Ervaringen met Ranitidine Tabletten

ranitidine

Terugroepactie groot deel maagzuurremmer ranitidine

College ter Beoordeling van Geneesmiddelen, 04-10-2021

Maagzuur (brandend) (12 meningen)
Maagzuur (11 meningen)
Reflux (6 meningen)
Maagklachten (5 meningen)
Middenrifsbreuk (4 meningen)
Maagbeschermer (4 meningen)
Maagontsteking (2 meningen)

Ranitidine, zowel generiek als merkmiddel Zantac, onderzocht op kankerverwekkend middel NDMA

Op verzoek van de Europese Commissie moet het EMA een onderzoek instellen naar ranitidine-geneesmiddelen nadat uit tests is gebleken dat sommige van deze producten een onzuiverheid bevatten die N-nitrosodimethylamine (NDMA) wordt genoemd. Ook de Amerikaanse registratie-autoriteiten, FDA, stellen een onderzoek in.

Ze adviseren momenteel niet het gebruik van ranitidine of Zantac direct te stoppen maar geven wel aan dat er alternatieven zijn die met de arts besproken kunnen worden.

redactie mijnmedicijn (13-09-2019)

07-02-2010 | Vrouw
ranitidine
Na gebruik van andere medicijnen die braken en diarhhee veroorzaakte op advies van apotheker ranitadine gaan gebruiken deze helpen prima tegen het opboeren.Gebruik het nu een paar jaar.Maar sinds 3 weken krijg ik een ander merk en het opboeren begint weer ligt het aan mij of aan het merk?Wie weet dit?

05-08-2008 | Vrouw
Maagzuur
Van begin af aan geen noemenswaardige bijwerkingen gehad. Middel werkt binnen uur na inname. Ik gebruik het soms preventief, maar ook als ik al last van maagzuur heb.

01-08-2008 | Vrouw
Maagpijn
heb volle week in bed gelegen en kom weer wat op krachten. ben in deze week 3 kg afgevallen je eetlust verdwijnt geheel ook diaree 1x gal overgegeven. ben na 7 tabletten gestopt en eetlust kwam langzaam weer terug. heb de 2e nacht veel rillingen gehad en dacht hier klopt iets niet je krijgt pillen en je ligt als een wrak in bed met nog meer pijn..verder kom ik zelden bij e[lees meer...]en dr. zelfs een griepprik heb ik nog nooit gehad

31-08-2021 | Man | 61
Reflux
Vroeger had ik het medicijn Axid, daarna Ranitidine en daarna Cimetidine en als laatste Famotidine, van het hele rijtje is Famotidine de beste, werking is perfect met 10gram kan ik prima uit den voeten, echter als ik van deze reeks maag medicijnen ook maar meer dan een half pilleke inneem van de laagste dosering, heb ik heel de nacht last van ernstige Absurde Levendige dro[lees meer...]men.

13-07-2020 | Man | 75
Reflux
Heb vroeger maagzweer gehad, toen nam ik Tagamed 800 bruistabletten, toen die niet meer te verkrijgen waren nam ik Simetidine bruis 600 om dan uiteindelijk over te schakelen op Ranitidine 300mg. Zolang ik dit type van medicijn gebruikte had ik geen last van brandende reflux (vloeibaar en gasvormig). Nu Cimetidine , 1per dag, en Gerdoff werkt wel maar niet altijd. Ik 's av[lees meer...]onds niks meer eten dan gaat het goed. Geef mij maar terug een van de vroegere medicijnen.

04-10-2019 | Man | 59
Reflux
Vroeger had ik Axid, en dat werkte ook prima, echter deze Ranitidine zou milder zijn voor het lichaam en dat idee had ik er ook altijd van, echter meer als 75mg innemen is vragen om hallucinaties en omkeerbare geestelijke verwardheid als ik ga slapen. Overdag heb ik daar geen last van. Het medicijn vind ik wel naar Diesel smaken!

25-07-2018 | Man | 76
Maagklachten
De Ranitidine werkt uitstekend voor mijn maagklanten. Bij dagelijkse inname geen maagproblemen. Om te testen of de bijwerkingen -wazig zien, spierpijn in heupen en bovenbenen en pijn in de kiezen door de Ranitidine ontstaan de inname onderbroken. Kan echter niet lang genoeg onderbreken om dit te testen i.v.m. met de maagklachten.

30-05-2018 | Man | 46
ranitidine (300mg)
lijk net of ik dement word van ranitidine klopt dat verward net of ik totaal de weg kwijt raak slik het nu voor 2weken van huisarts het is voor reflux flinke klachten

29-01-2018 | Man | 77
ranitidine (75mg)
Na jaren gebruik van Omaprazol hiervan veel bijwerking hoofdpijn duizelig en maagpijm Gebruik op aanraden van de huisarts Ranitidine 75 mg van Kruidvat wel zelf betalen maar tot nu toe geen bijwerking Mag er maar een per dag nierpatient. We zien wel hoe het afloopt na een paar jaar gebruik.

