Ervaringen met Lariam

Malaria (24 meningen)

Risico op ernstige bijwerkingen door chloroquine en hydroxychloroquine

De malariamedicijnen chloroquine en hydroxychloroquine kunnen ernstige hartritmestoornissen veroorzaken bij coronapatiënten (COVID-19), in sommige gevallen met dodelijke afloop, in een hoge dosering of in combinatie met andere medicijnen. Dit blijkt uit recente onderzoeken uitgevoerd bij coronapatiënten. Het Europees medicijnagentschap EMA en medicijnautoriteit CBG adviseren artsen om coronapatiënten die deze medicijnen krijgen extra goed te monitoren, met name bij gevoeligheid voor hartritmestoornissen.

Chloroquine en hydroxychloroquine zijn goedgekeurd voor de behandeling van malaria en een aantal auto-immuun ziektes. Het is bekend dat zij hartritmestoornissen kunnen veroorzaken door invloed van de elektrische activiteit van het hart (QT-verlenging).

College ter Beoordeling Geneesmiddelen (CBG) (23-04-2020)

26-03-2013 | Vrouw | 25
mefloquine
Ik heb lariam genomen op advies van een reiskliniek. Omdat ik nog nooit psychische klachten heb gehad, zou het veilig zijn om te gebruiken. Tijdens de eerste weken was er ook niets aan de hand, op wat slapeloosheid na. Echter, na ongeveer 6 weken had ik 's nachts nachtmerries, ging ik slaapwandelen en had hallucinaties. Ik zag dingen die er niet waren, zoals mensen en dier[lees meer...]en in mijn kamer. Op advies van een arts in land van bestemming sloeg ik een dag over, maar uiteindelijk ben ik gestopt. Ik kan me voorstellen dat het een uitstekend middel kan zijn, maar het kan ook misgaan. Reageer direct als je je niet prettig voelt en vraag een arts om advies.

16-11-2011 | Vrouw | 26
Anti malaria
Lariam gebruikt vanwege heftige reacties op malarone. Ik heb de eerste 4 weken lariam in Nederland geslikt dit op aanraden van de dokter. Mochten er bijwerkingen optreden dan konden we nog op zoek gaan naar andere medicatie. Ik heb helemaal geen last gehad van de tabletten. Ik kan alleen de lariam niet slikken in combinatie met andere medicatie (allergische reacties). [lees meer...] Het fijne aan lariam is dat je het maar 1x per week hoeft te slikken.

15-05-2012 | Vrouw | 27
mefloquine
Twee jaar geleden heb ik een paar maanden Lariam geslikt. Toen ik begon met slikken kreeg ik meteen last van heftige nachtmerries en constante hoofdpijn. Ik heb toen de ggd gebeld die bij adviseerde om de tabletten te breken en twee keer per week een halve pil te slikken ipv 1 keer per week een hele. Dit heb ik geprobeerd en de bijwerkingen leken weg te zijn. Tijdens mijn [lees meer...]verblijf in het buitenland ging eigenlijk alles goed. Af en toe een beetje duizelig maar verder niks. Bij terugkeer begon het depressieve/passieve gevoel. Inmiddels ben ik twee jaar later en nog steeds bij vlagen erg depressief. Dit past totaal niet bij mijn persoonlijkheid. Het jaar na terugkomst was de kwaliteit van leven eigenlijk nihil. Nu gaat het wel beter gelukkig maar Lariam slik ik nooit maar dan ook NOOIT meer.

04-08-2018 | Vrouw | 28
Malaria
Deze pillen werden mij ondanks mijn geschiedenis met een emotieregulatiestoornis afgeraden echter leek het aangezien ik zwanger probeer te worden volgens het centrum voor tropische ziekten de beste oplossing ivm de weinige gegevens die ze van malarone hadden (malarone heeft bij mij geen bijwerkingen behalve wat rare dromen de eerste dagen) gezien mijn kinderwens dus lariam[lees meer...] geprobeerd. Een dag na de eerste pil had ik maar dan 10 aanvallen van epilepsie. De dag erna nog zo'n dag met meer dan 10. Niet ongewoon om partiële aanvallen te hebben maar niet zoveel en niet zo heftig. De derde dag na inname plotselinge andere gewaarwording. Ik wist niet op dit in verband gebracht werdt met mijn aanvallen van de dagen ervoor of de lariam omdat epilepsie ook dit gevolg kon hebben. Toen ik echter slapeloos werdt en hallucinaties begon te krijgen begon ik te vermoeden dat lariam geen goed idee was. Na een hele nacht auditieve en visuele hallucinaties te hebben doorgemaakt begon ik plots te denken dat ik geen liefde meer voelde voor mijn man en mijn deuren straalden een soort energie af en ik voelde me bekeken. (ik was alleen in mijn appartement zoals altijd). Ik stond een half uur voor openingstijd voor de deur van mijn apotheek. Toen ik deze mijn symptomen had uitgelegd belde hij direct de arts 100 Meter verder. Ik zat in een psychose en dit was allemaal te wijten aan lariam. De arts heeft mij een injectie gegeven en na een half uur begon deze te werken. Nu 24 uur na de injectie wordt mijn waarneming normaal zie ik geen spoken meer zit niemand achter mij aan en hou ik nog altijd zielsveel van mijn man. Kortom :) lariam was voor mij puur vergif

