Ervaringen met Lariam

Malaria (24 meningen)

Risico op ernstige bijwerkingen door chloroquine en hydroxychloroquine

De malariamedicijnen chloroquine en hydroxychloroquine kunnen ernstige hartritmestoornissen veroorzaken bij coronapatiënten (COVID-19), in sommige gevallen met dodelijke afloop, in een hoge dosering of in combinatie met andere medicijnen. Dit blijkt uit recente onderzoeken uitgevoerd bij coronapatiënten. Het Europees medicijnagentschap EMA en medicijnautoriteit CBG adviseren artsen om coronapatiënten die deze medicijnen krijgen extra goed te monitoren, met name bij gevoeligheid voor hartritmestoornissen.

Chloroquine en hydroxychloroquine zijn goedgekeurd voor de behandeling van malaria en een aantal auto-immuun ziektes. Het is bekend dat zij hartritmestoornissen kunnen veroorzaken door invloed van de elektrische activiteit van het hart (QT-verlenging).

College ter Beoordeling Geneesmiddelen (CBG) (23-04-2020)

22-12-2013 | Vrouw | 40
Psychische klachten
Toen ik jaren geleden door Indonesie reisde, slikte ik Lariam. Aanvankelijk was er niets aan de hand en ging alles goed. Na twee a drie weken begonnen de eerste klachten, ik was heel huilerig, paniekerig, verstoorde gedachten, psychisch onwel, durfde op een gegeven moment nauwelijks de straat meer op of met mensen te praten. Maar dat ging ook weer over, er waren pieken en [lees meer...]dalen. Niet gedacht dat het de Lariam kon zijn. Ik heb dus braaf doorgeslikt, de kuur afgemaakt. De bangigheid is nooit meer weggegaan, psychisch onwel zijn ook niet, soms krijg ik nu nog - 18 jaar later - paniekaanvallen of durf ik soms de straat niet op, me in groepen te bewegen en blijf dan noodgedwongen thuis. De artsen kunnen niets vinden, ik was de onbevangen, vrolijkheid zelve. Dat is weg. Uiteindelijk gaven ze toe dat de hoeveelheid Lariam die ik toentertijd slikte waarschijnlijk blijvende schade aan mijn neurotransmitters en zenuwgestel heeft veroorzaakt. In de tussentijd heb ik veel gereisd, naar tropische bestemmingen, zonder malariatabletten maar met veel DEET en een geïmpregneerde klamboe. En voor de zekerheid, een hoge dosis doxycycline, antibiotica dus, mocht het toch fout gaan.

19-11-2013 | Man | 56
Malaria
Ruim 3 maanden in Uganda geweest in een gebied met veel malaria. Ik heb me niet altijd tegen muggenbeten kunnen beschermen maar geen malaria gekregen terwijl zo'n 5 Ugandesen in mijn omgeving in deze periode wel voor malaria behandeld zijn. Ik ervoer wel vermoeidheid die mijns inziens niet evenredig was met het verwerken van de indrukken en de lichamelijke inspanning. Wel[lees meer...] in overeenstemming met mijn toegenomen slapeloosheid. Ook nu nog slechter slapen en grotere vermoeidheid. Ik heb nog 3 pillen te gaan!

18-09-2013 | Vrouw | 66
paniek - duizeligheid - moeheid

08-06-2013 | Man | 22
Malaria
Ik heb 4 maanden in Afrika doorgebracht. Omdat het over een langere periode ging opteerde ik ook voor het VEEL goedkopere Lariam. Heb dit op voorhand enkele weken getest een geen probleem mee gehad. Ook op reis geen enkele keer ongemakken ervaren. Iemand anders die mee was had de nacht na iname wel telkens enkele nachtmerrie's maar meer niet. Als je voor een lange periode [lees meer...]gaat is Lariam zeker de moeite waard om uit te proberen, heb je toch bijwerkingen: Ga voor Malerone.

