste klachten te verminderen.

21-09-2016 | Man | 35
Ziekte van Crohn
Mijn zoon is al ruim 22 jaar bekend met deze ziekte tot begin augustus 4 x dgs Salofalk 500mgr geslikt en nu een flinke opvlamming gehad. Heeft nu een prednison schema 3 weken 30 mgr en daarna afbouwschema elke twee weken 5 mgr minder. daarnaast gebruikt hij pure-nethol 1 x dgs 50 mgr. De klachten zijn flink afgenomen, hij heeft alleen veel last van duizeligheid, is dit b[lees meer...]ij iemand bekend bij deze combinatie? Ik vraag dit in naam van mijn zoon, omdat hij het syndroom van down heeft.

06-10-2015 | Man | 20
Ziekte van Crohn
Ik gebruik dit medicijn vanaf het moment dat bij mij de ziekte van Crohn is vastgesteld, nu 2 jaar gelden. Ik heb vanaf dat moment geen opflammingen meer gehad.

22-07-2014 | Man | 43
Ziekte van Crohn
Ik slik nu ongeveer 2 jaar dit medicijn. Het eerste jaar 50 mg per dag. Ik had geen bijwerkingen en het ging erg goed. Na een jaar kreeg ik een opvlamming en kwam met uitdrogingsverschijnselen in het ziekenhuis terecht. Op advies van mijn MDL arts heb ik de dosis verhoogt naar 75 mg per dag. Ik neem ze voor het eten in. Sinds die tijd heb ik bijna geen last van mijn darm[lees meer...]en, alleen ben ik ontzettend moe. Op advies van mijn MDL krijg ik nu om de zes weken ook een B12 injectie. Deze helpt wel iets, maar niet voldoende om echt goed te kunnen functioneren. Ik heb ook nog een periode acupunctuur geprobeerd, maar dat heeft het niet verbetert. Graag hoor ik van mensen die vooral last hebben (gehad) van vermoeidheid en hoe ze hier mee zijn omgegaan. Ik wil en kan deze bijwerking nog niet accepteren.

07-07-2014 | Man | 66
Ziekte van Crohn
Ik heb 42 jaar de ziekte van Crohn. Toen ik 18 jaar was zijn de eerste klachten gekomen. Dit heeft tot mijn 24e geduurd voordat men er achter kwam dat het een Crohn was. De eerste 7 jaar waren heftig en Salosoprine geslikt. Hierna (31 jaar oud) hebben ze me geopereerd. 45cm dikke en dunne darm verwijdert. Hierna heb ik zelf 25 jaar zonder medicijnen gedokterd. 10 jaar [lees meer...]geleden ging het slecht. Toen kreeg ik prednisolon. Doordat ik een dunne huid kreeg zijn we overgestapt naar Puri-nethol. Nu voel ik me prima en heb soms een misselijk gevoel wat ik oplos door een banaan te eten

20-01-2012 | Man | 24
Ziekte van Crohn
ik gebruik puri-nethol nu ongeveer 8 jaar, sindsdien heb ik 'bijna' geen last meer gehad van m'n crohn. qua bijwerkingen heb ik het meeste last van vermoeidheid, ik heb gemiddeld minstens 9u slaap per dag nodig. verder heb ik last van acné en snellere onsteking van m'n gewrichten. sinds ik puri nethol gebruik ben ik wel bijna nooit meer ziek van griep of andere dingen[lees meer...] waarvoor je binnen moet blijven.

22-03-2011 | Vrouw | 43
Colitis Ulcerosa
Inderdaad de eerste 2 mnd enigszins misselijk, ook wel wat last van haaruitval gehad. Maar naarmate je het langer gebruikt ga je je steeds beter voelen. Ups en downs qua fitheid en wel veel last van ietwat branderige rode vlekken in het gezicht wanneer je in de zon komt ook wanneer de zon minder fel is in de winter. Heb sinds het gebruik van Purinethol geen opvlamming meer[lees meer...] gehad.