29-07-2016 | Vrouw | 28
Malaria
Tijdens 3.5 maanden vrijwilligerswerk Lariam genomen. De laatste maand heb ik dit medicijn niet meer genomen. Zelf had ik behoorlijk wat nachtmerries en sliep ik daardoor minder, werd ik enorm moe. Deze klachten zijn ook pas begonnen eens ik in Malawi was, hoewel ik al 3 weken voordien was gestart met de therapie. Heb ook gezien en meegemaakt hoe een medereizigster in een[lees meer...] psychose raakte, met wanen en hallucinaties, was een gevaar voor zichzelf. Is terug naar huis moeten gerepatriëerd worden, onder begeleiding omdat het voor zichzelf niet veilig was! Op dat moment ben ik gestopt het de Lariam, vond het de moeite niet waard en had zelf ook wel wat slaapklachten. Ik nam sowieso ook andere maatregelen: lange broeken en lange mouwen 's avonds, onder een klamboe slapen, deet smeren...

09-01-2018 | Man | 34
Malaria
Na alle negatieve ervaringen wil ik toch even mijn ervaring delen. Ik heb Lariam op zo'n 10 trips gebruikt, varierend van 2 weken tot 4 maanden. Het is mijn voorkeursmiddel wat betreft malaria-profylaxe. Ik heb zelf nog nooit last gehad van bijwerkingen (al kan ik wel aanraden het samen met de maaltijd de slikken). Met een pil per week, waarbij het niet direct heel nauw aa[lees meer...]nkomt als je het een dag te laat inneemt, is het in mijn ogen erg gebruiksvriendelijk. Wat betreft effectiviteit: ik heb nog nooit malaria gehad gedurende mijn trips in verschillende gebieden met hoge malaria-activiteit. Dat is natuurlijk puur anekdotisch, maar voor mij is het effectief gebleken. Ik snap dat het middel bij sommigen tot nare bijwerkingen kan leiden, maar dit geldt zeker niet voor iedereen! Malarone (1x gebruikt) vond ik veel onprettiger door de dagelijkse inname.

22-12-2013 | Vrouw | 40
Psychische klachten
Toen ik jaren geleden door Indonesie reisde, slikte ik Lariam. Aanvankelijk was er niets aan de hand en ging alles goed. Na twee a drie weken begonnen de eerste klachten, ik was heel huilerig, paniekerig, verstoorde gedachten, psychisch onwel, durfde op een gegeven moment nauwelijks de straat meer op of met mensen te praten. Maar dat ging ook weer over, er waren pieken en [lees meer...]dalen. Niet gedacht dat het de Lariam kon zijn. Ik heb dus braaf doorgeslikt, de kuur afgemaakt. De bangigheid is nooit meer weggegaan, psychisch onwel zijn ook niet, soms krijg ik nu nog - 18 jaar later - paniekaanvallen of durf ik soms de straat niet op, me in groepen te bewegen en blijf dan noodgedwongen thuis. De artsen kunnen niets vinden, ik was de onbevangen, vrolijkheid zelve. Dat is weg. Uiteindelijk gaven ze toe dat de hoeveelheid Lariam die ik toentertijd slikte waarschijnlijk blijvende schade aan mijn neurotransmitters en zenuwgestel heeft veroorzaakt. In de tussentijd heb ik veel gereisd, naar tropische bestemmingen, zonder malariatabletten maar met veel DEET en een geïmpregneerde klamboe. En voor de zekerheid, een hoge dosis doxycycline, antibiotica dus, mocht het toch fout gaan.

07-04-2012 | Man | 40
Auto-immuunziekte
Mijn naam is .... ik heb laraim moeten slikken van defensie en ik heb zeer ernstige bijwerkingen. er is geen sprake van een acceptabel leven, ik wil iedereen aanraden om lariam nooit te gebruiken. (Red; om privacyredenen en werkwijze van deze site naam uit de mening verwijderd)

13-03-2018 | Vrouw | 42
Malaria
Preventief gebruikt tegen Malaria, dosering volgens bijsluiter, weet niet meer precies frequentie van dosering. Directe effecten na een paar weken gebruik: Nachtmerries, emotioneel, angstig, depressief. Lange termijn: vanaf gebruik van dit medicijn tot nu (19 jaar later) terugkerende angsten, nervositeit en depressie. Therapieen werken wel maar rest verschijnselen bl[lees meer...]ijven terugkeren. Daarvoor nooit mentale klachten, ook niet in de familie. Ik ben verder zeer gezond.

