Ervaringen met Ajovy

fremanezumab

Bij  MigraineX

Duizeligheid hartkloppingen moeite met slapen rugpijn tintelingen of prikkeling van arm of been verstoorde slaap

Sumatriptan (196 meningen)
Imigran (163 meningen)
Maxalt (163 meningen)
Rizatriptan (55 meningen)
Zomig (46 meningen)

Migraine en de impact van DNA

W Wessels - mijnmedicijn.nl (03-09-2019)

22-03-2024 | Vrouw | 52
fremanezumab (225mg)

hartkloppingen verstoorde slaap tintelingen of prikkeling van arm of been rugpijn Duizeligheid

Ik heb sinds 7 jaar regelmatig migraine (2x - 4x per week). Meerdere neurologen hiervoor gezien, allerlei soorten medicijnen gekregen: o.a. twee soorten betablokkers, twee soorten anti-epilepsie middelen, 2 jaar migraine-botox en sinds bijna twee maanden Fremanezumab injecties. Ik heb veel migraines, maar ook dagelijks veel hoofdpijn, dat begon na de eerste half jaar [lees meer...]dat ik opeens migraines had. Ik word elke dag wakker met het gevoel alsof ik een zware kater heb. Ik lees er weinig over op deze website, maar ik ga me sinds Fremanezumab per dag een beetje rotter voelen. Ik zal proberen te beschrijven wat ik meemaak, hopend dat een ander daar wat aan heeft. Toen ik de eerste injectie net had gekregen voelde ik me binnen een half uur opeens een beetje raar in mijn hoofd, moeilijk te beschrijven, alsof er iets weg was. Een deel van mijn hoofdpijn voelde ik weg-ebben, alsof de scherpe hoge pijn er uit was gedraaid en dat dit een koele leegte achterliet, dat voelde heel fijn. Maar hetzelfde moment was er ook een deel van mij weg, ik had opeens het idee dat ik beter niet naar huis kon rijden, terwijl ik in de parkeergarage van het ziekenhuis in mijn auto zat. Ik durfde met mijn 'gekke hoofd' niet te gaan rijden, mijn man moest me komen halen. Dit rare gevoel bleef. Ook de volgende ochtend: mijn wekker ging, maar ik stond niet op. Het gevoel van: 'Kom op, opstaan!' was er niet, ik was behoorlijk afwezig. Ook ging er de volgende dagen vanalles mis met handelingen doen, bijv. in de keuken. Ik was onhandiger en had moeite met iets op volgorde uitvoeren. Ik dacht: dat trekt wel bij, maar dit is nu na bijna twee maanden nog niet verbeterd. Een week na de injectie kreeg ik opeens last van kramp. Dus ik dacht ‘magnesium’, maar dat hielp niet. De fase daarna kreeg ik steeds meer tintelende armen en benen, alsof mijn bloed geklonterd is en niet goed meer door mijn aderen wil, dit is gevoel is er nu al weken continu, dag en nacht. Vervolgens kwamen de hartkloppingen, vanaf week 3 ongeveer. Mijn hart is steeds meer gaan slaan op een manier alsof ik gejaagd en bang ben. Als ik niet bewust probeer ontspannings- en ademhalingsoefeningen te doen, dan merk ik dat mijn ademhaling hoog gaat zitten. Sinds ik die hartkloppingen heb, slaap ik ook een stuk slechter. Wat laatste dagen nieuw is, is dat ik erg geïrriteerd ben. Logisch zou je denken als je slechter slaapt, maar ik zou afgelopen dagen het liefst de hele dag schelden en/of huilen. Als je mij zou kennen: Dit is niks voor mij, ik ben normaal erg rustig en geduldig, maar laatste dagen echt niet. Ik herken mezelf bijna niet zo. Sinds de Fremanezumab heb ik opvallend minder migraine aanvallen (of zijn de migraine aanvallen minder heftig) en is een deel van mijn scherpe dagelijkse hoofdpijn weg. Al hou ik wel de zware bonkende hoofdpijn over en is deze zwaarder dan normaal. Ik durf de 3e injectie niet te zetten. Dit zou ik over 3 dagen moeten doen, maar omdat ik me per dag slechter ga voelen, lijkt het me echt geen goed plan. Stel dat ik me nog slechter ga voelen... dit is al geen doen zo. Zucht. Ik heb ook geen zin in dezelfde migraine aanvallen als een paar maanden geleden, maar dit hou ik ook niet vol. Mocht je ook rare bijwerkingen krijgen van Fremanezumab, hoop ik dat je dit ook hier wil melden. Zolang de artsen zeggen: “Misschien een beetje pijn op de prikplaats of wat constipatie.” dan weten mensen niet waar ze aan beginnen en kunnen ze net als ik onwijs gaan twijfelen aan zichzelf.