07-05-2013 | Vrouw | 51
Angst
Gestart in Nederland,proefdosis van 3 weken. Nergens last van. In Ghana waar ik vrijwilligerswerk ging doen voor 2 maanden was ik om van alles angstig. Niets voor mij, heb de halve wereld rondgereisd in m'n eentje. Ik was bang in het donker. Eenmaal thuis was ik erg angstig om oneigenlijke redenen en onrustig als ik moest gaan werken. Er is een lumbaal punctie gedaan om ui[lees meer...]t te sluiten dat er malaria in het liquor zat en ik heb een ct scan van m'n hoofd laten maken om een hersentumor uit te sluiten. Ik heb heel lang last gehad van dit alles, en nu soms nog als ik aan Afrika denk. Ik hoef daar nooit meer heen en ik slik NOOIT MEER LARIAM!!!!! Troep!!!

20-04-2013 | Vrouw | 48
mefloquine
Nar gebruik van Lariam (in totaal 5 pilletjes) ivm een reis door Mali. heb ik twee jaar bijna elke nacht bloedige nachtmeries gehad. Ik reisde vaak naar verre bestemmingen, altijd met veel plezier, maar na inname van Lariamwerd ik depresief, angstig en agressief en had ruzie met iedereen. Ik kon totaal geen gevoel van warmte en liefde meer ervaren. Ik werd een heel ander m[lees meer...]ens. Gelukkig heb ik inmiddels geen, door Lariam veroorzaakte, zelfmoordgedachten meer en gaat het weer goed met me. Maar dat heeft echt een jaar of twee - drie geduurd. Ik zal nooit meer helemaal de oude worden denk ik. Soms heb ik nog flashbacks of nare dromen. Ik kreeg deze verschijnselen eigenlijk al een beetje bij de eerste dosis. Daarna werd het bij elke inname heftiger. Ik was opeens heel angstig. Iets dat ik daarvoor helemaal niet kende. Ook zag ik dubbel en heb heel lang problemen gehad om te focussen. Achteraf bleek dat uit wetenschappelijk onderzoek naar voren was gekomen dat vrouwen met een BMI van onder de 20 (zoals ik) heel veel meer risico hebben op het krijgen van neuropsychiatrische bijverschijnselen na het slikken van Lariam. Dus als je een lichte vrouw bent zou ik dit middel sterk afraden. Maar zelfs al ben je een man, met een veel lager risico, als het middel wel neemt en pech hebt krijg je jarenlang afschuwelijke bijverschijnselen!

26-03-2013 | Vrouw | 25
mefloquine
Ik heb lariam genomen op advies van een reiskliniek. Omdat ik nog nooit psychische klachten heb gehad, zou het veilig zijn om te gebruiken. Tijdens de eerste weken was er ook niets aan de hand, op wat slapeloosheid na. Echter, na ongeveer 6 weken had ik 's nachts nachtmerries, ging ik slaapwandelen en had hallucinaties. Ik zag dingen die er niet waren, zoals mensen en dier[lees meer...]en in mijn kamer. Op advies van een arts in land van bestemming sloeg ik een dag over, maar uiteindelijk ben ik gestopt. Ik kan me voorstellen dat het een uitstekend middel kan zijn, maar het kan ook misgaan. Reageer direct als je je niet prettig voelt en vraag een arts om advies.

