mercaptopurine

Ziekte van Crohn (38 meningen)
Colitis ulcerosa (16 meningen)
Leukemie (1 mening)

Behandelingen met nieuwe antikankermedicijnen worden te vaak onnodig stopgezet.

onderzoeker Christine Boers-Doets (11-09-2019)

09-08-2019 | Vrouw | 55
Crohn
Na twee weken gebruik acute ziekenhuisopname ivm enorme toename ontsteking (van 30 cm naar 1.20 cm) wand en slijmvlies. Voorafgaand door stootkeur prednison sterke verbetering van ontdekte crohn ontsteking, uitgangssituatie was goed. Tevens koorts, heftige steken in buik, koud zweet, algehele malaise. Nooit geen purinethol meer.

28-07-2019 | Man | 39
Ziekte van Crohn
Na met purinethol gestart te zijn, de eerste dag weinig last. De 6 dagen erna problemen met ademhalen door een pijnlijke ribbenkast, braken na elke maaltijd en mijn kniegewrichten deden zo pijn dat lopen bijna niet ging. Na overleg met de mdl arts bloed laten prikken, toen de uitslag werd doorgebeld mocht ik meteen terug naar het ziekenhuis voor opname. Ik liep dus rond m[lees meer...]et een alvleesklieronsteking. De gemaakte echo wees uit dat alleen dit medicijn de oorzaak kan zijn geweest.

07-10-2018 | Man | 20
mercaptopurine (20mg/ml)
Ziekte van Crohn
IK ben bijna 21 jaar en in mijn leven heb ik me nog nooit zo ziek gevoeld. Ik vraag me dan ook in oprechtheid af waarom en hoe dit product ooit op de markt gekomen is. Als ik je advies zou moetten geven. Neem dit medicijn nooit maar dan ook NOOIT! Ik ben langer ziek geweest van deze medicijnen dat dat ik ze geslikt heb en ben dan ook zwaar ontevreden.

05-10-2017 | Vrouw | 26
Colitis ulcerosa
Ik zou Purinethol krijgen als nieuw onderhoudsmedicijn. De eerste twee weken ging goed, wat meer vermoeid en af en toe wat misselijk. Echter na 2 en halve week werd ik ontzettend ziek, de hele dag misselijk, erge maagsteken, erg veel diarree met bloed en helemaal geen energie meer. Bloed geprikt en zeer verhoogde lever- en ontstekingswaarden. Ook werd mijn alvleesklier aan[lees meer...]getast. Ik moest onmiddellijk stoppen en mag het niet meer hebben. Helaas kan ik er dus niet tegen, had gehoopt dat dit voor mij zou werken.

16-12-2016 | Vrouw | 54
Ziekte van Crohn
Tot ruim 2 jaar geleden Puri-Nethol gebruikt, dosering weet ik niet meer maar de gevolgen wel!! Sinds 2000 ziekte van Crohn, alle medicijnen gebruikt zonder goede resultaten. 10 jaar Prednison geslikt samen met Remicade. Toen voor second opinion naar ander ziekenhuis gegaan, nieuwe specialist heeft me van de Prednison af gekregen, maar deze vervangen door Purinethol. Het[lees meer...] is toen best wat vooruit gegaan alleen gingen mijn bloedwaarden achteruit, trombocyten bloedplaatjes en leverwaarden. 2 jaar geleden in ziekenhuis opgenomen met ernstige buikklachten, veel onderzoek gedaan, foto's scans en echo's. Wat bleek was dat mijn mild ernstig vergroot is, lymfklieren in buikgebied opgezet, poortale hypertensie en spataderen in slokdarm. Nu 3 weken geleden een leverpunctie gehad, weer in ander ziekenhuis, en het is zo goed als zeker dat dit alles te maken heeft met het gebruik van Purinethol, bedankt fabrikant voor het vernielen van mijn lichaam!!

25-04-2016 | Vrouw | 29
Ziekte van Crohn
Ik slikte mercaptopurine om Crohn te onderdrukken. Mijn bloedbeeld werd steeds gecontroleerd, deze bleef goed. De Crohn bleef weg, maar na 4 jaar kreeg ik een herpesinfectie in mijn lever. Een zeer zeldzame en gevaarlijke aandoening. Wat ik wil zeggen, pas net als met babys, goed op met mensen met een koortslip als je immunosuppressiva gebruikt! Het kan fataal zijn.

15-03-2015 | Vrouw | 23
Colitis ulcerosa
Mijn ervaring met Puri-Nethol is slecht. Het medicijn gaf mij altijd misselijk zodra ik mijn maagbeschermer vergat in te nemen. Bovendien was mijn weerstand erg laag en was ik regelmatig verkouden of grieperig. Maar dat was nog te overzien. Belangrijker: mijn ontstekingen bleven opsteken gedurende het gebruik en ik was extreem vermoeid. Het voelde alsof ik watten in mijn h[lees meer...]oofd had en mijn ogen wogen zwaar. In de loop der tijd werd deze bijwerking zwaarder (de dosis werd verhoogd van 50 mg naar 75mg) tot ik nog maar maximaal 5 uur per dag (24 uur) wakker kon zijn waarvan ik mij maar 2 uur echt wakker voelde. Mijn hersens werkte nog maar op halve kracht, maar ben toch tot de conclusie gekomen dat het aan de Puri-Nethol lag. En ben per direct gestopt (met goedkeuren van de specialist). Een dag later voelde ik al verschil en de eerste dagen heb ik niet kunnen slapen van de energie die vrij kwam.