08-02-2011 | Vrouw | 31
Crohn
Ik gebruik de puri-nethol, nu 2,5 jaar. En het helpt goed, geen opvlamming meer gehad gelukkig. Ik slik hem 's avonds na t avondeten, op advies van mijn internist, omdat ie dan beter te verdragen is. Heb wel enkele bijwerking: zoals erg gevoellige huid en ontstekingen van de huid. Maar als dat weer zo'n hevige opvlamming kan voorkomen, ben ik voor!!!

30-10-2010 | Vrouw
Colitus ulserosa

11-05-2010 | Man
Auto Immuun hepatitus

30-11-2009 | Vrouw
Colitis ulcerosa
Hiervoor kreeg ik Azathioprine (Imuran), maar daar kreeg ik gillende migraine van. Omdat azathioprine zich in de lever omzet in puri-nethol, krijg ik dit sinds een paar jaar rechtstreeks. Tijdens mijn vorige zwangerschap en mijn huidige zwangerschap, slik ik deze dosis door. Gevolg hiervan is wel dat ik in het ziekenhuis onder controle sta, zowel voor mij als voor de baby.[lees meer...] Verder werkt het voor mij erg goed en heb ik geen bijwerkingen.

04-06-2022 | Vrouw | 27
Ziekte van Crohn
Door alle ervaringen hier was ik erg huiverig om te starten met puri-nethol, maar na veel twijfelen toch maar gestart. ik gebruik het nu al een tijdje 100mg per dag in de ochtend, en tot nu toe geen bijwerkingen. bloedwaarden zijn steeds goed, en Crohn is rustig op het moment.

31-05-2021 | Man | 52
Ziekte van Crohn
Sinds 2008 colitis ulcerosa in dikke en endeldarm. In 2015 kwam er crohn bij in dunne darm. In 2019 dusdanig ernstig dat de crohn naar de colitis ging en door de ontstekingen de darmen dicht zaten. Laxeren ging op geen enkele wijze. Alleen veel bloed. Ik reageer averechts op corticosteroïden bleek vervolgens. Uiteindelijk op 100mg purinethol gegaan per dag. Alles is rustig[lees meer...] nu. Ik ervaar geen enkele bijwerking gelukkig.

24-01-2019 | Man | 55
Crohn
Heb geen bijwerkingen gehad tenminste voor zover mij bekend is. Mijn Crohn is nu rustig en vandaar dat ik met deze inname mocht stoppen.

30-05-2018 | Man | 21
Ziekte van Crohn
Ik heb de ziekte van Crohn sinds ik 9jaar oud was, destijds in maastricht behandeld voor colitis ulcerosa en Crohn tegelijk omdat er geen definitieve diagnose is gesteld. doodziek geworden van de hoeveelheid medicijnen en stopte met groeien. een jaar later overgestapt naar een ander ziekenhuis (Utrecht) en na een jaar klachten en medicatie vrij voor een periode van 10jaar.[lees meer...] UMC Maastricht raad ik dus af om onder behandeling te staan als kind zijnde (18-). Nu ben ik 21 en heb weer een opvlamming gehad, enkele weken aan de wc gekluisterd gezeten. Momenteel onder behandeling in Eindhoven met puri-nethol en (sinds kort gestopt) met mesalazine, nu geen last meer van crohn en kan weer normaal leven. Alleen regelmatig aften in mijn mond maar daar is prima mee te leven.

19-06-2016 | Vrouw | 20
Ziekte van Crohn
Ik kwam er een jaar geleden achter dat ik de ziekte van croh heb. Ik ben 1 maand heel ziek geweest en kon niks meer. Nadat ik 1 week in het ziekenhuis heb gelegen, omdat ik zo verzwakt was en een aantal testen heb gedaan, kwam ik er achter dat ik de ziekte van crohn heb. Ze hebben mij toen prednison gegeven en dit werkte als een paardenmiddel. Ik kon binnen 2 dagen alles w[lees meer...]eer. Ik heb het middel nog 3 maanden lang moeten afbouwen. Ik ben ondertussen gestart met puri-nethol. In het begin gebruikte ik 2 pilletjes per dag, maar sinds januari 2016 hoef ik er maar 1 per dag. Ik heb sinds het ziekenhuis bezoek nergens meer last van gehad en kan alles eten en drinken. Dus het medicijn slaat goed bij mij aan!