Ervaringen met Lariam

Malaria (24 meningen)

Risico op ernstige bijwerkingen door chloroquine en hydroxychloroquine

De malariamedicijnen chloroquine en hydroxychloroquine kunnen ernstige hartritmestoornissen veroorzaken bij coronapatiënten (COVID-19), in sommige gevallen met dodelijke afloop, in een hoge dosering of in combinatie met andere medicijnen. Dit blijkt uit recente onderzoeken uitgevoerd bij coronapatiënten. Het Europees medicijnagentschap EMA en medicijnautoriteit CBG adviseren artsen om coronapatiënten die deze medicijnen krijgen extra goed te monitoren, met name bij gevoeligheid voor hartritmestoornissen.

Chloroquine en hydroxychloroquine zijn goedgekeurd voor de behandeling van malaria en een aantal auto-immuun ziektes. Het is bekend dat zij hartritmestoornissen kunnen veroorzaken door invloed van de elektrische activiteit van het hart (QT-verlenging).

College ter Beoordeling Geneesmiddelen (CBG) (23-04-2020)

16-11-2011 | Vrouw | 26
Anti malaria
Lariam gebruikt vanwege heftige reacties op malarone. Ik heb de eerste 4 weken lariam in Nederland geslikt dit op aanraden van de dokter. Mochten er bijwerkingen optreden dan konden we nog op zoek gaan naar andere medicatie. Ik heb helemaal geen last gehad van de tabletten. Ik kan alleen de lariam niet slikken in combinatie met andere medicatie (allergische reacties). [lees meer...] Het fijne aan lariam is dat je het maar 1x per week hoeft te slikken.

10-08-2011 | Vrouw | 23
Malaria
Ik was huiverig voor Lariam door alle horroverhalen, maar besloot het toch 3 weken op proef te gebruiken. Het viel alles mee. Slapen gaat prima, en heb behalve dat mijn gevoel over alles wat oppervlakkig wordt, en emotiebeleving afneemt, nergens last van. Mijn aanbeveling: gewoon uitproberen. Mocht je wel last krijgen kun je altijd nog op Malerone ofzo overgaan.

10-06-2009 | Vrouw
Ter voorkoming malaria
"verschrikkelijk vergif!! na een aantal dagen ernstige druk op de borst, hartkloppingen, duizeligheid en onrust.

11-03-2009 | Vrouw
Malaria profylaxe
Na gebruik van 6 weken in 1992, toen er weinig bekend was over de bijwerkingen van dit middel, ondervind ik al ruim 17 jaar last van de bijwerkingen van dit middel, namelijke ernstige mare van chronische vermoeidheid, verhoogde angst en schrikreacties en verminderde weerstand bij stress.

10-01-2024 | Man | 77
Malaria
Heb Lariam gebruikt in 1992 ivm reis naar Nieuw Guinea. Daar kreeg ik ernstige angstaanvallen. Nog nooit zoiets meegemaakt. Werd zo erg dat ik met spoed naar huis wou. Bij een tussenstop in Medan uit vliegtuig gehaald en naar hospitaal gebracht. Dacht echt dat ik doodging, hele lichaam schudde en hart ging tekeer. Na onderzoek teruggebracht naar vliegveld en ben ik eerste [lees meer...]klas naar Amsterdam gevlogen. 3 maanden thuis geweest durfde niet te slapen en allerhande klachten en psychoses. Langzamerhand werden aanvallen minder en kon werk weer hervatten. Maar tot op heden zo nu en dan nog steeds periodes van angst enz. Soms ook wel eens rare ideeen als ik op hoog punt sta.... Het zijn zeker de gevolgen van Lariam en nu 30 jaar geleden gebruikt. Misdadig middel en er zou compensatie gegeven moeten worden aan de gebruikers. Het zou een wondermiddel moeten zijn maar het was een ramp!!