15-02-2024 | Vrouw | 40

rugpijn moeite met slapen

Het middel werkte de eerste 2 maanden goed erna matig. Heb last van rugpijn en moeite met slapen sinds het gebruik. De rugpijn werd bevestigd door de verpleegkundige maar online nergens wat over te vinden. Meld het aub.

23-01-2024 | Vrouw | 46
fremanezumab (225mg)
Ik heb geen aanvallen meer, voel soms een sluimerende aanval maar breekt niet door. Heb de indruk dat ik na 2 maanden futloos ben, geen energie en zie bleek. Ik vraag mij af wat de bijwerkingen op lange termijn zijn?

09-01-2024 | Vrouw | 55
fremanezumab (225mg)
Migraine is indertijd rond halverwege m'n 30ste begonnen.....ik ben nu 55 jaar oud. In de overgang rond 46 jaar werd migraine steeds frequenter en grilliger en is het uiteindelijk chronisch geworden. Had zo'n 20 a 22 dagen per maand hoofdpijn en migraine. Slikte ook 20 a 22 tabl sumatriptan 50 mg per maand wat goed werkte. Heb verschillende soorten bètablokkers geprobe[lees meer...]erd en Candesartan. Jaren bij neuroloog gelopen. Fysio gehad en borstverkleining. Helaas zonder resultaat. Uiteindelijk in februari 2023 het traject ingegaan om in aanmerking te komen voor Ajovy. Moest 3 mnd stoppen met m'n triptanen wat heel zwaar was.....hield daarna rond de 13 hoofdpijndagen per maand over. Heb 2x botox gehad zonder resultaat. Eind Juli 2023 m'n eerste spuit Ajovy gezet. Het heeft wel iets gedaan, maar niet wat ik hoopte. Zat na 5 maanden uiteindelijk nog rond de 8 a 9 dagen hoofdpijn en had daarbij nog een aantal dagen sluimerende hoofdpijn. Wilde wel doorgaan met Ajovy maar uiteindelijk gestopt toen ik m'n 6de injectie moest zetten vanwege erge knieklachten wat rond de 4de injectie begon. Het begon met stijfheid in m'n met name linker knie.....later ook rechter knie. Uiteindelijk werd dit zo erg dat ik amper meer kon hurken en kon bijna niet zonder hulp overeind komen. Ook als ik langere tijd stond of zat waren m'n benen zo stijf dat ik helemaal niet meer kon hurken om bv iets te pakken uit een kastje of onderuit een schap in de supermarkt. M'n rechter scheenbeen begon ook pijnlijk te worden. Ben nu vanaf 27 december 2023 gestopt en deze bijwerkingen zijn inmiddels voor zo,n 55% verbeterd. Was erg hoopvol vanwege de positieve reacties maar helaas geen wondermiddel voor mij.

01-01-2024 | Man | 48
fremanezumab (225mg)
Sinds mijn 19e menstruele migraine. Na 20 jaar, maandelijks migraine en ziek zijn, mag ik eindelijk na het doorlopen van traject bij neuroloog (hoofdpijnkliniek) over op Ajovi. Wat een verademing! Sinds het gebruik (2 jaar terug) geen migraine aanval meer gehad en ook geen last van bijwerkingen.

04-11-2023 | Vrouw | 45
fremanezumab (225mg)
Na 10 jaar elke maand zo'n 6 dagen migraine en door verschillende artsen van het kastje naar de muur te zijn gestuurd (want er was volgens hen niets aan te doen) terecht gekomen bij The Migraine clinic. Daar een traject begonnen door verschillende medicatie te proberen om uiteindelijk bij de Ajovi uit te komen. Voor mij een wondermiddel, sinds ik het gebruik (juli '23) gee[lees meer...]n dag migraine meer gehad, dus hopen dat het zo blijft. Maar ook zeker een wonderdokter want doordat hij me serieus nam ben ik nu zo ver.