14-06-2018 | Man | 46
mefloquine (250mg)
Dit medicijn raad ik iedereen af om te nemen! Er zijn nog veel meer bijwerkingen dan ik heb gehad en er is genoeg over te vinden op internet. Waarom dit nog steeds hardnekkig voor word geschreven, is mij een raadsel! In de USA is het al jaren verboden. Zijn genoeg alternatieven te vinden, mocht je dit willen. Ik heb jaren in Afrika gewoond en geen profylaxe gebruikt.[lees meer...] Na mijn Lariam-ervaring had ik er wel even genoeg van! Mijn tips: Koop een 2 persoons geïmpregneerd2 persoons2 persoonse Klamboe en ga er onder slapen. Kun je in het land zelf kopen. Als het te warm is onder de klamboe, laat je een ventilator draaien. Laat in de middag (zeg vanaf 15:00 locale tijd) een lange broek + shirt met lange mouwen dragen. Katoen werkt heel goed. Als je dit doet, dan heb je niet snel last van malaria, dengue of iets anders. Heeft bij mij 9 jaar gewerkt!

17-02-2016 | Man | 46
Malaria
Eerst Lariam in 1997 en later on 2014 Malarone gebruikt. Ik vind het allemaal troep, want werkt niet en/of ernstige bij werkingen. Met Lariam te slikken, kreeg ik toch 2 keer malaria waarvan 1 keer de Plasmodium Falcimparum. Met Malarone geen malaria gehad, maar ook daar humeurig, slecht slapen, hallucinaties, diarree... Na 2 weken gestopt met Malarone en binnen 2 dagen v[lees meer...]oelde ik mij veel fitter. De volgende 2 weken top gevoeld.

20-04-2013 | Vrouw | 48
mefloquine
Nar gebruik van Lariam (in totaal 5 pilletjes) ivm een reis door Mali. heb ik twee jaar bijna elke nacht bloedige nachtmeries gehad. Ik reisde vaak naar verre bestemmingen, altijd met veel plezier, maar na inname van Lariamwerd ik depresief, angstig en agressief en had ruzie met iedereen. Ik kon totaal geen gevoel van warmte en liefde meer ervaren. Ik werd een heel ander m[lees meer...]ens. Gelukkig heb ik inmiddels geen, door Lariam veroorzaakte, zelfmoordgedachten meer en gaat het weer goed met me. Maar dat heeft echt een jaar of twee - drie geduurd. Ik zal nooit meer helemaal de oude worden denk ik. Soms heb ik nog flashbacks of nare dromen. Ik kreeg deze verschijnselen eigenlijk al een beetje bij de eerste dosis. Daarna werd het bij elke inname heftiger. Ik was opeens heel angstig. Iets dat ik daarvoor helemaal niet kende. Ook zag ik dubbel en heb heel lang problemen gehad om te focussen. Achteraf bleek dat uit wetenschappelijk onderzoek naar voren was gekomen dat vrouwen met een BMI van onder de 20 (zoals ik) heel veel meer risico hebben op het krijgen van neuropsychiatrische bijverschijnselen na het slikken van Lariam. Dus als je een lichte vrouw bent zou ik dit middel sterk afraden. Maar zelfs al ben je een man, met een veel lager risico, als het middel wel neemt en pech hebt krijg je jarenlang afschuwelijke bijverschijnselen!

23-01-2011 | Man | 49
Preventief tegen malaria
katalisator/trigger voor depressie

07-05-2013 | Vrouw | 51
Angst
Gestart in Nederland,proefdosis van 3 weken. Nergens last van. In Ghana waar ik vrijwilligerswerk ging doen voor 2 maanden was ik om van alles angstig. Niets voor mij, heb de halve wereld rondgereisd in m'n eentje. Ik was bang in het donker. Eenmaal thuis was ik erg angstig om oneigenlijke redenen en onrustig als ik moest gaan werken. Er is een lumbaal punctie gedaan om ui[lees meer...]t te sluiten dat er malaria in het liquor zat en ik heb een ct scan van m'n hoofd laten maken om een hersentumor uit te sluiten. Ik heb heel lang last gehad van dit alles, en nu soms nog als ik aan Afrika denk. Ik hoef daar nooit meer heen en ik slik NOOIT MEER LARIAM!!!!! Troep!!!

31-03-2020 | Man | 54

19-11-2013 | Man | 56
Malaria
Ruim 3 maanden in Uganda geweest in een gebied met veel malaria. Ik heb me niet altijd tegen muggenbeten kunnen beschermen maar geen malaria gekregen terwijl zo'n 5 Ugandesen in mijn omgeving in deze periode wel voor malaria behandeld zijn. Ik ervoer wel vermoeidheid die mijns inziens niet evenredig was met het verwerken van de indrukken en de lichamelijke inspanning. Wel[lees meer...] in overeenstemming met mijn toegenomen slapeloosheid. Ook nu nog slechter slapen en grotere vermoeidheid. Ik heb nog 3 pillen te gaan!