Ervaringen met Puri-Nethol

mercaptopurine

Ziekte van Crohn (44 meningen)
Colitis ulcerosa (16 meningen)
Leukemie (1 mening)

Behandelingen met nieuwe antikankermedicijnen worden te vaak onnodig stopgezet.

onderzoeker Christine Boers-Doets (11-09-2019)

22-07-2014 | Man | 43
Ziekte van Crohn
Ik slik nu ongeveer 2 jaar dit medicijn. Het eerste jaar 50 mg per dag. Ik had geen bijwerkingen en het ging erg goed. Na een jaar kreeg ik een opvlamming en kwam met uitdrogingsverschijnselen in het ziekenhuis terecht. Op advies van mijn MDL arts heb ik de dosis verhoogt naar 75 mg per dag. Ik neem ze voor het eten in. Sinds die tijd heb ik bijna geen last van mijn darm[lees meer...]en, alleen ben ik ontzettend moe. Op advies van mijn MDL krijg ik nu om de zes weken ook een B12 injectie. Deze helpt wel iets, maar niet voldoende om echt goed te kunnen functioneren. Ik heb ook nog een periode acupunctuur geprobeerd, maar dat heeft het niet verbetert. Graag hoor ik van mensen die vooral last hebben (gehad) van vermoeidheid en hoe ze hier mee zijn omgegaan. Ik wil en kan deze bijwerking nog niet accepteren.

07-07-2014 | Man | 66
Ziekte van Crohn
Ik heb 42 jaar de ziekte van Crohn. Toen ik 18 jaar was zijn de eerste klachten gekomen. Dit heeft tot mijn 24e geduurd voordat men er achter kwam dat het een Crohn was. De eerste 7 jaar waren heftig en Salosoprine geslikt. Hierna (31 jaar oud) hebben ze me geopereerd. 45cm dikke en dunne darm verwijdert. Hierna heb ik zelf 25 jaar zonder medicijnen gedokterd. 10 jaar [lees meer...]geleden ging het slecht. Toen kreeg ik prednisolon. Doordat ik een dunne huid kreeg zijn we overgestapt naar Puri-nethol. Nu voel ik me prima en heb soms een misselijk gevoel wat ik oplos door een banaan te eten

20-01-2012 | Man | 24
Ziekte van Crohn
ik gebruik puri-nethol nu ongeveer 8 jaar, sindsdien heb ik 'bijna' geen last meer gehad van m'n crohn. qua bijwerkingen heb ik het meeste last van vermoeidheid, ik heb gemiddeld minstens 9u slaap per dag nodig. verder heb ik last van acné en snellere onsteking van m'n gewrichten. sinds ik puri nethol gebruik ben ik wel bijna nooit meer ziek van griep of andere dingen[lees meer...] waarvoor je binnen moet blijven.

22-03-2011 | Vrouw | 43
Colitis Ulcerosa
Inderdaad de eerste 2 mnd enigszins misselijk, ook wel wat last van haaruitval gehad. Maar naarmate je het langer gebruikt ga je je steeds beter voelen. Ups en downs qua fitheid en wel veel last van ietwat branderige rode vlekken in het gezicht wanneer je in de zon komt ook wanneer de zon minder fel is in de winter. Heb sinds het gebruik van Purinethol geen opvlamming meer[lees meer...] gehad.

08-02-2011 | Vrouw | 31
Crohn
Ik gebruik de puri-nethol, nu 2,5 jaar. En het helpt goed, geen opvlamming meer gehad gelukkig. Ik slik hem 's avonds na t avondeten, op advies van mijn internist, omdat ie dan beter te verdragen is. Heb wel enkele bijwerking: zoals erg gevoellige huid en ontstekingen van de huid. Maar als dat weer zo'n hevige opvlamming kan voorkomen, ben ik voor!!!

30-10-2010 | Vrouw
Colitus ulserosa

11-05-2010 | Man
Auto Immuun hepatitus

30-11-2009 | Vrouw
Colitis ulcerosa
Hiervoor kreeg ik Azathioprine (Imuran), maar daar kreeg ik gillende migraine van. Omdat azathioprine zich in de lever omzet in puri-nethol, krijg ik dit sinds een paar jaar rechtstreeks. Tijdens mijn vorige zwangerschap en mijn huidige zwangerschap, slik ik deze dosis door. Gevolg hiervan is wel dat ik in het ziekenhuis onder controle sta, zowel voor mij als voor de baby.[lees meer...] Verder werkt het voor mij erg goed en heb ik geen bijwerkingen.