07-09-2014 | Man | 54
Ziekte van Crohn
Ik begon met Puri-Nethol omdat ik veel last had van Imuran. Na drie maanden kreeg ik enorme last van huiduitslag op mijn rug, schouders en armen: overal rode puntjes die verschrikkelijk jeukten. Een allergieonderzoek wees uit dat ik allergisch ben voor Puri_nethol. Toch doorgezet met slikken, omdat er geen echt alternatief zou zijn. De uitslag verdween na een paar maanden[lees meer...], maar ik was de hele dag door misselijk. Een jaar later kreeg ik weer een heftige opvlamming van Crohn. Bloedonderzoek wees uit dat de Puri-Nethol niet goed werd omgezet door mijn lever. Nu ben ik overgestapt op Metoject-injecties. Dat heeft weer andere bijwerkingen, maar ik voel me weer langzaam mens worden.

22-08-2014 | Vrouw | 25
Ziekte van Crohn
Twee weken geslikt. In het begin weinig tot niks gemerkt. Na ander halve week werd ik erg misselijk en kon geen eten meer ruiken. Spierpijn over mijn hele lichaam en geen energie meer. Na twee weken ging het mis koorts schoot omhoog in twee uur tijd naar 40 graden en uur later weer 35,5 te zijn. Op spoed terecht gekomen waar lever ontstoken bleek te zijn. Per direct ges[lees meer...]topt met dit medicijn.

13-08-2014 | Man | 63
Ziekte van Crohn
In april 2014 gestart met Entocort nadat de ziekte van Crohn was vastgesteld. Op 24 juni gestart met Puri-Nethol en tegelijkertijd de Entocort afbouwen. Op 1 juli kreeg ik diarree wat niet meer ophield. 6 juli gestopt met Puri-Nethol. Terwijl de diarree minder werd heb ik op advies van de MDL-arts de Puri-Nethol weer gestart. Ik was nog steeds beroerd van de diarree toe[lees meer...]n ik binnen 3 dagen zeer hoge koorts kreeg (40.5) die in twee uren terugklapte naar 35.6 Ik ben weer gestopt met de Puri-Nethol. Toen was ik echt ziek. Met deze ondertemperatuur ben ik in het ziekenhuis opgenomen. Daar bleek dat ik een Alvleesklierontsteking had en de lever was fors ontregeld. Ik zit nu nog in de fase dat mijn lichaam even van deze "aanslag" op moet knappen voordat ik van de MDL-arts een alternatief krijg.

20-02-2014 | Vrouw | 25
Crohn
Ik heb de ziekte van Crohn, en heb sinds kort puri nethol voorgeschreven gekregen. Ik moet anderhalve pil in 1 keer innemen, 75 mg dus in totaal. Op het moment dat het begint in te werken, heb ik een ernstige pijn . Mijn hele romp doet pijn , het lijkt alsof mijn ingewanden dikker worden opzwellen, en alsof het niet meer in mijn borstkast past, ik kan niet meer lope[lees meer...]n, zak door mijn knieen heen, al mijn gewrichten doen pijn. Ik heb dan letterlijk het gevoel dat ik dood ga, en kan me geen houding geven omdat het zo een pijn doet.

05-10-2012 | Vrouw | 18
Ziekte van Crohn
Ik weet nu een half jaar dat ik de ziekte van crohn heb. Mijn MDL arts heeft mij eerst entocort gegeven en daarna puri nethol zodat ik de entocort geleidelijk kan afbouwen. De eerste keer dat ik puri nethol slikte kreeg ik na 2 weken een alvleesklierontsteking. Toen mocht ik na 2 maanden met een andere dosering beginnen. Ik slikte toen een kwart pilletje met een medicijn t[lees meer...]egen de bijwerkingen (allopurinol). Na 2 weken kreeg ik weer een alvleesklierontsteking. Over 2 weken stop ik met alle medicijnen en neem even een pauze tot de opvlamming weer komt. Ik vraag me af of er nog alternatieven zijn, heeft iemand hier ervaringen mee?

27-02-2010 | Vrouw

26-11-2009 | Vrouw
Colitis ulcerosa
minder klachten van de darmen.Voelde mij goed. Maar na een maand de hele dag misselijk ,blaren in de mond, steeds opnieuw koortsuitslag, dunne huid bij de vingertoppen en de tenen, Ik moest onmiddelijk stoppen spiegel te hoog.

28-09-2009 | Vrouw
Crohn + SLE
Heb allergie/jeuk in de oren ervan, binnenin tot sternum. Huidzwakte en koorts

Amoxicilline / Clavulaanzuur (422) - Antibiotica - penicillines breedspectrum