31-03-2020 | Man | 54

25-10-2018 | Man | 67
mefloquine (250mg)
Ik heb gehoord dat : 'Bij het vertrek van Hr. Ms. van Kinsbergen naar het Caraïbisch gebied werd de bemanning verplicht deze tabletten te slikken als een experiment. Na een paar dagen heeft de bemanning geweigerd mede door de geruchten die over dit medicijn rond gingen en de bijwerking die sterk varieerden per bemanningslid'.

14-06-2018 | Man | 46
mefloquine (250mg)
Dit medicijn raad ik iedereen af om te nemen! Er zijn nog veel meer bijwerkingen dan ik heb gehad en er is genoeg over te vinden op internet. Waarom dit nog steeds hardnekkig voor word geschreven, is mij een raadsel! In de USA is het al jaren verboden. Zijn genoeg alternatieven te vinden, mocht je dit willen. Ik heb jaren in Afrika gewoond en geen profylaxe gebruikt.[lees meer...] Na mijn Lariam-ervaring had ik er wel even genoeg van! Mijn tips: Koop een 2 persoons geïmpregneerd2 persoons2 persoonse Klamboe en ga er onder slapen. Kun je in het land zelf kopen. Als het te warm is onder de klamboe, laat je een ventilator draaien. Laat in de middag (zeg vanaf 15:00 locale tijd) een lange broek + shirt met lange mouwen dragen. Katoen werkt heel goed. Als je dit doet, dan heb je niet snel last van malaria, dengue of iets anders. Heeft bij mij 9 jaar gewerkt!

16-02-2018 | Man | 25
Malaria
Zeer veel bijwerkingen gehad door dit medicijn. Voorgeschreven vanuit de GGD wegens reis naar een malaria risicogebied, helaas werd er niet bij verteld dat er wel degelijk een groot verschil is tussen Malarone en Lariam. Klachten begonnen pas op locatie, waarschijnlijk door nieuwe indrukken vanuit de omgeving. Depressief, slapeloze nachten, levensechte dromen en lichtelijk[lees meer...] psychotisch. Klachten verdwenen snel na het stoppen van dit medicijn. Voor een ieder die denkt: dit gebeurd mij niet, raad ik aan om toch wat meer te betalen voor Malarone, het is het risico niet waard! Het risico lijkt klein, helaas worden door veel mensen bijwerkingen niet gemeld, waardoor ik het werkelijke percentage mensen dat bijwerkingen krijgt waarschijnlijk veel hoger ligt.

09-01-2018 | Man | 34
Malaria
Na alle negatieve ervaringen wil ik toch even mijn ervaring delen. Ik heb Lariam op zo'n 10 trips gebruikt, varierend van 2 weken tot 4 maanden. Het is mijn voorkeursmiddel wat betreft malaria-profylaxe. Ik heb zelf nog nooit last gehad van bijwerkingen (al kan ik wel aanraden het samen met de maaltijd de slikken). Met een pil per week, waarbij het niet direct heel nauw aa[lees meer...]nkomt als je het een dag te laat inneemt, is het in mijn ogen erg gebruiksvriendelijk. Wat betreft effectiviteit: ik heb nog nooit malaria gehad gedurende mijn trips in verschillende gebieden met hoge malaria-activiteit. Dat is natuurlijk puur anekdotisch, maar voor mij is het effectief gebleken. Ik snap dat het middel bij sommigen tot nare bijwerkingen kan leiden, maar dit geldt zeker niet voor iedereen! Malarone (1x gebruikt) vond ik veel onprettiger door de dagelijkse inname.