10-11-2012 | Vrouw | 22
Malaria
Momenteel ben ik op reis in Afrika. 3 maanden waardoor ik 20 weken malariatabletten moest nemen. Bij de GGD werd mij verteld dat ik waarschijnlijk nergens last van zou hebben want ik heb nog nooit eerder last gehad van depressies of psychische klachten. In nederland nergens last van gehad, ik sliep wel wat slechter maar dacht dat dit de spanningen waren voor mijn reis. Ech[lees meer...]ter hier in Afrika is het 1.5 week geleden helemaal is gegaan. Ik sliep nog steeds slecht, heel onrustig en had nare dromen. 1 nacht is het mij allemaal teveel geworden, ik was gewoon bang om te gaan slapen, hield mezelf wakker en raakte helemaal in paniek. Hyperventileren, zweten ik was in staat om mijn reis af te breken. Gelukkig heb ik dat niet gedaan en hoop ik de komende 2.5 maand echt volop te kunnen genieten van mijn reis. In ben gestopt met Larium want die troep hoef ik echt nooit meer in mijn lichaam! Nu moet ik voor 3 maanden antibiotica slikken, ook niet alles maar alles beter als Lariam.

09-10-2012 | Man | 23
Paniekaanvallen
Lariam kan wellicht effectief en makkelijk zijn, maar realiseer gewoon goed dat het een middel is wat bijwerkingen teweeg kan brengen. Ik heb van mijzelf een soort angst/paniekstoornisje. Lees een racend hart bij praten voor groepen of ongemakkelijk paniekerig gevoel bij gebruik van drugs zoals wiet. Na twee weken van gebruik van lariam had ik helemaal geen last van[lees meer...] bijwerkingen. Echter, na 3 dagen van zwaar stappen (student) in combinatie met slecht slapen, katers en vermoeidheid werd het toch teveel. We waren aan het BBQen en binnen 20 seconden schiet de paniek door mijn lichaam. Nouja of een paniekaanval of een hartaanval. Ik ben geen dokter dus we hadden maar een geel busje laten komen. Helaas helemaal niet aan de lariam gedacht tot nu dus enigsinds verward hebben ze me een kwartiertje aan een apparaat gehangen totdat de hartslag en het gevoel weer stabiliseerde. Met mijn Hart is iig niets mis, maar lariam valt voor mij niet goed. Hoewel ik zeker onderken dat het een combinatie van factoren kon zijn geweest

01-08-2012 | Vrouw | 23
Paniekaanvallen
Nooit meer lariam! Voor onze rondreis door Afrika moesten wij een vaccin halen tegen malaria. Bij de GGD werd ons lariam aanbevolen. Zolang wij geen last hadden van psychische klachten konden wij dit middel veilig gebruiken. Wij zijn psychische gezonde jonge meiden van 23 jaar en hadden dus niet verwacht dat wij bijwerkingen zouden krijgen. Helaas, liep dit anders dan v[lees meer...]erwacht en werd onze reis één grote nachtmerrie. We begonnen netjes drie weken van te voren aan het slikken van de lariam. We hadden in die drie weken in Nederland nergens last van. Pas na een paar dagen in Afrika begonnen we zeer heftige paniekaanvallen te krijgen. Deze paniekaanvallen bestaan uit: hyperventilatie, hartkloppingen, waanideeën, rusteloosheid etc. We hadden hier soms wel 3 uur achter elkaar last van en dat soms wel 5x op een dag, het was verschrikkelijk! De bijwerkingen kunnen vaak ook pas optreden tijdens de reis omdat Lariam vaak reageert op spanningen zoals het maken van een grote verre reis. We hebben het nog 1,5 week kunnen volhouden maar waren op een gegeven moment psychisch en lichamelijk zo uitgeput dat we besloten hebben om onze reis af te breken. In Nederland hebben wij ook nog enige tijd last gehad van paniekaanvallen, helaas hebben wij door de Lariam en de combinatie van de zware reis een posttraumatische stress stoornis opgelopen. Hiervoor zijn we nu in behandeling bij een EMDR therapeut en hopen dat wij ooit weer van een vakantie kunnen genieten. Voor ons nooit meer Lariam en wij hopen voor u ook niet. Zelfs mensen die dus totaal geen psychische klachten hebben kan het overkomen. Het risico is te groot, want 70% van de gevallen heeft last van psychische klachten.