08-07-2023 | Vrouw | 32
fremanezumab (225mg)
Ik gebruik Ajovy nu 2 maanden na een langdurig traject waarbij ik alle soorten migraine medicatie moest proberen en 2 keer botox. Mijn migraine begon op mijn 19e en was nog enigszins vol te houden met 1 aanval per week dankzij de sumatriptan. Een jaar geleden werden dat 2 aanvallen per week en was het niet meer vol te houden. Ik moest 2 keer 3 maanden botox proberen waardo[lees meer...]or ik helaas elke dag migraine kreeg. Toen mocht ik eindelijk de Ajovy proberen en sindsdien heb ik geen enkele aanval meer gehad. Ik voel ongeveer de helft van de tijd een onderdrukte aanval, maar het geeft meer irritatie dan echt pijn. Ik slik sindsdien ook geen sumatriptan meer. Het is een wondermiddel waarvan ik geen hoop meer had dat het bestond. Mijn triggers zijn er nog wel, maar die onderdrukte aanvallen zijn echt prima te doen. Ik hoop alleen dat dit ook blijft werken op de langetermijn. Kortom, het is een lang traject om deze medicatie te krijgen, maar het is levensveranderend.

13-02-2023 | Vrouw | 55
fremanezumab (225mg)
Ik kreeg rond mijn veertigste last van migraine, zeker 4 x in de mnd. Waardoor ik niet meer normaal kon werken en in de bijstand kwam. Ik heb in 12 jaar daarna alles gedaan om er maar vanaf te komen en zonder te overdrijven bij 20 verschillende therapeuten geweest zowel regulier als alternatief. Omdat ik zelf ook zocht op internet kwam ik info tegen van dit nieuwe medicijn[lees meer...] en liet ik het mijn neuroloog zien van de hoofdpijnpoli waar ik al jaren kwam. En kreeg ik het voorgeschreven en ik klaarde helemaal op, alsof ik weer mijn oude leven terug had. Zelden voel ik dat de migraine weer op komt maar dat neem ik Relpax (tripaan) in en trekt het weer weg , dus ik ben heel positief over Ayovi. Wel vind ik het jammer dat ik het elke mnd moet injecteren. Het zou heel fijn zijn als ik dit ook niet meer hoef te doen. Hoop ook dat er geen bijwerkingen op langer termijn opkomen.

12-10-2022 | Vrouw | 50
fremanezumab (225mg)
Ik, vrouw 50 jaar, met veel migraine, kon een half jaar geleden Ajovi gaan gebruiken. Wat een verademing. Van rond de 17 dagen per maand migraine naar 1 aanval van 3 dagen en 1 aanval van 2 dagen. Met Ajovi, voel ik de aanval nog niet echt aankomen, ik ken mijn lichaam als t ware nog niet. Voorheen wist ik het precies: kreeg ik trek in zoetigheid, was ik energiek (piek) en[lees meer...] begon ik te gapen, dan wist ik hoe laat t was en bouwde de hoofdpijn zich op. Nu voel ik iets in mijn hoofd alleen dat is elke keer anders en dan is het binnen 30 min daar. Het is nog zoeken naar herkenning van..... Maar buiten dat is het tot nu toe elke maand dat ik uitkijk naar het moment om weer Ajovi te kunnen spuiten. Mijn leven ziet er anders uit. Ik ben energieker, blijer, minder moe doordat ik niet elke keer hoef te herstellen van weer een aanval. Daarnaast ervaar ik geen enkele bijwerking en dat is ook erg prettig gezien alle andere ' migraine' medicatie die ik allemaal geslikt heb in een poging de migraine te doen verminderen.

08-10-2022 | Vrouw | 62
fremanezumab (225mg)
Ik ben 62 jaar en heb migraine sinds mijn 23 jaar. Ik ben vrij snel opgevolgd in een universitaire centrum omdat het zo erg was. Sindsdien neem ik ook preventieve medicatie, topamax 2x 50 mg. Ik heb mengvormen van migraine wat de behandeling moeilijk maakt. Maar na een rugoperatie met zenuwschade enkele jaren geleden was het terug heel erg. Toen kon ik in een noodprogramm[lees meer...]a instappen met Ajovi. En dat was toch mijn redding. Het enige dat ik nog wel heb de aanvallen van Menière, maar door het nemen van nog betahystine is dit ook hard verbeterd. Het heeft mij wel bijna doof gemaakt. Het grote nadeel bij Ajovi is dat er een periode van 3 maanden is dat Ajovy niet vergoedt wordt door de mutualiteit. Omdat het bij mij als ik stop heel snel terug komt en ook altijd langer duurt vooraleer het terug 100% werkt betaal ik die periode zelf, maar het is heel duur. Ik hoop dat de prijs snel zakt.