12-10-2017 | Man | 60
Malaria
Toen ik jaren geleden naar Afrika reisde, slikte ik Lariam. Aanvankelijk was er niets aan de hand en ging alles goed. Na één week begonnen de eerste klachten, ik was heel huilerig, paniekerig, verstoorde gedachten, psychisch onwel. Niet gedacht dat het de Lariam kon zijn. Problemen met eten, slikken lukte niet meer. De bangigheid is nooit meer weggegaan, psychisch onwel zi[lees meer...]jn ook niet, regelmatig krijg ik nu nog - 20 jaar later - paniekaanvallen. De artsen kunnen niets vinden en denken eerder aan een burnout. Uiteindelijk gaven ze toe dat de hoeveelheid Lariam die ik toentertijd slikte waarschijnlijk blijvende schade aan mijn neurotransmitters en zenuwgestel heeft veroorzaakt.

25-04-2016 | Man | 21
Malaria
Ik heb dit medicijn genomen voor mijn vakantie in het buitenland. Echter na het nemen van dit medicijn kreeg ik hoge koorts en last van me darmen. Na enige tijd kon ik alleen nog maar bloed ophoesten en moest ik met spoed naar het ziekenhuis gebracht worden.

17-02-2016 | Man | 46
Malaria
Eerst Lariam in 1997 en later on 2014 Malarone gebruikt. Ik vind het allemaal troep, want werkt niet en/of ernstige bij werkingen. Met Lariam te slikken, kreeg ik toch 2 keer malaria waarvan 1 keer de Plasmodium Falcimparum. Met Malarone geen malaria gehad, maar ook daar humeurig, slecht slapen, hallucinaties, diarree... Na 2 weken gestopt met Malarone en binnen 2 dagen v[lees meer...]oelde ik mij veel fitter. De volgende 2 weken top gevoeld.

19-11-2013 | Man | 56
Malaria
Ruim 3 maanden in Uganda geweest in een gebied met veel malaria. Ik heb me niet altijd tegen muggenbeten kunnen beschermen maar geen malaria gekregen terwijl zo'n 5 Ugandesen in mijn omgeving in deze periode wel voor malaria behandeld zijn. Ik ervoer wel vermoeidheid die mijns inziens niet evenredig was met het verwerken van de indrukken en de lichamelijke inspanning. Wel[lees meer...] in overeenstemming met mijn toegenomen slapeloosheid. Ook nu nog slechter slapen en grotere vermoeidheid. Ik heb nog 3 pillen te gaan!

08-06-2013 | Man | 22
Malaria
Ik heb 4 maanden in Afrika doorgebracht. Omdat het over een langere periode ging opteerde ik ook voor het VEEL goedkopere Lariam. Heb dit op voorhand enkele weken getest een geen probleem mee gehad. Ook op reis geen enkele keer ongemakken ervaren. Iemand anders die mee was had de nacht na iname wel telkens enkele nachtmerrie's maar meer niet. Als je voor een lange periode [lees meer...]gaat is Lariam zeker de moeite waard om uit te proberen, heb je toch bijwerkingen: Ga voor Malerone.

09-10-2012 | Man | 23
Paniekaanvallen
Lariam kan wellicht effectief en makkelijk zijn, maar realiseer gewoon goed dat het een middel is wat bijwerkingen teweeg kan brengen. Ik heb van mijzelf een soort angst/paniekstoornisje. Lees een racend hart bij praten voor groepen of ongemakkelijk paniekerig gevoel bij gebruik van drugs zoals wiet. Na twee weken van gebruik van lariam had ik helemaal geen last van[lees meer...] bijwerkingen. Echter, na 3 dagen van zwaar stappen (student) in combinatie met slecht slapen, katers en vermoeidheid werd het toch teveel. We waren aan het BBQen en binnen 20 seconden schiet de paniek door mijn lichaam. Nouja of een paniekaanval of een hartaanval. Ik ben geen dokter dus we hadden maar een geel busje laten komen. Helaas helemaal niet aan de lariam gedacht tot nu dus enigsinds verward hebben ze me een kwartiertje aan een apparaat gehangen totdat de hartslag en het gevoel weer stabiliseerde. Met mijn Hart is iig niets mis, maar lariam valt voor mij niet goed. Hoewel ik zeker onderken dat het een combinatie van factoren kon zijn geweest