28-05-2012 | Vrouw | 20
mefloquine
Ik heb samen met een vriendin 5 maanden door Azie gereisd en ook voor vertrek hebben we Lariam beiden uitgetest (voor 3 weken). We hadden totaal geen bijwerkingen en ook de eerste paar weken ging het prima in Azie. Toch begon ik me na verloop van tijd steeds somberder te voelen. Na twee maanden had ik nergens meer zin in, ik zat in een depressie. Er waren continu huilbuien[lees meer...] en ik had een compleet gevoel van lusteloosheid. Ik had totaal geen idee dat het door Lariam zou kunnen komen. Somberheid past echter absoluut niet bij mijn persoonlijkheid. Toen ik later een aflevering van Tros Radar zag over Lariam, werd een hoop duidelijk: Lariam was de veroorzaker geweest van mijn depressieve gevoelens. Bij de GGD hebben ze me niet duidelijk genoeg aangegeven dat de bijwerkingen behoorlijk ernstig kunnen zijn. Ik heb uiteindelijk bijna een jaar last gehad van depressies. Voor iedereen die overweegt Lariam te slikken, denk alsjeblieft eerst heel goed na, het kan een hoop plezier bederven!

15-05-2012 | Vrouw | 27
mefloquine
Twee jaar geleden heb ik een paar maanden Lariam geslikt. Toen ik begon met slikken kreeg ik meteen last van heftige nachtmerries en constante hoofdpijn. Ik heb toen de ggd gebeld die bij adviseerde om de tabletten te breken en twee keer per week een halve pil te slikken ipv 1 keer per week een hele. Dit heb ik geprobeerd en de bijwerkingen leken weg te zijn. Tijdens mijn [lees meer...]verblijf in het buitenland ging eigenlijk alles goed. Af en toe een beetje duizelig maar verder niks. Bij terugkeer begon het depressieve/passieve gevoel. Inmiddels ben ik twee jaar later en nog steeds bij vlagen erg depressief. Dit past totaal niet bij mijn persoonlijkheid. Het jaar na terugkomst was de kwaliteit van leven eigenlijk nihil. Nu gaat het wel beter gelukkig maar Lariam slik ik nooit maar dan ook NOOIT meer.

07-04-2012 | Man | 40
Auto-immuunziekte
Mijn naam is .... ik heb laraim moeten slikken van defensie en ik heb zeer ernstige bijwerkingen. er is geen sprake van een acceptabel leven, ik wil iedereen aanraden om lariam nooit te gebruiken. (Red; om privacyredenen en werkwijze van deze site naam uit de mening verwijderd)

16-11-2011 | Vrouw | 26
Anti malaria
Lariam gebruikt vanwege heftige reacties op malarone. Ik heb de eerste 4 weken lariam in Nederland geslikt dit op aanraden van de dokter. Mochten er bijwerkingen optreden dan konden we nog op zoek gaan naar andere medicatie. Ik heb helemaal geen last gehad van de tabletten. Ik kan alleen de lariam niet slikken in combinatie met andere medicatie (allergische reacties). [lees meer...] Het fijne aan lariam is dat je het maar 1x per week hoeft te slikken.

10-08-2011 | Vrouw | 23
Malaria
Ik was huiverig voor Lariam door alle horroverhalen, maar besloot het toch 3 weken op proef te gebruiken. Het viel alles mee. Slapen gaat prima, en heb behalve dat mijn gevoel over alles wat oppervlakkig wordt, en emotiebeleving afneemt, nergens last van. Mijn aanbeveling: gewoon uitproberen. Mocht je wel last krijgen kun je altijd nog op Malerone ofzo overgaan.

12-04-2011 | Man | 59
mefloquine
gebruik al 14 jaar tijdens mijn vakanties in azie Lariam,nog nooit last gehad van bijwerkingen of andere symptonen,dit zijn wel primitieve reizen waar ook bij de plaatselijke bevolking geslapen en gegeten word,dus geen 3 of meer sterren hotels,maar in een hut of losmen ergens in de rimboe.