08-10-2021 | Vrouw | 55
Ziekte van Crohn
Ik zou aanstaande maandag moeten beginnen….maar ik twijfel zo ik lees zoveel over dit medicijn veel negatief dus twijfel zo….ik wil het eigenlijk niet!Waar doe ik nou goed aan?

18-02-2016 | Vrouw | 24
Ziekte van Crohn
Eind 2012 gediagnostiseerd met de ziekte van Crohn. Toentertijd met Azathioprine begonnen, maar tijdens het opbouwen van de dosis veel bijwerkingen gekregen en uiteindelijk een allergische reactie. Overstapt op puri-nethol. Eerst lange tijd 75mg per dag, maar nu wordt dat niet meer voldoende omgezet (te weinig van de wenselijke stof, en teveel van de stof die bijwerkingen [lees meer...]veroorzaakt). Dus nu 25mg puri-nethol en 100mg allopurinol (leverwaarden lijken op te lopen, dus dit is wellicht ook niet van lange duur). Ben erg vermoeid de laatste maanden voornamelijk, maar ook al behoorlijk sinds het starten met de puri-nethol (hoewel uiteraard nooit precies te stellen is hoeveel van die vermoeidheid te wijten is aan dit medicijn). Ik heb het een en ander aan huidproblemen die gerelateerd zouden kúnnen zijn aan puri-nethol (maar ook aan remicade, wat ik ook krijg). De (milde) Crohn gaat niet achteruit sinds ik puri-nethol gebruikt, dus dat is wel prima. Wel nog regelmatig perianale abcesvorming gehad, dus purinethol alleen was niet voldoende (vandaar de remicade).

29-09-2015 | Vrouw | 30
Ziekte van Crohn
Ik gebruik Purinethol sinds 2008 ivm ziekte van Crohn. In het begin last gehad van misselijkheid, nadat ik de medicijnen 's avonds ben gaan innemen (voor het slapen) is dit overgegaan. Helaas ondanks deze medicijnen recent toch weer geopereerd, daarom is de dosis inmiddels verhoogd van 1 naar 2 tabletten per dag.

18-07-2015 | Man | 35
Ziekte van Crohn
Heb er zelf geen bijwerkingen van, maar helaas werkt het middel bij mij niet voldoende, dus nu een medicijn erbij.

16-04-2015 | Vrouw | 18
mercaptopurine (75mg)
Ziekte van Crohn
Ik slik puri-nethol voor de ziekte van Crohn het duurt ongeveer 3 maanden voordat je verschil gaat voelen, maar bij mij werkt het dus niet en voel ik zowat geen verschil dan in het begin erg jammer

07-05-2014 | Man | 33
Ziekte van Crohn
Nam eerst 50mg per dag. Door prednisol kuur ervoor en het feit dat ik tegelijk gestopt ben met roken, ben ik in 6 weken 11kg aangekomen. Ik ging van 63kg naar 74kg. Neem nu 75mg per dag. De meest vervelende bijwerking is misselijkheid. Zo gauw ik wakker word, moet ik snel iets drinken of eten om de kotsneigingen tegen te houden. De misselijkheid komt terug om de paar uur [lees meer...]maar gelukkig helpt het enigszins als ik veel (water) drink. Daarnaast ben ik ook snel en vaak moe maar dat vind ik een minder storende bijwerking.

04-03-2014 | Vrouw | 25
Ziekte van Crohn
Ik slik het nu bijna 2 maanden, ik heb de eerste paar weken erg veel last gehad van hoofdpijn en ik heb 2 weken plat gelegen van de koorts/griep en gewrichtspijn... Nu wat weken later begint de misselijkheid te komen en heb nog steeds regelmatig last van hoofdpijn. Ook ben ik erg energieloos, maar ik weet niet of dit door de medicijnen of de Crohn komt... Ik slik het braa[lees meer...]f door in de hoop dat de bijwerkingen snel verdwijnen en ik weer energievol en 'gezond' door het leven kan!

17-12-2013 | Vrouw | 28
Colitis ulcerosa
Ik gebruik het nu een jaar en ben tevreden over de effectiviteit. Ik heb sindsdien geen opvlammingen meer gehad. Wel merk ik ook dat mijn huid extreem droog en dun is en dat ik in de zon rode vlekken/blaasjes in mijn gezicht krijg. Volgens de dermatoloog is niet te zeggen dat dit door dit medicijn komt, maar zo aan eerdere reacties te lezen hebben meer mensen daar last va[lees meer...]n en lijkt het verband te hebben. Weerstand blijft wel aan de lage kant, maar het is goed vol te houden in vergelijking met de periode van opvlammingen! Ik gebruik het samen met pentasa en neem alles in de ochtend in, geen last van mijn maag.