Ervaringen met Lariam

Malaria (24 meningen)

Risico op ernstige bijwerkingen door chloroquine en hydroxychloroquine

De malariamedicijnen chloroquine en hydroxychloroquine kunnen ernstige hartritmestoornissen veroorzaken bij coronapatiënten (COVID-19), in sommige gevallen met dodelijke afloop, in een hoge dosering of in combinatie met andere medicijnen. Dit blijkt uit recente onderzoeken uitgevoerd bij coronapatiënten. Het Europees medicijnagentschap EMA en medicijnautoriteit CBG adviseren artsen om coronapatiënten die deze medicijnen krijgen extra goed te monitoren, met name bij gevoeligheid voor hartritmestoornissen.

Chloroquine en hydroxychloroquine zijn goedgekeurd voor de behandeling van malaria en een aantal auto-immuun ziektes. Het is bekend dat zij hartritmestoornissen kunnen veroorzaken door invloed van de elektrische activiteit van het hart (QT-verlenging).

College ter Beoordeling Geneesmiddelen (CBG) (23-04-2020)

12-04-2011 | Man | 59
mefloquine
gebruik al 14 jaar tijdens mijn vakanties in azie Lariam,nog nooit last gehad van bijwerkingen of andere symptonen,dit zijn wel primitieve reizen waar ook bij de plaatselijke bevolking geslapen en gegeten word,dus geen 3 of meer sterren hotels,maar in een hut of losmen ergens in de rimboe.

12-10-2017 | Man | 60
Malaria
Toen ik jaren geleden naar Afrika reisde, slikte ik Lariam. Aanvankelijk was er niets aan de hand en ging alles goed. Na één week begonnen de eerste klachten, ik was heel huilerig, paniekerig, verstoorde gedachten, psychisch onwel. Niet gedacht dat het de Lariam kon zijn. Problemen met eten, slikken lukte niet meer. De bangigheid is nooit meer weggegaan, psychisch onwel zi[lees meer...]jn ook niet, regelmatig krijg ik nu nog - 20 jaar later - paniekaanvallen. De artsen kunnen niets vinden en denken eerder aan een burnout. Uiteindelijk gaven ze toe dat de hoeveelheid Lariam die ik toentertijd slikte waarschijnlijk blijvende schade aan mijn neurotransmitters en zenuwgestel heeft veroorzaakt.

18-09-2013 | Vrouw | 66
paniek - duizeligheid - moeheid

25-10-2018 | Man | 67
mefloquine (250mg)
Ik heb gehoord dat : 'Bij het vertrek van Hr. Ms. van Kinsbergen naar het Caraïbisch gebied werd de bemanning verplicht deze tabletten te slikken als een experiment. Na een paar dagen heeft de bemanning geweigerd mede door de geruchten die over dit medicijn rond gingen en de bijwerking die sterk varieerden per bemanningslid'.

10-01-2024 | Man | 77
Malaria
Heb Lariam gebruikt in 1992 ivm reis naar Nieuw Guinea. Daar kreeg ik ernstige angstaanvallen. Nog nooit zoiets meegemaakt. Werd zo erg dat ik met spoed naar huis wou. Bij een tussenstop in Medan uit vliegtuig gehaald en naar hospitaal gebracht. Dacht echt dat ik doodging, hele lichaam schudde en hart ging tekeer. Na onderzoek teruggebracht naar vliegveld en ben ik eerste [lees meer...]klas naar Amsterdam gevlogen. 3 maanden thuis geweest durfde niet te slapen en allerhande klachten en psychoses. Langzamerhand werden aanvallen minder en kon werk weer hervatten. Maar tot op heden zo nu en dan nog steeds periodes van angst enz. Soms ook wel eens rare ideeen als ik op hoog punt sta.... Het zijn zeker de gevolgen van Lariam en nu 30 jaar geleden gebruikt. Misdadig middel en er zou compensatie gegeven moeten worden aan de gebruikers. Het zou een wondermiddel moeten zijn maar het was een ramp!!