05-01-2018 | Man | 35
Maagzuur
knallende hoofdpijn en alsof mijn gelaat ineen trekt/krimpt evenals mijn iris, ook pijnlijk ogen, hoofdpijn duurt een paar dagen. nu 2 maanden later is de hoofdpijn vrijwel weg, alleen nog steeds pijn in mijn ogen (chronisch?), ik raak dat spul niet meer aan. heb een baan achter het beeldscherm en daar heb ik dus nu veel last van met droge, licht pijnlijke ogen (voorheen n[lees meer...]ooit, al 10+ jaar niet).

13-09-2017 | Man | 68
Middenrifsbreuk
door een middenrifsbreuk, slik ik al jaren ranitidine, toen cz enkele jaren geleden gedwongen andere merken ging aanbieden, hielpen deze veel minder dan nodig met de nodige akelijke bijwerkingen, ik klaagde div malen aan de balie van de apotheek, waarop de apotheker mij ten laatste ranitidine van het merk ,,accord,, in mijn handen drukte. Wonderwel voor mij een prima tabl[lees meer...]et zonder bijwerking. Toch na ongeveer vijf jaar kreeg ik weer erge pijnklachten. Ik besloot om eens bij kruidvat Nexium control te kopen, na twee weken gebruik 1 tablet per dag 20mg, was ik totaal van mijn klachten af zonder bijwerkingen, ik belde mijn huisarts met het verzoek mij Nexium te geven, hij gaf mij Esomeprazol van Aristo 20 mg, na ongeveer 4 weken was het alsof ik totaal genezen was van mijn al jarenlange lastige kwaal, ik dankte God. Mijn dank was voorbarig, toen ik last kreeg van ernstige bijwerkingen, hevige vermoeidheid, ik kon amper de trap op, gewrichtspijnen, darmklachten, energieverlies, ik voelde mij krachteloos. Na gestopt te zijn met inname van de capsules, duurde het een week voordat ik weer vrij was van deze akelige bijwerkingen. Ik vraag mij nu af of of nexium control van de kruidvat dezelfde akelige bijwerkingen zal hebben na langdurig gebruik, dan de esomeprazol Aristo die mijn huisart mij gaf. Ik slik nu weer zoals eerder ranitidine van merknaam accord. Als ik weer nexium ga slikken dan koop ik ze van kruidvat nexium control, deze moet ik zelf betalen ongeveer 1 euro per tablet, maar als ze helpen zonder bijwerkingen is me het wel waard. Groetje Bastiaan.

08-07-2017 | Man | 53
Maagbeschermer
eerst pantoprazol gebruikt,na een paar maanden bijverschijnselen,overgestapt op ranitidine(huisarts voorstel).eerste tijd ok,daarna in rap tempo slechter.(slapeloos,dodelijke vermoeidheid etc) gestopt,na paar dagen pijn in spieren weg,voel me veel beter.behelp me met rennie als noodzakelijk.

31-01-2017 | Man | 20
Maagontsteking
de ranitidine zorgt voor een zeer goede verlichting van de pijn en genezing 's nachts. Het is zeer effectief en vertoont geen bijwerkingen

27-12-2016 | Man | 64
Maagbeschermer
in feite geen problemen mee gehad, enkel in het begin enkele dagen misselijk gevoel. Kreeg het begin Januari 2008 bij begin van zware chemo en stamceltransplantatie en ben dit blijven nemen onder impuls van mijn oncoloog ih ziekenhuis !

24-02-2016 | Man | 58
Maagzuur (brandend)
Ik heb al vele jaren a.g.v. scheurtje in middenrif last van brandend maagzuur. Ik gebruikte Omeprazol (1x per dag) en dat werkt op zich goed. Echter de jarenlange inname baarde mij zorgen. Ik heb gastroscopie laten uitvoeren en ben op advies specialist Ranitidine gaan gebruiken. Het heeft er echter alle schijn van dat het middel lang zo effectief niet is als Omeprazol. Mis[lees meer...]schien in een andere dosis?

24-11-2015 | Man | 77
Maagzuur
Werd ook van Ranitidine - ongeveer alle "merken" - doodziek evenals later Esomeprazol. Na gebruik gedurende plm ¾ jaar op voorschrift van de huisarts van het merk Nexium weigerde de apotheker ingaande 1 januari 2014 mij dit medicijn af te geven en de rekening toe te zenden naar mijn verzekering. De verzekeraar zou mij dit medicijn wél vergoeden. De apotheker verklaarde dat[lees meer...] hij dit niet betaald zou krijgen van de verzekering. Hij verklaarde tevens dat hij voor de kosten zou opdraaien. Overigens hielp juist dit medicijn heel goed tegen de kwaal zonder de vele ellendige bijwerkingen. Apotheker adviseerde mij nimmer om Esomeprazol te gaan gebruiken. Kennelijk wederom omdat hij hieraan dan te weinig zou verdienen.